MUZYKA JEST WSZĘDZIE.docx

(34 KB) Pobierz

MARZEC

Tydzień drugi

Temat: Muzyka jest wszędzie

 

W tym tygodniu dzieci:

wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Grajek

nazwą muzyków grających na poszczególnych instrumentach

wezmą udział w koncercie piosenki przedszkolnej

poznają literę z, Z

wysłuchają i nauczą się piosenki Czarodziejski koncert

zorganizują kącik muzyczny w sali

wskażą przedmioty, które wydają dźwięki

wysłuchają nagrań piosenek wybranych zespołów muzycznych

poznają wygląd i działanie adapteru i płyt winylowych

poznają wygląd gamy i nazw solmizacyjnych nut

zagrają w grę, utrwalając poznane liczby

poznają postać i utwory Fryderyka Chopina

namalują nastrój utworu muzycznego

wykonają grzechotki z metalowych puszek po napojach

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia poranne – zestaw 26.

Tamburyn, woreczki.

• Omiń woreczki – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci poruszają się po sali w rytmie tamburynu, omijając rozłożone na podłodze woreczki.

W przerwie przykucają obok wybranego woreczka.

 

• Woreczek pokazuje... – zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał.

Dzieci wskazują woreczkami trzymanymi w rękach różne części ciała, których nazwy wypowiada

i które pokazuje N. Czasem N. wprowadza dzieci w błąd, pokazując inną część ciała

niż ta, której nazwę mówi.

 

• Nie zgub woreczka – ćwiczenie równowagi.

Dzieci poruszają się po sali w różnych kierunkach, wykonując pięć kroków z woreczkami położonymi

na głowach. Co pewien czas przykucają, wstają i zmieniają kierunek poruszania się.

 

• Podrzuć i złap – ćwiczenie rzutu i chwytu.

Dzieci chodzą po sali, podrzucając i łapiąc woreczki dwiema rękami, a następnie jedną ręką.

 

• Przeskocz woreczek – podskoki.

Dzieci przeskakują woreczki leżące na podłodze – do przodu, do tyłu i na boki.

 

• Zmień miejsce – zabawa ruchowa.

Dzieci maszerują w rytmie tamburynu, w przeciwnych kierunkach, w dwóch kołach współśrodkowych.

Podczas przerwy w grze zatrzymują się i zamieniają woreczkami i miejscami

z dziećmi stojącymi naprzeciwko. Utrzymują kierunek poruszania się (w kole wewnętrznym

w lewo, w kole zewnętrznym w prawo).

Dzień 1 Z batutą w dłoni

 

Kolorowy taniec – zabawa ruchowa.

Duży kawałek materiału lub chusta animacyjna, nagranie dowolnej muzyki.

Dzieci chwytają za brzegi dużego kawałka materiału lub chusty animacyjnej. Poruszają

materiałem w takt muzyki i tańczą do jej rytmu. Słuchają piosenki. Gdy muzyka cichnie,

N. wymienia imiona dwóch osób. Pozostałe dzieci unoszą materiał. W tym czasie wywołane

przez N. osoby zamieniają się miejscami, przebiegając pod materiałem. Zabawę należy

powtórzyć.

 

Muzyczne powitanie – zabawa ze śpiewem. Piłka.

N. rzuca do dzieci piłkę. Śpiewając, zadaje im krótkie pytania, np.: Jak się dzisiaj czujesz?

Z kim przyszedłeś do przedszkola? Co jadłeś na śniadanie? Dzieci odrzucają piłkę i odpowiadają

na pytania, również śpiewając. Starają się udzielać odpowiedzi całymi zdaniami.

 

Szukamy dźwięków – zabawa rozwijająca inwencję twórczą. Gazety.

Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. gromadzi na środku gazety. Kolejne dzieci próbują

wydobyć z nich jakiś dźwięk, ale w inny sposób niż ich poprzednicy.

 

Muzyka – burza mózgów. Duży karton z napisem MUZYKA, mazak.

Dzieci poszukują skojarzeń do słowa muzyka. N. zapisuje je na dużym kartonie.

 

Naśladujemy grę na instrumentach – zabawa ruchowa. Tamburyn.

Dzieci poruszają się w rytmie tamburynu. Podczas przerwy w grze naśladują grę na dowolnym

instrumencie.

 

Instrumenty z części – rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

.Odgadywanie nazwy instrumentów po fragmencie, który dzieci widzą na tablicy multimedialnej.(USB)

Dźwięki – zabawa ruchowa. Dowolne instrumenty perkusyjne.

Dzieci maszerują po sali z zamkniętymi oczami. Kiedy usłyszą dźwięk jakiegoś instrumentu

perkusyjnego – przykucają. Na hasło: Idziemy, ponownie maszerują. Po zakończeniu zabawy

próbują ułożyć we właściwej kolejności instrumenty, których dźwięki słyszały w zabawie.

 

Karty pracy, cz. 3, s. 44 Karty pracy, cz. 3, s. 48

Przeczytaj z nauczycielem wyrazy: zebra, mazaki, zegar. Ułóż te wyrazy z liter odszukanych

w naklejkach i naklej je w pustych polach.

Przeczytaj z nauczycielem. On będzie czytał wyrazy, a ty mów nazwy obrazków.

 

Strefa przedszkolaka. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 52

Rysuj zamek i drogę po śladach. Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku słowa zamek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odkrywanie litery z, Z Zajęcia 2. Odkrywanie litery z, Z: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

 

Zdjęcia (obrazki) zamków: do drzwi, siedziby króla, z piasku, do kurtki.

N. przypina do tablicy zdjęcia (obrazki) i zadaje dzieciom pytania:

Co jest na zdjęciach (obrazkach)? Co mają wspólnego wszystkie zdjęcia (obrazki)? (Wszystkie z nich to zamki). N. zwraca uwagę, że różne przedmioty mogą mieć tę samą nazwę. Prosi dzieci o podanie innych nazw, które mogą mieć różne znaczenia N. mówi dzieciom, że dziś porozmawiają sobie wspólnie o literze z.

 

Analiza i synteza słuchowa słowa zamek na poziomie sylaby.

Dzieci dzielą słowo zamek na sylaby. Liczą, ile jest w nim sylab. Następnie N. pyta: Co słychać

na początku słowa zamek?

 

Karty pracy, cz. 3, s. 42-43.

N. pyta: Co widzicie na zdjęciu?

Opowiedz, co się dzieje na obrazku. Odszukaj i zaznacz na nim to, czego nazwa rozpoczyna się głoską z.

Rysuj szlaczek po śladzie.

Nazwij przedmioty i zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Połącz jedną linią wszystkie przedmioty i zwierzęta, których nazwy rozpoczynają się głoską z.

Obejrzyj wyraz na dole strony. Odszukaj litery, które go tworzą. Otocz je pętlami.

 

Analiza i synteza słuchowa słowa zamek na poziomie głoski.

Dzieci dzielą słowo zamek na głoski. Liczą, ile jest w nim głosek. Określają pierwszą głoskę w słowie zamek. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę z słychać na początku (zupa, zegarek), w środku (koza, mazak).43

 

Budowanie schematu słowa zamek. Białe kartoniki.

Dzieci dzielą słowo zamek na sylaby i na głoski. Następnie układają tyle białych kartoników,

ile głosek słyszą w słowie zamek. Wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników. N. prosi, aby podzieliły słowo zamek na sylaby, rozsuwając kartoniki w odpowiedni sposób. Dzieci układają kartoniki, wyklaskują sylaby i jednocześnie je wymawiają. N. prosi, aby zsunęły kartoniki i głośno wypowiedziały całe słowo.

 

Tworzenie słowa Zenek z pierwszych głosek nazw przedmiotów i zwierząt przedstawionych na obrazkach. Obrazki: zegar, ekran, namiot, ekierka, kot.

Dzieci kolejno mówią nazwy obrazków, wyróżniają w nich pierwsze głoski i tworzą z nich słowo Zenek.

 

Budowanie schematu słowa Zenek. Białe kartoniki.

Dzieci dzielą słowo Zenek na sylaby i na głoski. Następnie układają z kartoników schemat słowa, dzielą je na sylaby, dokonują syntezy (jak wyżej).

 

Określanie rodzaju głoski z.

Wypowiadanie głoski z długo: zzzzzzz

Wypowiadanie głoski z krótko: z, z, z, z.

Z jest spółgłoską, ponieważ nie możemy wypowiadać jej długo (pojawia się przydźwięk y). Oznaczamy ją na niebiesko.

 

Budowanie modeli słów zamek, Zenek. Białe i niebieskie kartoniki.

Dzieci głośno wymieniają kolejne głoski w słowach zamek, Zenek. Głoska z jest spółgłoską. Wybrzmiewają ją krótko, z przydźwiękiem. Pod schematami słów zamek, Zenek zaznaczają miejsca głoski z niebieskimi kartonikami.

 

Odkrywanie litery z, Z.

Białe, czerwone i niebieskie kartoniki, kartoniki z literami z, Z.

N. umieszcza na tablicy modele słów zamek, Zenek. Informuje dzieci, że pod niebieskimi

kartonikami ukryła się pewna litera. N. pokazuje małą i wielką literę z, Z. Dzieci określają jej wygląd. Następnie umieszczają kartoniki z literą z, Z we właściwych miejscach pod modelami słów zamek, Zenek. N. przypomina, dlaczego w jednym miejscu należało umieścić małą...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin