Alicja Jaskiernia - Od telewizji masowej do Netfliksa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej.pdf

(6160 KB) Pobierz
OD TELEWIZJI
MASOWEJ
DO NETFLIKSA
Telewizja w Stanach Zjednoczonych
w epoce cyfrowej
Alicja Jaskiernia
Uniwersytet Warszawski
Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
OD TELEWIZJI
MASOWEJ
DO NETFLIKSA
Telewizja w Stanach Zjednoczonych
w epoce cyfrowej
Alicja Jaskiernia
Warszawa 2016
Recenzent:
prof. dr hab. Ewa Stasiak-Jazukiewicz
Projekt okładki:
Barbara Kuropiejska-Przybyszewska
Redakcja i korekta:
Zespół
Skład i łamanie:
OFI – Warszawa
© Copyright by Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, 2016
© Copyright by Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2016
Wszelkie prawa zastrzeżone. Każda reprodukcja lub adaptacja całości bądź części
niniejszej publikacji, niezależnie od zastosowanej techniki reprodukcji (drukarskiej,
fotograficznej, komputerowej i in.), wymaga pisemnej zgody Autorki i Wydawcy.
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR
03-982 Warszawa, ul. Dedala 8/44
tel. 602 247 367, fax 22 870 03 60
e-mail: oficyna@aspra.pl
www.aspra.pl
ISBN 978-83-7545-668-4
Objętość: 25,5 ark. wyd.
Spis treści
Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
ROZDZIAŁ 1
MODEL MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH W STANACH
ZJEDNOCZONYCH
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1.1. Cechy modelu mediów elektronicznych. Główne tendencje
rozwojowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cechy modelu mediów elektronicznych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zmiany w sektorze mediów informacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Rozwój telewizji. Geneza ważnych instytucji sektora
telewizyjnego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Technologiczny rozwój telewizji. Innowacyjność nadawców . . . . . .
Audytoria telewizyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Wielkie przedsiębiorstwa sektora telewizyjnego.
. . . . . . . . . . . . .
Ewolucja systemu historycznych molochów sektora
radiowo-telewizyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Comcast/NBCUniversal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
CBS/Viacom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
The Walt Disney Company . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21st Century Fox. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Time Warner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.4. Współczesny biznes telewizyjny
w poszukiwaniu
nowego modelu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Telewizja na rynku reklamowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
W poszukiwaniu nowego modelu biznesowego . . . . . . . . . . . . . . . .
1.5. Regulacje prawne mediów elektronicznych oraz polityka
Federalnej Komisji Komunikacyjnej.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Status i cele polityki Federalnej Komisji Komunikacyjnej . . . . . . . .
Polityka licencyjna FCC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
27
31
34
40
44
46
48
50
55
59
61
66
73
75
77
79
80
84
5
Spis treści
Regulacje internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Polityka FCC wobec kwestii pluralizmu mediów i koncentracji
rynku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Skutki koncentracji dla różnorodności mediów . . . . . . . . . . . . . . . . 97
ROZDZIAŁ 2
TRADYCYJNA TELEWIZJA W EPOCE CYFROWEJ.
WIELKIE SIECI I ICH RYWALE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
2.1. Audytoria tradycyjnej telewizji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Popularność głównych nadawców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Kto ogląda (jeszcze) telewizję naziemną? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
2.2. Komercyjne naziemne sieci telewizyjne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Koncentracja rynku telewizji naziemnej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Dywersyfikacja działalności tradycyjnych nadawców telewizyjnych. . . 115
Kondycja ekonomiczna nadawców telewizji naziemnej . . . . . . . . . 116
Koszty produkcji programów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Oferta programowa stacji naziemnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
2.3. Rywale wielkich sieci
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Oferta niszowa na rynku telewizji naziemnej – mniejsze sieci
oraz nadawcy dla grup etnicznych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Sieci hiszpańskojęzyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Stacje dla Afroamerykanów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
2.4. Telewizja lokalna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
System afiliacji. Sieci a stacje lokalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Misja telewizji lokalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Telewizja lokalna w sieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Sytuacja ekonomiczna lokalnych stacji telewizyjnych. . . . . . . . . . . 134
2.5. Nadawcy niekomercyjni: stacje publiczne i inne
non-profit.
. . . 136
Korporacja Nadawania Publicznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Główni telewizyjni nadawcy publiczni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Nadawcy typu
non-profit:
kanały edukacyjne, religijne i inne . . . . . 141
Misja stacji publicznych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Finansowanie nadawców
non-profit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
145
2.6. Media rządowe.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Voice of America . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Broadcasting Board of Governors i współczesne media rządowe. . . 150
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin