Michał Drożdż, Sławomir Soczyński - Prawdziwe media. Prawda i uczciwość w mediach.pdf

(5151 KB) Pobierz
Prawdziwe media –
prawda i uczciwość w mediach
redakcja
Michał Drożdż
Sławomir Soczyński
Tarnów 2020
© by Authors and Wydawnictwo BIBLOS 2020
R
:
ks. dr hab. Bogdan Giemza SDS, prof. PWT
dr hab. Tadeusz Szuba, prof. UPJPII
P
Mateusz Kowal
Publikacja do nansowana z subwencji dla Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II
w Krakowie przyznanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
ISBN 978-83-7793-831-7
D
Poligra a Wydawnictwa BIBLOS
Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej
pl. Katedralny 6, 33-100 Tarnów
tel. 14 621-27-77
fax 14 622-40-40
e-mail: biblos@biblos.pl
http://www.biblos.pl
Spis treści
Michał Drożdż
Prawdziwe media – nowy oksymoron?
............................................................... 13
I. U
............................................................................. 19
Michał Drożdż
Uczciwość jako gwarancja jakości ludzkiego życia
............................................ 21
Katarzyna Drąg
Proksemika jako narzędzie wyrażania relacji międzyludzkich
z perspektywy etyczności komunikatów niewerbalnych
.................................... 57
Piotr Lehr-Spławiński
Popkulturowe relatywizacje nieprawdy
............................................................... 73
Izabela M. Bogdanowicz
Kształtowanie postaw studentów dziennikarstwa wobec uczciwości
i prawdy. Re eksje nad ankietyzacją
................................................................... 103
II. P
....... 125
Michał Drożdż
Uczciwość mediów dla rodziny i społeczeństwa
................................................. 127
Rafał Śpiewak
Prawda w mediach – warunek konieczny, ale czy wystarczający?
................... 169
5
Spis treści
Magdalena Cygan
Etyka w fotogra i prasowej. Prawda i rzetelność przekazu
.............................. 191
Lidia Pokrzycka
Uczciwość i prawda w mediach islandzkich i łotewskich.
Analiza porównawcza
........................................................................................... 205
III. (N )
......................................................................................... 223
Mirosław Lakomy
Przyczynek do metodologii badań medioznawczych
w kontekście propagandy goebbelsowskiej w nowych mediach
......................... 225
Dorota Narewska
Algorytm zamiast sumienia? Punkt widzenia teologa
na tzw. klauzulę sumienia na przykładzie afery Facebooka
............................. 243
IV. P
............................................................................................ 269
Sylwia Nessler
Kampanie polityczne w Stanach Zjednoczonych Ameryki –
obecność polityka w mediach
............................................................................... 271
Krzysztof Stępniak
Reklama społeczna jako lustro prawdy
............................................................... 287
Aleksandra Mirek-Rogowska
Prawda i profesjonalizm podstawą komunikacji
na przykładzie pracy rzecznika prasowego
......................................................... 309
6
Spis treści
V. D
........ 323
Klaudia Cymanow-Sosin, Marcin Ciechanowski
W poszukiwaniu fundamentalnych wartości w mediach –
recepcja radiowych programów wieczornych
..................................................... 325
Wojciech Furman
Czy klasyczne pojęcie prawdy należy stosować do dziennikarstwa danych
i co z tego wynika?
................................................................................................. 337
Magdalena Jeżak-Śmigielska, Marek Weresa
Kto pyta nie błądzi? O prawdzie w pytaniach dziennikarzy
............................. 353
Beata Szkaradzińska
30 lat „Tygodnika Podhalańskiego”
...................................................................... 369
VI. P
...... 381
Hanna Karp
Dziennikarska powinność prawdy na przykładzie publikacji
o nałożeniu kary przez regulatora krajowego na nadawcę TVN24
za przekazy wokół wydarzeń sejmowych z 16-17 grudnia 2016 r.
................... 383
Żaneta Wełna, Marta Woźniak
Informacja czy publicystyka? Współczesne trendy w procesie tworzenia
tytułów newsów w serwisach informacyjnych głównych polskich
stacji telewizyjnych
................................................................................................ 415
Marta Cerkaska
Różne oblicza fake newsów – różne sposoby braku poszanowania
dla godności człowieka
.......................................................................................... 449
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin