Wewnętrzny wróg 2 - Śmierć na rzece Reik. Niezbędnik - WFRP 4 PL.pdf

(36824 KB) Pobierz
WA R H A M M E R FA N TA S Y R O L E P L AY
ŚMIERĆ
NA RZECE REIK
NIEZBĘDNIK SPIS TREŚCI
WSTĘP ...................................................................
3
ROZDZIAŁ 7: PRZYGODNI PODRÓŻNI
... 38
ROZDZIAŁ 12: ŁUPIEŻCY, PRZEMYTNICY
GOŚCINNE KOMENTARZE ............................
6
Szarlatani ................................................ 38
I PIRACI
....................................................... 79
ROZDZIAŁ 1: EASTER EGGI
................................7
Hieny cmentarne..................................... 40
Łupieżcy.................................................. 79
ROZDZIAŁ 2: ZIOŁA I ICH
ZASTOSOWANIE................................................
8
Łowcy ..................................................... 41
Szlachcice................................................ 42
Gladiatorzy ............................................. 44
Dokerzy .................................................. 45
Młoda krew............................................. 46
Kucharze ................................................. 47
Czarodzieje ............................................. 48
Medycy.................................................... 49
Piraci ....................................................... 82
Przemytnicy ............................................ 84
Ameba..................................................... 85
Węgorze reikskie..................................... 86
Olbrzymie pijawki................................... 86
Najady ..................................................... 88
Rzeczne trolle.......................................... 89
Nowe Cechy Stworzeń............................ 90
Obszary występowania i pora roku............ 8
Zbieranie ziół............................................ 9
Kataplazmy, mikstury i napary ................ 10
Zioła Imperium....................................... 10
ROZDZIAŁ 13: RZECZNY BESTIARIUSZ
... 85
ROZDZIAŁ 3: USUNIĘTE SCENY................
17
Imperialny plenipotent............................ 17
Maria Borger............................................
19
Bohaterowie niezależni ........................... 20
Zakończenie spotkania............................ 22
Reik......................................................... 23
Talabek.................................................... 23
Aver i Stir................................................ 23
Śluzy i myta............................................. 24
Spotkanie przy śluzie .............................. 26
Obsługa łodzi.......................................... 28
Warunki pogodowe ................................. 28
Obrażenia łodzi....................................... 29
Naprawa łodzi ......................................... 30
Niebezpieczeństwa .................................. 30
ROZDZIAŁ 8: WODNIACY
......................... 50
Spotkania na rzece .................................. 50
ROZDZIAŁ 4: RZEKI IMPERIUM...................
23
ROZDZIAŁ 9: IMPERIALNY SYSTEM
SEMAFOROWY
.......................................... 61
ROZDZIAŁ 14: CHOROBY PRZENOSZONE
PRZEZ WODĘ
............................................. 91
Wieże sygnałowe..................................... 61
Wsparcie i zapasy .................................... 62
Profesje.................................................... 62
Pomysły na przygody .............................. 62
Zarażenie ................................................ 91
Choroby i pasożyty.................................. 92
Nowe Objawy ......................................... 93
ROZDZIAŁ 10: WYPOSAŻENIE ŁODZI
..... 64
Kadłub .................................................... 64
Sterowanie............................................... 65
Nadbudówka ........................................... 65
Takielunek............................................... 66
Wiosła..................................................... 67
Broń ........................................................ 67
Napęd...................................................... 69
ROZDZIAŁ 15: CZERWONA KORONA:
PORADNIK MISTRZA GRY
........................ 94
ROZDZIAŁ 5: NAWIGACJA RZECZNA.
28
Organizacja ............................................. 95
Metody.................................................... 95
Kultyści Czerwonej Korony .................... 96
Tradycja Tzeentcha.................................. 98
ROZDZIAŁ 16: IMPERATOR LUITPOLD
....102
ROZDZIAŁ 6: IMPERIALNA STRAŻ
ROZDZIAŁ 11: ZASADY HANDLU
.............. 70
RZECZNA ............................................................
34
Kupieckie życie........................................ 70
ROZDZIAŁ 17: ZEMSTA WŁADCY
Historia ................................................... 34
Kupowanie .............................................. 71
GROBÓW
................................................114
Posterunki ............................................... 34
Łodzie ..................................................... 35
Postacie ................................................... 35
Spotkania ................................................ 37
Sprzedaż.................................................. 73
Podróż....................................................102
Załoga
Imperatora Luitpolda...................104
Towarzysze podróży...............................108
Tło .........................................................114
Część 1: Padlina na Reiku......................115
Część 2: Śmierć z góry ...........................117
Część 3: Bracia w żałobie .......................119
Żaden fragment tej książki nie może być reprodukowany, składowany lub transmitowany w żadnej formie elektronicznej,
mechanicznej lub fotogra cznej bez pisemnej zgody wydawcy.
Warhammer Fantasy Roleplay 4. edycja © Copyright Games Workshop Limited 2022. Warhammer Fantasy Roleplay 4. edycja, logo Warhammer
Fantasy Roleplay 4. edycja, GW, Games Workshop, Warhammer, e Game of Fantasy Battles, logo komety o dwóch ogonach i wszystkie powiązane
loga, ilustracje, obrazy, nazwiska, stworzenia, rasy, pojazdy, lokalizacje, broń, postacie oraz ich charakterystyczne podobieństwo są ® lub TM i / lub ©
Games Workshop Limited, zarejestrowane na całym świecie i używane na podstawie licencji. Cubicle 7 Entertainment i logo Cubicle 7 Entertainment
są znakami towarowymi rmy Cubicle 7 Entertainment Limited. Wszelkie prawa zastrzeżone.
2
WA R H A M M E R FA N TA S Y R O L E P L AY
WSTĘP: ODROBINA HISTORII
Witaj w
Niezbędniku Śmierci na Rzece Reik,
drugim z serii porad-
ników do wersji reżyserskiej
Wewnętrznego Wroga.
Ten podręcznik
towarzyszy drugiej części kampanii,
Śmierci na Rzece Reik.
Ta seria podręczników zawiera rozmaitego rodzaju materiały dodatko-
we i uzupełniające: kontynuując metaforę „wersji reżyserskiej”, można
uznać je za specjalne sceny czy dodatki, które zwykle dostawało się
ze specjalnym wydaniem lmu na DVD w czasach przed oglądaniem
lmów w internecie.
Starzy wyjadacze i wideo le z pewnością je pamiętają. Zwykle zawie-
rały komentarze od reżysera i kadry lmowej, dodatkowe sceny, nagra-
nia za kulisami i rozmaite materiały dla fanów i kolekcjonerów. Po-
dobnie rozwinięta została tutaj
Śmierć na Rzece Reik.
Oto co można
znaleźć w tej książce:
Gościnne komentarze:
James Wallis, dawny szef Hogshead Pu-
blishing i autor
Padliny na Reiku,
oraz Martin McKenna, ilustrator
oryginalnej
Śmierci na Rzece Reik,
dzielą się wspomnieniami i po-
zwalają zajrzeć za kulisy wczesnej historii kampanii.
Usunięte sceny:
Imperialny plenipotent rozwija potencjalne spotkanie
z oryginalnej
Śmierci na Rzece Reik,
dając Bohaterom Graczy wgląd
w imperialną politykę. Maria Borger z oryginalnego dodatku „Życie na
rzekach Imperium” stawia Bohaterów przed niebezpiecznym przeciw-
nikiem skrywającym się na pokładzie barki.
Za kulisami:
Imperialne szlaki wodne stanowią arterie handlowe i po-
dróżne, a oryginalna
Śmierć na Rzece Reik
zawierała dodatek pełen
szczegółowych informacji na temat zajmowania się łodziami i niebez-
pieczeństw, z którymi muszą mierzyć się niedoświadczeni nawigatorzy.
Materiały te zostały tutaj przedrukowane i zaktualizowane na potrze-
by czwartej edycji
WFRP.
Znajdują się tutaj rozszerzone informacje
na temat śluz, posterunków mytniczych, nadrzecznych tawern, patroli
straży rzecznej, przemytników i piratów oraz wiele więcej – wszystko,
czego Mistrz Gry (MG) potrzebuje, by dodać godziny gry do długich
rzecznych podróży w
Śmierci na Rzece Reik
albo stworzyć od zera
pełne detali przygody na rzece. Gracze będą szczególnie zainteresowani
Wyposażeniem łodzi, gdzie znajdą zasady pozwalające im na przerobie-
nie każdego statku na wyjątkową i morderczą jednostkę. MG docenią
Rzeczny bestiariusz,
prezentujący kilka użytecznych potworów oraz
Choroby przenoszone przez wodę,
które wespół uprzykrzą życie Bo-
haterów w jakże satysfakcjonujący sposób.
Obsada drugoplanowa:
Rzeki Starego Świata tętnią życiem i można
na nich spotkać rozmaitych Bohaterów Niezależnych (BN-ów). Dzięki
przykładowym BN-om i pomysłom na spotkania Mistrzowi Gry nigdy
nie zabraknie sposobów na urozmaicenie podróży.
Krótki dodatek:
Przeniesiony z kart klasycznej warhammerowej po-
wieści pióra Jacka Yeovila, Drachenfels, luksusowy liniowiec
Imperator
Luitpold
po raz pierwszy opisany w pierwszej edycji gry – wraz z sio-
strzanym statkiem – oferuje wiele sposobności na interesujące spotka-
nia i przygody na rzecznych szlakach między wspaniałymi miastami
Imperium. Zdrada władcy grobów przedstawia pierwszą część dłuższej
przygody, którą można poprowadzić równolegle do głównej fabuły
kampanii
Wewnętrzny Wróg
albo jako całkowicie osobną historię.
TWÓRCY
Opracowanie:
Graeme Davis
Współautorzy projektu i tekstu:
Jim Bambra, Graeme Davis,
Claus orn Ekström, Phil Gallagher, Andy Law
Illustracje:
Dave Allsop, Andrew Hepworth, Ralph Horsley,
Josef Kucera, Safary Levente, Sam Manley, Ruxandra Onita,
Jonathan O’Donoghue, Scott Purdy, Erin Rea, Alexandru
Sabo, Matteo Spirito, Giacomo Tappainer, Tom Ventre
Gra ka na okładce:
Jonathan O’Donoghue
Mapy:
Dániel Kovacs
Layout:
Rachael Macken
Wydawca:
Dominic McDowall
Pamięci Mike Brunton
Specjalne podziękowania dla:
Games Workshop
Wydawca:
Cubicle 7 Entertainment Ltd,
Unit 6 Block 3B, City North Business Campus,
Stamullen, Co. Meath, Ireland.
EDYCJA POLSKA
Redakcja:
Daniel Kurzeja
Tłumaczenie:
Jan Frąckowiak
Korekta:
Maciej Sznurkowski
Skład DTP:
Andrzej Karlicki, Paweł Karlicki
Social media:
Kamil Pruski
Copernicus Corporation
ul. Długosza 2/16
01-174 Warszawa
www.copcorp.pl
ISBN: 978-83-8232-035-0
3
Ilustrowanie Śmierci na Rzece Reik
Martin McKenna
Martin McKenna, ilustrator pierwszej edycji Śmierci na Rzece Reik, wspomina początki WFRP.
Zacząłem pracować dla Games Workshop po dwóch czy trzech wydarzeniach, których chronologicznej kolejności nie jest-
em już pewien. Poznałem Steve’a Jacksona i Iana Livingstone’a w roku 1986 i to oni zasugerowali mi, żebym wykonywał
pracę dla „Warlocka”, magazynu Fighting Fantasy. W tym samym czasie poznałem Marca Gascoigne’a, który wówczas
redagował „Warlocka”. Te spotkania w ten czy inny sposób doprowadziły mnie na konkurs rysowniczy dla Citadel Journal
– nagroda: dziesięciofuntowy przekaz pocztowy!
O ile wiem, niczego nie wygrałem; na pewno nie otrzymałem żadnego przekazu pieniężnego. Ale w odpowiedzi na moje
zgłoszenie otrzymałem list od Johna Blanche’a, świeżo mianowanego redaktora artystycznego w nowo powstałym studiu
artystycznym Games Workshop. To doprowadziło mnie do pracy dla „Warlocka”, „White Dwarfa” i innego brytyjskiego
RPG, Green and Pleasant Land, oryginalnego Warhammera 40 000: Rogue Tradera, Wewnętrznego Wroga – i wreszcie
Śmierci na Rzece Reik. Pamiętam, jak John mówił, że będzie dla mnie dobrym doświadczeniem mieć „za pasem” dobrą
pracę – takiego sformułowania użył.
John wysyłał zamówienia na ilustracje w zdatnych do zrobienia pakietach, żeby mnie nie przytłoczyć. Prawdopodobnie
wysłał mi fotokopie rozkładu każdej strony, z całością planowanego tekstu, ale z pustymi miejscami, w których potrzebne
były ilustracje, i sugestiami w tych miejscach, co powinny one zawierać: w ten sposób zajmowano się późniejszymi
książkami. Sugestie były zwykle dość ogólne, pozostawiając mi miejsce na interpretację, ale równocześnie zachowując
wygląd świata, który próbowaliśmy stworzyć. Pamiętam, że John wysłał mi paczkę z materiałami na temat renesan-
sowej sztuki jako poglądową „biblię”, do której miałem się odnosić, chociaż nie jestem pewien, czy dostatecznie z niej
skorzystałem.
Byłem młody i niedoświadczony, stresował mnie tak wielki projekt: około 150 ilustracji i stosunkowo krótki termin na
ich wykonanie. Po kilku tuzinach rysunków zadzwoniłem do Johna i powiedziałem mu, że nie sądzę, bym zdołał wykonać
zadanie. Jego odpowiedź brzmiała mniej więcej „nie bądź głupi”. Wiele zawdzięczam jego wierze we mnie.
W czasie rysowania słuchałem radia i po skończeniu pierwszego rysunku (nie pamiętam którego), kiedy usiadłem, by
go ocenić, akurat leciało „Rip It Up” (po polsku – „Podrzyj to”, przyp. tłumacza) Orange Juice. Nie podarłem go, ale
wydało mi się to nieco złowróżbne. Tak więc podczas ilustrowania Śmierci na Rzece Reik na jednym ramieniu siedział
u mnie John Blanche, a na drugim Edwyn Collins!
Żeby poradzić sobie z tuzinami portretów BN-ów, szukałem inspiracji w książkach, które miałem pod ręką, w większości
związanych z lmami. Wypełnianie pustych miejsc na stronach przypominało trochę kolekcjonowanie naklejek
z piłkarzami, które były popularne w tamtych czasach: „Mam. Mam. Potrzebuję”. Ale zamiast gwiazdy Spurs czy napast-
nika West Ham tworzyłem własne wersje z dzielnie wyglądającym typem siłującym się z goblinem.
Po Śmierci na Rzece Reik przyszło więcej pracy dla WFRP i rozmaitych innych produktów Games Workshop: ich coraz
większej kolekcji powieści do Warhammera, Warhammera 40 000, Mrocznej Przyszłości oraz Necromundy i innych
gier. To było całkiem sporo pracy przez parę lat, ale to te najwcześniejsze projekty wykonywane z Johnem zapamiętałem
najmilej.
Nie powiem, kiedy dokładnie przestałem pracować dla GW: sprawa po prostu jakoś się rozmyła i byłem bardziej zajęty
przy innych projektach. W ciągu lat zajmowałem się rozmaitymi rzeczami, czy to w publikacjach,
paru grach komputerowych, czy przy tworzeniu projektów do lmów i telewizji. Obecnie
z przyjemnością pracuję nad pisaniem i ilustrowaniem moich własnych książek, głównie dla
dzieci. W momencie, kiedy to piszę, kończę nową książkę z obrazkami.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin