20220323 Auto Świat Classic 2022-02.pdf

(46181 KB) Pobierz
2/2022
148 STRON
Nr 2/2022
19,90 zł
W TYM 8% VAT
KWIECIEŃ–MAJ
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
Strona
6
Sportowe lata 90.
Monteverdi: ostatnia
szwajcarska marka
samochodowa
Strona
NAJMOCNIEJSZYCH
ZESTAWIENIE
SILNIKOWYCH
WERSJI
Porównanie Alfy Romeo GTV, Opla Calibry, Toyoty Celiki i Volkswagena Corrado
52
MAŁE DZIEŁA SZTUKI
DO UŻYTKU CODZIENNEGO
Strona
PIĘĆ COUPÉ Z PRZEŁOMU LAT 60. i 70.
Strona
62
30
Strona
36
Strona
90
By zawsze jeździć
z uśmiechem na ustach!
FSO WARSZAWA Z SILNIKIEM V8
Dlaczego tych aut
nie było w Europie?
SAMOCHODY Z POŁUDNIOWEJ AFRYKI
Kosmiczna stylistyka
i dwusuwowy silnik
2022-03-14 7:41 PM
SAAB 96 (1966)
CLASSIC
001_ASC_02_2022_OKLADKA.indd 1
axel.springer.polska@gmail.com
Zyskaj
NIEOGRANICZONY
dostęp
do płatnych treści z
Auto Świata
oraz poniższych serwisów
* Oferta dla Nowych Klientów
9,90 zł
za pierwszy
miesiąc*
Dedykowane ekskluzywne treści serwisów Vogue.pl
i MagazynKontynenty.pl
002_ASC_02_R_Mediaklub.indd 2
axel.springer.polska@gmail.com
2022-03-14 4:52 PM
SPIS TREŚCI
classic
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
classic
Architektoniczny styl googie powstał
w USA na fali powojennej euforii gospo-
darczej i fascynacji podbojem kosmosu.
Co miał wspólnego z samochodami?
42
STRONA
REDAKTOR NACZELNY:
Stanisław Sewastianowicz
REDAKTOR PROWADZĄCY:
Piotr Burchard
piotr.burchard@auto-swiat.pl
ZESPÓŁ REDAKCYJNY:
Radek Brzozowski, Błażej Buliński,
Jakub Widła, Tadeusz Vorbrodt
FOTO:
Auto Bild Klassik, Igor Kohutnicki,
Marek Korlak
OPRACOWANIE GRAFICZNE:
Marcin Dulat, Natalia Królikowska,
Sebastian Sękalski
Wydawca:
RINGIER AXEL SPRINGER
POLSKA Sp. z o.o.,
Członek Izby Wydawców
Prasy i Związku Kontroli
Dystrybucji Prasy
www.ringieraxelspringer.pl
Adres: 02-672 Warszawa,
ul. Domaniewska 52
PREZES ZARZĄDU:
Mark Dekan
PREZES HONOROWY:
Wiesław Podkański
DYREKTOR FINANSOWY:
Krzysztof Stopa
DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY
MARKĄ AUTO ŚWIAT:
Paweł Paczuski
DYREKTOR MARKETINGU:
Olga Korolec
MENEDŻER WYDAWNICZY:
Aneta Pacuszka
REKLAMA:
Porównanie kompaktowych
sportowców z lat 90.
6
Przedstawiamy cztery auta, które jeszcze
kilka lat temu bez problemu można było zo-
baczyć na naszych ulicach: Alfę Romeo GTV,
Opla Calibrę, Toyotę Celikę i VW Corrado.
porównujemy: Fiata 128 3P Berlinettę,
Opla Kadetta B Coupé, Simkę 1200 S
Coupé, Peugeota 304 Coupé oraz
VW Karmanna-Ghię.
Spis aut
Alfa Romeo 166
Alfa Romeo GTV (916)
1.8 Twin Spark
Alfa GTV6 3.0
BMW M333i
BMW 745i
BMW Glas 3000 V8 Frua
Chevrolet 4100
Fiat 128 3P Berlinetta
Ford Capri Perana
Ford Cortina XR6
Ford Granada (Europa)
Ford Granada (USA)
Ford Sierra XR8
FSO Warszawa (silnik V8 BMW)
Mercedes 180 d Bakkie
Nash Metropolitan
Opel Calibra 2.0i 16V 4x4
Opel Kadett 200TS
Opel Kadett B LS Coupé F
Peugeot 304 Coupé
Renault-Saviem
Saab 96 0.8
Simca 1200 S Coupé
Skoda 1100 OHC Coupé
Toyota Celica (T18)
Turbo 4WD Carlos Sainz
VW Citigolf
VW Corrado G60
VW Karmann-Ghia Typ 14
VW Microbus 2.6 (T3)
112
12
97
92
93
138
98
68
96
95
132
132
94
30
100
42
22
99
74
72
146
36
66
28
18
102
9
64
103
Porady
Serwisowanie i naprawa
hamulców bębnowych
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
104
Kupujemy Alfę Romeo 166
. . . . . . . . . . . . . .
112
Sytuacja rynkowa:
sportowe auta BMW
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
114
Cennik aut
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
118
autoswiat.reklama@axelspringer.pl
Marek Drzewiecki
tel. 22 232 01 04,
Wojciech Mistewicz
tel. 22 232 01 03,
Agnieszka Laskowska
(traffic, tel. 22 232 01 50)
PROMOCJA:
tel. 22 232 01 89,
promocja@auto-swiat.pl
HR I KOMUNIKACJA:
Monika Remiszewska
PR KORPORACYJNY:
Karolina Tyniec-Margańska
KSIĘGOWOŚĆ:
Katarzyna Fita (dyrektor)
KOLPORTAŻ:
Rafał Kamiński
PRODUKCJA:
Mariusz Gajda
DRUK:
Walstead Kraków Sp. z o.o.
©
2012 AXEL SPRINGER AUTO
VERLAG GMBH, GERMANY
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opublikowano za „AUTO BILD
Klassik” za zgodą AS Auto Verlag
GmbH. Kopiowanie i rozpowszech-
nianie w jakikolwiek sposób,
w oryginale lub w tłumaczeniu,
w całości lub w części, bez uzyska-
nia uprzedniej pisemnej zgody
zabronione.
Egzemplarze archiwalne:
22 761 32 14,
faks 22 232 55 41,
Prenumerata krajowa i zagra-
niczna, sprzedaż internetowa
wydań archiwalnych, specjal-
nych i reklamacje:
http://www.literia.pl lub poprzez
e-mail: prenumerata.axel@qg.com
Kalejdoskop
Klasykiem na co dzień
28
30
Krótkie informacje z kraju i z zagranicy.
FSO Warszawa o mocy 220 koni?
Tak, jeśli pod maską znajdzie się 8-cylin-
drowy silnik pochodzący z BMW serii 7.
Reportaż/rozrywka
Klasyk,
który tworzył historię
Saab 96 to samochód, który z licznymi
zmianami pozostawał w produkcji przez
20 lat. Co sprawiało, że cieszył się tak
dużym zaufaniem wśród klientów?
36
Małe coupé z lat 70.
Te samochody udowodniły, że auta mogą
być także dziełami sztuki użytkowej:
Alfa Romeo 166 to piękne
i niedrogie auto, choć nie pozba-
wione problemów. Pokazujemy,
na co zwrócić uwagę przy ewen-
tualnym zakupie, by nie narazić
się na niepotrzebne wydatki
62
Architektura w stylu googie
. . . . . . . . . . . . . .
42
Historia marki Monteverdi
. . . . . . . . . . . . . . . .
52
Ręka, która uratowała Jaguara.
Sylwetka Johna Egana
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
82
Samochody z RPA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90
Ivan Hirst. Człowiek, który
zdenazyfikował Garbusa
. . . . . . . . . . . . . . .
124
Amerykański Ford Granada
. . . . . . . . . . . . .
132
Na koniec: rodzina ciężarowych
samochodów Renault-Saviem
. . . . . . . . . .
146
facebook.com/AutoSwiatClassic
classic
Redakcja nie zwraca materiałów
niezamówionych, zastrzega sobie
prawo redagowania nadesłanych
tekstów, nie odpowiada za treść
zamieszczonych reklam i ogłoszeń.
Zabroniona jest bezumowna sprze-
daż czasopisma po cenie niższej od
ceny detalicznej ustalonej przez
wydawcę. Sprzedaż numerów aktu-
alnych i archiwalnych
w innej cenie jest nielegalna i grozi
odpowiedzialnością
karną.
STRONA
112
classic
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
auto-swiat.pl/klasyki
Nr 2
2022 | AUTO ŚWIAT CLASSIC
3
03_ASC_02_Spis Tresci.indd 3
axel.springer.polska@gmail.com
2022-03-14 6:11 PM
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
Wiosna
nadchodzi!
Zima po raz kolejny okazała się dość łagodna, a coraz śmiel-
sze promienie wiosennego słońca przypominają: czas odpalać
auta! Mamy jednak nadzieję, że mimo związanych z tym obo-
wiązków (wiadomo, przed wyjazdem trzeba przecież parę rze-
czy sprawdzić) znajdziecie chwilę także dla nas. W tym numerze
przygotowaliśmy szereg opisów aut i porównań – niezależnie od
tego, czy interesują Was samochody z lat 60. czy 90., znajdzie-
cie coś dla siebie. Postanowiliśmy także bliżej przyjrzeć się te-
matowi, na który dynamiczny rozwój motoryzacji miał bezpo-
średni wpływ – mowa o nacechowanym megalomanią amery-
kańskim stylu architektonicznym googie, który w latach 50.
i 60. zdominował wszystkie budowane wzdłuż dróg restauracje,
motele czy stacje benzynowe. Czy kiedykolwiek w przyszłości
samochody będą miały jeszcze szansę na odegranie tak ważnej
roli w dziejach krajów i społeczeństw co wtedy?
Dla miłośników polskich samochodów przygotowaliśmy coś
specjalnego: opis Warszawy kombi, pod maską której znalazł
się pochodzący z BMW serii 7 silnik V8. Coraz częściej fani kla-
syków decydują się na przeróbki swoich aut, dzięki którym
mogą nimi jeździć wygodniej także na co dzień. Na przykładzie
tego auta staraliśmy się pokazać, z jakimi problemami tech-
nicznymi trzeba się liczyć przy tak poważnych modyfikacjach.
Wyjaśniamy też, ile taka przeróbka może kosztować – warto
poznać historię powstania Warszawy V8 zanim przyjdzie nam
do głowy zabrać się za własny „projekt”.
Dla tych, których zainteresowanie oldtimerami nie ogranicza
się wyłącznie do jazdy klasycznym autem, przygotowaliśmy
materiał o samodzielnej obsłudze hamulców bębnowych. Na-
wet jeśli macie dwie lewe ręce i sami jesteście w stanie co naj-
wyżej wymienić koło, warto tam zajrzeć, by np. potrafić właś-
ciwie zdiagnozować problem. Oprócz tego w materiale znala-
zła się też krótka historia i opisy bębnowych systemów hamul-
cowych – będziecie zdziwieni, ile ich było.
Na koniec nasz ekspert od samochodowych prospektów – Ja-
kub Widła – przygotował materiał na temat ciężarowych po-
jazdów Renault-Saviem. Czy wiedzieliście, że francuskie auto,
które u nas znane było pod postacią czechosłowackiej Avii,
oferowano także jako Alfę Romeo?
Zapraszamy do lektury!
W muzealnym
garażu samochody są
także naprawiane
Muzeum Techniki
im. Władysława
Drybsa
Samochody z kolekcji Radka Brzozowskiego
z Muzeum Techniki im. Władysława Drybsa były na naszych
łamach prezentowane już wielokrotnie. W tym numerze pokazujemy
przepięknego, dwusuwowego Saaba 96 (str. 36). Wnikliwe oczy zauważą pewnie,
że samochód ten grał niedawno w filmie przedstawiającym przestępcze losy
Nikodema Skotarczaka („Jak pokochałam gangstera”). Pojazdy z muzeum można było
podziwiać w wielu polskich produkcjach filmowych (przedstawiany także u nas Wartburg 312
grał np. w oskarowej „Idzie” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego). Więcej szczegółów na temat
kolekcji znajdziecie pod adresem radekbrzozowski.pl
FOT. ARCHIWUM
Piotr Burchard
4
AUTO ŚWIAT CLASSIC | Nr 2
2022
004-005_ASC_02_Foto Tygodnia.indd 4
axel.springer.polska@gmail.com
2022-03-14 6:20 PM
Opel Blitz na
początku lat 90. był
darem niemieckich
strażaków-
-ochotników
dla jednej z OSP
w Polsce. Auto
ma bardzo niski
przebieg
Samochody, motocykle,
motorowery
i przeróżnej maści
akcesoria – w Muzeum
Radka Brzozowskiego
można znaleźć niemalże
wszystko
AUTO ŚWIAT
CLASSIC | Nr 2
2022
5
004-005_ASC_02_Foto Tygodnia.indd 5
axel.springer.polska@gmail.com
2022-03-14 6:23 PM
Zgłoś jeśli naruszono regulamin