MARZEC
Tydzień drugi
Temat: Muzyka jest wszędzie
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Grajek
− nazwą muzyków grających na poszczególnych instrumentach
− wezmą udział w koncercie piosenki przedszkolnej
− poznają literę z, Z
− wysłuchają i nauczą się piosenki Czarodziejski koncert
− zorganizują kącik muzyczny w sali
− wskażą przedmioty, które wydają dźwięki
− wysłuchają nagrań piosenek wybranych zespołów muzycznych
− poznają wygląd i działanie adapteru i płyt winylowych
− poznają wygląd gamy i nazw solmizacyjnych nut
− zagrają w grę, utrwalając poznane liczby
− poznają postać i utwory Fryderyka Chopina
− namalują nastrój utworu muzycznego
− wykonają grzechotki z metalowych puszek po napojach
• Ćwiczenia poranne – zestaw 26.
Tamburyn, woreczki.
• Omiń woreczki – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci poruszają się po sali w rytmie tamburynu, omijając rozłożone na podłodze woreczki.
W przerwie przykucają obok wybranego woreczka.
• Woreczek pokazuje... – zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał.
Dzieci wskazują woreczkami trzymanymi w rękach różne części ciała, których nazwy wypowiada
i które pokazuje N. Czasem N. wprowadza dzieci w błąd, pokazując inną część ciała
niż ta, której nazwę mówi.
• Nie zgub woreczka – ćwiczenie równowagi.
Dzieci poruszają się po sali w różnych kierunkach, wykonując pięć kroków z woreczkami położonymi
na głowach. Co pewien czas przykucają, wstają i zmieniają kierunek poruszania się.
• Podrzuć i złap – ćwiczenie rzutu i chwytu.
Dzieci chodzą po sali, podrzucając i łapiąc woreczki dwiema rękami, a następnie jedną ręką.
• Przeskocz woreczek – podskoki.
Dzieci przeskakują woreczki leżące na podłodze – do przodu, do tyłu i na boki.
• Zmień miejsce – zabawa ruchowa.
Dzieci maszerują w rytmie tamburynu, w przeciwnych kierunkach, w dwóch kołach współśrodkowych.
Podczas przerwy w grze zatrzymują się i zamieniają woreczkami i miejscami
z dziećmi stojącymi naprzeciwko. Utrzymują kierunek poruszania się (w kole wewnętrznym
w lewo, w kole zewnętrznym w prawo).
Dzień 1 Z batutą w dłoni
• Kolorowy taniec – zabawa ruchowa.
Duży kawałek materiału lub chusta animacyjna, nagranie dowolnej muzyki.
Dzieci chwytają za brzegi dużego kawałka materiału lub chusty animacyjnej. Poruszają
materiałem w takt muzyki i tańczą do jej rytmu. Słuchają piosenki. Gdy muzyka cichnie,
N. wymienia imiona dwóch osób. Pozostałe dzieci unoszą materiał. W tym czasie wywołane
przez N. osoby zamieniają się miejscami, przebiegając pod materiałem. Zabawę należy
powtórzyć.
• Muzyczne powitanie – zabawa ze śpiewem. Piłka.
N. rzuca do dzieci piłkę. Śpiewając, zadaje im krótkie pytania, np.: Jak się dzisiaj czujesz?
Z kim przyszedłeś do przedszkola? Co jadłeś na śniadanie? Dzieci odrzucają piłkę i odpowiadają
na pytania, również śpiewając. Starają się udzielać odpowiedzi całymi zdaniami.
• Szukamy dźwięków – zabawa rozwijająca inwencję twórczą. Gazety.
Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. gromadzi na środku gazety. Kolejne dzieci próbują
wydobyć z nich jakiś dźwięk, ale w inny sposób niż ich poprzednicy.
• Muzyka – burza mózgów. Duży karton z napisem MUZYKA, mazak.
Dzieci poszukują skojarzeń do słowa muzyka. N. zapisuje je na dużym kartonie.
• Naśladujemy grę na instrumentach – zabawa ruchowa. Tamburyn.
Dzieci poruszają się w rytmie tamburynu. Podczas przerwy w grze naśladują grę na dowolnym
instrumencie.
•Instrumenty z części – rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
.Odgadywanie nazwy instrumentów po fragmencie, który dzieci widzą na tablicy multimedialnej.(USB)
• Dźwięki – zabawa ruchowa. Dowolne instrumenty perkusyjne.
Dzieci maszerują po sali z zamkniętymi oczami. Kiedy usłyszą dźwięk jakiegoś instrumentu
perkusyjnego – przykucają. Na hasło: Idziemy, ponownie maszerują. Po zakończeniu zabawy
próbują ułożyć we właściwej kolejności instrumenty, których dźwięki słyszały w zabawie.
Karty pracy, cz. 3, s. 44 Karty pracy, cz. 3, s. 48
− Przeczytaj z nauczycielem wyrazy: zebra, mazaki, zegar. Ułóż te wyrazy z liter odszukanych
w naklejkach i naklej je w pustych polach.
− Przeczytaj z nauczycielem. On będzie czytał wyrazy, a ty mów nazwy obrazków.
Strefa przedszkolaka. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 52
− Rysuj zamek i drogę po śladach. Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku słowa zamek.
Odkrywanie litery z, Z Zajęcia 2. Odkrywanie litery z, Z: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
Zdjęcia (obrazki) zamków: do drzwi, siedziby króla, z piasku, do kurtki.
N. przypina do tablicy zdjęcia (obrazki) i zadaje dzieciom pytania:
− Co jest na zdjęciach (obrazkach)? − Co mają wspólnego wszystkie zdjęcia (obrazki)? (Wszystkie z nich to zamki). N. zwraca uwagę, że różne przedmioty mogą mieć tę samą nazwę. Prosi dzieci o podanie innych nazw, które mogą mieć różne znaczenia N. mówi dzieciom, że dziś porozmawiają sobie wspólnie o literze z.
• Analiza i synteza słuchowa słowa zamek na poziomie sylaby.
Dzieci dzielą słowo zamek na sylaby. Liczą, ile jest w nim sylab. Następnie N. pyta: Co słychać
na początku słowa zamek?
Karty pracy, cz. 3, s. 42-43.
N. pyta: Co widzicie na zdjęciu?
− Opowiedz, co się dzieje na obrazku. Odszukaj i zaznacz na nim to, czego nazwa rozpoczyna się głoską z.
− Rysuj szlaczek po śladzie.
− Nazwij przedmioty i zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Połącz jedną linią wszystkie przedmioty i zwierzęta, których nazwy rozpoczynają się głoską z.
− Obejrzyj wyraz na dole strony. Odszukaj litery, które go tworzą. Otocz je pętlami.
• Analiza i synteza słuchowa słowa zamek na poziomie głoski.
Dzieci dzielą słowo zamek na głoski. Liczą, ile jest w nim głosek. Określają pierwszą głoskę w słowie zamek. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę z słychać na początku (zupa, zegarek), w środku (koza, mazak).43
• Budowanie schematu słowa zamek. Białe kartoniki.
Dzieci dzielą słowo zamek na sylaby i na głoski. Następnie układają tyle białych kartoników,
ile głosek słyszą w słowie zamek. Wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników. N. prosi, aby podzieliły słowo zamek na sylaby, rozsuwając kartoniki w odpowiedni sposób. Dzieci układają kartoniki, wyklaskują sylaby i jednocześnie je wymawiają. N. prosi, aby zsunęły kartoniki i głośno wypowiedziały całe słowo.
• Tworzenie słowa Zenek z pierwszych głosek nazw przedmiotów i zwierząt przedstawionych na obrazkach. Obrazki: zegar, ekran, namiot, ekierka, kot.
Dzieci kolejno mówią nazwy obrazków, wyróżniają w nich pierwsze głoski i tworzą z nich słowo Zenek.
• Budowanie schematu słowa Zenek. Białe kartoniki.
Dzieci dzielą słowo Zenek na sylaby i na głoski. Następnie układają z kartoników schemat słowa, dzielą je na sylaby, dokonują syntezy (jak wyżej).
• Określanie rodzaju głoski z.
Wypowiadanie głoski z długo: zzzzzzz…
Wypowiadanie głoski z krótko: z, z, z, z.
Z jest spółgłoską, ponieważ nie możemy wypowiadać jej długo (pojawia się przydźwięk y). Oznaczamy ją na niebiesko.
• Budowanie modeli słów zamek, Zenek. Białe i niebieskie kartoniki.
Dzieci głośno wymieniają kolejne głoski w słowach zamek, Zenek. Głoska z jest spółgłoską. Wybrzmiewają ją krótko, z przydźwiękiem. Pod schematami słów zamek, Zenek zaznaczają miejsca głoski z niebieskimi kartonikami.
• Odkrywanie litery z, Z.
Białe, czerwone i niebieskie kartoniki, kartoniki z literami z, Z.
N. umieszcza na tablicy modele słów zamek, Zenek. Informuje dzieci, że pod niebieskimi
kartonikami ukryła się pewna litera. N. pokazuje małą i wielką literę z, Z. Dzieci określają jej wygląd. Następnie umieszczają kartoniki z literą z, Z we właściwych miejscach pod modelami słów zamek, Zenek. N. przypomina, dlaczego w jednym miejscu należało umieścić małą...
PUSIA108