20240730 Auto Świat Classic 2024-04.pdf

(34692 KB) Pobierz
4/2024
148 STRON
Nr 4/2024
24,99 zł
W TYM 8% VAT
SIERPIEŃ-WRZESIEŃ
Testujemy
na paliwach
Współpraca reklamowa
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
PIERWSZA
SERYJNA
„EMKA”
WYTWARZANA
Z NADWOZIEM
KOMBI
Strona
98
Strona
Opływowa klasa wyższa
nie tylko z lat 50.
AERODYNAMIKA!
80
Rodzinne auto z silnikiem 3.8 o mocy 340 koni
BMW M5 TOURING
Strona
Strona
106
RESORY PIÓROWE
KOMPAKTY
Z LAT 80.
Mazda 232 (BD)
Opel Kadett D
1.2 Berlina
PORÓWNANIE
28
RENAULT 5
DRUGIE
WCIELENIE
FRANCUSKIEGO
BESTSELLERU
Na co zwrócić uwagę
zlecając ich regenerację
Fiat Ritmo 60 CL
GEN T4 SYNCRO
VOLKSWA
Strona
Talbot Horizon EX
Ford Escort L Mk III
VW Golf 1 L
34
Nieznany, nowoczesny
konkurent Garbusa
AUTO DLA LUDU
Strona
128
Strona
6
CLASSIC
ZESTAWIENIE NAJBARDZIEJ
POPULARNYCH SAMOCHODÓW
Z EUROPEJSKIEGO RYNKU
Z DALA OD UCZĘSZCZANYCH SZLAKÓW
SPIS TREŚCI
classic
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
Lato nie daje odetchnąć?
Przenieśmy się więc razem z Audi
Sport quattro w bardziej zimową
scenerię i sprawdźmy, co to auto
naprawdę potrafi!
REDAKTOR PROWADZĄCY:
Piotr Burchard
piotr.burchard@auto-swiat.pl
ZESPÓŁ REDAKCYJNY:
Radek Brzozowski, Roman Dębecki,
Andrzej Jedynak, Krzysztof Kowalski,
Jakub Widła, Tadeusz Vorbrodt
FOTO:
Auto Bild Klassik, Igor Kohutnicki,
Marek Korlak, Lesław Sagan
OPRACOWANIE GRAFICZNE:
Marcin Dulat
70
classic
STRONA
Wydawca:
RINGIER AXEL SPRINGER
POLSKA Sp. z o.o.,
Członek Izby Wydawców
Prasy i Związku Kontroli
Dystrybucji Prasy
www.ringieraxelspringer.pl
Adres: 02-672 Warszawa,
ul. Domaniewska 49
PREZES ZARZĄDU:
Aleksander Kutela
PREZES HONOROWY:
Wiesław Podkański
DYREKTOR FINANSOWY:
Krzysztof Stopa
REDAKTOR NACZELNY:
Marcin Biegluk
DYREKTOR MARKETINGU:
Olga Korolec
MENEDŻER WYDAWNICZY:
Aneta Pacuszka
REKLAMA:
Ryszard Korlak
ryszard.korlak
@ringieraxelspringer.pl
Kompakty z lat 80.
6
Porady
Regenerujemy resory piórowe
. . . . . . . . .
106
Youngtimer check: Citroën C6
. . . . . . . . .
116
Sytuacja rynkowa:
auta amerykańskie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
118
Cennik aut
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
120
Porównujemy 5 popularnych aut na europej-
skim rynku lat 80: Fiata Ritmo, Forda Escorta
Mk III, Mazdę 323 (BD), Opla Kadetta D
i Volkswagena Gola 1.
Spis aut
Alfa Romeo 1300 Spider
Audi Sport quattro
Borgward Hansa 2400 S
BMW 502
BMW M5 Touring (E34)
BMW Z8
Chevrolet Fleetline deLuxe
Citroën C6
Fiat Ritmo 60 CL
Ford Escort L Mk III
Glas 1300 GT Cabrio
Leichtbau Maier
Lincoln Continental
Executive Limousine
Mazda 323 (BD)
MG MGB
Opel Kadett D 1.2 Berlina
Porsche 356 B
Carrera 2 Cabriolet
Renault 5 II
Sunbeam Alpine V
Talbot Horizon EX
Tatra 603-2
Volkswagen Golf 1 L
Volkswagen T4 Syncro
60
68
82
86
96
40
80
116
14
12
58
96
136
16
56
18
50
28
52
10
88
8
34
Agnieszka Laskowska
(traffic, agnieszka.laskowska
@ringieraxelspringer.pl)
PROMOCJA:
tel. 22 232 01 89,
promocja@auto-swiat.pl
HR I KOMUNIKACJA:
Monika Remiszewska
PR KORPORACYJNY:
Karolina Tyniec-Margańska
KSIĘGOWOŚĆ:
Katarzyna Fita (dyrektor)
KOLPORTAŻ:
Rafał Kamiński
PRODUKCJA:
Mariusz Gajda
DRUK:
Walstead Kraków Sp. z o.o.
©
2012 AXEL SPRINGER AUTO
VERLAG GMBH, GERMANY
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opublikowano za „AUTO BILD
Klassik” za zgodą AS Auto Verlag
GmbH. Kopiowanie i rozpowszech-
nianie w jakikolwiek sposób,
w oryginale lub w tłumaczeniu,
w całości lub w części, bez uzyska-
nia uprzedniej pisemnej zgody
zabronione.
Egzemplarze archiwalne:
sklep@literia.pl
(22) 336 79 01
Prenumerata krajowa i zagra-
niczna, sprzedaż internetowa
wydań archiwalnych,
specjalnych i reklamacje:
www.literia.pl lub poprzez e-mail:
sklep@literia.pl
Klasyk,
który tworzył historię
Druga generacja Renault 5 była autem no-
woczesnym, choć bardzo przypominała
swojego nieco archaicznego poprzednika.
28
Reportaż/rozrywka/auta
Auta: BMW Z8
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
Czas na powrót zimy:
Audi Sport quattro
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
70
Sportowe, rodzinne kombi:
BMW M5 Touring (E34)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
98
Relacja z X zlotu pojazdów
polskiej produkcji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
114
Leichtbau Maier: Garbus,
którego nie chciał Hitler
. . . . . . . . . . . . . . . .
104
Prezydencka limuzyna:
jeździmy przedłużanym Lincolnem
z floty Lyndona Johnsona
. . . . . . . . . . . . . . .
126
Motoryzacja 25 lat temu
. . . . . . . . . . . . . . . .
144
Citroën C6 to ostatnia tej klasy
limuzyna francuskiej marki.
Podpowiadamy, na co zwrócić
uwagę przy jej ewentualnym
zakupie i dalszej eksploatacji
Youngtimer z potencjałem
Stylowe roadstery z lat 60.
VW T4 Syncro klasykową karierę ma przed
sobą. Czy warto się nim zainteresować?
34
Pięć aut na szczególne okazje: Alfa Romeo
Spider, Glas GT Cabrio, MG MGB, Porsche
356 B Cabriolet i Sunbeam Alpine.
50
Aerodynamika lat 50.
Porównanie 4 opływowych limuzyn:
Borgwarda Hansy 2400, BMW 502, Chevro-
leta Fleetine deLuxe i Tatry 603-2.
80
Redakcja nie zwraca materiałów
niezamówionych, zastrzega sobie
prawo redagowania nadesłanych
tekstów, nie odpowiada za treść
zamieszczonych reklam i ogłoszeń.
Zabroniona jest bezumowna sprze-
daż czasopisma po cenie niższej od
ceny detalicznej ustalonej przez
wydawcę. Sprzedaż numerów aktu-
alnych i archiwalnych
w innej cenie jest nielegalna i grozi
odpowiedzialnością karną.
STRONA
classic
116
auto-swiat.pl/klasyki
facebook.com/AutoSwiatClassic
classic
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
Nr 4
2024 | AUTO ŚWIAT CLASSIC
3
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
Nie samym
chlebem...
Słowackie „Pieštanské zlaté stuhy” to impreza z cyklu Concours d´Elegance
organizowana cyklicznie w największym słowackim uzdrowisku Pieszczany
od 1932 roku. Idealnym tłem wydarzenia był Hotel Thermia Palace Ensana
Health Spa, który został oddany do użytku w 1912 roku
W każdym wydaniu naszego magazynu staramy
się przedstawiać taki miks samochodów, który
w dużej mierze odpowiada temu, co statystycznie
rzecz ujmując można znaleźć w garażach interesu-
jących się klasykami Polaków. Dlatego właśnie tak
dużą rolę przykładamy do youngtimerów, które
w tym zeszycie stanowią dużą część objętości.
Numer rozpoczynamy od zestawienia kompaktów z
lat 80. Oczywiście, nie mogło zabraknąć w nim
Volkswagena Golfa, ale w porównaniu bierze udział
także m.in. Mazda 323, Talbot Horizon oraz bardzo
rzadko widywany u nas na zlotach Fiat Ritmo. W
dalszej części prezentujemy także historię drugiej
generacji Renault 5 oraz opisujemy szerzej napę-
dzanego na obie osie Volkswagena T4 Syncro, a
więc auto, które klasykową karierę na dobrą spra-
wę ma jeszcze przed sobą. „Wisienką na torcie” jest
opis BMW M5 Touring, które było pojazdem służbo-
wym dawnego szefa monachijskiej firmy Bernda Pi-
schetsriedera.
Ponieważ jednak „nie samym chlebem człowiek
żyje” w tym numerze znajdziecie także porównanie
spiderów z lat 60., wrażenia z jazd używanym kie-
dyś przez prezydenta USA Lyndona Johnsona prze-
dłużanym Lincolnem czy porównanie aut
z aerodynamicznym nadwoziem, które w swojej sty-
listyce mocno nawiązywały jeszcze do przedwojen-
nych trendów. Miłośnikom historii chciałbym zwró-
cić uwagę na pojazd Leichtbau Maier – samochód,
który miał wszelkie szanse ku temu, by odegrać
dużą rolę w historii motoryzacji, a ostatecznie o
jego istnieniu wiedziała tylko garstka osób – mamy
nadzieję, że nasz artykuł trochę to zmieni. Zbudo-
wany na początku lat 30. w Berlinie nowoczesny sa-
mochód mógł bowiem stać się „autem dla ludu”.
Dlaczego ostatecznie nic z tego nie wyszło dowiecie
się z naszego artykułu.
Na koniec jak zwykle przedstawiamy przegląd mo-
toryzacyjnych informacji i newsów, o których 25 lat
temu donosił nasz matczyny, nieistniejący już tygo-
dnik „Auto Świat” – osobom o słabych nerwach nie
radzimy sprawdzać, ile w lipcu 1999 roku kosztował
litr benzyny czy oleju napędowego.
Zapraszam do lektury!
W 2024 roku miała miejsce 31. edycja
konkursu elegancji „Złote wstążki”,
która zgromadziła 67 pojazdów z kilku
krajów na pięknej uzdrowiskowej
wyspie, która słynie z leczniczych wód
Wzrok przyciągały m.in. samochody
wyprodukowane w Czechosłowacji,
jak czarna Tatra 603 z trzema
reflektorami w przednim pasie
czy piękny kabriolet
Skoda Felicia
FOT. ARCHIWUM
Piotr Burchard
4
AUTO ŚWIAT CLASSIC | Nr 4
2024
APPROVED
Performance
Safety
Handling
APPROVED
Performance
Safety
Control
APPROVED
Performance
Safety
Control
SAILUN
| ATREZZO ZSR2 |
215/55 R17 98W
B/A/A (69 dB)
TCS
summer tire test
test.tcs.ch 02/2024
Zgłoś jeśli naruszono regulamin