Dół formularza
Niezbędne: krzesło dla każdego
Przydatne: -
Wiek uczestników: bez znaczenia
Liczba uczestników: bez znaczenia
Miejsce: bez znaczenia
Każdy siedzi na swoim krześle. Krzesła ustawione są w okrąg. Odliczamy do 4. I teraz : 1 to banan, 2 to jabłko, 3 to kiwi, 4 to gruszka.
Jedna osoba stoi w środku, dla niej brakuje krzesła, dlatego wymienia nazwę jakiegoś owocu. Każda osoba, która usłyszy swój owoc, musi zmienić miejsce. Wtedy osoba będąca w środku zajmuje jak najszybciej wolne miejsce, a osoba, która teraz została bez miejsca, wymienia nazwę innego owocu. Można wymieniać więcej niż jedną nazwę, albo po prostu krzyknąć: SAŁATKA OWOCOWA. Wtedy każdy musi zmienić miejsce.
W tą zabawę można bawić się również w taki sposób, że osoba w środku koła mówi jąkać właściwość (cechę), a osoby które się nią charakteryzują zamieniają się miejscami, np. "zamieniają się miejscami wszyscy ci, którzy mają jasne skarpetki, mają blond włosy, są wyżsi niż 1,7 m..."
http://www.gryizabawy.eu/gry-i-zabawy-integracyjne?start=4
STRAŻNIK CEL - doskonalenie orientacji przestrzennej, funkcjonowania receptora i analizatora słuchowego, szybkości reagowania na bodźce słuchowe;LICZBA OSÓB - dowolna, parzysta;PRZYBORY - dowolny nieduży przedmiot (np.: listek, kamyk, woreczek, szarfa, but itp.);TEREN - klasa, sala lub teren otwarty.Osoby biorące udział w zabawie dobierają się parami. Pary rozchodzą się po terenie przeznaczonym do zabawy i ustawiają się tak, aby sobie nie przeszkadzać. Jedna osoba z pary zostaje STRAŻNIKIEM. Siada, kładzie przed sobą przedmiot, który ma pilnować i zamyka oczy. Druga osoba stoi w odległości około 3 metrów od strażnika i gdy ten zamknie oczy rozpoczyna próbę odebrania strażnikowi pilnowanego przedmiotu. W zabawie nie wolno się odzywać. Strażnik nasłuchuje trzymając ręce na kolanach. Gdy usłyszy, że ktoś się zbliża do skarbu, ręką wskazuje kierunek, z którego nadchodzi intruz. Jeżeli wskaże dokładnie miejsce, w którym znajduje się intruz, ten musi odejść i na nowo podjąć próbę (krąży dookoła wartownika i próbuje podejść go od tyłu, z boku lub z przodu). Strażnik ma również prawo dotknąć rękę intruza, o ile usłyszy lub wyczuje, że ten znajduje się w pobliżu. Zmiana ról następuje w następujących sytuacjach: strażnik dotknie intruza, intruz zabierze skarb lub upłynie wyznaczony na zadanie czas.
„Żywe słowa”
CELE
Ćwiczenie kreatywności i zwrócenie uwagi uczniów na ruch tkwiący w poszczególnych słowach. Zadaniem dzieci będzie tu wyrażanie treści w odpowiednich graficznych symbolach.
MATERIAŁY
Arkusze papieru i mazaki
PRZEBIEG
Nauczyciel na przykładzie jakiegoś słowa wyjaśnia dzieciom, jak można podkreślić jego znaczenie przez odpowiedni sposób zapisania go. Pokazuje jak można przekazać słowu „język ciała”, ożywić je. Najpierw zapisuje dane słowo na tablicy w normalny sposób, a potem zapisuje je nadając mu graficzne znaczenie ( np. wysoki – Wysoki).
Następnie nauczyciel wymienia kilka słów, które dzieci mają zapisać w podobny sposób na swoich arkuszach. Należy dać im około minuty na napisanie jednego słowa. Mogą to być takie słowa jak: ciasny, głęboki, gruby, krótki, cienki, szeroki, długi, wąski, gładki, silny, ciemny, szorstki, jasny, słaby.
Po przymiotnikach prowadzący zaczyna wymieniać rzeczowniki, np.: spadać, łapać, wspinać się, zaczynać, zakończyć, skakać.
Na końcu przechodzi do rzeczowników, które opisują uczucia, takich jak: miłość, nienawiść, smutek, lęk, szczęście.
Kiedy dzieci zapiszą już wszystkie słowa, nauczyciel prosi by przyczepiły swoje kartki do ściany i obejrzały, jakie pomysły mieli ich koledzy.
OMÓWIENIE
Zabawa sprawia dzieciom na ogół dużą przyjemność i pobudza ich wyobraźnię. Po zakończeniu zabawy można zlecić dzieciom napisanie krótkiej historyjki, w której w podobny sposób ożywią słowa.
MAXXDATA