20230530 Auto Świat Classic 2023-03.pdf

(138623 KB) Pobierz
3/2023
148 STRON
Nr 3/2023
24,99 zł
W TYM 8% VAT
CZERWIEC-LIPIEC
Testujemy
na paliwach
Współpraca reklamowa
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
M3
CECOTTO
Strona
Strona
96
BMW M
M1
82
Y PRZYBYWAJ!
MOC
M5
M635 CSi
745i SA
Ratunek dla
bloku silnika
Przygotowujemy
youngtimera do
otwarcia sezonu
PORADY
Strona
Porady
NIEBIAŃSKIE
102
część 2
Porównanie
COUPÉ
Pięć ikon stylu z lat 60.
dla ludzi ze smakiem i...
grubymi portfelami
Strona
64
FSO POLONEZ FIAT
KOMBI TEMPRA
Strona
Strona
28
34
CLASSIC
Sedan, który
pomógł wyjść
Fiatowi na prostą
Ostatnie polskie auto z Żerania
15/05/2023 17:13
OK01_ASC_03_2023 OKLADKA.indd 1
129
TYLKO
Znajdź nas na
facebook.com/AutoSwiatClassic
147_ASK_Prenumerata.indd 2
*
Z
Ł
PRZY ZAMÓWIENIU ROCZNEJ
PRENUMERATY KOSZT JEDNEGO
WYDANIA TO TYLKO 21,5 ZŁ!
ZAMÓWIENIA PRENUMERATY NA STRONIE
WWW.LITERIA.PL
W RAZIE DODATKOWYCH PYTAŃ PROSIMY O E-MAIL:
SKLEP@LITERIA.PL
TEL. (22) 336 79 01
marta_j23@o2.pl
15/05/2023 17:28
SPIS TREŚCI
classic
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
classic
REDAKTOR PROWADZĄCY:
Piotr Burchard
piotr.burchard@auto-swiat.pl
ZESPÓŁ REDAKCYJNY:
Radek Brzozowski, Roman Dębecki,
Andrzej Jedynak, Krzysztof Kowalski,
Jakub Widła, Tadeusz Vorbrodt
FOTO:
Auto Bild Klassik, Igor Kohutnicki,
Marek Korlak
OPRACOWANIE GRAFICZNE:
Paweł Polaniecki
Wydawca:
RINGIER AXEL SPRINGER
POLSKA Sp. z o.o.,
Członek Izby Wydawców
Prasy i Związku Kontroli
Dystrybucji Prasy
www.ringieraxelspringer.pl
Adres: 02-672 Warszawa,
ul. Domaniewska 49
PREZES ZARZĄDU:
Aleksander Kutela
PREZES HONOROWY:
Wiesław Podkański
DYREKTOR FINANSOWY:
Krzysztof Stopa
REDAKTOR NACZELNY:
Marcin Biegluk
DYREKTOR MARKETINGU:
Olga Korolec
MENEDŻER WYDAWNICZY:
Aneta Pacuszka
REKLAMA:
Ryszard Korlak
ryszard.korlak
@ringieraxelspringer.pl
Porównanie pięciu aut, które naj-
częściej trafiały na taksówki.
Ile prawdy jest w obiegowych
opiniach na temat funkcjonalno-
ści i trwałości tych samochodów?
34
10
48
84
8
66
90
88
86
92
72
14
16
70
58
28
12
42
34
46
68
44
74
106
146
108
136
130
124
122
126
128
132
50
STRONA
Coupé z lat 70.
6
Mocy przybywaj!
Zestawienie pięciu najciekawszych aut
BMW ze znaczkiem M
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
82
Czy samochód zawsze musi być praktyczny?
A może wystarczy, jeśli będzie po prostu ład-
ny? Porównujemy pięć aut: Alfę Romeo
GTV6 2.5, BMW 323i E21, Chevroleta Camaro,
Datsuna 260Z oraz Forda Capri II 3.0.
Spis aut
Alfa Romeo GTV6 2.5
Audi 100 typ 44 (C3)
BMW M1
BMW 323i (E21)
BMW 3200 CS Bertone
BMW M3 Cecotto
BMW M5 (E28)
BMW M635 CSi
BMW 745i SA
Bristol 411
Chevrolet Camaro Berlinetta
Datsun 260Z
Facel Vega Facel II
Ferrari 512 TR SGS Roadster
Fiat Tempra 1.9 TD
Ford Capri II 3.0 Ghia
Ford Scorpio
FSO Polonez kombi
Gaz-Wołga M 24
Iso Rivolta GT IR 300
Mercedes 190 D (W201)
Mercedes 300 SE Coupé W112
Pininfarina Spidereuropa
/Fiat 124 Spider
Skoda Rapid
Suzuki Jimny
Visitors Bus Bertone
VW Beutler 696 Porsche Coupé
VW Dannenhauer & Stauss
Sport-Kabriolett
VW Garbus Stoll-Coupé
VW Ghia-Aigle
VW Rometsch Beeskow
VW Rometsch Lawrence Cabrio
VW T3 Berlin-Taxi
Porady
Ratunek dla uszkodzonych odlewów
z aluminum i magnezu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
96
Przygotowujemy youngtimera
do sezonu (Fiat Cinquecento) cz. 2
. . . .
102
Youngtimer check:
Pininfarina Spidereuropa
. . . . . . . . . . . . . . .
106
Youngtimer check: Suzuki Jimny
. . . . . .
108
Sytuacja rynkowa:
duże pojazdy amerykańskie
. . . . . . . . . . . .
110
Cennik aut
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
112
Agnieszka Laskowska
(traffic, agnieszka.laskowska
@ringieraxelspringer.pl)
PROMOCJA:
tel. 22 232 01 89,
promocja@auto-swiat.pl
HR I KOMUNIKACJA:
Monika Remiszewska
PR KORPORACYJNY:
Karolina Tyniec-Margańska
KSIĘGOWOŚĆ:
Katarzyna Fita (dyrektor)
KOLPORTAŻ:
Rafał Kamiński
PRODUKCJA:
Mariusz Gajda
DRUK:
Walstead Kraków Sp. z o.o.
©
2012 AXEL SPRINGER AUTO
VERLAG GMBH, GERMANY
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opublikowano za „AUTO BILD
Klassik” za zgodą AS Auto Verlag
GmbH. Kopiowanie i rozpowszech-
nianie w jakikolwiek sposób,
w oryginale lub w tłumaczeniu,
w całości lub w części, bez uzyska-
nia uprzedniej pisemnej zgody
zabronione.
Egzemplarze archiwalne:
sklep@literia.pl
(22) 336 79 01
Prenumerata krajowa i zagra-
niczna, sprzedaż internetowa
wydań archiwalnych,
specjalnych i reklamacje:
www.literia.pl lub poprzez e-mail:
sklep@literia.pl
Klasyki,
które tworzyły historię
Fiat Tempra w latach 90. był częstym wi-
dokiem na naszych drogach. Co sprawiło,
że auto zupełnie zniknęło? Czy ostatnia
wersja Poloneza – kombi – będzie kiedyś
tak poszukiwana jak „Borewicze"?
28
Porównanie
taksówek z lat 80.
Samochody jeżdżące jako taksówki muszą
spełniać specyficzne wymogi. Czy zwykłe
auta nadają się do takiego wykorzystania?
40
Reportaż/rozrywka/auta
Niebiańskie coupé
Porównanie rzadkich samochodów z lat
60.: pięć aut dla najbogatszych i najbar-
dziej wymagających klientów.
64
Miami weiss (Ferrari 512 TR)
. . . . . . . . . . . . .
58
Pobożny w każdym calu
Wszystkie twarze Garbusa
. . . . . . . . . . . . . .
120
Visitors Bus Bertone
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
136
Wizyta na Techno Classica Essen
. . . . . .
142
Na koniec: Skoda Rapid
. . . . . . . . . . . . . . . . .
146
Samochody ze ściętym tyłem może
nie były najpraktyczniejsze, ale za
to jak wyglądały! Przedstawiamy
pięć samochodów, które niezmien-
nie od lat 70. zwracają na siebie
uwagę fanów motoryzacji
Redakcja nie zwraca materiałów
niezamówionych, zastrzega sobie
prawo redagowania nadesłanych
tekstów, nie odpowiada za treść
zamieszczonych reklam i ogłoszeń.
Zabroniona jest bezumowna sprze-
daż czasopisma po cenie niższej od
ceny detalicznej ustalonej przez
wydawcę. Sprzedaż numerów aktu-
alnych i archiwalnych
w innej cenie jest nielegalna i grozi
odpowiedzialnością karną.
STRONA
classic
6
auto-swiat.pl/klasyki
facebook.com/AutoSwiatClassic
classic
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
Nr 3
2023 | AUTO ŚWIAT CLASSIC
3
03_ASC_03_Spis Tresci.indd 3
marta_j23@o2.pl
15/05/2023 11:16
Magazyn o samochodach wiecznie młodych
Auta produkcji polskiej, a szczególnie w wersjach sportowych, przygotowanych
do rajdów i wyścigów od dawna cieszą się dużym zainteresowaniem starszej
i młodszej publiczności. Bardziej zaawansowani kolekcjonerzy podejmują
też próby zbudowania replik rajdowych wersji dużych Fiatów czy Polonezów.
Właśnie takie wierne repliki zaprezentowali: Fundacja Youngtimer Warsaw i Olsztyński
Klub Motorowy im. Mariana Bublewicza. Od prawej: Fiat 125 Monte Carlo,Polonez 2000
Turbo Coupe grupy B oraz Fiat 124 BS1.
grupy B oraz Fiat
Tuż przed wysyłką tego numeru Auto Świata Classica do
druku gruchnęła wiadomość: mazowiecki konserwator za-
bytków niespodziewanie zmienił zasady wpisu aut do swojej
ewidencji. Według najnowszych wytycznych aby samochód
mógł być uznany za zabytkowy, będzie musiał spełniać bar-
dziej zaostrzone warunki. Co konkretnie się zmieniło? Minimal-
ny wiek pojazdu w województwie mazowieckim, który może
starać się o żółte tablice rejestracyjne, to 35 lat – najwyższy
w całym kraju (dla przypomnienia – w Niemczech, niezależnie
od miasta czy landu auto musi mieć minimum 30 lat). Model
nie może być również od 20 lat produkowany. Na tym jednak
nie koniec, bo o ile dwie pierwsze zmiany są dyskusyjne, ale
jest w nich przynajmniej jakaś logika, to trzecia jest jej już zu-
pełnie pozbawiona: przyszły zabytkowy pojazd nie może nale-
żeć do produkcji masowej. Co to właściwie oznacza? Wykładnia
wydaje się być bardzo prosta – na miano zabytku według ma-
zowieckiego konserwatora będą zasługiwały tylko auta wytwa-
rzane manufakturowo. Masz Fiata 126p z 1973 roku? Zapomnij
o żółtych tablicach! To może Ford model T, powiedzmy z 1910
roku? Też nie, przecież tych samochodów wyprodukowano mi-
liony! Tak naprawdę zdecydowana większość oldtimerów nie
będzie w stanie spełnić tego warunku.
Nie jest tajemnicą, że władze Warszawy nie lubią samochodów
i za wszelką cenę starają się je wyrugować z miejskiej prze-
strzeni. Przez lata w stolicy nie udało się stworzyć muzeum
motoryzacji z prawdziwego zdarzenia i – biorąc pod uwagę kli-
mat ostatnich lat – pewnie już się nie uda. Idziemy o zakład, że
wymogi konserwatora mają coś wspólnego z zapowiedzią
wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (od lipca 2024
roku). Najgorsze w tym całym zamieszaniu jest to, że od decyzji
konserwatora nie można się odwołać, czyli „nie mamy pań-
skiego płaszcza i co pan nam zrobi?". Szkoda, że po raz kolejny
zmiany spowodowały „wylanie dziecka z kąpielą”.
Autonostalgia przetrwała covidową pandemię i odżyła jak za dobrych lat.
Tłumy zwiedzających, mimo drogich biletów i parkingów, świadczą o tym,
że u progu sezonu taka impreza jest potrzebna. Cieszy obecność kilku muzeów
motoryzacyjnych. W całej Polsce jest ich kilkadziesiąt, większość to placówki
prywatne, stworzone przez pasjonatów dawnej motoryzacji na bazie własnych zbiorów.
Oferta aut do sprzedaży była spora, ale transakcji nie zauważyliśmy wiele.
Ceny klasyków już nie są w dołku (jak podczas Covida-19), ale jeszcze nie szybują.
Może to dobry czas na kupno klasyka?
FOT. ARCHIWUM, ROMAN DĘBECKI
Piotr Burchard
4
AUTO ŚWIAT CLASSIC | Nr 3
2023
Stoisko przygotowane przez członków Klubu
Zabytkowych Mercedesów Polska. Na pierwszym
planie Mercedes SL 500 (R 129) .
U góry: Maluch z drewnianymi progami, uczestnik
słynnego Rajdu Koguta
04-05_ASC_03_Foto TygodniaA.indd 4
marta_j23@o2.pl
15/05/2023 12:26
Amerykański Chrysler Viper (czyli żmija)
w jadowicie żółtym kolorze z silnikiem
10-cylindrowym pod maską
Stoisko przygotowane przez Tomka
Skrzelińskiego. Te trzy oldtimery
mają w sumie 350 lat!
AUTO ŚWIAT CLASSIC | Nr 3
2023
5
04-05_ASC_03_Foto TygodniaA.indd 5
marta_j23@o2.pl
15/05/2023 12:26
Zgłoś jeśli naruszono regulamin