Richard Shusterman - Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksje nad sztuką.pdf

(13837 KB) Pobierz
i
Richard
Shusterman
Estetyka
Żywe
piękno
pragmatyczna
refleksja
nad
i
sztuką
Wydawnictwo
Uniwersytetu
Wrocławskiego
RICHARD
SHUSTERMAN
Estetyka
pragmatyczna
Żywe
piękno
i
refleksja
nad
sztuką
Przełożyli
ADAM
CHMIELEWSKI,
EWA
IGNACZAK,
LESZEK
KOCZANOWICZ,
ŁUKASZ
NYSLER
I
ANDRZEJ
ORZECHOWSKI
Redakcja
naukowa
przekładu
ADAM
CHMIELEWSKI
Wrocław
1998
Wydawnictwo
Uniwersytetu
Wrocławskiego
Tytuł
oryginału
Pragmatist
Aesthetics.
Living
Beauty,
Rethinking
Art,
Blackwell,
Oxford
UK
and
Cambridge
USA,
1992
(I),
1993
(II)
©
Richard
M.
Shusterman,
1992
Projekt
okładki
Barbara
Kaczmarek
Redaktor
Wydawnictwa
Małgorzata
Grochocka
Redaktor
techniczny
Bożena
Sobota
©
Copyright
for
the
Polish
édition
by
Wydawnictwo
Uniwersytetu
Wrocławskiego
Sp.
z
o.o.,
Wrocław
1998
ISBN
83-229-1698-1
Skład
i
łamanie
wykonano
w
Zakładzie
Usług
Wydawniczych
Comped
Wydrukowano
we
Wrocławskiej
Drukami
Naukowej
Polskiej
Akademii
Nauk
Spis
treści
Pragmatyzm
Richarda
Shustermana
(napisał
Leszek
Koczanowicz)
.
.
VII
Życie
sztuka
filozofia
(napisał Adam
Chmielewski)........................
XV
Estetyka
pragmatyczna.
Żywe
piękno
i
refleksja
nad
sztuką
...
Przedmowa
do
wydania
polskiego
(przełożył
Adam
Chmielewski)
. .
Słowo
wstępne
(przełożył
Andrzej
Orzechowski)..................................
1
3
14
21
C
zęść
I.
Pragmatyzm
a
teoria
tradycyjna.................................................
1.
Umiejscowienie
pragmatyzmu
(przełożyli
Leszek
Koczanowicz
i Łukasz
Nysler).........................................................................................
2.
Sztuka
i
teoria
między
doświadczeniem
a
praktyką
(przełożyli
Leszek
Koczanowicz
i
Łukasz
Nysler)............................................................
3.
Jedność
organiczna:
analiza
i
dekonstrukcja
(przełożyła
Ewa
Igna-
czak).....................................................................................................
4.
Interpretacja
a
rozumienie
(przełożył
Andrzej
Orzechowski)
....
23
68
111
142
C
zęść
II.
Nowe
wyzwanie
estetyczne..........................................................
173
5.
Estetyczna
ideologia,
wychowanie
estetyczne
i
wartość
sztuki
w
kry­
tycznej
perspektywie
(przełożył
Andrzej
Orzechowski)........................
175
6.
Forma
i
funk:
sztuka
popularna
jako
wyzwanie
estetyczne
(prze­
łożyła
Ewa
Ignaczak)................................................................................
213
7.
Piękna
sztukarapowania
(przełożył
Adam
Chmielewski).....................
259
8.
Sztuka
życia
a
etyka
postmodernistyczna
(przełożył
Adam
Chmie­
lewski)
......................................................................................................
314
Indeks
osób.....................................................................................................
352
Pragmatyzm
Richarda
Shustermana
Książkę
Richarda
Shustermana
można
zaliczyć
do
ważnego
dla
fi­
lozofii
współczesnej
neopragmatyzmu.
Mianem
tym
zwykło
się
określać
prace,
których
cechą
wspólną
jest
odwoływanie
się
do
„pragmatyzmu
klasycznego”
prądu
filozoficznego
zapoczątkowanego
w
drugiej
połowie
XIX
wieku
w
USA
przez
Charlesa
S.
Peirce’a,
a
konty­
nuowanego
przez
Williama
Jamesa,
Johna
Deweya
i
George’a
H.
Mea­
da,
by
wymienić
jedynie
najwybitniejszych
jego
przedstawicieli.
Współ­
cześnie
do
związków
z
pragmatyzmem
przyznają
się
tacy
filozofo­
wie,
jak
Willard
van
Orman
Quine,
Nelson
Goodman,
Richard
Ror-
ty,
Hilary
Putnam,
Stephen
Toulmin,
Stanley
Fish,
Richard
Shusterman
i
wielu
innych.
Już
tylko
wyliczone
nazwiska
wskazują,
że
kłopoty
z
ustaleniem
pozytywnych
treści
tego
terminu.
Kłopoty
stają
się
jeszcze
większe,
gdy
uświadomimy
sobie,
że
również
pragmatyzm
klasyczny
jest
sam
w
sobie
prądem
niejednolitym
i
niejednoznacznym,
a
różni­
ce
między
koncepcjami
Peirce’a
i
Meada
czy
Jamesa
i
Deweya
tak
duże,
wątpliwe
jest,
czy
można
umieszczać
je
w
tej
samej
tradycji
filozoficznej.
Wydaje
się,
że
da
się
wybrnąć
z
tych
trudności
jedynie
przez
skonstruowanie
pewnej
ogólnej
perspektywy,
oddającej
najistotniejsze
cechy
filozofii
pragmatyzmu,
a
następnie
wskazanie
punktów,
w
jakich
poszczególne
koncepcje
zgadzają
się,
a
w
jakich
odchylają
od
tego
obrazu.
Próbując
zatem
osadzić
dokonania
Shustermana
w
tradycji
filozoficznej,
wskaźę
najpierw
podstawowe
pojęcia
filozofii
prag­
matyzmu,
następnie
zajmę
się
pragmatystą
najbliższym
Shustermanowi,
czyli
Deweyem,
wreszcie
określę
miejsce
autora
Estetyki
pragma­
tycznej
w
tradycji
filozofii
pragmatycznej.
Jeżeli
możemy
w
ogóle
mówić
o
cechach
wyróżniających
pragma­
tyzm,
to
przy
wszystkich
możliwych
zastrzeżeniach
wymieniłbym
na­
stępujące
konstytutywne
idee
tego
kierunku:
związek
między
myśleniem
Zgłoś jeśli naruszono regulamin