audio-2022-01-bl.pdf

(42712 KB) Pobierz
WITAMY
NIESTEREOWALNE
iększość kolumn testowanych w tym numerze AUDIO jest
w "kwiecie wieku" – może nie są to "absolutne nowości",
ale modele wprowadzone do sprzedaży w ciągu ostatnich
dwóch lat. W tym sektorze – konwencjonalnych, pasywnych,
stereofonicznych zespołów głośnikowych – też trwa nieustanny
ruch, są wymiany i modyfikacje. Nawet jeżeli nie przynoszą one przełomowych
rozwiązań, nowych funkcji i systemów, jak w przypadku wzmacniaczy, głośników
bezprzewodowych i soundbarów, to wciąż nie poddają się koncepcjom systemów
"nowego wzoru", bez tradycyjnej pary kolumn, która wciąż okazuje się najlepszym
sposobem osiągnięcia wysokiej jakości dźwięku.
Nowoczesny sprzęt audio różni się od tego z poprzednich epok przede wszyst-
kim dużym udziałem techniki cyfrowej, która otworzyła drogę do powstania
nowych źródeł dźwięku, sposobów przesyłu, również bezprzewodowego, sterowa-
nia, korekcji charakterystyk itd. To wszystko doskonale widać w kolejnym teście
– trzech wzmacniaczy zintegrowanych (dla których proponujemy nową nazwę
"amplistreamery"), a stąd niedaleko już do głośników bezprzewodowych –
mają podobne funkcje z tą "drobną" różnicą, że mają też wbudowane głośniki...
Tak, to ta sama generacja, często ci sami producenci, ci sami klienci,
ale i zasadnicza różnica.
Nawet najnowocześniejsze wzmacniacze są przygotowane do podłączenia
pary kolumn, lepszych lub gorszych, mniejszych lub większych, jednak mogących
zapewnić przyzwoitą stereofonię, której jakość będzie w dużej mierze zależała
od starań użytkownika – ustawienia i akustyki pomieszczenia. Głośniki bezprze-
wodowe też obrabiają sygnał dwukanałowy, kierują go do jakiegoś "sprytnego"
układu głośnikowego, zwykle 2.1, mającego zapewnić namiastkę stereofonii, tyle
że w praktyce na tym polu kapitulują z oczywistego powodu – zbyt wąskiej bazy
z małego, pojedynczego urządzenia. A kompaktowe rozmiary są tutaj głównym
atutem użytkowym. Podejrzewam, że Zeppelin, walczący o jako taką stereofonię,
często przegrywa konfrontację z malutkim Mu-so Qb 2 dlatego, że jest za duży...
Tak radykalny odwrót od stereofonii choćby w pewnej części nowoczesnego
sprzętu, stereofonii dawno temu uznanej za oczywisty, niezbywalny warunek
dźwięku wysokiej jakości, jest zastanawiający. Można się na to oburzać, można
stwierdzić, że najwyraźniej takie są (przestrzennie ograniczone) potrzeby dużej
grupy użytkowników, albo że taki sprzęt pełni funkcje pomocnicze wtedy, gdy
odsłuch stereofoniczny nie jest możliwy albo konieczny. Już w czasach stereo-
fonii wciąż były produkowane radia monofoniczne (zwykle stały na półeczkach
w pokojach hotelowych, ośrodkach wypoczynkowych), ale nie reprezentowały one
renomowanych marek, jak obecnie, a te nie schodziły poniżej pewnego poziomu
– i stereo było tym minimum przyzwoitości. Dzisiaj w zupełnie dobrym tonie
jest postawić na szafce w salonie monofonicznego grajka, byle strumieniował.
Za to para kolumn to zawalidrogi, współpracujący architekt wnętrz chyba się
na to nie zgodzi.
W
Andrzej Kisiel
Miesięcznik
72
jest wydawany przez
AVT Korporacja sp. z o.o.
Confidence 30
pochodzi z nowej
edycji referencyjnej
serii Dynaudio
i mimo że jest
w niej najmniejszą
konstrukcją
wolnostojącą, wy-
gląda imponująco
i zawiera wszystkie
najlepsze firmowe
patenty. Olympica
Nova V to z kolei
największa kon-
strukcja w swojej
serii.
Jesteśmy
w Internecie
Zapraszamy na naszą
stronę www - co miesiąc
odwiedza ją ponad
200 000
użytkowników.
Dopiero droższe
i nieco większe modele głośników
bezprzewodowych rozwijają
skrzydła (a raczej skrzydełka). W niektórych
przypadkach tak efektownie, albo tak
elegancko, że wielu da się przekonać, by nie
kupować tradycyjnego systemu Hi-Fi.
17
na Facebooku
Dołącz do blisko
33 000
fanów
obserwujących nas na portalu
społecznościowym.
w Aplikacji
Mobilnej
Korzysta z niej już ponad
25 000
osób.
Z wciąż dużego wyboru konwen-
cjonalnych, pasywnych zespołów
głośnikowych można być oczywiście
zadowolonym, ale też być nim zaskoczonym,
biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój
innych, konkurencyjnych koncepcji
systemu audio, a więc głośników
bezprzewodowych, soundbarów
i słuchawek. Ale kolumn
nic nie rusza.
50
Jesteśmy polskim
przedstawicielem EISA
w grupach ekspertów: Hi-Fi
oraz Audio Kina Domowego
Trzy wzmacniacze tego testu
są bardzo spójne nie tylko pod względem ceny,
ale też kompleksowej nowoczesności. Po pierw-
sze – funkcjonalność, po drugie – końcówki mocy
w klasie D, po trzecie – kompaktowa wielkość.
31
Adres wydawnictwa:
03-197 Warszawa,
ul. Leszczynowa 11,
tel. (22) 257 84 99; faks (22) 257 84 00
e-mail: avt@avt.com.pl
www.avt.com.pl
Kontakt do redakcji:
tel. (22) 257 84 30
e-mail: audio@avt.com.pl
www.audio.com.pl
Redaktor naczelny:
Andrzej Kisiel
e-mail: akisiel@audio.com.pl
Z-ca redaktora naczelnego:
Radosław Łabanowski
tel. 601 360 348,
e-mail: radoslaw.labanowski@audio.com.pl
Redakcja techniczna,
opracowanie
graficzne i skład:
Jarosław Sadowski,
Layout:
Jakub Tarnowski,
Jarosław Sadowski
Prenumerata:
tel. (22) 257 84 22;
e-mail: prenumerata@avt.pl
Dział aktualności:
Radosław Łabanowski
tel. 601 360 348;
e-mail: news@audio.com.pl
Dział marketingu i reklamy:
Krystyna Tokarz
tel. (22) 257 84 30; 601 230 533,
faks (22) 257 84 00
e-mail: reklama@audio.com.pl
Redakcja nie odpowiada
za treść reklam.
HI-FI
31 Wzmacniacze zintegrowane
7000–8000 zł
HIGH-END
72 Zespoły głośnikowe
75 000–85 000 zł
74 Dynaudio CONFIDENCE 30
84 Sonus faber OLYMPICA NOVA V
Obydwie marki są cenione za
brzmienia zrównoważone, dojrzałe,
naturalne i eleganckie, od lat są fa-
worytami audiofilów, a ich opinie
docierają do szerszych kręgów.
w numerze
1/303
6
Aktualności
AUDIO POPULARNE
17 Głośniki bezprzewodowe
4000–4600 zł
18 Bowers & Wilkins ZEPPELIN
22 Braun Audio LE02
26 Naim MU-SO Qb 2
Z pojedynczego grajka stereofonii
chyba nie będzie (a może jednak
jakaś będzie?), w zamian dosta-
niemy wiele innych atrakcji: trochę
niepotrzebnych gadżetów, sporo
użytecznych opcji.
32 Cambridge Audio EVO 75
38 NAD C700
44 NuPrime OMNIA A300
Czy to jeszcze wzmacniacze, czy już
"all-in-one"? Ważne, aby w testach po-
równawczych konfrontować urządzenia
o podobnej funkcjonalności.
50 Wolnostojące zespoły
głośnikowe 3500–3800 zł
52
56
60
64
68
Jamo CONCERT C97 II
Mission LX5 MKII
Monitor Audio BRONZE 200
Wharfedale DIAMOND 12.3
Wilson RAPTOR 9
W poprzednim numerze testowaliśmy
pięć kolumn w cenie ok. 4200 zł, teraz
mamy grupę mieszczącą się również
w wąskim zakresie cenowym, zresztą
niedalekim od poprzedniego. Zatem
obydwa testy można traktować jako
dwie części jednego większego.
MUZYKA
94 Album miesiąca
95 Jazz i okolice
97 Rock i okolice
Zgłoś jeśli naruszono regulamin