Elektryki wydzielają więcej toksyn niż benzyniaki i są gorsze dla środowiska.docx

(17 KB) Pobierz

Elektryki wydzielają więcej toksyn niż benzyniaki i są gorsze dla środowiska

Electric cars release more toxic emissions than petrol-powered vehicles and are worse for the environment

tts-admin | 6.03.2024

 

·         Elektryki ważą 30% więcej niż benzyniaki, przez co szybciej zdzierają się opony

·         Bieżnik opony uwalnia 400 x więcej toksycznych cząsteczek niż spalin

 

Nikki MainDaily Mail - 4.03.2024

 

Electric vehicles / Elektryki mogą wydzielać więcej zanieczyszczeń niż benzyniaki, czytamy w ostatnio pokazanym raporcie.

 

Badanie, które opublikowano w 2022, a ponownie zaczęło krążyć po cytowaniu w artykule WSJ / after being cited in a WSJ op-ed, wykazało, że hamulce i opony emitują 1.850 x więcej cząstek stałych w porównaniu z nowoczesnymi rurami wydechowymi wyposażonymi w filtry redukujące emisję.

 

Ustalono, że elektryki są średnio o 30% cięższe od benzyniaków, co powoduje, że hamulce i bieżniki opon zużywają się szybciej niż w samochodach standardowych, uwalniają do atmo-sfery drobne, często toksyczne cząsteczki.

 

Hesham Rakha, profesor w Virginia Tech, powiedział Dailymail.com., że badanie jest tylko 'częściowo poprawne', bo nawet mimo że elektryki są cięższe, ich opony emitują więcej mikroplastiku do powietrza, ale to mogłoby też dotyczyć sedany vs. SUVy. Powiedział, że określenie różnicy między ilością mikroplastików emitowanych z bieżników opon elektryków i benzyniaków jest bardzo trudne, bo należy oddzielić mikroplastik znajdujący się już w powie-trzu z innych źródeł, od tego wydostającego się z opon.

 

Rakha i jego zespół w Virginia Tech przeprowadza testy terenowe, aby określić, ile mikro-plastików emitują elektryki i benzyniaki, za pomocą symulatorów ruchu drogowego imitują-cych środowisko miejskie.

 

Dodał, że nie spodziewa się dużej różnicy między elektrykami i benzyniakami, twierdząc, że jeszcze jej nie zmierzyli, ale spodziewa się, że różnica będzie wynosić około 20%.

 

To nie oznacza, że ludzie powinni rezygnować z elektryków dlatego, że "są bardziej wydajne w zależności od zerowej emisji" - stwierdził Rakha, ale dodał zastrzeżenie, że "generują też  dużo CO2 podczas ładowania pojazdu".

Bateria elektryka waży ok. 453kg, i może skutkować emisją opon niemal 400 x większą niż emisje rur wydechowych.

 

Zanieczyszczenie cząsteczkowe może zwiększyć problemy zdrowotne takie jak choroby serca, astmę, choroby płuc, i w wyjątkowych przypadkach może prowadzić do hospitalizacji, raka i przedwczesnej śmierci.

 

Nowe benzyniaki są produkowane tak, aby były 'czystsze' przez aktualizację wyposażenia silników spalinowych uwzględniających filtry cząstek stałych, które redukują emisję spalin.

 

Zwiększona waga elektryków z powodu akumulatorów/baterii litowo-jonowych powoduje szybsze zużywanie się bieżników opon, co daje większą emisję gazów cieplarnianych.

 

Przeprowadzone przez firmę Emissions Analytics badanie wykazało główną różnicę między rurą wydechową i emisjami opon, że jest taka, że większość cząstek stałych uwalnianych z opon trafiają bezpośrednio do gleby i wody, a spaliny negatywnie wpływają na jakość powietrza.

 

Jak wynika z badania, wpływ składu opony zależy od materiałów, z których jest wykonana. Opony do lekkiego użytku są zwykle wykonane z kauczuku syntetycznego, który jest wy-twarzany przy użyciu ropy naftowej. Kauczuk naturalny zawiera wypełniacze i dodatki, niektóre z nich są uznawane za czynniki rakotwórcze.

Emissions Analytics sprawdziła zużycie opon w elektrykach i benzyniakach, po przejechaniu co najmniej 1.600km.

 

Naukowcy wykorzystali system pobierania próbek do zebrania cząstek bezpośrednio za każdą oponą, a następnie zmierzyli rozmiar cząstek emitowanych z bieżnika.

 

Odkryło ono, że im większe masa i ciężar pojazdu, tym szybciej opony wydzielają cząsteczki stałe z opon na skutek zwiększonego momentu obrotowego między oponami i drogą.

 

Inny raport z 2020 Emissions Analytics stwierdził, że opony będą prawdopodobnie stanowić poważny problem w nadchodzących latach, kiedy 'konsumenci przestawią się na większe i cięższe samochody'. 'Badania pokazują, że przyczyniają się one do zanieczyszczenia morza mikroplastikami, jak i zanieczyszczenia powietrze drobniejszymi cząsteczkami' – czytamy dalej w raporcie.

 

https://www.thetruthseeker.co.uk/?p=283049

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin