Kamil Nowak - Krajowy i lokalny wymiar polityki mieszkaniowej.pdf

(9497 KB) Pobierz
Krajowy i lokalny wymiar
Kamil Nowak
polityki mieszkaniowej
Krajowy i lokalny wymiar
polityki mieszkaniowej
Seria Monografie
Instytut Rozwoju Miast i Regionów
Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej
i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Gdańskiego
KRAJOWY I LOKALNY WYMIAR
POLITYKI MIESZKANIOWEJ
Kamil Nowak
Warszawa – Kraków – Gdańsk 2021
Recenzenci:
prof. dr hab. Marek Bryx, dr hab. Ewa Szafrańska, prof. UŁ
Autor:
Kamil Nowak
https://orcid.org/0000-0003-2339-5407
Wydawca:
Instytut Rozwoju Miast i Regionów
ul. Targowa 45
03-728 Warszawa
Polska
www.irmir.pl
Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UG
ul. Jana Bażyńskiego 4
80-309 Gdańsk
Polska
www.geografia.ug.edu.pl
© Copyright by Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa/Kraków 2021
© Copyright by Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UG,
Gdańsk, 2021
ISBN:
978-83-65105-83-7
Skład:
studio
gra pa
, www.grafpa.pl
Fotografie wewnątrz tomu:
Mikołaj Nowak
Publikacja stanowi zmodyfikowaną wersję rozprawy doktorskiej pt.
Dostępność zasobów mieszkań
społecznych w kontekście polityk mieszkaniowych oraz poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego polskich
miast
(2020) przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Iwony Sagan na Wydziale Oceanografii
i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. Treść niniejszej publikacji uwzględnia uwagi recenzentów
rozprawy doktorskiej prof. dr hab. Marka Bryxa oraz dr hab. Ewy Szafrańskiej, prof. UŁ.
Autor prowadził badania w ramach projektu pt.
Nowy model urbanizacji w Polsce – praktycz-
ne wdrożenie zasad odpowiedzialnej urbanizacji oraz miasta zwartego
(Gospostrateg 1/384689/20/
NCBR/2019), współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Strate-
gicznego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Pol-
ski w warunkach globalizujących się rynków” GOSPOSTRATEG, realizowanego przez Konsor-
cjum w składzie: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (Lider Konsorcjum), Instytut Rozwoju
Miast i Regionów oraz Uczenię Łazarskiego.
SPIS TREŚCI
WSTĘP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cele i zakres pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Metody badawcze i źródła danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KRAJOWA POLITYKA MIESZKANIOWA
I JEJ KONTEKST MIĘDZYNARODOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1 . Definicyjne aspekty mieszkalnictwa i polityki mieszkaniowej . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Miejsce mieszkalnictwa w badaniach naukowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Mieszkanie i potrzeby mieszkaniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Mieszkalnictwo społeczne a mieszkalnictwo dostępne . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.4. Polityka mieszkaniowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.5. Koncepcje polityk mieszkaniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.6. Społeczna polityka mieszkaniowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2 . Sytuacja mieszkaniowa w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.1. Wielkość zasobów mieszkaniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2. Stan zasobów mieszkaniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3 . Polityka mieszkaniowa w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1. Kształtowanie się polityki mieszkaniowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2. Krajowa polityka mieszkaniowa po 1989 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4 . Mieszkalnictwo społeczne w wybranych krajach Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . .
4.1. Polityka mieszkaniowa w Anglii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2. Polityka mieszkaniowa w Niemczech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.3. Polityka mieszkaniowa we Francji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.4. Społeczna polityka mieszkaniowa w Polsce na tle wybranych krajów . . . . . . .
7
10
12
17
18
18
21
23
26
28
30
32
32
39
43
43
48
62
62
66
71
77
6
SPIS TREŚCI
POLITYKA MIESZKANIOWA MIAST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5 . Lokalna polityka mieszkaniowa w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6 . Dostępność zasobów mieszkań społecznych w miastach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6.1. Zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6.2. Dostępność lokalowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6.3. Dostępność ekonomiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6.4. Poziom dostępności do zasobów mieszkań społecznych . . . . . . . . . . . . . . . . .
7 . Aktywność w prowadzeniu społecznej polityki mieszkaniowej na szczeblu lokalnym . . .
7.1. Stan zasobów gminnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7.2. Gospodarowanie gminnymi zasobami mieszkaniowymi . . . . . . . . . . . . . . . . .
7.3. Polityka czynszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7.4. Stopień aktywności lokalnej polityki mieszkaniowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8 . Typologia dostępności do zasobów mieszkań społecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8.1. Typy dostępności do zasobów mieszkań społecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8.2. Dostępność mieszkań społecznych a aktywność prowadzenia lokalnej
polityki mieszkaniowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9 . Mieszkalnictwo dostępne w kontekście rynku najmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9.1. Dostępność mieszkań na wynajem – metoda badawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9.2. Rynek najmu w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9.3. Możliwości najmu mieszkania na rynku prywatnym przez osoby niezamożne . . .
PODSUMOWANIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WNIOSKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
LITERATURA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Akty prawne: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Źródła internetowe: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Roczniki statystyczne: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Spis rycin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ANEKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SUMMARY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
85
86
93
93
97
100
105
109
109
117
126
132
137
137
143
144
144
146
148
157
163
167
177
179
180
181
182
185
195
Zgłoś jeśli naruszono regulamin