Zajęcia 1. Badanie równoliczności zbiorów. Zabawa matematyczna Liczymy owoce.
• Zabawa klockami w kształcie kół.
Klocki w kształcie kół, w kolorach niebieskim i zielonym.
N. układa w jednym szeregu niebieskie klocki w kształcie kół. Dzieci liczą klocki (6). Potem
układa pod nimi zielone klocki w kształcie kół – tej samej wielkości co niebieskie i w tej samej
liczbie (6). Dzieci liczą zielone klocki, porównują ich liczbę z liczbą niebieskich klocków (tyle
samo). Potem N. rozsuwa szereg zielonych klocków i pyta dzieci: Których klocków jest więcej?
• N. układa szereg dużych klocków w kształcie kół (6), a pod nim – szereg małych klocków
w kształcie kół (6). Pyta dzieci: Których klocków jest więcej? (Klocki są w tym samym kolorze).
Klocki w kształcie kół: małe i duże.
• Zabawa owocami (z wykorzystaniem sylwet).
Sylwety owoców.
Dzieci liczą jabłka (6) i śliwki (6).
106
N. układa owoce w szeregu: 6 jabłek, a pod nimi, też w szeregu – 6 śliwek.
Pyta dzieci: Których owoców jest więcej?
• Sprawdzanie równoliczności zbiorów.
Zabawki: misie, lalki, klocki (np. w kształcie kół i kwadratów).
• Dzieci łączą w pary elementy dwóch zbiorów, np. misiów i lalek.
• Dzieci nakładają elementy jednego zbioru na elementy drugiego, np. klocki w kształcie kół
i kwadratów.
• Oglądanie obrazków owoców umieszczonych na tablicy. Dzielenie ich nazw na sylaby (i na
głoski, jeżeli dzieci potrafią).
Obrazki owoców.
• Zabawa Dokończ.
N. mówi liczbę, a dzieci podają nazwę odpowiedniego owocu spośród tych umieszczonych
na tablicy, np.
− jeden – ananas, grejpfrut...
− jedna – śliwka, gruszka, morela, pomarańcza, mandarynka...
− jedno – kiwi, jabłko...
− dwa – jabłka, kiwi, ananasy, grejpfruty...
− dwie – śliwki, gruszki, pomarańcze...
• Liczenie owoców umieszczonych w koszyku.
Owoce w koszyku, kartoniki z krążkami.
Dzieci, po policzeniu owoców danego rodzaju, umieszczają na tablicy, obok obrazka danego
owocu, kartonik z odpowiednią liczbą krążków i mówią, ile jest danych owoców (jeden lub dwa).
• Pokaz i omówienie liczb 1 i 2.
Liczby 1, 2.
− Z jakich elementów się składają?
− Co przypominają?
− Gdzie (na czym) można zobaczyć liczby 1 i 2? (Na monetach, tarczy zegara...).
• Umieszczenie kartoników z liczbami 1 i 2 przy kartonikach z krążkami, znajdujących się obok
obrazków owoców z koszyka.
• Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 5.
• Rysowanie w pętlach tylu jabłek, ile wskazują kropki (liczby).
• Dorysowywanie lub skreślanie gruszek tak, aby liczba kropek (liczba na polu) i liczba gruszek
na zdjęciu była równa.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 4.
• Połączenie liczby 1 z pętlami, w których jest jeden owoc.
• Pokaz kreślenia cyfry 1 przez N.
− Kreślenie cyfry 1 w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.
• Pisanie cyfry 1 po śladach, a potem – samodzielnie.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 6.
• Dorysowywanie lub skreślanie obrazków warzyw tak, aby w każdej pętli było ich po 2.
• Pokaz kreślenia cyfry 2 przez N.
− Kreślenie cyfry 2 w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.
• Pisanie cyfry 2 po śladach, a potem – samodzielnie.
• Zabawa ruchowa z elementem toczenia Turlamy jabłko.
Piłka.
Połowa grupy stoi w kole, w pewnych odległościach od siebie. Pozostałe dzieci chodzą
między nimi, turlając piłkę po podłodze.
PUSIA108