Pil Ap A5 ilustr.doc

(6642 KB) Pobierz
Pilot Apacza




Ed Macy

Pilot Apacza

 

Przełożył Bartosz Szołucha

Tytuł oryginalny: Apache

Rok pierwszego wydania: 2009

Wydanie polskie 2013

 

Dwie maszyny wiszą 600 metrów nad ziemią, czekając aż grupa spadochroniarzy zakończy poszukiwania zaginionych brytyjskich żołnierzy - podczas pierwszej opisanej w Pilocie Apacza misji nie zostaje wystrzelona ani jedna sztuka amunicji, lecz mimo to już po kilku stronach wiadomo, że od tej książki nie będzie można się oderwać. Natomiast jej finał przerasta nawet najznakomitsze hollywoodzkie kino akcji.

Ed Macy, brytyjski pilot śmigłowca Apacz, uważanego przez wielu za najgroźniejszą broń powietrzną świata, opisuje wojnę w Afganistanie nie tylko z lotu ptaka. Akcje bojowe i życie w bazie, wymagające nadludzkich zdolności treningi i testy, jedyne w swoim rodzaju portrety towarzyszy broni i... Tony’ego Blaira. Hektolitry adrenaliny i szczypta angielskiego humoru. Energiczna, męska opowieść o pilotach najbardziej zaawansowanych i zabójczych maszyn bojowych.

Ed Macy spędził w służbie Jej Królewskiej Mości 23 lata, a w książce opisuje swoją drugą służbę w Afganistanie zakończoną bitwą o Fort Jugroom - była to jedna z najniebezpieczniejszych misji przeprowadzonych w czasie walk w Afganistanie - misja tak trudna, że uważano ją za niemożliwą do wykonania.


Spis treści:

Prolog.              18

Rozdział 1. Déjà vu              27

Rozdział 2. Ujeżdżając smoki              43

Rozdział 3. Przejmujemy obowiązki              65

Rozdział 4. Znowu w akcji              97

Rozdział 5. Alice, Cyngiel, Fog i Rocco              120

Rozdział 6. Arnhem wzywa              143

Rozdział 7. Kwestia czasu              160

Rozdział 8. Rusza „Lodowiec”              177

Rozdział 9. Trzech Bobów i Steve-O              198

Rozdział 10. Wesołych świąt              220

Rozdział 11. Będzie się działo              235

Rozdział 12. Operacja „Glacier 1”: Kosztaj              249

Rozdział 13. Solidna Nocna Robota              271

Rozdział 14. Operacja „Glacier 2”: Fort Jugroom              284

Rozdział 15. Odnalezienie Mathew Forda              298

Rozdział 16. Potrzebuję czterech ochotników!              314

Rozdział 17. Prosto w paszczę lwa              334

Rozdział 18. Nie ten mur              353

Rozdział 19. Zwijamy się z Fortu Jugroom              361

Rozdział 20. Na dywaniku - werdykt              378

Epilog.              395

Słowniczek.              410

Zdjęcia.              424


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Książkę dedykuję  Mathew Christopherowi Fordowi

 

- 8 -


 



 


 



 


 

 




KOSZTAJ - ATAK. PRZEBIEG WYDARZEŃ:

(1.) Bombowiec B-1B Lancer zrzuca bomby 2000-funtowe i 500-funtowe na cel.

(2.) Załoga Brzydala 50 zabija strażnika w wartowni.

(3.) Brzydal 51 niszczy południowy fragment podwójnego budynku.

(4.) Załoga Brzydala 50 zabija strażnika w okolicy muru.

(5 i 6.) Niemal jednocześnie pociski Hellfire wystrzelone przez Brzydala 51 niszczą północny fragment podwójnego budynku i wartownię.

(7 i 8). Załoga Brzydala 50 zabija uciekiniera biegnącego z meczetu na wschód i odpala pocisk Hellfire w kierunku ostatniego budynku. Operacja zakończona sukcesem - pierwszy daleki rajd lotnictwa wojsk lądowych.

(9.). Załogi otrzymują informację o wysokim rangą dowódcy talibów w kompleksie budynków o kształcie dłuta.

(10.) Brzydal 51 likwiduje taliba biegnącego z południa w kierunku dłutowatego kompleksu budynków.

(11, 12 i 13.) Brzydal 51 niszczy trzy najdalej wysunięte na północ budynki w kompleksie o kształcie dłuta za pomocą ostatnich pocisków Hellfire.

(14, 15 i 16.) Brzydal 50 niszczy trzy południowe budynki. Misja zakończona sukcesem - nikomu nie udało się wydostać, a dowódca talibów został zlikwidowany.

(17.) Kolejny komunikat radiowy - Brzydal 51 likwiduje pięciu talibów za pomocą pocisków niekierowanych.

(18 i 19.) Brzydal 50 niszczy dwie duże szopy na północny-wschód od kanału za pomocą Hellfire.

 


 



 


 



 


 




APACHE AH MK 1 - LEWA BURTA

KADŁUB

130 - Lewy parownik systemu klimatyzacyjnego

131 - Dolne lewe ostrze do cięcia kabli

132 - Lewe koło główne

133 - Lewa sprężarka systemu klimatyzacyjnego

134 - Dziobowy przedział awioniki

135 - System awaryjnego odstrzeliwania szyb kabiny załogi

136 - Opancerzony fotel strzelca-II pilota

137 - Opancerzony fotel pilota

138 - Górne ostrze do cięcia kabli

139 - Przestrzeń ładunkowa ze zdjętą pokrywą

140 - Chłodnica systemu klimatyzacyjnego

141 - Lewe skrzydło

142 - Przekładnia wirnika nośnego

143 - Przekładnia dziobowa silnika numer 1

144 - Przedział silnika numer 1

145 - Pokrywa przedziału silnika, otwarta do prac serwisowych

146 - Schodki serwisowe

147 - Przestrzeń ładunkowa

148 - Schodki ogonowe

149 - Kółko ogonowe

150 - Ruchomy statecznik poziomy

151 - Głowica wirnika ogonowego

152 - Siłownik hydrauliczny wirnika ogonowego

153 - Przekładnia wirnika ogonowego

154 - Skrzynia rozdzielcza oraz wentylator

155 - Wał napędowy

156 - Łopata wirnika nośnego

157 - Pokrywa i podest techniczny

158 - Wydech chłodnicy wstępnej

159 - Pokrywa i podest techniczny

160 - Głowica wirnika nośnego

161 - System odmrażający

162 - Wsporniki łopat wirnika nośnego

163 - System składania łopat wirnika nośnego

164 - Wał wirnika nośnego

165 - Lewy wlot powietrza do chłodzenia układu napędowego

166 - System celowniczy pilota oraz strzelca

167 - System awaryjnego odstrzeliwania drzwi kabiny załogi

168 - Wejście do kabiny I pilota

169 - Wejście do kabiny strzelca-II pilota

SYSTEMY ELEKTRONICZNE I AWIONIKA

230 - Ogonowy lewy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe

231 - Ogonowy lewy sensor wykrywający opromieniowanie laserem

232 - Lewa wyrzutnia flar

233 - Lewe zewnętrzne złącze interkomu

234 - Światło szykowe lewego skrzydła

235 - Górny sensor wykrywający opromieniowanie laserem

236 - Szkolny pocisk Hellfire

237 - Centralny przedział awioniki

238 - Dziobowy przedział awioniki

239 - Dziobowy lewy sensor wykrywający wiązkę radarową

240 - Dziobowy lewy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe

241 - Sensory dzienne TADS

242 - System celowniczy TADS

243 - Sensory nocne TADS

244 - System nocnej obserwacji pilota PNVS

245 - Przedział systemu nawigacyjnego GPS (prawy i lewy)

246 - Antena GPS

247 - Zewnętrzny czujnik temperatury powietrza

249 - Interferometr częstotliwości radarowych

250 - Osadzony na maszcie radarowy system kontroli ognia

UZBROJENIE

301 - Działko M230EI Chain Gun kalibru 30 mm

302 - Pociski kierowane Hellfire

303 - Zasobnik z pociskami niekierowanymi kalibru 70 mm

304 - Wyrzutnik śmieci zagłuszających systemy radarowe

 


 




APACHE AH MK 1 - PRAWA BURTA

KADŁUB

101 - Zewnętrzne uchwyty drzwi kabinowych

102 - Dziobowy prawy parownik systemu klimatyzacyjnego

103 - Prawa sprężarka systemu klimatyzacyjnego

104 - Stopień

105 - Gaśnica przeciwpożarowa

106 - Dziobowy prawy przedział awioniki

107 - Otwarta pokrywa przedziału awioniki

108 - Pokrywa przedziału sprężarki systemu klimatyzacyjnego

109 - Panel kontrolny tankowania ciśnieniowego

110 - Dziobowy wlew tankowania grawitacyjnego

111 - Panel rozgałęziacza tankowania ciśnieniowego

112 - Panel serwisowy

113 - Pokrywa głównej przekładni

114 - Górna osłona aerodynamiczna

115 - Pokrywa silnika numer 2

116 - Ogonowy wlew tankowania grawitacyjnego

117 - Panel ładowania akumulatorów oraz panel radaru

118 - Przedział tylnego kondensatora systemu klimatyzacyjnego

119 - Podwieszane dodatkowe zbiorniki paliwa

120 - Przedział ładunkowy

121 - Wylot wentylatora tunelowego silnika numer 2

122 - Panel serwisowy hydrauliki śmigłowca

123 - Punkt holowania

124 - Hydrauliczna/ręczna blokada koła tylnego

125 - Wysuwane stopnie/uchwyty

SYSTEMY ELEKTRONICZNE I AWIONIKA

201 - Dziobowy prawy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe

202 - Dziobowy prawy sensor wykrywający wiązkę radarową

203 - Dziobowy prawy przedział awioniki

204 - Antena GPS

205 - Wskaźnik ostrzegawczy niskiego pułapu dla strzelca-II pilota

206 - Wycieraczki szyby przedniej

207 - Wskaźnik ostrzegawczy niskiego pułapu dla pilota

208 - System wykrywania oblodzenia

209 - Górna antena systemu identyfikacji swój-obcy

210 - Prawa rurka Pitota

211 - Światło szykowe prawego skrzydła

212 - Anteny radiowe VU1 i FM2

213 - Górny prawy sensor wykrywający opromieniowanie laserem

214 - Ogonowy prawy przedział awioniki z chłodnicą

215 - Światło nawigacyjne

216 - Stroboskopowe światło przeciwkolizyjne

217 - Antena dopplerowska

218 - Prawy czujnik prędkości i kierunku

219 - Prawa wyrzutnia flar

220 - Antena radiowa VU2/UHF

221 - Ogonowy prawy sensor wykrywający opromieniowanie laserem

222 - Jednostka rozbrajania

223 - Ogonowy prawy sensor wykrywający wiązkę radarową

224 - Górne światło szykowe

225 - Ogonowy lewy sensor wykrywający wiązkę radarową

226 - Ogonowy prawy sensor wykrywający wystrzelone pociski rakietowe

227 - Antena systemu identyfikacji swój-obcy

228 - Antena UHF

229 - Ogonowe światło szykowe

230 - Antena GPS

231 - Ogonowe światło nawigacyjne i dwukierunkowe odbiorniki sygnałów radarowych

232 - Anteny radiowe VU2 i FM1

UZBROJENIE

300 - Magazyn amunicji do działka M230EI


Prolog.

27 czerwca 2006

Godzina 8.49

Spojrzałem na zegar cyfrowy po prawej stronie kokpitu. Kuuurwa. Spadochroniarze byli już niemal trzydzieści minut w terenie, a ja zaczynałem się pocić. Im dłużej byliśmy w tym samym miejscu, tym więcej czasu dawaliśmy talibom, aby mogli się zebrać do kupy i spuścić nam łomot.

Delikatnie naciskając drążek sterowy, powolutku skierowałem maszynę w prawo, w stronę słońca. Nawet przez grubą szybę pancerną czułem ciepło rozlewające się po twarzy. Zapowiadał się kolejny skwarny dzień.

Jakieś 600 metrów poniżej mnie spadochroniarze kończyli sprawdzanie pierwszego pola, o wymiarach zbliżonych do dwóch boisk piłki nożnej. Kolejne było podobnej wielkości. Połowa żołnierzy rozciągnęła się w tyralierę na całej szerokości pola, a pozostali osłaniali ich z krzaków i zarośli na jego południowym skraju. Dowódca kompanii wraz z radzikiem[1] kroczyli tuż za linią czeszącą pole z zachodu na wschód.

Jakiś czas temu coś na nim zasiano - chociaż raz nie był to mak. Większość powierzchni stanowiła jednak ciemna goła gleba, co ułatwiało robotę, ale i tak Paras[2] musieli się posuwać w ślimaczym tempie, uważnie wypatrując nawet najmniejszej wskazówki, która mogłaby ich naprowadzić n...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin