Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 2.pdf

(39443 KB) Pobierz
GIOVANNI REALE
HISTORIA
FILOZOFII
STAROŻYTNEJ
II.
PLATON
I
ARYSTOTELES
Przełożył
Edward
Iwo
Zieliński
REDAKCJA
WYDAWNICTW
KATOLICKIEGO
UNIWERSYTETU
LUBELSKIEGO
LUBLIN
2001
Giovanni
Reale.
STORIA
DELLA
FILOSOFIA
ANTICA.
II.
PLATONE
E
ARISTOTELE
Nona
edizione.
Vita
e
Pensiero.
Pubblicazioni
della
Università
Cattolica.
Milano
1992.
Opracowanie redakcyjne
Ewa
Łupina
Cytaty
greckie
przełożył
Marcin
Podbielski
©
1975
Vita
e
Pensiero
-
Largo
Gemelli,
1-20123
Milano
ISBN
88-343-2561-3
(do
wyd.
włoskiego)
©
Copyright
for
the
Polish
édition
by
KUL
ISBN
83-228-0484-9
(do
wyd.
polskiego)
REDAKCJA
WYDAWNICTW
KATOLICKIEGO
UNIWERSYTETU
LUBELSKIEGO
ul.
Konstantynów
1,
20-708
Lublin
tel.
+4881
5241809
(centrala),
+4881
5257166
(kolportaż)
Wydanie
I
-
dodruk
Zam.
236/2000
Zaklad
Malej
Poligrafii
KUL
SPIS
TREŚCI
UWAGI
WSTĘPNE....................................................................................
PLATON
I
ARYSTOTELES...................................................................
CZĘŚĆ
PIERWSZA:
15
23
PLATON
I
ODKRYCIE
PRZYCZYNY
PONADZMYSŁOWEJ.
«DRUGIE
ŻEGLOWANIE»...................................................................
SEKCJA
PIERWSZA:
25
WIELKIE
ZDERZENIE
KULTURY
«PISMA»
I
KULTURY
«PRZEKAZYWANIA
USTNEGO»
ORAZ
RÓŻNE
SPOSOBY
KOMUNIKOWANIA
PRZEKAZU
FILOZOFICZNEGO
U
PLATONA.................................................................................................
I.
PLATOŃSKA
PRÓBA
WYPOŚRODKOWANIA
MIĘDZY
«PIS-
MEM»
A
«PRZEKAZEM
USTNYM»
ORAZ
STRUKTURALNY
ZWIĄZEK
«PISMA»
Z
TYM
CO
«NIEPISANE»...............................
27
29
1.
Dlaczego
do
zrozumienia
myśli
Platona
konieczne
jest
przezwyciężenie
kryterium
tradycyjnego
i
wypracowanie
no­
wego
(29);
2.
Platońska
ocena
wartości
pisma
w
Fajdrosie
(34);
3.
Świadectwa
Platona
zawarte
w
Liście
VII
(39);
4.
Istotne
elementy/
«naukc
niepisanych»
>
Platona1
przekazane2
przez
tradycję
pośrednią
(43);
5.
Jak
należy
rozumieć
termin
«ezoteryczny»
zastosowany
do
określenia
niepisanej
myśli
Platona
(46);
6.
Znaczenie,
doniosłość
i
cele
pism
platoń­
skich
(49);
7.
«Pomoc»,
jaką
pismom
platońskim
niesie
tra­
dycja
pośrednia
(53)
II.
VWIELKIEPPROBLEMY2ZWIĄZANEZZ
INTERPRETACJĄ
PLATONA
ŁATWIEJSZE
DO
ROZWIĄZANIA
W
ŚWIETLE
NOWYCH
BADAŃ.......................................................................................
55
6
SPIS
TREŚCI
1.
Kwestia
jedności
i
systemu
w
myśli
Platona
(55);
2.
Problem
ironii
i
jej
funkcji
w
dialogach
platońskich
(57);
3.
Rozstrzy
­
gająca
kwestia
«ewolucji»
myśli
Platona
(59);
4.
«Mit»
i
«logos»
u
Platona
(64);
5.
Wielość
aspektów
i
zastosowań
filozofii
platońskiej
(69)
SEKCJA
DRUGA:
METAFIZYCZNO-DIALEKTYCZNY
SKŁADNIK
MYŚLI
PLATOŃSKIEJ.............................................................................
I.
«DRUGIE
ŻEGLOWANIE»
JAKO
PRZEJŚCIE
OD
FIZYCZNYCH
BADAŃ
PRESOKRATYKÓW
DO
POZIOMU
METAFIZYCZNEGO..................................................
73
75
1.
Konfrontacja
z
filozofami
przyrody
i
stwierdzenie
niespój
­
ności
ich
nauki
(75);
2.
Konfrontacja
z
Anaksagorasem
i
stwierdzenie
niewystarczalności
umysłu
kosmicznego
w
ta­
kiej
postaci,
w
jakiej
został
przezeń
przedstawiony
(76);
3.
Wielka
metafora
«drugiego
żeglowania»
jako
symbol
dotar­
cia
do
tego
co
ponadzmysłowe
(78);
4.
Dwa
etapy
«drugiego
żeglowania»:
teoria
idei
i
teoria
zasad
(82);
5.
Trzy
wielkie
centra
filozofii
Platona:
teoria
idei,
zasad
i
Demiurga
(85)
II.
PLATOŃSKA
TEORIA
IDEI
I
NIEKTÓRE
PROBLEMY
Z
NIĄ
ZWIĄZANE...................................................................................
88
1.
Kilka
uściśleń
odnośnie
do
terminu
«idea»
i
jego
znaczenia
(88);
2.
Metafizyczno-ontologiczne
cechy
idei
(91);
3.
Najważ
­
niejsza
metafizyczna
cecha
idei:
«jedność»
(102);
4.
Platoński
dualizm
jako
wyraz
transcendencji
(104);
5.
Wielki
problem
relacji
między
światem
idei
a
światem
rzeczy
zmysłowych
(109)
III.
«NIEPISANE
NAUKI»
O
PIERWSZYCH
I
NAJWYŻSZYCH
ZASADACH
ORAZ
ZWIĄZANE
Z
NIMI
WIELKIE
KONCEPCJE
METAFIZYCZNE......................................
113
1.
Pierwsze
zasady
utożsamione
z
Jednym
i
Diadą
tego
co
wielkie-i-małe
(113);
2.
Byt
jako
synteza
(mieszanina)
obyd­
wu
zasad
(118);
3.
Kategorialny
podział
rzeczywistości
(121);
4.
Liczby
idealne
i
liczbowa
struktura
rzeczywistości
(124);
5.
Byty
matematyczne
(128)
SPIS
TREŚCI
7
IV.
METAFIZYKA
W
ŚWIETLE
PROTOLOGII
«NAUK
NIEPISANYCH»
ORAZ
ALUZJE.
JAKIE
PLATON
CZYNI
DO
NAUKI
O
ZASADACH..................................................................
131
1.
Odsetki
o
Dobru
spłacone
przez
Platona
w
Państwie
i
nie­
spłacony
dług
(131);
2.
Parmenides
i
jego
znaczenie
(140);
3.
Ontologia
najwyższych
rodzajów
w
Sofiście
i
metafora
«ojcobójstwa
Parmenidesa»
(145);
4.
Wielkie
metafizyczne
tezy
Fileba:
dwubiegunowa
struktura
rzeczywistości,
cztery
najwyższe
rodzaje
oraz
najwyższa
Miara
jako
Absolut
(151)
V.
NAUKA
O
DEMIURGU
I
KOSMOLOGIA.......................................
157
1.
Miejsce
świata
fizycznego
w
kręgu
rzeczywistości
według
Platona
(157);
2.
Demiurg
i
jego
rola
metafizyczna
(164);
3.
Materialna
zasada
świata
zmysłowego,
jego
rola
metafizycz­
na
i
związek
z
Diadą
(167);
4.
«Jedno»
jako
cecha
charakte­
ryzująca
działanie
Demiurga
(176);
5.
Stwórcze
działanie
pla­
tońskiego
Demiurga
pojęte
w
wymiarze
helleńskim
(179);
6.
Demiurg
(a
nie
idea
Dobra)
jest
Bogiem
Platona
(186)
VI.
GNOZEOLOGIA
I
DIALEKTYKA.........................................................
189
1.
Anamneza
jako
źródło
i
warunek
poznania
w
Menonie
(189);
2.
Potwierdzenie
nauki
o
anamnezie
w
następnych
dia
­
logach
(193);
3.
Stopnie
poznania
zarysowane
w
Państwie
(198);
4.
Dialektyka
(201);
5.
Protologiczne
osadzenie
diale-
ktyki
na
jedności
i
wielości
(203)
VII.
KONCEPCJA
SZTUKI
I
RETORYKI...................................................
208
1.
Sztuka
jako
odejście
od
bytu
i
prawdy
(208);
2.
Retoryka
jako
zafałszowanie
prawdy
(212)
SEKCJA
TRZECIA:
ETYCZNO-RELIGIJNO-ASCETYCZNY
SKŁADNIK
MYŚLI
PLATOŃSKIEJ
ORAZ
JEGO
ZWIĄZKI
Z
PROTOLOGIĄ
«NAUK
NIEPISANYCH»...........................................................................
215
I.
ZNACZENIE
MISTYCZNO-RELIGIJNO-ASCETYCZNEGO
SKŁADNIKA
PLATONIZMU................................................................
217
II.
NIEŚMIERTELNOŚĆ
DUSZY.
JEJ
POZAZIEMSKIE
LOSY
I
REINKARNACJA...............................................................................
221
Zgłoś jeśli naruszono regulamin