Tomasz S. Markiewka - Gniew.pdf

(1257 KB) Pobierz
Tomasz S. Markiewka
Gniew
Książka, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, abyś przestrzegał praw, jakie im
przysługują. Jej zawartość możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście znanym. Ale nie
publikuj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to
dzieło. A kopiując ją, rób to jedynie na użytek osobisty.
Projekt okładki Łukasz Piskorek / Fajne Chłopaki
Projekt typograficzny i redakcja techniczna Robert Oleś / d2d.pl
Copyright © by Tomasz S. Markiewka, 2020
Opieka redakcyjna Tomasz Zając
Redakcja Magdalena Błędowska
Korekta Patrycja Pączek, Alicja Listwan
Skład Agnieszka Frysztak / d2d.pl
Skład wersji elektronicznej d2 d. p l
I S BN 97 8- 8 3 - 8 19 1- 0 32 - 3
Spis treści
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Wprowadzenie. Od Kaina do Dartha Vadera
1 Jasna i ciemna strona gniewu
2 Adaś Miauczyński nie ma na kogo głosować
3 Wersalu nie będzie
4 #RespectUs
5 Byle nie do Ciemnogrodu
6 Ucieczka z teatru gniewu?
Zakończenie. Potrzebujemy gniewu
Przypisy
Kolofon
Wprowadzenie. Od Kaina do Dartha Vadera
To prosta opowieść. Dwaj bracia składają ofiarę Bogu. Ten woli dar Abla,
młodszego z nich. Starszy, imieniem Kain, nie potrafi się pogodzić z tą decyzją,
więc zabija brata. I tyle. Nie znajdziecie o wiele więcej w Biblii, poza kilkoma
wzmiankami o dalszych losach zabójcy. Jak większość znanych historii
starotestamentowych także ta o Ablu i Kainie pozostawia dużo naszej
wyobraźni. Pokolenia czytelniczek i czytelników nie omieszkały skorzystać
z tego zaproszenia do interpretacji.
Często się uważa, że to symboliczna opowieść o pierwszej zbrodni
człowieka na człowieku, jednym ze skutków grzechu pierworodnego. Dlatego
starszy z braci jest traktowany przez nas niezwykle surowo. Pewna strona
internetowa umieściła Kaina na liście dziesięciu najgorszych postaci biblijnych.
Znalazł się tam obok takich antybohaterów jak Herod czy szatan
1
. W innej,
bardzo ciekawej interpretacji Kain symbolizuje cały gatunek
homo sapiens,
Abel natomiast to nasze siostry i nasi bracia neandertalczycy. Biblijna historia
miałaby stanowić odległe echo prehistorii, zamieniony w mityczną przypowieść
wyrzut sumienia, że – jak głosi popularna, choć niepotwierdzona teza –
wymordowaliśmy cały gatunek.
Sam tekst biblijny podpowiada prostszy trop. Czytamy w Księdze Rodzaju,
że gdy Bóg wybrał ofiarę Abla, jego brat „rozgniewał się bardzo i zasępił”
2
.
Gniew. To uczucie popchnęło Kaina do zbrodni. Być może więc w tej historii
chodzi także o zwykłe ostrzeżenie przed zgubnymi skutkami gniewu? Wszak
Biblia wypełniona jest podobnymi przestrogami. „Człowiek gniewny wzbudza
kłótnie, porywczy popełnia wiele przestępstw”
3
– głosi Księga Przysłów.
Przekonanie o niebezpiecznej naturze gniewu było tak silne, że przeniknęło do
tradycji chrześcijańskiej. Gniew jest w niej uznawany za jeden z siedmiu
grzechów głównych.
Jeśli chwilę nad tym pomyślimy, to szybko dostrzeżemy, że cała nasza
kultura jest jednym wielkim napomnieniem, do czego może prowadzić
niekontrolowana złość. Weźmy greckiego herosa Achillesa. Ten to potrafił się
wściec! „Gniew Achilla, bogini, głoś, obfity w szkody / Który ściągnął klęsk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin