Carda O.S. Arcydzieła najlepsze opowiadania SF.pdf

(17481 KB) Pobierz
ARCYDZIEŁA
Isaac
najlepsze
opowiadania
science
fiction
stulecia
ASIMOV
Arthur
C.
CLARKE
William
GIBSON
Lisa
GOLDSTEIN
Ray
BRADBURY
Brian
W.
ALDISS
Larry
NIVEN
Poul
ANDERSON
Terry
BISSON
George
Alec
EFFINGER
Michael
SWANWICK
pod
redakcją
'
'nn'
Orsona
Scotta
CARDA
Prószyński
i
S-ko
Copyright
©
2001
by
Orson
Scott
Card
and
Tekno
Books
„Wstęp”
©
2001
by
Orson
Scott
Card
ISBN
83-7469-176-X
Spis
treści
WSTĘP
.....................................................................................................................
5
ZŁOTY
WIEK
Poul
Anderson
NAZYWAM
SIĘ
JOE..................................................................
11
41
Robert
A.Heinlein
WSZYSCY
WY
ZMARTWYCHWSTALI................................
Lloyd
Biggle
jr
OPRAWCA
MUZYCZNY.........................................................
Theodora
Sturgeon
SPODEK
SAMOTNOŚCI...................................................
53
85
96
Isaac
Asimov
SNY
ROBOTA.................................................................................
Edmond
Hamilton
DEGENERACJA......................................................................
102
Arthur
C.
Ciarkę
DZIEWIĘĆ
MILIARDÓW
IMION
BOGA.............................114
James
Blish
DZIEŁO
SZTUKI...................................................................................120
Ray
Bradbury
CIEMNOSKÓRZY
BYLI
I
ZŁOTOOCY........................................
133
NOWA
FALA
Harlan
Edison
„KAJAJ
SIĘ,
ARLEKINIE!’
-
POWIEDZIAŁ
TIKTAK..............
149
R.
A
Lafferty
MATKA
EUREMY..............................................................................159
Robert
Silverberg
PASAŻEROWIE........................................................................
169
Frederik
Pohl
TUNEL
POD
ŚWIATEM.................................................................
180
Brian
W.
Aldiss
KTO
ZASTĄPI
CZŁOWIEKA?....................................................
205
Ursula
K.
Le
Guin
Cl,
KTÓRZY
ODCHODZĄ
Z
OMELAS
..............................
213
Lany
Niven
NIESTAŁY
KSIĘŻYC
..........................................................................
220
POKOLENIE
MEDIÓW
George
R.
R.
Martin
PIASECZNIKI......................................................................245
Harry
Turtledove
DROGA
NIEWYBRANA.........................................................
279
William
Gibson,
Michael
Swanwick
POJEDYNEK..........................................
299
Karen
Joy
Fowler
STWARZANIE..........................................................................
318
C.
J.
Cherryh
GARNKI............................................................................................
328
John
Crowley
ŚNIEG..............................................................................................
351
James
Patrick
Kelly
SZCZUR..................................................................................
364
Terry
Bisson
NIEDŹWIEDZIE
ODKRYWAJĄ
OGIEŃ........................................
374
John
Kessel
CHYTRE
WYJŚCIE.............................................................................
384
Lisa
Goldstein
TURYŚCI..........................................................................................396
George
Alec
Effinger
JEDEN...............................................................................
408
WSTĘP
Wybór
najlepszych
opowiadań
science
fiction
stulecia
równa
się
wyborowi
naj­
lepszych
opowiadań
science
fiction
tysiąclecia.
Albo
nawet
wszech
czasów,
bo
histo­
ria
science
fiction
tak
naprawdę
zaczyna
się
grubo
po
roku
1900,
w
chwili
gdy
Hu­
go
Gernsback
zaczął
wydawać
pierwsze
pismo
poświęcone
„fikcji
naukowej”,
określonej
jako
„naukowe
romanse
wzorowane
na
dziełach
H.
G.
Wellsa”.
H.
G.
Wells
czy
Juliusz
Verne
-
i
cała
gromada
autorów
powieści
przygodowych
-
pisali
teksty,
które
z
dzisiejszej
perspektywy
przynależą
oczywiście
do
tradycji
science
fiction.
Jednak
oni
sami
nie
uważali,
że
tworzą
nowy
rodzaj
literacki.
Pisząc
opowieści
o
obcych
gatunkach,
nowych
wynalazkach
i
zdumiewających
reliktach
z
przeszłości,
nie
sądzili,
że
ustanawiają
odrębną
społeczność
literacką.
Jednak
publikacja
„Amazing
Stories”
Gernsbacka
zmieniła
sytuację.
Pojawiły
się
granice
-
na
jakiś
czas
staną
się
one
murami
getta,
co
wszakże
tylko
przysłuży
się
gatunkowi
-
w
których
mieściły
się
wyłącznie
historie
pewnego
rodzaju;
w
ten
spo­
sób
dokonało
się
określenie,
czym
jest,
a
czym
nie
jest
fantastyka
naukowa.
Poza
tym
w
piśmie
znajdował
się
dział
listów
od
czytelników.
To
właśnie
oni
stworzyli
nową
społeczność
literacką.
Entuzjaści
nowego
gatun­
ku
pisali
do
Gernsbacka
i
uważnie
czytali
listy
innych.
Potem
pisali
bezpośrednio
do
siebie,
a
po
jakimś
czasie
zaczęli
się
spotykać
i
rozmawiać,
pisać
własne
opowiada­
nia
i
udostępniać
je
innym.
Zaczęli
spotykać
się
w
klubach,
a
potem
na
konwentach
gromadzących
czytelników
z
odległych
regionów
-
dziś
konwenty
World
Science
Fiction
ściągają
uczestników
posługujących
się
najróżniejszymi
językami
(choć
lin­
gua
franca
-
lub,
jeśli
wolicie,
żargonem
tego
gatunku
pozostaje
angielski).
Kiedy
czytelnicy
stali
się
fanami,
uczestnikami
nieustającej
publicznej
wymiany
zdań
społeczności
SF,
a
fani
-
pisarzami,
zaczęli
nadawać
zupełnie
nowe
znaczenie
terminom
literackim,
których
uczono
na
amerykańskich
uniwersytetach,
gdzie
po­
wstawały
i
upadały
kolejne
teorie
krytyczne,
mające
tylko
jeden
cel
-
udowodnienie,
że
modernizm
to
Wielka
Sztuka.
Oczywiście
akademicy,
propagujący
Woolf,
Lawren-
ce’a,
Joyce’a,
Eliota,
Pounda,
Faulknera,
Hemingwaya
i
ich
literackich krewnych
i
znajomych,
w
ogóle
nie
dostrzegali
tego,
co
się
działo
za
murami
getta
science
fic­
tion.
A
kiedy
wreszcie
musieli
to
zauważyć
-
bo
ich
studenci
nieustannie
mówili
o
książkach
w
rodzaju
„Diuny”
czy
„Obcego
w
obcym
kraju”
-
odkryli,
że
te
książ­
ki
i
pisemka
w
jarmarcznych
okładkach
całkowicie
lekceważą
ustalone
przez
nich
Zgłoś jeśli naruszono regulamin