Program_nauczania_4-8_npp_2017.pdf

(595 KB) Pobierz
MACMILLAN POLSKA
Program nauczania
języka angielskiego
zgodny z nową podstawą programową
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej
z dnia 14 lutego
2017
r.
DLA II-ego ETAPU EDUKACYJNEGO
(szkoła podstawowa, klasy
IV-VIII)
Ewa Piotrowska
Tomasz Sztyber
Spis treści
I. WSTĘP
.............................................................................................................................................................. 3
A. O
GÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU I JEGO
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA
................................................... 3
B. A
DRESACI PROGRAMU
.................................................................................................................................. 4
C. W
ARUNKI REALIZACJI ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH
................................................................................... 6
D. C
HARAKTERYSTYKA UCZNIÓW
.................................................................................................................. 8
II. CELE KSZTAŁCENIA
I
WYCHOWANIA .............................................................................................. 10
A. C
ELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
.................................................................................................................10
B. C
ELE KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO
– WYMAGANIA OGÓLNE
......................................................................11
III. TREŚCI
NAUCZANIA
............................................................................................................................... 15
IV. REALIZACJA PROGRAMU...................................................................................................................... 24
A. M
ETODY
.......................................................................................................................................................24
B. F
ORMY PRACY
..............................................................................................................................................26
C. T
ECHNIKI PRACY
.........................................................................................................................................27
1. Słuchanie .................................................................................................................................................
27
2. Mówienie ................................................................................................................................................. 28
3. Czytanie ...................................................................................................................................................
30
4. Pisanie .....................................................................................................................................................
32
5. Nauczanie słownictwa .............................................................................................................................
32
6. Nauczanie gramatyki ...............................................................................................................................
33
7. Techniki kształcenia samodzielnego uczenia się ......................................................................................
34
8. Techniki indywidualizacji pracy ..............................................................................................................
35
9. Korelacja treści z różnych przedmiotów / prace projektowe ...................................................................
37
10. Nauczanie zagadnień kulturowych ........................................................................................................
38
11. Inne techniki pracy uatrakcyjniające lekcje ..........................................................................................
40
V. OCENIANIE ................................................................................................................................................... 41
A. O
CENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
......................................................................................................................41
1. Przedmiotowy system oceniania ..............................................................................................................
42
2. Kontrakt ...................................................................................................................................................
43
3. Szczegółowe kryteria oceniania ...............................................................................................................
45
4. Sprawdziany.............................................................................................................................................
52
5. Ocenianie kształtujące ……………………………………………………………………………………………..53
B. O
CENA PRACY NAUCZYCIELA
......................................................................................................................55
Program nauczania
języka
angielskiego dla
szkoły
podstawowej w klasach IV-VIII
© MACMILLAN POLSKA 2017
2
I.
WSTĘP
„Skuteczne
porozumiewanie się
w języku obcym nowożytnym – zarówno w mowie, jak i w
piśmie – stanowi nadrzędny cel kształcenia językowego.”
Podstawa programowa kształcenia ogólnego,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
A. Ogólna charakterystyka programu
i jego główne założenia
Niniejszy program jest przeznaczony do realizacji
w klasach IV-VIII
szkoły
podstawowej, w których obowiązuje podstawa programowa określona w Rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 lutego 2017
r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły
podstawowej (załącznik 2). Zgodnie z treścią uzasadnienia do nadmienionego rozporządzenia,
od roku szkolnego 2017/2018 nowa podstawa programowa obejmuje klasy IV i VII, a w latach
następnych zacznie również obowiązywać w kolejnych klasach szkoły podstawowej.
Nowa podstawa programowa zakłada
spiralny
układ treści nauczania
w rozumieniu
powtarzania i utrwalania materiału na kolejnych etapach
nauczania.
Oznacza to, że wymagania
stawiane uczniom na kolejnych etapach edukacyjnych powinny być spójne i charakteryzować
się, w myśl zasady kumulatywności, rosnącym stopniem trudności i złożoności, tak aby uczeń
na kolejnych etapach kształcenia pogłębiał zdobywane wiadomości oraz rozwijane
umiejętności. W zakresie nauki języka obcego nowożytnego ta ciągłość kształcenia jest
szczególnie ważna ze względu na wyjątkowy charakter nauki języka jako narzędzia
komunikacji –
umiejętności językowe uczeń musi rozwijać nieprzerwanie,
stopniowo
i systematycznie.
Nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej podkreśla istotę wszechstronnego,
integralnego rozwoju
każdego ucznia. Wśród głównych celów szkoły zakłada m.in. rozwijanie
kompetencji takich jak kreatywność,
innowacyjność,
przedsiębiorczość oraz umiejętności
krytycznego i logicznego myślenia, argumentowania i wnioskowania. Kładzie nacisk na
rozbudzanie naturalnej ciekawości poznawczej uczniów, kształtowanie postawy otwartej wobec
świata, a także ukierunkowanie uczniów ku wartościom
i postawom,
w tym współpracy i
szacunku dla innych.
W myśl nowej
podstawy programowej
komunikacja
i współpraca w grupie to kluczowe
umiejętności dla rozwoju młodego człowieka. Jedną z nadrzędnych umiejętności, jakie
zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej – powinny
być rozwijane w ramach
kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, jest sprawne komunikowanie się w języku polskim
oraz w językach nowożytnych. Dlatego też w niniejszym programie nauczania umiejętnościom
tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz reagowania
na usłyszane bądź odczytane
komunikaty przypisano nadrzędną wartość.
Program nauczania
języka
angielskiego dla
szkoły
podstawowej w klasach IV-VIII
© MACMILLAN POLSKA 2017
3
Obowiązkiem całej szkoły, jak i każdego nauczyciela, jest realizowanie wymagań
opisanych w podstawie programowej. Wszystkie cele i treści
nauczania zawarte w dokumencie
podstawy programowej
muszą być uwzględnione w działalności edukacyjnej szkoły określonej
przez zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny
szkoły. Dlatego
też niniejszy program nauczania
zawiera szczegółowe
cele kształcenia i wychowania, treści
zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie
programowej
kształcenia ogólnego oraz
opis założonych osiągnięć
ucznia na koniec drugiego etapu edukacyjnego. Ponadto,
w
programie ujęte zostały sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania,
formy i techniki
pracy z uczniami szkoły podstawowej oraz propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania
osiągnięć uczniów.
B. Adresaci programu
Adresatami niniejszego programu nauczania są nauczyciele języka angielskiego
w szkole
podstawowej, prowadzący
zajęcia językowe
w klasach
IV-VIII
z uczniami
kontynuującymi
naukę języka angielskiego rozpoczętą
na pierwszym etapie edukacyjnym.
W myśl nowej podstawy programowej w szkole podstawowej uczniowie uczą się dwóch
języków obcych nowożytnych: pierwszego języka od klasy I, drugiego od klasy VII. Niniejszy
program zakłada, iż język angielski jest pierwszym językiem obcym, a zatem na drugim etapie
edukacyjnym uczniowie kontynuują naukę angielskiego rozpoczętą w klasach I-III.
Dodatkowo,
zgodnie z nową podstawą programową, przewidziano możliwość nauczania
jednego z dwóch obowiązkowych języków obcych nowożytnych w zwiększonej liczbie godzin
w
oddziałach dwujęzycznych.
Zgodnie z Ustawą Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.,
przez
oddział dwujęzyczny należy rozumieć oddział szkolny, w którym nauczanie jest
prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym w zakresie co najmniej
dwóch przedmiotów. W takich oddziałach, uczniowie mają również więcej godzin języka
angielskiego w tygodniu.
Niniejszy program uwzględnia zatem
dwa warianty
nauki języka angielskiego na
drugim etapie edukacyjnym:
1. jako kontynuacja z klas I-III w standardowym wymiarze godzin;
2. jako kontynuacja z klas I-III
w zwiększonym wymiarze godzin w oddziałach
dwujęzycznych
od klasy VII.
Zakresy tematyczne, podobnie jak makro- i mikroumiejętności
uwzględnione w wymaganiach
podstawy programowej dla obu nadmienionych wariantów są jednakowe. Kluczową różnicą są
określenia zawarte w opisie poszczególnych wymagań
ogólnych
i szczegółowych (tj. „bardzo
podstawowy” i „podstawowy”),
co oznacza, że uczniowie w oddziałach dwujęzycznych na
zakończenie danego etapu kształcenia powinni wykazać się opanowaniem bardziej
zaawansowanych treści językowych, jak również osiągnięciem wyższego poziomu rozwijanych
Program nauczania
języka
angielskiego dla
szkoły
podstawowej w klasach IV-VIII
© MACMILLAN POLSKA 2017
4
umiejętności językowych. Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej, na zakończenie
drugiego etapu edukacyjnego uczniowie kontynuujący naukę języka angielskiego z klas I-III
w
standardowym wymiarze godzin powinni osiągnąć poziom zaawansowania odpowiadający
poziomowi
A2+
(B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi) –
i na takim poziomie językowym
opracowywane będą zadania na egzaminie ósmoklasisty, zaś uczniowie w oddziałach
dwujęzycznych poziom
A2+ / B1
w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie
poszczególnych umiejętności językowych określonych w Europejskim Systemie
Opisu
Kształcenia Językowego (ESOKJ) (z ang. CEFR
Common European Framework of Reference
for Languages),
opracowanym przez Radę Europy. Należy jednak podkreślić, że jest to
minimalny
stopień zaawansowania, jaki powinien osiągnąć przeciętny uczeń kończący szkołę
podstawową. Wskazane jest, aby uczniowie osiągali poziom wyższy, jeśli tylko wykazują takie
chęci i umiejętności.
Etap edukacyjny
Etap I
– klasy I-III
Opis
Język angielski jako pierwszy język obcy
nauczany od klasy I
Język angielski jako pierwszy język obcy
kontynuacja z klas I-III
Nawiązanie
do
poziomu ESOKJ
A1
A2+
(B1 w zakresie
rozumienia
wypowiedzi)
A2+ / B1
Etap II
– klasy IV-VIII
Język angielski jako pierwszy język obcy
kontynuacja z klas I-III –
dla oddziałów
dwujęzycznych
Przewidywany poziom zaawansowania językowego na zakończenie danego etapu kształcenia.
W niniejszym programie nauczania nauczyciele znajdą pomoc i wskazówki dotyczące
sposobów realizacji zadań szkoły i nauczyciela określonych przez nową podstawę programową,
w tym
wskazówki odnośnie określenia celów nauczania, a także wykaz przydatnych metod,
form i technik pracy wraz ze standardami osiągnięć zgodnych z założeniami nowej podstawy
programowej. Program umożliwia również opracowanie systemu kontroli bieżącej i okresowej
oraz dokonanie właściwego wyboru materiałów do nauczania języka. Program adresowany jest
również do rodziców, którzy chcieliby poznać zakres treści nauczania, metody pracy, standardy
osiągnięć i kryteria oceniania poszczególnych sprawności językowych i innych form aktywności
uczniów.
Program nauczania
języka
angielskiego dla
szkoły
podstawowej w klasach IV-VIII
© MACMILLAN POLSKA 2017
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin