Wola.pdf
(
11259 KB
)
Pobierz
Hannah
Arendt
WOLA
PRZEŁOŻYŁ
ROBERT
PIŁAT
PRZEDMOWĄ
OPATRZYŁA
HANNA
BUCZYŃSKA-GAREWICZ
CZYTELNIK
•
WARSZAWA
1996
Tytuł
oryginału
angielskiego
THE
LIFE
OF
THE
MIND:
2.
WILLING
Copyright
©
1971
by
Hannah
Arendt
©
1977,
1978
by
Harcourt
Brace
Jovanovich,
Inc.
©
1978
by
Mary
McCarthy
Redaktor
serii
Irmina
Pawelska-Jagniątkowska
Opracowanie
graficzne
JAN
S.
MIKLASZEWSKI
Redaktor
Irmina
Pawelska-Jagniątkowska
Redaktor
techniczny
Maria
Leśniak
Korektor
Anna
Piątkowska
©
Copyright
for
the
Polish
edition
by
Spółdzielnia
Wydawnicza
„Czytelnik",
Warszawa
1996
ISBN
83-07-02479-X
SPIS
TREŚCI
Sens
woli
i
wolności
—
napisała
Hanna
Buczyńska-Garewicz
.
.
5
Nota
wydawcy
—
Mary
McCarthy..........................................................
22
Wstęp..............................................................................................................
25
I.
Filozofowie
i
wola............................................................................
31
1.
Czas
i
aktywnościumysłu.........................................................
31
2.
Wola
i
epoka
nowożytna............................................................
42
3.
Główne
obiekcje
przeciwko
woli
wfilozofii
nowożytnej
.
46
4.
Problem
tego,
co
nowe.............................................................54
5.
Konflikt
pomiędzy
myśleniem
i
chceniem:
tonalność
aktyw
ności
umysłu................................................................................
60
6.
Rozwiązanie
Hegla:
filozofiahistorii.........................................
67
II.
Quaestio
mihi
factus
sum:
Odkrycie
wewnętrznego
człowieka
.
88
7.
Zdolność
wyboru:
proairesis
jako
poprzedniczka
woli
.
.
88
8.
Apostoł
Paweł
i
bezsilność
woli
.............................................
99
9.
Epiktet
i
wszechmoc
woli...........................................................
111
10.
Augustyn
—
pierwszy
filozof
woli...........................................
126
III.
Wola
i
intelekt...............................................................................
165
11.
Tomasz
z
Akwinu
i
prymat
intelektu......................................
165
12.
Duns
Szkot
i
prymat
woli......................................................
180
IV.
Konkluzje.........................................................................................
212
13.
Idealizm
niemiecki
—
„tęczowy
most
z
pojęć”
....
212
14.
Odrzucenie
woli
przez
Nietzschego.......................................
223
15.
Heidegger:
wolaniechcenia.......................................................
241
16.
Otchłań
wolności
i
novus
ordo
seclorum
.
............................
268
SENS
WOLI
I
WOLNOŚCI
Czy
wiemy,
czego
chcemy?
Czy
możemy
chcieć
naszej
woli?
Czy
możemy
czynić
to,
co
chcemy?
Czym
jest
ludzka
zdolność
chcenia?
Czy
wola
może
być
wolna?
Hannah
Arendt
w
niniejszej
książce
rozważa
te
i
inne
podstawowe
kwestie
związane
z
pojęciem
woli.
Kwestie
te
stanowią
oczy
wiście
moment
codziennego
doświadczenia
każdego
czło
wieka.
Można
do
nich
jednak
różnie podchodzić.
Można
o
nich
myśleć
w
sposób
naiwny,
zdroworozsądkowy,
psy
chologiczny,
który
ślizga
się
jedynie
po
powierzchni
i
nie
sięga
nigdy
istoty
zjawiska.
Na
tym
naiwnym
poziomie
każdy
wie
coś
o
woli,
doświadcza
jej
stale.
Jednakże
jest
to
zarazem
poziom
wiedzy
najmniej
ciekawy,
banalny,
nie
wart
w
istocie
rzeczy
wysiłku
myślowego.
Nie
z
takim
też
wymiarem
problemu
woli
mamy
do
czynienia
w
niniejszej
książce.
A
więc
z
jakim?
Poza
naiwnym
wymiarem
pytań
istnieje
także
ich
wymiar
filozoficzny,
który
przekracza
płytkość
i
wąskość,
a
zatem
naiwność
indywidualnego
do
świadczenia.
W
myśleniu
filozoficznym
kumuluje
się
histo
ryczne
doświadczenie
myśli
ludzkiej
i
dlatego
jest
ono
zdol
ne
do
ukazywania
rzeczy
niedostępnych
potocznemu
do
świadczeniu.
Filozofia
jest
historią
filozofii,
jest
mądrością
zbudowaną
na
gruncie
wielowiekowego
powtarzania
i
do
ciekania
pytania
o
sens
bycia.
Stałe
powracanie
zasadni
czych
pytań
filozoficznych
nie
jest
jednak
ich
prostą
repety-
cją,
przeciwnie,
jest
ono
zawsze
innym,
nowym
ich
rozwa
żaniem,
pojawia
się
w
różnych
formach
i
w
różnych
kontek
stach
myślowych.
Wspólne
filozoficznemu
myśleniu
jest
przede
wszystkim
owo
zdumienie
starożytnych
Greków,
owo
pytanie
o
rzeczy
nie
powierzchniowe,
z
którego
filozofia
narodziła
się
wiele
wieków
temu.
Jak
pisał
Heidegger,
każdy
wielki
filozof
mówi
o
tym
samymi
jego
wielkość
mierzy
się
właśnie
zdolnością
do
myślenia
o
tym
samym,
a
nie
naiwnie
pojętą
oryginalnością.
Łatwo
jest
uchwycić
sens
6
Sens
woli
i
wolności
myśli
Heideggera:
właśnie
pytając
o
to
samo
filozof
uzys
kuje
wgląd
w
historyczne
doświadczenie
myślenia
ludzkie
go,
staje
się
sam
jego
momentem
i
dzięki
temu
jest
zdolny
do
przekroczenia
wąskich
granic
indywidualnego
potocz
nego
doświadczenia.
Filozofia
może
być
mądrością
tylko
dzięki
tak
rozumianej
jedności
filozoficznego
doświadcze
nia.
A
filozof
służy
nie
własnemu
imieniu,
ale
sprawie
filo
zofii.
Z
takim
też
właśnie
rozumieniem
filozofii
i
pytań
filo
zoficznych
mamy
do
czynienia
w
niniejszej
książce.
Arendt
bada
i
przedstawia
historyczne
doświadczenie
myślenia
filo
zoficznego
w
zakresie
kwestii
woli.
Nie
jest
to
jednak
zwykła
historia
filozofii.
Nie
idzie
bowiem
o
systematyczne
opisywa
nie
poglądów
różnych
dawnych
autorów.
Nie
jest
to
rów
nież
po
prostu
historia
idei.
Autorka
z
wielkim
sceptycyz
mem
wyraża
się
o
możliwości
historii
idei.
Tak
zwana
„hi
storia
idei”
opiera
się
na
fałszywej
przesłance
zakładającej
istnienie
czegoś
takiego
jak
„idea
jako
taka”
(lub
„argument
jako
taki”
w
filozofii
analitycznej),
przez
co
odznacza
się
całkowitą
niezdolnością
rozumienia,
o
co
w
owych
„ideach”
istotnie
chodziło.
Arendt
ponadto
podkreśla,
że
historia
idei
jest
możliwa
jedynie
na
gruncie
założeń
systemu
dialektyki
Hegla,
gdyż
inaczej
owo
następstwo
i
generowanie
idei
nie
posiada
żadnej
podstawy.
Tak
więc
niniejsza
książka
nie
jest
ani
historią
filozofii,
ani
historią
idei.
To,
z
czym
w
niej
mamy
do
czynienia,
jest
w
gruncie
rzeczy
Heideggerowskim
rozumieniem
filozofii
jako
historycznego
pytania
o
to
samo,
pytania
o
sens
bycia
i
o
wszystkie
dalsze
kwestie,
które
do
tego
pytania
należą
i
które
się
wokół
niego
nadbu
dowały
przez
wieki
filozofowania.
Rozważania
Arendt
nie
są
skoncentrowane
na
kwestii
bycia
bezpośrednio.
Ich
te
matem
jest
chcenie,
ludzka
zdolność
chcenia,
czyli
wola.
Nietrudno
jednak
dostrzec,
że
jest
to
temat
należący
do
szeroko
(Heideggerowsko)
pojętej
kwestii
bycia.
Wola
jest
jednym
ze
sposobów
ludzkiego
bycia,
a
jako
jeden
ze
spo
sobów
bycia
należy
do
bycia
jako
takiego.
W
ten
sposób
pytanie
o
wolę
jest
pytaniem
sensu
stricto
metafizycznym.
Podobnie
jak
w
pracy
Heideggera
Bycie
i
czas,
ludzkie
bycie
jest
kluczem
do
problemu
metafizyki.
Pytanie
o
to,
czym
jest
wola,
w
książce
Arendt
zostało
postawione
jako
pytanie
metafizyczne,
idzie
w
nim
bowiem
o
sposób
ludzkiego
bycia.
Wola
jest,
obok
myślenia,
jedną
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
O rewolucji.pdf
(13167 KB)
O rewolucji.djvu
(5873 KB)
O rewolucji.txt
(802 KB)
O rewolucji.epub
(340 KB)
Między czasem minionym a przyszłym.txt
(692 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arystoteles
Augustyn
B
Bocheński
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin