Dorota Domalewska - Wielowymiarowość komunikacji w kontekście bezpieczeństwa. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych i komunikacja strategiczna.pdf

(1701 KB) Pobierz
Akademia Sztuki Wojennej
Dorota
Domalewska
Wielowymiarowość komunikacji
w kontekście bezpieczeństwa
Komunikacja
w sytuacjach kryzysowych
i komunikacja strategiczna
Warszawa 2020
Recenzenci
dr hab. Barbara Wiśniewska-Paź, prof. UWr
dr hab. Andrzej Pieczywok, prof. UKW
Projekt okładki
Dariusz Łysio
Korekta
Małgorzata Sęktas
Redakcja techniczna i skład
Małgorzata Gawłowska
© Copyright by Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2020
ISBN 978-83-7523-790-0
978-83-7523-958-4 (pdf)
978-83-7523-959-1 (mobi)
978-83-7523-960-7 (epub)
Sygn. wewn. ASzWoj 6708/20
Skład, druk i oprawa: Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej
00-910
Warszawa, al. gen. A. Chruściela 103, tel. 261-814-055, tel./faks 261-813-752
e-mail: wydawnictwo@akademia.mil.pl
Zam. nr 332/20
Spis treści
Przedmowa
...................................................................................................................13
1. Komunikacja społeczna w kontekście bezpieczeństwa
....................................19
1.1. Komunikowanie – wyjaśnienia terminologiczne
........................................19
1.2. Historia komunikacji
.......................................................................................22
1.3. Poziomy komunikowania
...............................................................................40
1.3.1. Komunikowanie intrapersonalne
.......................................................42
1.3.2. Komunikowanie interpersonalne
.......................................................43
1.3.3. Komunikowanie wewnątrzgrupowe
..................................................46
1.3.4. Komunikowanie międzygrupowe
......................................................50
1.3.5. Komunikowanie instytucjonalne
........................................................52
1.3.6. Komunikowanie masowe
....................................................................53
2. Sztuka skutecznej komunikacji we współczesnym środowisku
bezpieczeństwa
........................................................................................................55
2.1. Sztuka komunikowania się
.............................................................................56
2.1.1. Retoryka
.................................................................................................56
2.1.2. Nowa retoryka
......................................................................................62
2.1.3. Erystyka
.................................................................................................64
2.2. Komunikacja niewerbalna
..............................................................................67
2.2.1. Cechy i funkcje komunikacji niewerbalnej
........................................67
2.2.2. Sygnały niewerbalne
.............................................................................70
2.2.3. Komunikacja niewerbalna w sytuacjach kryzysowych
....................75
2.3. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie bezpieczeństwa
międzynarodowego
.........................................................................................79
2.3.1. Rola kultury w procesie komunikacji
.................................................79
2.3.2. Komunikacja międzykulturowa
..........................................................81
2.3.3. Komunikacja międzykulturowa w operacjach wojskowych
...........87
7
|
3. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych
.............................................................90
3.1. Kryzys i sytuacja kryzysowa
...........................................................................90
3.2. Rola komunikacji w sytuacjach kryzysowych
..............................................96
3.3. Komunikacja ryzyka
........................................................................................98
3.4. Ostrzeganie i alarmowanie
..........................................................................
102
3.5. Teorie komunikacji kryzysowej
..................................................................
107
3.5.1. Teoria komunikacji kryzysowej D.A. Fishmana
............................
107
3.5.2. Teoria komunikacji kryzysowej D.L. Sturgesa
...............................
109
3.5.3. Retoryka odbudowy
..........................................................................
110
3.5.4. Apologia korporacyjna
......................................................................
110
3.5.5. Teoria odbudowywania wizerunku W. Benoita
.............................
113
3.6. Współpraca z mediami w systemie zarządzania kryzysowego
..............
117
3.6.1. Media w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego
..........................
117
3.6.2. Funkcja mediów w kontekście bezpieczeństwa
............................
118
3.6.3. Rola mediów w zarządzaniu kryzysowym
.....................................
120
3.6.4. Negatywny wpływ mediów na zarządzanie kryzysowe
...............
123
3.6.5. Media społecznościowe w zarządzaniu kryzysowym................... 124
3.6.6. Rola mediów społecznościowych w poszczególnych fazach
zarządzania kryzysowego
.................................................................
129
3.6.7. Negatywny wpływ mediów społecznościowych na zarządzanie
kryzysowe
...........................................................................................
134
4. Komunikacja strategiczna
...................................................................................
136
4.1. Język a władza
...............................................................................................
136
4.2. Komunikacja strategiczna – wyjaśnienia terminologiczne
.....................
139
4.3. Komunikacja strategiczna w NATO
.........................................................
141
4.4. Pojęcie propagandy
......................................................................................
145
4.4.1. Rozwój propagandy
..........................................................................
146
4.4.2. Klasyfikacja propagandy
...................................................................
149
4.4.3. Model propagandy E. S. Hermana i N. Chomsky’ego
................
154
4.4.4. Techniki wywierania wpływu
...........................................................
155
4.5. Dezinformacja
..............................................................................................
157
4.5.1. Pojęcie i techniki dezinformacji
......................................................
157
4.5.2. Media społecznościowe jako źródło dezinformacji
.....................
162
4.5.2.1. Social boty
............................................................................
165
4.5.2.2. Astroturfing
..........................................................................
166
4.5.3. Zwalczanie dezinformacji
................................................................
167
Zakończenie
..............................................................................................................
172
Aneks 1
......................................................................................................................
174
|
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin