POKEMON_LEAF_GREEN_FIRE_RED_GBA.DOC

(234 KB) Pobierz
Partie tekstu (takie jak opisy obrazków) są tłumaczone od lewej do prawej, a potem z góry na dół

Partie tekstu (takie jak opisy obrazków) są tłumaczone od lewej do prawej, a potem z góry na dół.

 

1

 

Pokemon

 

Przewodnik trenera

 

2

 

Ta pieczęć daje ci pewność, że ten produkt jest sprawdzony przez Nintendo oraz że spełnia nasze standardy dotyczące jakości wykonania, niezawodności i wartości rozrywkowej. Każdy produkt, na którym znajdziesz ten znak jest kompatybilny z innymi wyrobami Nintendo.

 

Dziękujemy, że wybrałeś POKEMON™ Game Pak do swojego Nintendo® Game Boy Advance™.

 

WAŻNE: Prosimy o uważne przeczytanie Informacji Konsumenckich umieszczonych na końcu niniejszej książeczki, zanim użyją państwo Game Boy Advance™, Game Pak lub akcesoriów. Znajdą tam państwo również ważne informacje dotyczące gwarancji oraz naszej linii telefonicznej.

 

Prosimy o dokładne przeczytanie tej instrukcji. Zapewni to państwu jeszcze lepszą zabawę z nową grą. Prosimy również o zachowanie tej instrukcji w celu odwoływania się do niej w przyszłości.

 

3

 

Spis treści

 

Przygoda się zaczyna..................4

Cele gry......................5

Podstawowe sterowanie....................6

Rozpoczęcie gry............................7

Podstawowy rozgrywki...................9

Ekran menu........................11

Bitwy................18

Łapanie i hodowla pokemonów...........25

Budynki w mieście.............28

Różne przedmioty................30

Mistrzowie sal treningowych i ich odznaki............37

Komunikacja za pomocą bezprzewodowego adaptera Game Boy Advance.................39

Możliwości połączenia..................49

Aktualizacja programu jagodowego...................59

Podpowiedzi, jak w pełni wykorzystać możliwości Pokemon LeafGreen i FireRed........60

 

Istnieją dwie różne wersje tej gry Pokemon. Główną różnicą jest częstotliwość i rodzaj pojawiających się pokemonów.

Wersja Pokemon FireRed może komunikować się z wersją Pokemon LeafGreen za pomocą bezprzewodowego adaptera Game Boy Advance (zawartego w zestawie) lub za pomocą kabla Game Boy Advance Game Link (sprzedawanego oddzielnie). Kabel Game Boy Advance Game Link pozwala komunikować się z Pokemon Ruby Version oraz Pokemon Sapphire Version, gdy już dojdziesz do odpowiedniego momentu w grze. Ta gra NIE może komunikować się z Pokemon Red, Blue, Yellow, Gold, Silver, Crystal Versions.

 

Ten produkt jest kompatybilny z Pokemon Colsseum™ i Pokemon Box™ Ruby&Sapphire (wyłączając opcję Przejście w Tryb Przygody, Go to Advanture Mode). Nie jest jednak kompatybilny z serią Pokemon Stadium™ na Nintendo®64.

 

4

 

Twoja przygoda się rozpoczyna

 

W tym świecie żyją stwory zwane pokemonami. Od wieków ludzie żyli, pracowali i bawili się razem z pokemonami. Niemniej jednak jest jeszcze wiele rzeczy, których o nich nie wiemy. Aby dowiedzieć się więcej o tych stworzeniach wielu naukowców – jak profesor Oak – poświęciło wiele czasu na ich badanie.

 

Pewnego dnia profesor Oak (który mieszka w twoim mieście) daje ci pokemona. Prosi cię, abyś skompletował swój nowozdobyty POKEDEX podróżując po świecie w poszukiwaniu różnych pokemonów. Twoja podróż zaczyna się, gdy otrzymujesz swojego pierwszego pokemona.

 

5

 

Cele gry

 

Złap wiele różnych pokemonów!

Jednym z twoich celów jest zebranie dużej ilości różnych pokemonów. Gdy złapiesz nowego pokemona, jego dane zostaną automatycznie zapisane w twoim POKEDEXie. Odwiedzaj co jakiś czas profesora Oaka, by sprawdzać, ile pokemonów zostało ci jeszcze do zebrania.

 

·         Aby złapać więcej pokemonów i skompletować POKEDEX będziesz musiał wymienić się z wersją LeafGreen lub FireRed używając kabla Game Boy Advance Game Link (sprzedawanego osobno) lub bezprzewodowego adaptera Game Boy Advance (dołączonego do zestawu). Współpracuj ze swoimi przyjaciółmi, aby zapełnić swój POKEDEX!

 

Spróbuj zostać najlepszym trenerem wszech czasów!

Kolejnym celem gry jest zostać najlepszym TRENEREM POKEMONÓW. Gdy będziesz kontynuował swoją przygodę, ty i twoje pokemony będziecie stawać się coraz lepsi. Odwiedzisz wiele miast i zmierzysz z wieloma mistrzami sal treningowych w różnych SALACH TRENINGOWYCH POKEMONÓW. Za pokonywanie ich będziesz otrzymywał ODZNAKI. Gdy będziesz miał dostatecznie dużo odznak, będziesz mógł sprawdzić się w największym wyzwaniu dla trenera pokemonów – z LIGĄ POKEMON.

 

Gdy już wygrasz w Lidze Pokemon zostaniesz mistrzem i będzie ci wolno wejść do SALI SŁAWY. Zostaniesz uznany za najlepszego trenera pokemonów.

 

6

 

Podstawowe sterowanie

 

Przycisk L

Aktywacja opcji pomocy. Gdy nie będziesz czegoś rozumiał podczas gry (na przykład sterowania lub konkretnego terminu), wciśnij przycisk L.

 

Przycisk R

Działa tak samo jak przycisk L. Poza tym zmienia litery podczas rozmowy (patrz strona 40).

 

Strzałki kierunku

Poruszanie się po planszy lub poruszanie kursorem w celu wyboru opcji.

 

Przycisk A

Wybór komendy, rozmowa z postacią stojącą przed tobą, sprawdzenie przedmiotu stojącego przed tobą oraz przewijanie przez tekst.

 

SELECT

Gdy jakiś przedmiot jest zarejestrowany, naciśnij SELECT, aby natychmiast użyć tego przedmiotu (zobacz „Użycie opcji wybrania” na s. 36). Możesz również za pomocą tego przycisku zmienić w każdej chwili kolejność przedmiotów oraz kolejność ruchów pokemona podczas bitwy.

 

START

Wyświetlenie ekranu menu.

 

Przycisk B

Anulowanie komendy wybranej za pomocą przycisku A. Gdy już zdobędziesz BIEGAJĄCE BUTY, przytrzymywanie przycisku B pozwoli Ci biegać.

 

7

 

Rozpoczęcie gry

Wciśnij przycisk A lub START na ekranie tytułowym, a przejdziesz do górnego ekranu menu.

 

Obrazek z wersji FireRed

 

Obrazek z wersji LeafGreen

 

·         Opcja KONTYNUUJ (CONTINUE) pojawi się, gdy zapiszesz grę (s. 15).

·         Jeśli chcesz całkowicie usunąć dane zapisanych gier, przejdź na ekran tytułowy, a następnie jednocześnie naciśnij strzałki kierunku, SELECT oraz przycisk B. Gdy już usuniesz takie dane, nie będziesz mógł ich odzyskać. Usuwaj swoje dane z rozwagą.

 

Rozpoczęcie nowej gry

Gdy rozpoczniesz grę po raz pierwszy (jeśli nie masz żadnych danych o zapisanych grach), wciśnij przycisk A lub START, aby zacząć grę od razu.

 

Wybierz płeć

Najpierw musisz wybrać swoją płeć. Użyj strzałek kierunku, by wybrać jedną z nich, a następnie za pomocą klawisza a zatwierdź wybór.

 

Możesz wybierać między CHŁOPCEM (BOY) a DZIEWCZYNKĄ (GIRL). Niezależnie od dokonanego przez ciebie wyboru historia potoczy się tak samo.

 

8

 

Zdecyduj się na imię

Teraz wprowadź imię swojej postaci. Za pomocą strzałek kierunku wybieraj litery, a następnie wciskaj A, aby je zatwierdzać. Jeśli się pomylisz, wciśnij przycisk B, aby cofnąć się o jedną literę. Za pomocą klawisza SELECT możesz poruszać się między dolnym a górnym obszarem.

 

Twoja płeć, podobnie jak i twoje imię, nie może być zmieniona podczas gry.

 

Zdecyduj się na imię dla swojego rywala. Możesz wybrać jedno z imion, które pojawią się na ekranie, lub, za pomocą opcji NOWE IMIĘ (NEW NAME), wprowadzić imię wymyślone przez siebie.

 

Kontynuowanie gry

Kontynuujesz grę od ostatniego miejsca, w którym zapisałeś stan gry (patrz s. 15). Gdy wznowisz grę, wyświetli się krótki opis twoich dotychczasowych dokonań (wciśnij przycisk B, aby przeskoczyć przez ten ekran.

 

9

 

Podstawy rozgrywki

Oto podstawowe instrukcje dotyczące grania w Pokemon LeafGreen oraz Pokemon FireRed.

 

W budynkach i jaskiniach

Możesz wchodzić i wychodzić z różnych budynków i jaskiń.

 

Aby wejść do środka użyj strzałki kierunku przodem do wejścia.

 

Jeśli w pomieszczeniach znajdziesz schody czy drabiny użyj odpowiedniej strzałki, aby dostać się tam, gdzie chcesz.

 

Używanie rzeczy znajdujących się przed tobą

Gdy stoisz, wciśnij przycisk A, aby uzyskać informacje na temat rzeczy znajdującej się przed tobą, lub: aby rozmawiać z ludźmi.

 

10

 

Podnoszenie przedmiotów

Chodząc po planszy możesz natknąć się na przedmiot, który wygląda jak POKEBALL. Możesz go podnieść ustawiając się przed nim i naciskając przycisk A. Różne rzeczy można znaleźć nawet w miejscach, których nigdy byś o to nie podejrzewał… Jeśli uważasz, że coś należy sprawdzić, zrób to przyciskiem A.

 

Sprawdzanie przedmiotów

Możesz oglądać z bliska niektóre rzeczy w świecie wokół ciebie. Na przykład telewizor czy mapę na ścianie.

 

Czytaj PORADY TRENERA

W miastach i na drogach możesz znaleźć użyteczne informacje umieszczone na tablicach z PORADAMI TRENERA. Aby przeczytać, co znajduje się na takim znaku musisz stanąć przednim (i użyć przycisku A). Warto je czytać.

 

W grze znajdziesz także inne znaki, które np. wskażą ci drogę do miast i domów.

 

11

 

Ekran Menu

 

Gdy jesteś w polu, wciśnij przycisk START, aby wywołać ekran menu.

Używając strzałek kierunku wybierz interesującą cię opcję, a następnie zatwierdź wybór używając przycisku A.

 

POKEDEX

Twój POKEDEX będzie uaktualniany zawsze, gdy spotkasz lub złapiesz nowego pokemona. Gdy otworzysz POKEDEX zobaczysz indeks. Wybierz kategorię pokemonów, którą chcesz wyświetlić. KOD NUMERYCZNY (NUMERICAL CODE) wyświetli pokemony w kolejności zależnej od ich numeru w POKEDEXie. Gdy złapiesz pokemona symbol {tutaj symbol} będzie wyświetlony przy jego nazwie.

 

Możesz wyświetlić listę pokemonów na wiele sposobów, np. ALFABETYCZNIE (A TO Z MODE) czy w zależności od ich ŚRODOWISK ŻYCIA (POKEMON HABITATS).

 

12

 

POKEMONY

 

Możesz oglądać statystyki oraz zmieniać kolejność pokemonów w swojej drużynie. Możesz nosić ze sobą do sześciu pokemonów na raz, to jest właśnie twoja drużyna.

 

PODSUMOWANIE

Wyświetla szczegółowe informacje dotyczące twoich pokemonów. Za pomocą lewej i prawej strzałki kierunku możesz zmieniać strony, natomiast za pomocą strzałki górnej i dolnej – pokemony.

 

-INFORMACJE O POKEMONIE

Nazwa pokemona, jego numer w POKEDEXie, jego natura, miejsce złapania oraz imię Pierwotnego Trenera (Original Trainer, skrót OT), który złapał tego pokemona, jak również kilka innych informacji.

 

-UMIEJĘTNOŚCI POKEMONA

Aktualna ilość punktów życia (HP), statystyki, punkty doświadczenia oraz zdolności.

 

-ZNANE RUCHY

Wyuczone ruchy pokemona oraz liczba ich możliwych użyć podczas bitwy. Aby obejrzeć szczegółowy opis dowolnego ruchu wciśnij przycisk A, a następnie wybierz interesujący cię ruch za pomocą górnej i dolnej strzałki kierunku. Pokemony mogą nauczyć się do czterech ruchów.

 

13

 

ZAMIANA

 

Możesz dokonać zmiany ustawienia pokemonów w drużynie.

 

PRZEDMIOTY

 

Przekazujesz przedmiot swojemu pokemonowi, lub odbierasz mu go.

 

PLECAK

 

Możesz tu trzymać przedmioty. Każdy z nich zostanie przydzielony automatycznie do jednej z trzech kieszeni. Aby zmienić kieszeń użyj strzałki lewej lub prawej. Niektóre przedmioty mają wpływ na pokemona, który je trzyma (zobacz „Różne przedmioty” na stronie 30).

 

PRZEDMIOTY

W tej kieszeni składowane są przedmioty takie jak NAPOJE, ANTIDOTA czy ODPĘDZACZE.

 

KLUCZOWE PRZEDMIOTY

W tej kieszeni znajdują się przedmioty ważne podczas twoich przygód.

 

POKEBALLE

Tu trzymane są różne POKEBALLE używane do łapania pokemonów.

 

Jak porządkować przedmioty w plecaku?

Gdy otworzysz plecak, umieść kursor na przedmiocie, który chcesz przestawić i wciśnij SELECT. Następnie, używając górnej i dolnej strzałki, przenieś przedmiot na wybrane przez siebie miejsce. Następnie naciśnij SELECT lub A.

·         Nie możesz przenieść przedmiotu do innej kieszeni.

 

15

 

Twoje imię

Możesz obejrzeć swoje postępy w grze na KARCIE TRENERA. Z przodu wyświetla informacje takie, jak twoje IMIĘ, ilość posiadanych PIENIĘDZY, liczbę pokemonów, które złapałeś i odznaki, które zdobyłeś od Mistrzów Sal Treningowych. Wciskając A możesz odwrócić kartę.

Na rewersie znajdziesz wyniki swoich bitew oraz liczbę wymian pokemonów.

 

ZAPIS

 

Możesz zapisać stan gry w dowolnym momencie, oprócz walki. Jeśli wybierzesz KONTYNUUJ (CONTINUE) na górnym ekranie menu będziesz mógł kontynuować grę od momentu ostatniego zapisu.

·         NIE WYŁĄCZAJ swojego Game Boy Advance™ lub Game Boy Advance SP™, zanim gra zdąży się zapisać.

·         Gdy rozpoczniesz NOWĄ GRĘ, a następnie zapiszesz stan gry, dane z poprzedniego zapisu zostaną wymazane. Używaj opcji zapisu z rozwagą.

 

16

 

OPCJE

 

Możesz dokonać zmiany ustawień gry. Za pomocą strzałki górnej i dolnej wybierz opcję, a następnie, za pomocą strzałki prawej i lewej zmień ustawienia. Gdy już dokonasz zmian, wybierz ANULUJ (CANCEL) u dołu ekranu za pomocą przycisku A. Powrócisz do poprzedniego ekranu z nowymi ustawieniami.

 

SZYBKOŚĆ TEKSTU

Zmieniasz szybkość, z jaką pojawia się tekst. Dostępne szybkości to: MAŁA (SLOW), ŚREDNIA (MID) i DUŻA (FAST).

 

SCENA BITWY

Włącza lub wyłącza animacje podczas bitwy (ON/OFF). Jeśli wybierzesz OFF, akcje pokemonów będą sygnalizowane za pomocą tekstu.

 

STYL BITEW

Wybierz z poniższych stylów ten, do którego chcesz się stosować podczas bitew w innymi trenerami:

SHIFT - Możesz zmieniać pokemony, kiedy pokemon twojego przeciwnika zemdleje.

SET - Kiedy pokemon twojego przeciwnika zemdleje, będziesz kontynuował walkę aktualnie wybranym pokemonem.

 

DŹWIĘK

Możesz wybrać MONO lub STEREO.

 

17

 

USTAWIENIE PRZYCISKÓW

Możesz wybrać rodzaj sterowania spośród podanych poniżej.

HELP  Podstawowy system sterowania (patrz s. 6). Za pomocą przycisku L lub R możesz     

            użyć opcji POMOCY (HELP).

L=A    Możesz używać przycisku L zamiast przycisku A. (Opcja pomocy nie może być

            użyta.)

LR       Możesz używać przycisków L i R, aby przechodzić do ekranu menu itd., zamiast

            używać do tego prawej i lewej strzałki. (Opcja pomocy nie może być użyta.)

 

OBRAMÓWKA

Wybierasz tutaj wzór, który będzie pojawiał się na obrzeżu różnych ekranów.

 

18

 

O bitwach

 

Istnieją dwa rodzaje bitew. Jeden to walka z dzikimi pokemonami, drugi to potyczki z innymi TRENERAMI POKEMONÓW. Gdy rozpocznie się bitwa, pokemon z lewej strony twojej drużyny pojawi się pierwszy (to ten pokemon po lewej na ekranie drużyny).

 

Jeśli wygrasz bitwę, każdy uczestniczący w niej pokemon otrzyma swoją część punktów doświadczenia. Jeśli jednak wszystkie twoje pokemony zemdleją, przegrasz bitwę, wrócisz do ostatniego CENTRUM POKEMON, w którym byłeś i w końcu stracisz trochę pieniędzy.

 

Bitwy z dzikimi pokemonami

Pokemony żyją w miejscach takich jak jaskinie czy obszary trawiaste, więc jeśli znajdujesz się w takim miejscu może zaatakować cię dziki pokemon. Gdy to się stanie możesz użyć POKEBALLA (lub innego balla – patrz s. 31), by go złapać.

 

19

 

Pojedynki z trenerami pokemonów

Jeśli nawiążesz kontakt wzrokowy lub staniesz twarzą w twarz z trenerem, on wyzwie cię na pojedynek. Nie możesz uciec przed taką ewentualnością. Bitwa będzie się toczyć, aż wyłoniony zostanie zwycięzca. Jeśli będziesz nim ty, otrzymasz w nagrodę pieniądze.

 

Podczas każdej bitwy z innym trenerem ilość posiadanych przez was pokemonów będzie oznaczona za pomocą symboli {tu symbol}.

 

·         Nie możesz łapać pokemonów swojego przeciwnika.

 

Bitwa podwójna

Niektórzy trenerzy atakują parami i będą wyzywać cię na pojedynki 2 na 2. Gdy zacznie się podwójna bitwa pojawią się dwa pokemony z twojej drużyny: pierwszy z lewej i pierwszy z prawej (to te pokemony, które na ekranie drużyny są odpowiednio – pierwsze z lewej lub prawej).

 

20

 

Ekran bitwy

 

Płeć pokemona przeciwnika

 

Poziom pokemona przeciwnika

 

Nazwa pokemona przeciwnika

 

HP pokemona przeciwnika

 

Pokemon, którego już złapałeś będzie oznaczony symbolem {tu symbol}

 

Płeć twojego pokemona

 

Poziom twojego pokemona

 

Nazwa twojego pokemona

 

Aktualne i maksymalne HP twojego pokemona

 

Punkty doświadczenia

 

Aktualne i maksymalne PP twojego pokemona

 

Ruchy pokemona

 

Typ ruchu

 

HP (Hit points – punkty życia)      Żywotność pokemona. Gdy punkty życia zejdą do zera w

                                                       wyniku ataków przeciwnika, twój pokemon nie będzie

                                                       mógł się więcej bić.

PP (Power points – punkty mocy) Tyle razy możesz użyć danego ruchu. Jeśli PP spadnie do

                                                       Zera – twój pokemon nie będzie mógł używać danego

                                                       ruchu.

Punkty doświadczenia                   Wyświetla ilość aktualnych punktów doświadczenia

                                                       (experience points). Gdy pasek się zapełnia – poziom

                                                       pokemona podnosi się o jeden.

Płeć                                                {znak} to samiec a {znak}to samica. Płeć niektórych

                                                       pokemonów nie jest znana.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin