roblox lua w 24 godziny. tworzenie gier dla początkujących full.pdf

(5916 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Coding with Roblox Lua in 24 Hours:
The Official Roblox Guide (Sams Teach Yourself)
Tłumaczenie: Karolina Liszewska
ISBN: 978-83-283-9449-0
Authorized translation from the English language edition, entitled Coding with Roblox Lua in 24
Hours: The Official Roblox Guide, 1st Edition by Roblox Corporation, published by Pearson
Education, Inc, publishing as Sams Publishing, Copyright © 2022 by Roblox Corporation.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by Helion S.A., Copyright © 2023.
“Roblox,” the Roblox logo, and “Powering Imagination” are among the Roblox registered
andunregistered trademarks in the U.S. and other countries. All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz wydawca dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawca nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
https://helion.pl/user/opinie/roblua
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion S.A.
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
https://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorce .................................................................................. 11
Chcemy poznać Twoje zdanie! .................................................. 12
Dla czytelników ......................................................................... 12
Godzina 1.
Tworzenie pierwszego projektu ................................................ 13
Instalacja Roblox Studio ................................................................................................. 13
Chodźmy na wycieczkę .................................................................................................. 14
Otwieranie okna Output ................................................................................................ 16
Pisanie pierwszego skryptu ......................................................................................... 17
Komunikaty o błędach .................................................................................................... 22
Zostawianie komentarzy ............................................................................................... 23
Podsumowanie ................................................................................................................... 23
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 23
Warsztaty .............................................................................................................................. 24
Ćwiczenie
.............................................................................................................................. 24
Godzina 2.
Zmienne i właściwości .............................................................. 26
Hierarchia obiektów ........................................................................................................ 27
Słowa kluczowe ................................................................................................................. 28
Właściwości ......................................................................................................................... 29
Znajdowanie właściwości i typów danych ............................................................ 30
Tworzenie zmiennych ..................................................................................................... 31
Zmiana koloru ..................................................................................................................... 33
Instancje ................................................................................................................................ 34
Podsumowanie ................................................................................................................... 35
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 36
Warsztaty .............................................................................................................................. 36
Ćwiczenia
.............................................................................................................................. 37
Kup książkę
Poleć książkę
4
Spis treści
Godzina 3.
Tworzenie funkcji i korzystanie z nich ....................................... 39
Tworzenie i wywoływanie funkcji ............................................................................ 39
Rozumienie zakresu ........................................................................................................ 41
Wykorzystywanie zdarzeń do wywoływania funkcji ...................................... 41
Kolejność i rozmieszczenie ........................................................................................... 44
Podsumowanie ................................................................................................................... 47
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 48
Warsztaty .............................................................................................................................. 48
Ćwiczenie
.............................................................................................................................. 49
Godzina 4.
Parametry i argumenty ............................................................. 50
Przekazywanie informacji do funkcji ...................................................................... 50
Praca z wieloma parametrami i argumentami .................................................... 52
Zwracanie wartości z funkcji ....................................................................................... 55
Zwracanie wielu wartości ............................................................................................. 56
Zwracanie nil ....................................................................................................................... 57
Radzenie sobie z niezgodnymi argumentami i parametrami ....................... 57
Funkcje anonimowe ......................................................................................................... 58
Podsumowanie ................................................................................................................... 59
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 59
Warsztaty .............................................................................................................................. 60
Godzina 5.
Wyrażenia warunkowe .............................................................. 61
Wyrażenia if/then ............................................................................................................. 62
elseif ........................................................................................................................................ 65
Operatory logiczne ........................................................................................................... 65
else ........................................................................................................................................... 66
Podsumowanie ................................................................................................................... 73
Warsztaty .............................................................................................................................. 73
Ćwiczenie
.............................................................................................................................. 74
Godzina 6.
Debouncing i debugowanie ...................................................... 76
Nie niszcz — zastosuj debouncing ............................................................................ 76
Dowiadywanie się, w którym miejscu coś poszło nie tak .............................. 84
Podsumowanie ................................................................................................................... 88
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 88
Warsztaty .............................................................................................................................. 89
Ćwiczenia
.............................................................................................................................. 90
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
Godzina 7.
Pętle while ................................................................................ 92
Powtarzaj w nieskończoność, while true do ........................................................ 92
Kilka kwestii, o których warto pamiętać ................................................................ 93
Pętle while a zakres ......................................................................................................... 98
Podsumowanie ................................................................................................................... 98
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 99
Warsztaty .............................................................................................................................. 99
Ćwiczenia
........................................................................................................................... 100
Godzina 8.
Pętle for .................................................................................. 102
Jak działają pętle for ..................................................................................................... 103
Pętle zagnieżdżone ........................................................................................................ 109
Wychodzenie z pętli ...................................................................................................... 110
Podsumowanie ................................................................................................................ 110
Pytania i odpowiedzi .................................................................................................... 110
Warsztaty ........................................................................................................................... 111
Ćwiczenia
........................................................................................................................... 111
Godzina 9.
Praca z tablicami ..................................................................... 113
Czym są tablice? .............................................................................................................. 113
Późniejsze dodawanie elementów ......................................................................... 114
Pobieranie informacji spod określonego indeksu .......................................... 114
Drukowanie całej listy za pomocą ipairs() ......................................................... 115
Foldery i ipairs() ............................................................................................................. 115
Wyszukiwanie wartości na liście i drukowanie indeksu ............................. 120
Usuwanie wartości z tablicy ..................................................................................... 120
Numeryczne pętle for i tablice ................................................................................. 121
Podsumowanie ................................................................................................................ 122
Pytania i odpowiedzi .................................................................................................... 123
Warsztaty ........................................................................................................................... 123
Ćwiczenie
........................................................................................................................... 123
Godzina 10.
Praca ze słownikami ................................................................ 125
Wprowadzenie do słowników ................................................................................. 125
Dodawanie wpisów do słowników i usuwanie ich ze słowników ........... 128
Usuwanie par klucz-wartość .................................................................................... 128
Praca ze słownikami i funkcją pairs() .................................................................. 130
Zwracanie wartości z tabeli ....................................................................................... 130
Podsumowanie ................................................................................................................ 138
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin