fts.txt

(44 KB) Pobierz
PISMO Z PĹYTÄ
POĹWIÄCONE GRZE
nr 2/2008
IEXTRAK
DUĹťE ZMIANY:
' ŠywiÄcej frakcji! .6B podbĂłj Ĺwiata! | Š rozĹam w NOD!
| 4 oj. CDF WIELKA ZAPOWIEDĹš!
âCommahd Conquer
dodatek do gry strategicznej / Nowe strony konfliktu i styl rozgrywki ĹÄczÄcy tury i czas rzeczywisty - zdaniem twĂłrcĂłw tego wĹaĹnie byĹo trzeba, by rozgniewaÄ Kane'a
wĹadzÄ na Ziemi wciÄĹź walczÄ ÂŠ stechnicyzowane oddziaĹy GDI
z niedofinansowanymi terrory- stami z NOD-u, a w konflikt mieszajÄ siÄ obcy zwani scrinami. Ta czÄĹÄ serii jest o tyle nietypowa, Ĺźe dotÄd caĹa kampa- nia rozgrywaĹa siÄ w krĂłtkim czasie, co wspĂłĹgraĹo z fabularyzowanymi frag- mentami spajajÄcymi kolejne misje.
W kolejnych czÄĹciach ser
Tym razem 13 scenariuszy kampanii po- dzielono na trzy czÄĹci, ktĂłrych akcja toczy siÄ na przestrzeni ponad 10 lat.
HISTORIA KONFLIKTU
Pierwszy epizod przypada na okres poâ miÄdzy Command 6. Conquer 2: Tibe- rium Sun a drugÄ wojnÄ o tyberium poâ
kazanÄ w Command 6 Conquerze 3.
Misje te uzupeĹniajÄ naszÄ wiedzÄ
o tym, jak Kane pozbieraĹ siÄ po kolej-
nej klÄsce. A nie byĹo to Ĺatwe, bo zostaĹ
uznany za nieĹźyjÄcego i po przywĂłdz-
two siÄgnÄli inni. Trzeba wiÄc bÄdzie
spacyfikowaÄ brata Marciona dowodzÄ-
cego religijnym bractwem Black Hand
dziaĹajÄcym w ramach NOD-u. Drugi
epizod pokazuje wydarzenia w tle Wo-
jen o tyberium. Ostatni przedstawia dziaĹania Kane'a kilka lat po wojnie.
PomysĹ dobry, choÄ godzi w spĂłj-
noĹÄ dotychczasowego Ĺwiata. O ile
trudno mieÄ zastrzeĹźe-
nia do istnienia frak-
cji przed wydarzenia-
mi z CGC3, to w trak-
cie znanej nam woj-
ny nie istniaĹy Ĺźadne
podziaĹy. Poza tym
takie rozĹoĹźenie akcji
zrywa ciÄgĹoĹÄ wydaâ
rzeĹ. Spoiwem jest
sam Kane, tak stary
jak wÄgiel, a mimo to
w zasadzie niezmienio-
ny. Co prawda w po-
przedniej czÄĹci przybyĹo
mu na twarzy tyberium,
ale na urodzie nie ucierpiaĹ.
z CZE AZ mnNnoGoSÄ FRAKCJI
ZajÄcie siÄ w kampanii tylko
Kane'em i jego paskudnymi
chĹopcami (i dziewczÄtami) by-
Ĺo moĹźliwe z jednego powodu: kaĹźda z dotych- czasowych trzech stron konfliktu zy- skaĹa dwie dodatko- we wchodzÄce w jej skĹad frakcje majÄce jednostki o niekiedy bardzo odmiennych wiÄzujÄce do maszyn Wojen
Poza tym siĹa kaĹźdej frakcji na jednym po- lu rĂłwnowaĹźona jest sĹaboĹciÄ na innym. Wymusza to opra- cowanie nowych taktyk dla kaĹźdej z frakcji i znaczÄco wydĹuĹźa zabawÄ za- rĂłwno w grze pojedynczej jak i wielo- osobowej. Ten sprytny, choÄ prosty za- bieg oszczÄdziĹ autorom sporo czasu, bo nie musieli przygotowywaÄ caĹkiem nowych projektĂłw (a jednoczeĹnie my otrzymujemy sporo nowych jednostek).
k GDI zyskaĹo wsparcie Steel Talons
' | ZOCOM-u. Pierwsza z frakcji to poĹÄ-
*.*czenie Gwardii Narodowej z muzeum
roczÄce machiny bojowe sÄ coraz czÄĹciej spotykane, bo
techniki. PoniewaĹź Steel Talons to for- s macja, ktora byĹa przeznaczona do utrzymywania spokoju po serii wojen,
konflikt przenosi siÄ w przyszĹoĹÄ, ale teĹź bo po prostu wyglÄdajÄ wrÄcz imponujÄco f>do jej jednostek wycofywano stary
| 2 | GEY" EXTRA WANE SPECJALNE | 2/08
|
sprzÄt. PrzeszedĹ jednak znaczÄce mo- dernizacje. Swoj sukces wojska Steel Talons opierajÄ na sile ciÄĹźko opance- rzonych machin kroczÄcych i elastycz- noĹci - kaĹźdy ich oddziaĹ, nawet inĹźy- nier i Ĺźniwiarka, potrafi walczyÄ. Dla rĂłwnowagi nie mogÄ za to korzystaÄ z technologii ultradĹşwiÄkowej i budo- waÄ piechoty poza czterema podstawoâ wymi rodzajami. Nie majÄ teĹź niektĂł- rych rodzajĂłw wsparcia. PrzeciwieĹstwem tej frakcji sÄ siĹy ZOCOM zĹoĹźone z weteranĂłw. OddziaĹy te werbuje siÄ z przeznaczeniem do przejmowania stref czerwonych (naj- bardziej skaĹźonych tyberium), wiÄc sÄ
'nowoczeĹnie wyposaĹźone. W tej frakcji
pancerze redukujÄce niszczÄcy wpĹyw tyberium ma nawet najsĹabsza piecho- ta. DziÄki temu jednostki ZOCOMreu sÄ w znaczniej mierze uodpornione na promieniowanie i ataki oparte na tybe- rium. Poza tym wyposaĹźenie ich wojsk obejmuje najnowszy krzyk techniki - broĹ dziaĹajÄcÄ na zasadzie rozcho- dzenia siÄ fal dĹşwiÄkowych.
POD2IAĹ WEWNÄTRONY
Niewiele wiadomo o konfliktach w GDl, ale dziÄki kampanii dowiemy siÄ sporo o kulisach dziaĹania NOD-u i jego dwĂłch frakcji: Black Hand i The Mar- ked of Kane. Pierwsza przypomina bractwo religijne, choÄ u jego poczÄt- kĂłw leĹźy zabĂłjstwo dokonane na zaĹo- Ĺźycielu. SiĹa Black Hand leĹźy w piecho- cie, ktĂłra zaraz po wyjĹciu z koszar
74.
Wojskom Steel Talons trudno pokonaÄ obronÄ, ktĂłrej centrum jest Reconer - transporter piechoty zmieniajÄcy siÄ w bunkier
staje siÄ weteranami, oraz w korzysta- niu z dwĂłch komandosĂłw jednocze- Ĺnie (od razu zyskujÄ status legendy). W zamian za to Black Hand nie korzy- sta z technik ukrywajÄcych charakte- rystycznych dla NOD-u.
O ile czĹonkowie Black Hand sÄ bez- granicznie wierni swemu dowĂłdcy, ĹźoĹ- nierze The Marked of Kane nie majÄ problemu z tym, komu sĹuĹźyÄ. SÄ cybor- gami, wiÄc problem lojalnoĹci dla nich nie istnieje - wykonujÄ bez szemrania najtrudniejsze rozkazy. Ich doktryna walki wykorzystuje ukrycie siÄ, atak znienacka i technologie oparte na tybe- rium, wĹrĂłd nich potÄĹźnÄ superbroĹ.
WYW. âpl
NOWOĹCI
K OĹťE NAPADAÄ, PYTANIE TYLKO, KTO ROBI TO NAJSKUTECZNIEJ
Bio > "TU
Nawet Ĺźniwiarki zbierajÄce krysztaĹy tyberium majÄ szansÄ odpowiedzieÄ ogniem. Ich spora wytrzymaĹoĹÄ na uszkodzenia pozwala im postrzelaÄ caĹkiem dĹugo.
Co prawda Hammerheady z trudem radzÄ sobie z jednoczesnym zagroĹźeniem z ziemi i z powietrza, ale stanowiÄ dobrÄ broĹ przeciwko wiÄkszoĹci celĂłw
Nawet scrinowie majÄ przydziaĹowe frakcje, Reaper-17 i Traveler-59. Pierw- sza z nich jest kultem eliminujÄcym wszystkich, ktĂłrzy nie chcÄ siÄ podpo- rzÄdkowaÄ. Sekta wyspecjalizowaĹa siÄ w walce lÄdowej, doskonalÄc broĹ pro- mienistÄ wykorzystujÄcÄ przetworzone tyberium. W odróşnieniu od pozosta- Ĺych frakcji scrinĂłw Reaper-17 nie ko- rzysta z kontroli umysĹu, ulubionego sposobu walki tej rasy.
OstatniÄ nowoĹciÄ sÄ arcyruchliwi Traveler-59. W swoich dziaĹaniach wy- korzystujÄ maskowanie i zaskoczenie. MajÄ teĹź coĹ, czego obawiajÄ siÄ inni: moĹźliwoĹÄ przechwytywania jednostek przeciwnika, dziÄki czemu sÄ w stanie walczyÄ z wrogiem jego wĹasnÄ broniÄ. Jednostki prze- z chwytujÄce sÄ co prawda bez- bronne i do te- go nie majÄ pancerza, ale uĹźyte w odpo- wiedni sposĂłb 3 potrafiÄ prze- P> jÄÄ caĹe armie.
I to daleko na tyĹach wroga, ibo mogÄ tele-
portowaÄ PU
siÄ |a
koniecznie trzeba zapewniaÄ im ĹcisĹÄ ochronÄ oraz fakt, Ĺźe wymagajÄ duĹźo mikrozarzÄdzania - caĹy czas naleĹźy mieÄ je na oku.
KOLOSY NIE TAKIE W IE
KaĹźda ze stron dysponuje specjalnÄ broniÄ, ktĂłra tworzona jest w osobnym budynku, a jej zbudowanie zajmuje mnĂłstwo czasu. Superbronie znacznie dĹuĹźej niĹź normalne jednostki wytrzy- mujÄ ciÄĹźki ostrzaĹ i majÄ specjalne umiejÄtnoĹci, jednak nie da siÄ wygraÄ bitwy tylko za ich pomocÄ - jeĹli nie uĹźyjemy jednostek wsparcia, super- broĹ bardzo szybko zostanie zniszczo- na przez zmasowany atak wroga.
po mapie. Ich Zwiad bojem jest cokolwiek anemiczny, ale pokazuje, Ĺźe scrinowie wadÄ jest to, Ĺźe zdÄĹźyli juĹź nieĹşle rozbudowaÄ bazÄ wĹrĂłd bogatych pĂłl tyberium
Avatary i mniejsze jednostki scrinĂłw majÄ pola siĹowe, ktĂłre stanowiÄ dodatkowÄ osĹonÄ, a jednoczeĹnie nie przeszkadzajÄ w prowadzeniu ognia.
GDI wyposaĹźone jest w pojazd MARYV, ktĂłry stanowi znacznie ulepszo- nÄ ĹźniwiarkÄ tyberium. Zebrane krysz- taĹy sÄ natychmiast zamieniane na kre- dyty, z pominiÄciem rafinerii. Podsta- wowe uzbrojenie stanowiÄ trzy karabi- ny maszynowe. Do tego wewnÄtrz po- jazdu mogÄ siÄ zmieĹciÄ cztery oddzia- Ĺy piechoty. MARV jest w stanie poko- naÄ pojazdy wroga, nawet najwiÄksze czoĹgi GDI, kroczÄce machiny NOD-u czy anihilatory scrinĂłw.
NOD straszy przeciwnikĂłw pojaz- dem kroczÄcym o nazwie Redeemer.
Przyjmuje on na pokĹad wszelkÄ pie-P- chotÄ, ktĂłra zachowuje moĹźliwoĹÄ ÂŁ dziaĹania. A zatem milicja i milicja ra- |
kietowa prowadzi ogieĹ odpowiednio z pistoletĂłw i rakiet, sabotaĹźysta na- prawia pojazd, a czĹonkowie Black Han- du dodajÄ ramiÄ ziejÄce ogniem. Stan- dardowÄ broĹ stanowiÄ trzy wieĹźyczki wy- posaĹźone w po- trĂłjnie sprzÄĹźo- ne lasery, zaĹ gĹĂłwnym uzbro- jeniem jest ge- nerator, ktĂłrego pociski sprawia- jÄ, Ĺźe wojska przeciwnika za- czynajÄ walczyÄ miÄdzy sobÄ. NajpotÄĹźniej- sza scrinĂłw to Era- dicator Hexapod wyglÄdajÄcy jak wielki pajÄk. Podobnie jak MARV ma cztery platformy do przewoĹźenia jednostek. Jego gĹĂłwna broĹ to wyrzutnie dyskĂłw plazmowych. Obszukuje kaĹźdy kÄt, by przerobiÄ rozbite pojazdy na kredyty. MajÄc tak urozmaicone narzÄdzia, moĹźemy wziÄÄ udziaĹ w nowym trybie podboju Ĺwiata, ktĂłry zostaje udo- stÄpniony zaraz po ukoĹczeniu kam- panii. Polega on na poĹÄczeniu turowej gry w skali strategicznej z bitwami taktycznymi rozgrywanymi w czasie rzeczywistym. W tym obecnym w wie-
B lu grach trybie rozgrywki da siÄ za
Wczesna wersja machiny kroczÄcej NOD-u nie wyglÄda imponujÄco, ale na pewno bÄdzie potrafiĹa nieĹşle namieszaÄ w szeregach przeciwnika.
chowaÄ po bitwie oddziaĹy, ktĂłre prze- ĹźyĹy. DziÄki temu na znaczeniu zyska pilnowanie weteranĂłw, by nie pakowaâ li siÄ niepotrzebnie w awantury.
PE OJ AE c, 2 C27M NA PODBĂJ SWIATA?
Wydaje siÄ, Ĺźe jeĹli chodzi o nowe po- mysĹy, Gniew Kane'a prezentuje siÄ nie- zbyt imponujÄco. Nic dziwnego, w koĹ- cu jego rdzeĹ stanowiÄ solidnie prze- trawione treĹci wielu poprzednich gier (takĹźe konkurencyjnych), zaĹ dodane elementy raczej goniÄ rywali niĹź wy- znaczajÄ nowe kierunki. Z drugiej jednak strony sposĂłb po- dania tych dobrze znanych elementĂłw zasĹuguje na u...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin