Krwią Obklejony Czaszka! Odyseja Trash-Horroru Lat 80.pdf

(10588 KB) Pobierz
JÓZEF A. ŚPIEWA
Po pierwsze, Joseph E. i Carol Ziemba. To moi rodzice. Gdyby mnie nie zmusili, ta książka nie
powstałaby. To oczywiste. Nie jest jednak takie oczywiste, że bez ich przyjaźni, wsparcia i miłości
moje życie byłoby kiepskie. Wspierali każde twórcze przedsięwzięcie, w jakim kiedykolwiek brałem
udział, łącznie z tą książką. Chcę, żeby poczuli dumę i ciepło w środku, ponieważ ich syn jest
współautorem książki o filmach z brzuchami, takich jak Śmierć Pielęgniarka i Szatańskie
zauroczenie. Mam też nadzieję, że będą mogli podzielić się tym wyjątkowym uczuciem ze swoimi
najdroższymi przyjaciółmi i sąsiadami.
Następny będzie Zack Carlson. Zack jest współautorem i redaktorem Destroy All Movies!!!
Kompletny przewodnik po punkach filmowych (Fantagraphics), który stanowi nowy standard XXI
wieku dla książek o kinie. Zack jest najbardziej autentyczną i miłą osobą, jaką spotkałem podczas
pracy nad Bleeding Skull. Poświęcił swój czas na korektę tej książki. Jestem wdzięczny za jego
wsparcie i wskazówki podczas całego procesu. Przysłał mi także oryginalny plakat promocyjny The
Hackers, bez zapowiedzi i bez konkretnego powodu. Takim typem faceta jest Zack. Cieszę się, że
mogę go nazwać przyjacielem.
Następnie jest Annie Choi. Annie jest autorką pięknej i zabawnej książki Wszystkiego najlepszego z
okazji urodzin, czy cokolwiek: dresy, Kim Chee i inne katastrofy rodzinne (Harper Collins), a także
pięknej i przezabawnej książki Zamknij się, nie ma za co: przemyślenia na temat życia, śmierci i
innych niedogodności ( Touchstone/Simon & Schuster). Jest najbardziej inteligentną, zabawną i
inspirującą osobą, jaką spotkałem od wielu lat. Annie poświęciła swój czas na redagowanie każdego
słowa, które napisałem w tej książce. Spędziła niezliczone godziny, omawiając ze mną wszystkie
aspekty procesu powstawania książki. Pomogła mi także żyć lepiej dzięki sile, determinacji i
zaufaniu. Oglądanie kanibali jedzących z kimś piersi nigdy nie było tak wyjątkowe.
Dziękujemy następującym przyjaciołom, filmowcom i innym bohaterom filmowym za udostępnienie
nam materiałów promocyjnych, skanów, fotokopii, kaset VHS, a przede wszystkim WSPARCIE.
Życzymy wszystkim szczęśliwego życia od teraz: Edwardowi Ejowi Anttili, Timowi Boggsowi, The
Cinefamily of Los Angeles (Hadrian Belove, Bret Berg, Jordan Dobbs Rosa, Tom Fitzgerald), Gary
Cohen, Johnny Cornett, Paige Davis, Mike Downey , Eddie Brandt’s Saturday Matinee of Los
Angeles (Claire Brandt, Donovan Brandt, Tony Nittoli, Alex Vandyne), Enzo Giobbe, Micki Grover,
Evan Husney, Mikhail Ilyin, Josh Johnson, Doug Jones, Louis Justin, Adina Kwasigroch, Paul
Malleck, Biblioteka Margaret Herrick w Los Angeles i jej pracownicy, Jon McBride, Ryan
McDonald, Carolee Mitchell, Goodnessopher Palmer, Andre Perkowski, Lisa Petrucci, Wiley Pickett,
Chris Poggiali, R.J. Portera, Micah Prude, Michael Raso, Tim Ritter, Eric Robitaille, Charles Pinion,
Spencer Savage, Nathan Schiff, Richard Glenn Schmidt, Mark Shostrom, Paul Schwochow, Leland
Thomas, Caelum Vatnsdal, Mark Veau i David Zuzelo.
Dziękujemy Davidowi Kerekesowi, Thomasowi Campbellowi i wszystkim w Headpress za pomoc w
urzeczywistnieniu marzenia o książce Bleeding Skull.
Na koniec szczególne podziękowania dla Dana za to, że był moim powiernikiem w tym wszystkim.
I FIRMA
Mojej mamie za to, że pozwoliła mi wynająć prawie wszystko, co chciałam.
Mojemu tacie za obejrzenie ze mną wielu z tych filmów.
Ericowi Zydelowi za wszystkie wycieczki do sklepów wideo w rejonie Rochester.
Wujkowi Mike’owi i Pam Adamski za opisanie scen zabójstw w każdym horrorze z początku lat 80.,
kiedy byłem zbyt przerażony, aby je obejrzeć.
Joemu za zaproszenie mnie na przejażdżkę.
Chcę zadedykować tę książkę Madelynn Fattibene. Moja słodka żona i mój najlepszy przyjaciel.
Dziękuję za nieustające wsparcie i niekończącą się miłość. Ta książka jest dla Ciebie.
W „Mojej autobiografii” Charlie Chaplin stwierdził, że „nie można załamywać rąk i wyrażać
słowami uznania dla wielkiej sztuki”.
Na szczęście nie mamy do czynienia z wielką sztuką.
Bleedingskull.com została uruchomiona 4 stycznia 2004 roku. Zamiar był prosty. Pisałem recenzje
śmieciowych horrorów, które zebrałem na VHS podczas moich podróży po Stanach Zjednoczonych.
Chciałem po prostu podzielić się swoim entuzjazmem do tych filmów. Im bardziej tajemniczy film,
tym lepiej. Żadnego ego. Bez nadmiernej analizy. Tylko ja, filmy i radość płynąca z
kolekcjonowania, odkrywania i oglądania. Potem Dan i ja poznaliśmy się. Było jasne, że mogliśmy
być braćmi rozdzielonymi po urodzeniu. Połączyliśmy siły. A teraz, dziesięć lat po powstaniu
Bleeding Skull, zbudowaliśmy ogromne archiwum obejmujące prawie tysiąc recenzji i artykułów.
Bleeding Skull początkowo skupiał się na latach 80., zwłaszcza na filmach nakręconych na wideo
(SOV). To był dziewiczy teren. Nikt nie doceniał znaczenia tych filmów w historii kina
eksploatacyjnego. To, co zaczęło się jako twórczy kanał w Internecie, przekształciło się w osobistą
pasję okazywania tym filmom uznania, szacunku i zrozumienia, na jakie według nas zasługiwali. Dla
ogółu społeczeństwa Chester N. Turner nie jest Robertem Altmanem. A Doris Wishman z pewnością
nie jest Johnem Cassavetesem. Bleeding Skull próbował to zmienić.
Dlaczego lata 80.? Nasza książka celebruje epokę kina, którą niewiele osób uważa za ważną. Tak
naprawdę, jeśli przejrzysz dowolną liczbę poradników filmowych z ostatnich trzydziestu lat,
przekonasz się, że śmieciowe horrory z lat 80. są traktowane jak plaga. Taki, który niewątpliwie
sprawi, że Twój penis lub piersi zmienią kolor na fioletowy i odpadną, jeśli zetkniesz się z nimi.
Potraktuj tę książkę jak zmianę warty. Rynnowe podziemie horroru z lat 80. było ostatnim oddechem
w tworzeniu autentycznych filmów eksploatacyjnych. Był to czas, gdy sklepy wideo były atakowane
przez niewiarygodną ilość szaleństwa, nieudolności, tajemniczości i powagi. To był czas, kiedy
D.I.Y. kręcenie filmów direct-to-video doprowadziło do rewolucji w rozrywce domowej. Kiedy
nadeszły lata 90., ten czas dobiegł końca. Postęp technologiczny, trendy samoświadomości i Internet
wykorzeniły żywotność tych wielkich, złotych lat. Dlatego tu jesteśmy. Dlatego tu jesteś. Ta epoka
zasługuje na uznanie i zachowanie.
Ta książka nie opisuje historii kryjących się za filmami. Nie została napisana dla ludzi, którzy
zadręczają się ciekawostkami. Został napisany dla ludzi takich jak my. Ludzie, którzy chcą czegoś
więcej niż tylko punktów kredytowych i gwiazdek. Bleeding Skull opowiada o tym, jak te filmy na
nas wpływają. Nie interesuje nas, jaką część budżetu Al Filo Del Terror przeznaczono na zakup
peruk klaunów dla karłów. Nie chcemy słyszeć, że Ciemna strona północy została nakręcona w domu
sąsiada DP w zamian za jakąś słodko śmierdzącą trawkę. Kogo to obchodzi? Specyfika tych filmów
wywołuje w naszych głowach teorie na temat tego, dlaczego one istnieją. Te teorie są często bardziej
stymulujące niż jakiekolwiek ciekawostki zza kulis, jakie mogliśmy kiedykolwiek odkryć. To,
podobnie jak sama treść filmów, definiuje nasz entuzjazm.
Na kolejnych stronach znajdziesz trzysta recenzji najwybitniejszych śmieciowych horrorów z lat 80.
Nie znajdziesz recenzji szanowanych, definiujących gatunek filmów, takich jak Koszmar z ulicy
Wiązów czy Moje krwawe walentynki. Znajdziesz recenzje mało znanych „doznań” lo- fi, takich jak
Long Island Cannibal Massacre i To All A Goodnight. Aby każdy film znalazł się w książce, musiał
Zgłoś jeśli naruszono regulamin