starożytna grecja 2.docx

(2952 KB) Pobierz

SZTUKA KLASYCZNA (od V – poł. IV w. przed Chrystusem)

              Podział:

- 1 poł. V w. - wczesno klasyczna

- 2 poł. V w. - pełno klasyczna - złoty okres kultury greckiej


Grclas1s
- 1 poł. IV w. - późno klasyczna

Faza wczesno-klasyczna

Przykłady rzeźb:

              -Woźnica z Delf, zwany również Aurigą. Wykonany z brązu, w pozie statycznej ujęty frontalnie, bardzo mocno wydłużona dolna część ciała. Rzeźba pierwotnie była ustawiona w rydwanie na szczycie świątyni. Wydłużenie korpusu było rodzajem korekty optycznej. Drobiazgowo opracowana twarz z inkrustowanymi oczami.

 

             
posejdon_z_artemizjonu

 

-Zeus z Artemizjon – przedstawiony w momencie rzucania trójzębem lub miotania piorunem. Dokładna budowa anatomiczna, kompozycja dynamiczna, zerwanie z archaiczną frontalnością.

 

 

 

Faza pełno-klasyczna

              Architektura


2993737
              Powstają budowle akropolu w Atenach. Odbudowę świętego wzgórza Aten rozpoczęto po wojnach perskich w 450r. Istotą całego kompleksu będzie połączenie cech doryckich i jońskich w jedną całość.

              Wejście na Akropol tzw. Propyleje – architektem jest Mnesikles. Składały się na zewnątrz z portyków doryckich, we wnętrzu znajdowały się kolumny jońskie.


200px-Temple_of_Athena_Nike


35_(1024_x_768)
              Po prawej stronie propylejów, na wysuniętym bastionie znajdowała się jońska świątynia Ateny Nike, amfiprostylos, dzieło architekta Kallikratesa.              Świątyńkę otaczała balustrada z płaskorzeźbionymi przedstawieniami Bogini Nike odwiązującej sandał. Niezwykle naturalnie uchwycony ruch.

 

              Po lewej stronie Propylejów wznosiła się Pinakoteka, muzeum przeznaczone do przechowywania obrazów.

             

 

 

 

Najważniejszą świątynią na Akropolu jest Partenon – dzieło Kallikratesa i Iktinosa. Dorycki peripteros zastosowaniem wszystkich korekt optycznych, o doskonale wyważonych proporcjach. Wnętrze podzielone dwoma rzędami kolumn, z tyłu pomieszczenie pomocnicze tzw. opistodomos. Świątynia poświęcona była opiekunce miasta Atenie Partenos, której posąg wykonany przez Fidiasza znajdował się we wnętrzu.

grecja-panteonc9df3969f5665dcd3eb6fc492e2b9363              Dekoracja Partenonu została wykonana przez Fidiasza i jego szkołę.

              -Na pierwszym przyczółku zostały przedstawione narodziny Ateny z głowy Zeusa.

              -Na drugim przyczółku walka Ateny i Posejdona, bitwa o panowanie nad miastem.

              -Na metopach została przedstawiona

                            -Gigantomachia

                            -Centauromachia

                            -Walka Amazonek

                            -Bitwa o Troję


4
              Dorycką surowość Partenonu łagodzą pewnie elementy jońskie – biegnący w cieniu kolumn, dookoła ścian Partenonu ciągły joński fryz, przedstawiający Procesję Panatenajską.

 

              Erechtejon – architektem jest Filokles. Poświęcona Atenie, Postejdonowi, Erechteuszowi.

 

              Świątynia jońska na nieregularnym planie, jest na kilku poziomach, gdyż łączył fundamenty dawnych obiektów.

 


800px-Carayatids_of_the_Erechtheion

4
              Posiada aż 3 portyki. W portyku zachodnim zamiast kolumn belkowanie podtrzymują posągi kobiet tzw. kariatydy. Swoją ozdobnością kariatydy kontrastują z długim, płaskim tyłem ściany.

 

             


promachos2
Na Akropolu znajdowały się również wolno stojące posągi np. posąg Ateny Promachos – dzieło Fidiasza, której włócznia o złoconym grocie wskazywała drogę okrętom do portu.

 

              W okresie pełno-klasycznym powstał porządek koryncki, pierwsza kolumna koryncka została zastosowana we wnętrzu świątyni Apollina w Bassaj – architekt Iktinos.

 

              Rzeźba

              Wyłącznym tematem rzeźby jest postać ludzka, działa 3 najwybitniejszych rzeźbiarzy: Fidiasz, Myron, Poliklet.

              Fidiasz wraz z uczniami i pomocnikami wykonał dekorację rzeźbiarską Partenonu. Najważniejszą częścią dekoracji jest procesja Panatenajska, która przedstawia pochód idący z darami na szczyt Akropolu w dniu święta patronki Aten, tzw. Panatenajów. W tym dniu na szczyt Akropolu podążają przedstawiciele wszystkich stanów: chłopcy, dziewczęta, jeźdźcy na koniach. Procesja (fryz) ma około 160 m długości. Widoczna niezwykła precyzja w oddaniu szczegółów. Najwybitniejszy przykład sztuki klasycznej.

0de6a7f4be0552d2b41e7417926f7f3f016_fryz_panatenajski_tablica_ergastinek_1d86i4268o8UKaqAuSeq4FdDtFB

              W Tympanonie w którym Fidiasz przedstawił narodziny Ateny z głowy Zeusa, w narożniku zostały przedstawione 3 mojry. Postacie ubrane w szaty, układające się w drobne fałdy, spod których widoczne jest ciało. Jest to technika tzw. mokrych szat.

k_partenon_przyczolek_wschodni


629px-Strangfrod_shield_pushkin

220px-Athena_Parthenos_LeQuire
              Fidiasz wykonał posąg Ateny Partenos, do wnętrza Partenonu. Posąg był 12 metrowej wysokości, wykonany w technice chryzelefantyny, która polegała na tym że trzon rzeźby był drewniany, obłożony złotem i kością słoniową. Atena przedstawiona frontalnie, jedną ręką wspiera się na tarczy, w drugiej ręce trzyma posąg Ateny Nike. Na głowie ma hełm zdobiony sfinksami i centaurami.

 

             

 

 


Fidiasz, Zeus z Olimpii2

Fidiasz wykonał również posąg Zeusa przeznaczony do świątyni Zeusa w Olimpii. Był jeszcze większy niż Atena, został uznany przez starożytnych za jeden z siedmiu Cudów Świata Starożytnego.

 

              Fidiasz był świetnym organizatorem dużego warsztatu rzemieślników, posiadał zdolności inżynieryjno – konstrukcyjne. Był przyjacielem Peryklesa, został oskarżony o świętokradztwo i nadużycia, gdyż umieścił wizerunek własny i Peryklesa na tarczy Ateny.

             

Myron – najsłynniejsze dzieło to dyskobol. Przedstawia zawodnika w momencie rzutu. Wyginając rękę z dyskiem w tył, podkreślone odchyleniem nogi do tyłu. Myron uchwycił w nim krótkotrwały moment między dwoma ruchami, twarz bez emocji. Rzeźba stała się symbolem wysiłku sportowego.

myron_dyskobol

             


poliklet_doryforos
Poliklet – prowadzi poszukiwania doskonałych proporcji ciała ludzkiego. Od Polikleta wywodzi się, że piękno ciała ludzkiego tkwi w proporcjach. Wprowadza do rzeźby kontrapost. Tworzy kanon według którego głowa stanowi 1/8 wysokości ciała. Wyniki swoich rozważani opublikował w traktacie. Przykładem rzeźba Polikleta jest Doryforos i Diadumenos.


img497 kopia

 

 

 

 

 

 

 


007
Faza późno klasyczna


mauseleum_(1024_x_768)
              Przykładem architektury z tej epoki jest Mauzoleum Halikarnasie. Jońska budowla kolumnowa na wysokim cokole zakończona 24 stopniową piramidką. Na szczycie ustawiony był rydwan z postacią króla Mauzolosa i jego żony. Od imienia króla powstała nazwa mauzoleum na określenie monumentalnych budowli grobowych. Budowla miała ponad 40m wysokości. Nie zachowała się. 1z7 cudów świata starożytnego.

 

              Teatr w Epidauros. W okresie późno klasycznym powstają greckie teatry. Budowle w kształcie półkola, oparte o naturalny stok terenu. Przed widownią znajduje się kolista orchestra na której występował chór. Całość zamykał wysoki budynek skene, przed którym na podeście tzw. proskenionem występowali aktorzy.

44_(1024_x_768)5a

             

Rzeźba

              Dzieła trzech wybitnych rzeźbiarzy: Skopas, Lizyp, Praksyteles.

             


16b
Skopas - zrywa z dotychczasową równowagą, statyką. Wprowadza do rzeźby dużą ekspresję, silne poruszenie.

              Szalejąca Meandra/Bachanka - rzeźba przestawia nimfę z orszaku boga Bachusa (Dionizosa), oddaną w gwałtownym tańcu pod wpływem młodego wina. Widoczny skręt ciała, odchylona w tył głowa, dynamiczny ruch, rozchylone usta, głęboko osadzone oczy. Twarz wyraża tzw. ''Patos'' - silną ekspresje, przesadzone uczucia.

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 


8
Lizyp- wyrósł w środowisku w którym żywa była tradycja Polikleta. Sto lat po Poliklecie wprowadza nowy kanon w nim głowa stanowi 1/9 wysokości ciała. Rozluźnia również sztywny układ kontrapostu.

             

Apoksyomenos - jest to postać zawodnika ocierającego po zawodach ciało z oliwy za pomocą skrobaczki. Jest przykładem nowego kanonu. Proporcje stają się bardziej wysmukłe.

 

Odpoczywający Ares - postać w pozie siedzącej, między rękami i nogami widoczne są prześwity. Przez nie przepływa otaczające powietrze. W ten sposób rzeźba współgra z otoczeniem.

17a

              Ulubionym tematem Lizypa był Herakles. Przykładem jest rzeźba Odpoczywającego Heraklesa. Nadmiernie przedstawiona muskulatura.

Lizyp,Odpoczywający Herakles

              Jest też autorem pierwszego portretu w sztuce greckiej. Był nadwornym rzeźbiarzem Aleksandra Wielkiego i wykonał jego portret przekazując jego rysy twarzy dla potomności. Stara się przedstawić nie tylko wygląd zewnętrzny, ale też głębie duchową. Głęboko osadzone oczy to wpływ eskopasa.

Lizyp-Alexandre

             

 

 

 

 

Praksyteles - interesował go przede wszystkim akt. Wprowadza do rzeźby postać młodzieńca Efeba o delikatnym ciele i miękkim modelunku.


mitologia_malczewski_15

 

              Przykładem może być Apollo Sauroktonos (Apollo zabijający jaszczurkę). Wsparty o pień drzewa po którym przebiega jaszczurka. W ręce trzyma nóż.

40_(1024_x_768)

              Praksyteles najbardziej lubi rzeźbić w białym marmurze.

Odpoczywający satyr - wsparty o pień drzewa. Esowaty kształt ciała. Przez ramię przerzucona skóra lamparta. Rozmarzona twarz.

39_(1024_x_768)

              Hermes z małym Dionizosem na rękach- przedstawiony jest moment, w którym Hermes prowadząc Dionizosa do nimf zatrzymuje się, by zerwać małemu bogu kiść winogron. Kompozycja obmyślona by skupić uwagę na twarzach bogów.


41_(1024_x_768)
42_(1024_x_768)

              Praksyteles wprowadził do rzeźby akt kobiecy, wykonał postać Wenus dla miasta Knidos, jest to tzw. Wenus Knidyjska - przedstawiona w momencie wychodzenia z kąpieli.

 

              Wenus Amadyomene - wykonując rzeźbę Wenus posłużył się wieloma modelkami. Od każdej zapożyczając jej najpiękniejsze cechy.

              Jego uczniem był Leochares - wykonuje on rzeźby bogów.

              Apollo Belwederski - postać boga przedstawiona w naturalnym ruchu. Wielokrotnie będzie naśladowane w późniejszych czasach.

Belvedere_Apollo

              Artemida z Luwru - przedstawiona w momencie wyciągania strzały z kołczana. Również widoczna naturalność ruchu.

Diane_de_Versailles

 

Starożytna grecja Okres klasyczny[Wpisz imię i nazwisko autora]

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin