POLSKA SCENARIUSZ Z INTERNETU.pdf

(2949 KB) Pobierz
POLSKA – MOJA OJCZYZNA
Od najmłodszych lat nasze dzieci recytują wierszyk rozpoczynający się słowami: "Kto ty jesteś?
Polak mały." To taka pierwsza, mała lekcja patriotyzmu :). Szczególnie w maju i listopadzie, w okolicach
naszych świąt narodowych, warto, by dzieci utrwaliły sobie podstawowe wiadomości o swojej ojczyźnie,
a także dowiedziały się czegoś więcej o kraju, w którym żyją. Temu będą służyć zamieszczone utwory
literackie, zabawy, filmiki, piosenki, ćwiczenia i inne materiały, do których serdecznie zapraszamy nasze
kochane Dzieciaki
„Polska to mój dom” (27IV-30IV)
Propozycje do realizacji:
1. Zabawa dydaktyczna „Domy i domki” z wykorzystaniem ilustracji.
(załącznik nr 1)
Opisywanie i porównywanie domów ludzi z różnych stron świata.
Wskazywanie domów, które się podobają i uzasadnianie przez dziecko swojego wyboru.
Szukanie i podawanie skojarzeń z pojęciem
dom.
(wytłumaczenie dziecku, że dom to też rodzina)
2. „Domy z klocków”- konstruowanie domów z rozmaitych klocków.
(rodzic może zaproponować dziecku
budowę ich domu lub dowolnego budynku, o którym potem opowie; przeliczanie liczby klocków użytych
do powstania budowli)
3. Zabawa matematyczna „Budujemy domy” z zastosowaniem figur geometrycznych.
( przygotujmy dziecku kolorowe figury geometryczne, do skomponowania prostego domu wg podanego
wzoru ; wykorzystajmy wszystkie figury podstawowe)
Wskazywanie przez dziecko i nazywanie wybranych figur; grupowanie figur wg kształtu, koloru.
Układanie domu i przyklejanie na kartce; przeliczanie figur danego rodzaju, porównywanie ilości
z zastosowaniem pojęć: dużo, mało, mniej, więcej)
4. Zgaduj – zgadula – „Moja miejscowość” na podstawie zdjęć.
(załącznik nr 2)
Przypomnienie przez dziecko nazwy swojej miejscowości i kraju. (w przypadku problemów należy
tak pokierować rozmową aby dziecko uświadomiło sobie, że mówi po polsku, jest Polakiem
i mieszka w Polsce)
Rozpoznawanie charakterystycznych miejsc w swojej miejscowości, nazywanie budynków
przedstawionych na zdjęciach; określanie ich przeznaczenia.
Swobodne wypowiedzi dziecka nt. „Moja miejscowość”. (rodzic sugeruje dziecku zakres tematyki,
naprowadzając go pytaniami, np.
Co znajduje się w naszej miejscowości?, Co możemy zobaczyć?,
Dlaczego lubisz swoją miejscowość?, Czy podoba Ci się twoja miejscowość i dlaczego?, itp.;
ważne
jest aby dziecko przedstawiło rodzicom, jak najwięcej informacji o miejscowości)
5. Zabawa badawcza „Widok za oknem” z wykorzystaniem lornetki, „lunety” .
(zachęcamy, aby dziecko samodzielnie wykonało „lunetę” z rolki po papierze toaletowym lub papierowym
ręczniku i ozdobiło wg własnego pomysłu)
Obserwowanie przez przyrząd najbliższego otoczenia, w miarę możliwości, widoków w oddaleniu.
Określanie przez dziecko, co widzi; próby wskazywania odległości z zastosowaniem pojęć
blisko,
daleko, dalej, bliżej.
6. Słuchanie wiersza
„Polska” M. Skrobacz oraz rozmowa na jego temat.
POLSKA
Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju,
w Polsce mieszkamy.
Tu jest nasz dom, przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
nic prócz miłości nam nie potrzeba.
Udzielanie przez dziecko odpowiedzi na pytania:
O jakim kraju była mowa w wierszu? (należy wyjaśnić dziecku pojęcie
ojczyzna),
Co to znaczy, że jesteśmy Polakami i mówimy po polsku?,
Co możemy zobaczyć w Polsce?, Gdzie pojechać?
Wskazanie dziecku na mapie Polski: morza, gór, Wisły.
7. „Mapa Polski” – puzzle. Składanie w całość pociętej na cztery części mapy konturowej Polski
i naklejanie na kartkę.
(załącznik nr 3)
8. Oglądanie filmiku -
„Polska zobacz więcej”
(link
https://www.youtube.com/watch?v=7rPyLiSwak8
)
(zachęcamy rodziców do wspólnego z dzieckiem oglądania i rozmowy na temat treści filmu)
9. Rozmowa kierowana, inspirowana filmem edukacyjnym „Polak mały!”, o polskich symbolach
narodowych i obrazkiem.
(link do filmu
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
)
Wspólne opowiadanie historii „O Czechu, Lechu i Rusie”.
Oglądanie przez dziecko obrazka z symbolami narodowymi (rodzic podaje, jakie mamy symbole
narodowe; omawia ich wygląd zwracając uwagę na kolorystykę i znaczenie :
biel- serce czyste,
czerwień – miłość
oraz ułożenie barw na fladze)
(załącznik nr 4)
Wysłuchanie hymnu Polski „Mazurek Dąbrowskiego”, przyjmując odpowiednią postawę. (rodzic
wyjaśnia dziecku, jaką postawę należy przyjąć podczas słuchania hymnu narodowego i dlaczego)
Udzielanie przez dziecko odpowiedzi na pytania: Jakie znasz polskie symbole narodowe?, Dlaczego
orzeł na czerwonym tle jest naszym godłem?, Jakie barwy ma flaga Polski?, Jaki tytuł nosi polski
hymn?
10. Nauka wiersza W. Bełzy „Kto ty jesteś?” lub przypomnienie.
11. Słuchanie piosenek związanych z Polską.
„Jesteśmy Polką i Polakiem” ; zabawa ruchowo – naśladowcza z rodzicami
(link
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
)
( dziecko ilustruje treść piosenki ruchem, a rodzice naśladują ruchy dziecka)
„Krakowiaczek jeden”;
propozycja nauki fragmentu utworu oraz kroku tańca krakowiaka – cwał
boczny.
(link
https://www.youtube.com/watch?v=dlAFVAKEHro&feature=emb_rel_end
)
Krakowiaczek jeden,
miał koników siedem,
pojechał na wojnę,
został mu się jeden.
Siedem lat wojował,
szabli nie wyjmował,
szabla zardzewiała,
wojny nie widziała.
Krakowianka jedna,
miała chłopca z drewna,
a dziewczynkę z wosku,
wszystko po krakowsku.
(zaproponujmy dziecku wspólną naukę piosenki i kroku dostawnego, po opanowaniu połączmy te dwa
elementy; jeśli dziecko będzie chętne, pokażmy inne figury krakowiaka oraz stroje krakowskie, które na
pewno są zamieszczone w Internecie)
12. Układanie historyjki obrazkowej „Wars i Sawa” w oparciu o legendę W. Chotomskiej . Rozmowa na
temat treści; przybliżenie nazwy „Warszawa”, jej herbu , oraz pojęcia „ stolica”.
(załącznik nr 5 )
„WARS I SAWA"
Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad
rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka,
niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. Głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani
chwili:
– Nie boję się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu,
rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na
środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: połrybę –połdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił
się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zmieniła się
w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce:
Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą –
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej...
Wiatr powtarza piosenkę.
Jaki herb ma Warszawa?
– Syrenkę!
Opowiadanie przez dzieci treści (wg możliwości dziecka) lub
Udzielanie odpowiedzi na pytania
Kto mieszkał nad brzegiem Wisły?
Kto śpiewał piosenkę, którą usłyszał Wars?
Co się stało, kiedy Wars wypłynął na poszukiwanie Sawy?
Kim była dziewczyna i jak wyglądała?
Co Wars dostał od syrenki?
Jakie miasto założyli Wars i Sawa?
Nad jaką rzeką powstało miasto Warszawa?
Jaki herb ma Warszawa?
Wspólne układanie obrazków w odpowiedniej kolejności (pomagamy dziecku naprowadzając go,
poprzez powtórzenie właściwego fragmentu utworu)
Pokazanie dziecku Warszawy na mapie i zdjęć przedstawiających ważne miejsca w stolicy;
przybliżenie pojęcia
stolica,
najważniejsze miasto w kraju.
(załącznik nr 6)
Nauka krótkiej rymowanki „Warszawa- stolica” M. M. Skrobacz
Warszawa swym pięknem
Polaków zachwyca.
Warszawa, Warszawa
to Polski stolica.
Herb Warszawy- składanie obrazka pociętego na części, przyklejanie go na kartkę.
(załącznik nr7)
(przygotowanie liczby puzzli dostosowanej do możliwości dziecka)
12. Prace plastyczno-techniczne do wykonania.
„Symbole narodowe”
– kolorowanie, malowanie lub wylepianie tła godła i flagi Polski oraz
korony, pazurów orła, dorysowanie oka, z zachowaniem konturów i odpowiedniej kolorystyki.
(załącznik nr 8)
„Chorągiewka”
– wydzieranka; pokrywanie obustronnie dolnej części przygotowanego prostokąta
o dowolnych wymiarach kawałkami czerwonej bibuły, papieru. Przyklejanie do patyczka.
13. Ćwiczenia oddechowe „Flagi na wietrze”- wprawianie w ruch wykonanych chorągiewek
z zachowaniem prawidłowego toru oddechowego.
(kontrolowanie przez dziecko siły wydechu)
14. Zabawy ruchowe przy muzyce. ( zachęcamy rodziców do udziału)
Zabawa bieżna „Płynie Wisła".
Uczestnicy zabawy podają sobie ręce, tworząc
węża,
który prowadzą na zmianę . Podczas ruchu
powtarzają słowa:
Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie.
Zabawa ruchowa „Orły”.
Dziecko biega przy muzyce, naśladując lot orła. Na hasło: „Orły lądują” i zatrzymanie muzyki, kuca
na podłodze i opuszcza ręce.
Zabawa muzyczno-ruchowa „Krakowiaczek.”
W takt muzyki dziecko porusza się cwałem bocznym, trzymając prawą rękę wyprostowaną
w kierunku tańca, a lewą pod bokiem. Na sygnał, np. klaśnięcie zmienia ręce i kierunek tańca.
„Wycieczka
po Polsce”.
Dziecko porusza się naśladując wybrane środki transportu i charakterystyczne dźwięki, np. pociąg –
ciuch, ciuch, rower – dzyń, dzyń, samochód – wrr, wrr, łódka – plusk, plusk, itd.
15. Zabawa
„prawda - fałsz” - Polska i symbole narodowe.
Rodzic czyta zdania na temat Polski i jej symboli narodowych. Dziecko ocenia prawdziwość zdań.
W zależności od treści zdań mówi:
prawda lub fałsz.
Stolicą Polski jest Warszawa.
Flaga Polski jest czerwono - biało - czerwona.
Podczas słuchania hymnu stoimy na baczność z powagą.
Godłem Polski jest biały łabędź na czerwonym tle.
Państwo w którym mieszkamy nazywa się Polska.
Największa rzeka w Polsce to Wisła.
Mieszkamy w Polsce, więc posługujemy się językiem angielskim.
Flaga Polski jest biało – czerwona.
Godłem Polski jest biały orzeł w złotej koronie na czerwonym tle.
16. Rozwiązywanie zagadek.
Są wysokie, skaliste, pokryte lasami.
Poznać je możemy wędrując szlakami.
(góry)
Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę trzyma w swoich rękach.
Od imienia syrenki Sawy i rybaka Warsa je nazwano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa?
(Warszawa)
To miasto kiedyś stolicą Polski było,
W nim zionące ogniem smoczysko żyło.
(Kraków)
Chętnie wyjeżdżamy nad nie na wakacje,
Czekają tam na nas wspaniałe atrakcje.
Możemy po nim pływać statkami,
Jego brzegi wypełnione są muszelkami.
(morze)
17.
Zabawa paluszkowa - Bursztynowy wierszyk (Piotr Łasowski)
Nad morzem w zmierzchy lipcowe wszystko jest bursztynowe.
Bursztynowe słonko z bardzo senną miną
układamy z rąk koło
Tonie w morskiej toni o barwie z bursztynu.
chwytamy się za nos, jakbyśmy schodzili pod wodę
Bursztynowy piasek,
paluszkami stukamy o podłogę
Bursztynowe fale,
falujemy dłońmi w powietrzu
Bursztynowy statek
układamy przed sobą trójkąt z rąk
I wózek dla lalek (…)
układamy ręce splecione przed sobą, jakbyśmy chcieli utulić lalkę
18. Uzupełnianie ćwiczeń – KP 2.25, KP 2.26
Zgłoś jeśli naruszono regulamin