Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 2.pdf
(
39443 KB
)
Pobierz
GIOVANNI REALE
HISTORIA
FILOZOFII
STAROŻYTNEJ
II.
PLATON
I
ARYSTOTELES
Przełożył
Edward
Iwo
Zieliński
REDAKCJA
WYDAWNICTW
KATOLICKIEGO
UNIWERSYTETU
LUBELSKIEGO
LUBLIN
2001
Giovanni
Reale.
STORIA
DELLA
FILOSOFIA
ANTICA.
II.
PLATONE
E
ARISTOTELE
Nona
edizione.
Vita
e
Pensiero.
Pubblicazioni
della
Università
Cattolica.
Milano
1992.
Opracowanie redakcyjne
Ewa
Łupina
Cytaty
greckie
przełożył
Marcin
Podbielski
©
1975
Vita
e
Pensiero
-
Largo
Gemelli,
1-20123
Milano
ISBN
88-343-2561-3
(do
wyd.
włoskiego)
©
Copyright
for
the
Polish
édition
by
KUL
ISBN
83-228-0484-9
(do
wyd.
polskiego)
REDAKCJA
WYDAWNICTW
KATOLICKIEGO
UNIWERSYTETU
LUBELSKIEGO
ul.
Konstantynów
1,
20-708
Lublin
tel.
+4881
5241809
(centrala),
+4881
5257166
(kolportaż)
Wydanie
I
-
dodruk
•
Zam.
236/2000
Zaklad
Malej
Poligrafii
KUL
SPIS
TREŚCI
UWAGI
WSTĘPNE....................................................................................
PLATON
I
ARYSTOTELES...................................................................
CZĘŚĆ
PIERWSZA:
15
23
PLATON
I
ODKRYCIE
PRZYCZYNY
PONADZMYSŁOWEJ.
«DRUGIE
ŻEGLOWANIE»...................................................................
SEKCJA
PIERWSZA:
25
WIELKIE
ZDERZENIE
KULTURY
«PISMA»
I
KULTURY
«PRZEKAZYWANIA
USTNEGO»
ORAZ
RÓŻNE
SPOSOBY
KOMUNIKOWANIA
PRZEKAZU
FILOZOFICZNEGO
U
PLATONA.................................................................................................
I.
PLATOŃSKA
PRÓBA
WYPOŚRODKOWANIA
MIĘDZY
«PIS-
MEM»
A
«PRZEKAZEM
USTNYM»
ORAZ
STRUKTURALNY
ZWIĄZEK
«PISMA»
Z
TYM
CO
«NIEPISANE»...............................
27
29
1.
Dlaczego
do
zrozumienia
myśli
Platona
konieczne
jest
przezwyciężenie
kryterium
tradycyjnego
i
wypracowanie
no
wego
(29);
2.
Platońska
ocena
wartości
pisma
w
Fajdrosie
(34);
3.
Świadectwa
Platona
zawarte
w
Liście
VII
(39);
4.
Istotne
elementy/
«naukc
niepisanych»
>
Platona1
przekazane2
przez
tradycję
pośrednią
(43);
5.
Jak
należy
rozumieć
termin
«ezoteryczny»
zastosowany
do
określenia
niepisanej
myśli
Platona
(46);
6.
Znaczenie,
doniosłość
i
cele
pism
platoń
skich
(49);
7.
«Pomoc»,
jaką
pismom
platońskim
niesie
tra
dycja
pośrednia
(53)
II.
VWIELKIEPPROBLEMY2ZWIĄZANEZZ
INTERPRETACJĄ
PLATONA
ŁATWIEJSZE
DO
ROZWIĄZANIA
W
ŚWIETLE
NOWYCH
BADAŃ.......................................................................................
55
6
SPIS
TREŚCI
1.
Kwestia
jedności
i
systemu
w
myśli
Platona
(55);
2.
Problem
ironii
i
jej
funkcji
w
dialogach
platońskich
(57);
3.
Rozstrzy
gająca
kwestia
«ewolucji»
myśli
Platona
(59);
4.
«Mit»
i
«logos»
u
Platona
(64);
5.
Wielość
aspektów
i
zastosowań
filozofii
platońskiej
(69)
SEKCJA
DRUGA:
METAFIZYCZNO-DIALEKTYCZNY
SKŁADNIK
MYŚLI
PLATOŃSKIEJ.............................................................................
I.
«DRUGIE
ŻEGLOWANIE»
JAKO
PRZEJŚCIE
OD
FIZYCZNYCH
BADAŃ
PRESOKRATYKÓW
DO
POZIOMU
METAFIZYCZNEGO..................................................
73
75
1.
Konfrontacja
z
filozofami
przyrody
i
stwierdzenie
niespój
ności
ich
nauki
(75);
2.
Konfrontacja
z
Anaksagorasem
i
stwierdzenie
niewystarczalności
umysłu
kosmicznego
w
ta
kiej
postaci,
w
jakiej
został
przezeń
przedstawiony
(76);
3.
Wielka
metafora
«drugiego
żeglowania»
jako
symbol
dotar
cia
do
tego
co
ponadzmysłowe
(78);
4.
Dwa
etapy
«drugiego
żeglowania»:
teoria
idei
i
teoria
zasad
(82);
5.
Trzy
wielkie
centra
filozofii
Platona:
teoria
idei,
zasad
i
Demiurga
(85)
II.
PLATOŃSKA
TEORIA
IDEI
I
NIEKTÓRE
PROBLEMY
Z
NIĄ
ZWIĄZANE...................................................................................
88
1.
Kilka
uściśleń
odnośnie
do
terminu
«idea»
i
jego
znaczenia
(88);
2.
Metafizyczno-ontologiczne
cechy
idei
(91);
3.
Najważ
niejsza
metafizyczna
cecha
idei:
«jedność»
(102);
4.
Platoński
dualizm
jako
wyraz
transcendencji
(104);
5.
Wielki
problem
relacji
między
światem
idei
a
światem
rzeczy
zmysłowych
(109)
III.
«NIEPISANE
NAUKI»
O
PIERWSZYCH
I
NAJWYŻSZYCH
ZASADACH
ORAZ
ZWIĄZANE
Z
NIMI
WIELKIE
KONCEPCJE
METAFIZYCZNE......................................
113
1.
Pierwsze
zasady
utożsamione
z
Jednym
i
Diadą
tego
co
wielkie-i-małe
(113);
2.
Byt
jako
synteza
(mieszanina)
obyd
wu
zasad
(118);
3.
Kategorialny
podział
rzeczywistości
(121);
4.
Liczby
idealne
i
liczbowa
struktura
rzeczywistości
(124);
5.
Byty
matematyczne
(128)
SPIS
TREŚCI
7
IV.
METAFIZYKA
W
ŚWIETLE
PROTOLOGII
«NAUK
NIEPISANYCH»
ORAZ
ALUZJE.
JAKIE
PLATON
CZYNI
DO
NAUKI
O
ZASADACH..................................................................
131
1.
Odsetki
o
Dobru
spłacone
przez
Platona
w
Państwie
i
nie
spłacony
dług
(131);
2.
Parmenides
i
jego
znaczenie
(140);
3.
Ontologia
najwyższych
rodzajów
w
Sofiście
i
metafora
«ojcobójstwa
Parmenidesa»
(145);
4.
Wielkie
metafizyczne
tezy
Fileba:
dwubiegunowa
struktura
rzeczywistości,
cztery
najwyższe
rodzaje
oraz
najwyższa
Miara
jako
Absolut
(151)
V.
NAUKA
O
DEMIURGU
I
KOSMOLOGIA.......................................
157
1.
Miejsce
świata
fizycznego
w
kręgu
rzeczywistości
według
Platona
(157);
2.
Demiurg
i
jego
rola
metafizyczna
(164);
3.
Materialna
zasada
świata
zmysłowego,
jego
rola
metafizycz
na
i
związek
z
Diadą
(167);
4.
«Jedno»
jako
cecha
charakte
ryzująca
działanie
Demiurga
(176);
5.
Stwórcze
działanie
pla
tońskiego
Demiurga
pojęte
w
wymiarze
helleńskim
(179);
6.
Demiurg
(a
nie
idea
Dobra)
jest
Bogiem
Platona
(186)
VI.
GNOZEOLOGIA
I
DIALEKTYKA.........................................................
189
1.
Anamneza
jako
źródło
i
warunek
poznania
w
Menonie
(189);
2.
Potwierdzenie
nauki
o
anamnezie
w
następnych
dia
logach
(193);
3.
Stopnie
poznania
zarysowane
w
Państwie
(198);
4.
Dialektyka
(201);
5.
Protologiczne
osadzenie
diale-
ktyki
na
jedności
i
wielości
(203)
VII.
KONCEPCJA
SZTUKI
I
RETORYKI...................................................
208
1.
Sztuka
jako
odejście
od
bytu
i
prawdy
(208);
2.
Retoryka
jako
zafałszowanie
prawdy
(212)
SEKCJA
TRZECIA:
ETYCZNO-RELIGIJNO-ASCETYCZNY
SKŁADNIK
MYŚLI
PLATOŃSKIEJ
ORAZ
JEGO
ZWIĄZKI
Z
PROTOLOGIĄ
«NAUK
NIEPISANYCH»...........................................................................
215
I.
ZNACZENIE
MISTYCZNO-RELIGIJNO-ASCETYCZNEGO
SKŁADNIKA
PLATONIZMU................................................................
217
II.
NIEŚMIERTELNOŚĆ
DUSZY.
JEJ
POZAZIEMSKIE
LOSY
I
REINKARNACJA...............................................................................
221
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.pdf
(44125 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.djvu
(27069 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.txt
(1390 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 2.pdf
(39443 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej T. 3.pdf
(22283 KB)
Inne foldery tego chomika:
AH
Arystoteles
Bocheński
Copleston
Domański
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin