MONOGRAFIA CYFR 1,2.docx

(13 KB) Pobierz

Zajęcia 1. Badanie równoliczności zbiorów. Zabawa matematyczna Liczymy owoce.

Zabawa klockami w kształcie kół.

Klocki w kształcie kół, w kolorach niebieskim i zielonym.

N. układa w jednym szeregu niebieskie klocki w kształcie kół. Dzieci liczą klocki (6). Potem

układa pod nimi zielone klocki w kształcie kół – tej samej wielkości co niebieskie i w tej samej

liczbie (6). Dzieci liczą zielone klocki, porównują ich liczbę z liczbą niebieskich klocków (tyle

samo). Potem N. rozsuwa szereg zielonych klocków i pyta dzieci: Których klocków jest więcej?

N. układa szereg dużych klocków w kształcie kół (6), a pod nim – szereg małych klocków

w kształcie kół (6). Pyta dzieci: Których klocków jest więcej? (Klocki są w tym samym kolorze).

Klocki w kształcie kół: małe i duże.

Zabawa owocami (z wykorzystaniem sylwet).

Sylwety owoców.

Dzieci liczą jabłka (6) i śliwki (6).

106

N. układa owoce w szeregu: 6 jabłek, a pod nimi, też w szeregu – 6 śliwek.

Pyta dzieci: Których owoców jest więcej?

Sprawdzanie równoliczności zbiorów.

Zabawki: misie, lalki, klocki (np. w kształcie kół i kwadratów).

• Dzieci łączą w pary elementy dwóch zbiorów, np. misiów i lalek.

• Dzieci nakładają elementy jednego zbioru na elementy drugiego, np. klocki w kształcie kół

i kwadratów.

Oglądanie obrazków owoców umieszczonych na tablicy. Dzielenie ich nazw na sylaby (i na

głoski, jeżeli dzieci potrafią).

Obrazki owoców.

Zabawa Dokończ.

N. mówi liczbę, a dzieci podają nazwę odpowiedniego owocu spośród tych umieszczonych

na tablicy, np.

jeden – ananas, grejpfrut...

jedna – śliwka, gruszka, morela, pomarańcza, mandarynka...

jedno – kiwi, jabłko...

dwa – jabłka, kiwi, ananasy, grejpfruty...

dwie – śliwki, gruszki, pomarańcze...

Liczenie owoców umieszczonych w koszyku.

Owoce w koszyku, kartoniki z krążkami.

Dzieci, po policzeniu owoców danego rodzaju, umieszczają na tablicy, obok obrazka danego

owocu, kartonik z odpowiednią liczbą krążków i mówią, ile jest danych owoców (jeden lub dwa).

Pokaz i omówienie liczb 1 i 2.

Liczby 1, 2.

Z jakich elementów się składają?

Co przypominają?

Gdzie (na czym) można zobaczyć liczby 1 i 2? (Na monetach, tarczy zegara...).

Umieszczenie kartoników z liczbami 1 i 2 przy kartonikach z krążkami, znajdujących się obok

obrazków owoców z koszyka.

Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 5.

• Rysowanie w pętlach tylu jabłek, ile wskazują kropki (liczby).

• Dorysowywanie lub skreślanie gruszek tak, aby liczba kropek (liczba na polu) i liczba gruszek

na zdjęciu była równa.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 4.

• Połączenie liczby 1 z pętlami, w których jest jeden owoc.

• Pokaz kreślenia cyfry 1 przez N.

Kreślenie cyfry 1 w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.

• Pisanie cyfry 1 po śladach, a potem – samodzielnie.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 6.

• Dorysowywanie lub skreślanie obrazków warzyw tak, aby w każdej pętli było ich po 2.

• Pokaz kreślenia cyfry 2 przez N.

Kreślenie cyfry 2 w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.

• Pisanie cyfry 2 po śladach, a potem – samodzielnie.

Zabawa ruchowa z elementem toczenia Turlamy jabłko.

Piłka.

Połowa grupy stoi w kole, w pewnych odległościach od siebie. Pozostałe dzieci chodzą

między nimi, turlając piłkę po podłodze.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin