Ed Macy
Pilot Apacza
Przełożył Bartosz Szołucha
Tytuł oryginalny: Apache
Rok pierwszego wydania: 2009
Wydanie polskie 2013
Dwie maszyny wiszą 600 metrów nad ziemią, czekając aż grupa spadochroniarzy zakończy poszukiwania zaginionych brytyjskich żołnierzy - podczas pierwszej opisanej w „Pilocie Apacza” misji nie zostaje wystrzelona ani jedna sztuka amunicji, lecz mimo to już po kilku stronach wiadomo, że od tej książki nie będzie można się oderwać. Natomiast jej finał przerasta nawet najznakomitsze hollywoodzkie kino akcji.
Ed Macy, brytyjski pilot śmigłowca Apacz, uważanego przez wielu za najgroźniejszą broń powietrzną świata, opisuje wojnę w Afganistanie nie tylko z lotu ptaka. Akcje bojowe i życie w bazie, wymagające nadludzkich zdolności treningi i testy, jedyne w swoim rodzaju portrety towarzyszy broni i... Tony’ego Blaira. Hektolitry adrenaliny i szczypta angielskiego humoru. Energiczna, męska opowieść o pilotach najbardziej zaawansowanych i zabójczych maszyn bojowych.
Ed Macy spędził w służbie Jej Królewskiej Mości 23 lata, a w książce opisuje swoją drugą służbę w Afganistanie zakończoną bitwą o Fort Jugroom - była to jedna z najniebezpieczniejszych misji przeprowadzonych w czasie walk w Afganistanie - misja tak trudna, że uważano ją za niemożliwą do wykonania.
Spis treści:
Prolog. 18
Rozdział 1. Déjà vu 27
Rozdział 2. Ujeżdżając smoki 43
Rozdział 3. Przejmujemy obowiązki 65
Rozdział 4. Znowu w akcji 97
Rozdział 5. Alice, Cyngiel, Fog i Rocco 120
Rozdział 6. Arnhem wzywa 143
Rozdział 7. Kwestia czasu 160
Rozdział 8. Rusza „Lodowiec” 177
Rozdział 9. Trzech Bobów i Steve-O 198
Rozdział 10. Wesołych świąt 220
Rozdział 11. Będzie się działo 235
Rozdział 12. Operacja „Glacier 1”: Kosztaj 249
Rozdział 13. Solidna Nocna Robota 271
Rozdział 14. Operacja „Glacier 2”: Fort Jugroom 284
Rozdział 15. Odnalezienie Mathew Forda 298
Rozdział 16. Potrzebuję czterech ochotników! 314
Rozdział 17. Prosto w paszczę lwa 334
Rozdział 18. Nie ten mur 353
Rozdział 19. Zwijamy się z Fortu Jugroom 361
Rozdział 20. Na dywaniku - werdykt 378
Epilog. 395
Słowniczek. 410
Zdjęcia. 424
Książkę dedykuję Mathew Christopherowi Fordowi
- 8 -
(1.) Bombowiec B-1B Lancer zrzuca bomby 2000-funtowe i 500-funtowe na cel.
(2.) Załoga Brzydala 50 zabija strażnika w wartowni.
(3.) Brzydal 51 niszczy południowy fragment podwójnego budynku.
(4.) Załoga Brzydala 50 zabija strażnika w okolicy muru.
(5 i 6.) Niemal jednocześnie pociski Hellfire wystrzelone przez Brzydala 51 niszczą północny fragment podwójnego budynku i wartownię.
(7 i 8). Załoga Brzydala 50 zabija uciekiniera biegnącego z meczetu na wschód i odpala pocisk Hellfire w kierunku ostatniego budynku. Operacja zakończona sukcesem - pierwszy daleki rajd lotnictwa wojsk lądowych.
(9.). Załogi otrzymują informację o wysokim rangą dowódcy talibów w kompleksie budynków o kształcie dłuta.
(10.) Brzydal 51 likwiduje taliba biegnącego z południa w kierunku dłutowatego kompleksu budynków.
(11, 12 i 13.) Brzydal 51 niszczy trzy najdalej wysunięte na północ budynki w kompleksie o kształcie dłuta za pomocą ostatnich pocisków Hellfire.
(14, 15 i 16.) Brzydal 50 niszczy trzy południowe budynki. Misja zakończona sukcesem - nikomu nie udało się wydostać, a dowódca talibów został zlikwidowany.
(17.) Kolejny komunikat radiowy - Brzydal 51 likwiduje pięciu talibów za pomocą pocisków niekierowanych.
(18 i 19.) Brzydal 50 niszczy dwie duże szopy na północny-wschód od kanału za pomocą Hellfire.
APACHE AH MK 1 - LEWA BURTA
KADŁUB
130 - Lewy parownik systemu klimatyzacyjnego
131 - Dolne lewe ostrze do cięcia kabli
132 - Lewe koło główne
133 - Lewa sprężarka systemu klimatyzacyjnego
134 - Dziobowy przedział awioniki
135 - System awaryjnego odstrzeliwania szyb kabiny załogi
136 - Opancerzony fotel strzelca-II pilota
137 - Opancerzony fotel pilota
138 - Górne ostrze do cięcia kabli
139 - Przestrzeń ładunkowa ze zdjętą pokrywą
140 - Chłodnica systemu klimatyzacyjnego
141 - Lewe skrzydło
142 - Przekładnia wirnika nośnego
143 - Przekładnia dziobowa silnika numer 1
144 - Przedział silnika numer 1
145 - Pokrywa przedziału silnika, otwarta do prac serwisowych
146 - Schodki serwisowe
147 - Przestrzeń ładunkowa
148 - Schodki ogonowe
149 - Kółko ogonowe
150 - Ruchomy statecznik poziomy
151 - Głowica wirnika ogonowego
152 - Siłownik hydrauliczny wirnika ogonowego
153 - Przekładnia wirnika ogonowego
154 - Skrzynia rozdzielcza oraz wentylator
155 - Wał napędowy
156 - Łopata wirnika nośnego
157 - Pokrywa i podest techniczny
158 - Wydech chłodnicy wstępnej
159 - Pokrywa i podest techniczny
160 - Głowica wirnika nośnego
161 - System odmrażający
162 - Wsporniki łopat wirnika nośnego
163 - System składania łopat wirnika nośnego
164 - Wał wirnika nośnego
165 - Lewy wlot powietrza do chłodzenia układu napędowego
166 - System celowniczy pilota oraz strzelca
167 - System awaryjnego odstrzeliwania drzwi kabiny załogi
168 - Wejście do kabiny I pilota
169 - Wejście do kabiny strzelca-II pilota
SYSTEMY ELEKTRONICZNE I AWIONIKA
230 - Ogonowy lewy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe
231 - Ogonowy lewy sensor wykrywający opromieniowanie laserem
232 - Lewa wyrzutnia flar
233 - Lewe zewnętrzne złącze interkomu
234 - Światło szykowe lewego skrzydła
235 - Górny sensor wykrywający opromieniowanie laserem
236 - Szkolny pocisk Hellfire
237 - Centralny przedział awioniki
238 - Dziobowy przedział awioniki
239 - Dziobowy lewy sensor wykrywający wiązkę radarową
240 - Dziobowy lewy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe
241 - Sensory dzienne TADS
242 - System celowniczy TADS
243 - Sensory nocne TADS
244 - System nocnej obserwacji pilota PNVS
245 - Przedział systemu nawigacyjnego GPS (prawy i lewy)
246 - Antena GPS
247 - Zewnętrzny czujnik temperatury powietrza
249 - Interferometr częstotliwości radarowych
250 - Osadzony na maszcie radarowy system kontroli ognia
UZBROJENIE
301 - Działko M230EI „Chain Gun” kalibru 30 mm
302 - Pociski kierowane Hellfire
303 - Zasobnik z pociskami niekierowanymi kalibru 70 mm
304 - Wyrzutnik „śmieci” zagłuszających systemy radarowe
APACHE AH MK 1 - PRAWA BURTA
101 - Zewnętrzne uchwyty drzwi kabinowych
102 - Dziobowy prawy parownik systemu klimatyzacyjnego
103 - Prawa sprężarka systemu klimatyzacyjnego
104 - Stopień
105 - Gaśnica przeciwpożarowa
106 - Dziobowy prawy przedział awioniki
107 - Otwarta pokrywa przedziału awioniki
108 - Pokrywa przedziału sprężarki systemu klimatyzacyjnego
109 - Panel kontrolny tankowania ciśnieniowego
110 - Dziobowy wlew tankowania grawitacyjnego
111 - Panel rozgałęziacza tankowania ciśnieniowego
112 - Panel serwisowy
113 - Pokrywa głównej przekładni
114 - Górna osłona aerodynamiczna
115 - Pokrywa silnika numer 2
116 - Ogonowy wlew tankowania grawitacyjnego
117 - Panel ładowania akumulatorów oraz panel radaru
118 - Przedział tylnego kondensatora systemu klimatyzacyjnego
119 - Podwieszane dodatkowe zbiorniki paliwa
120 - Przedział ładunkowy
121 - Wylot wentylatora tunelowego silnika numer 2
122 - Panel serwisowy hydrauliki śmigłowca
123 - Punkt holowania
124 - Hydrauliczna/ręczna blokada koła tylnego
125 - Wysuwane stopnie/uchwyty
201 - Dziobowy prawy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe
202 - Dziobowy prawy sensor wykrywający wiązkę radarową
203 - Dziobowy prawy przedział awioniki
204 - Antena GPS
205 - Wskaźnik ostrzegawczy niskiego pułapu dla strzelca-II pilota
206 - Wycieraczki szyby przedniej
207 - Wskaźnik ostrzegawczy niskiego pułapu dla pilota
208 - System wykrywania oblodzenia
209 - Górna antena systemu identyfikacji swój-obcy
210 - Prawa rurka Pitota
211 - Światło szykowe prawego skrzydła
212 - Anteny radiowe VU1 i FM2
213 - Górny prawy sensor wykrywający opromieniowanie laserem
214 - Ogonowy prawy przedział awioniki z chłodnicą
215 - Światło nawigacyjne
216 - Stroboskopowe światło przeciwkolizyjne
217 - Antena dopplerowska
218 - Prawy czujnik prędkości i kierunku
219 - Prawa wyrzutnia flar
220 - Antena radiowa VU2/UHF
221 - Ogonowy prawy sensor wykrywający opromieniowanie laserem
222 - Jednostka rozbrajania
223 - Ogonowy prawy sensor wykrywający wiązkę radarową
224 - Górne światło szykowe
225 - Ogonowy lewy sensor wykrywający wiązkę radarową
226 - Ogonowy prawy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe
227 - Antena systemu identyfikacji swój-obcy
228 - Antena UHF
229 - Ogonowe światło szykowe
230 - Antena GPS
231 - Ogonowe światło nawigacyjne i dwukierunkowe odbiorniki sygnałów radarowych
232 - Anteny radiowe VU2 i FM1
300 - Magazyn amunicji do działka M230EI
27 czerwca 2006
Godzina 8.49
Spojrzałem na zegar cyfrowy po prawej stronie kokpitu. Kuuurwa. Spadochroniarze byli już niemal trzydzieści minut w terenie, a ja zaczynałem się pocić. Im dłużej byliśmy w tym samym miejscu, tym więcej czasu dawaliśmy talibom, aby mogli się zebrać do kupy i spuścić nam łomot.
Delikatnie naciskając drążek sterowy, powolutku skierowałem maszynę w prawo, w stronę słońca. Nawet przez grubą szybę pancerną czułem ciepło rozlewające się po twarzy. Zapowiadał się kolejny skwarny dzień.
Jakieś 600 metrów poniżej mnie spadochroniarze kończyli sprawdzanie pierwszego pola, o wymiarach zbliżonych do dwóch boisk piłki nożnej. Kolejne było podobnej wielkości. Połowa żołnierzy rozciągnęła się w tyralierę na całej szerokości pola, a pozostali osłaniali ich z krzaków i zarośli na jego południowym skraju. Dowódca kompanii wraz z radzikiem[1] kroczyli tuż za linią czeszącą pole z zachodu na wschód.
Jakiś czas temu coś na nim zasiano - chociaż raz nie był to mak. Większość powierzchni stanowiła jednak ciemna goła gleba, co ułatwiało robotę, ale i tak Paras[2] musieli się posuwać w ślimaczym tempie, uważnie wypatrując nawet najmniejszej wskazówki, która mogłaby ich naprowadzić n...
entlik