mistrz efektywnej nauki. zaawansowane metody przyswajania wiedzy i doskonalenia umiejętności cała książka.pdf

(2829 KB) Pobierz
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
WPROWADZENIE .....................................................................5
ROZDZIAŁ 1.
ŻYZNY
GRUNT DLA NAUKI ...................................9
Zakres naszej uwagi ..............................................................................................10
Uczenie się w krótkich odcinkach czasu ......................................................12
Koncepcje przed faktami, zrozumienie przed zapamiętaniem .........14
Dąż do frustracji (tak, dobrze przeczytałeś) .............................................19
Pomoc dzieciom w… porażce? ..........................................................................22
Zapamiętaj ................................................................................................................25
ROZDZIAŁ 2. ZAPAMIĘTYWANIE ............................................27
Zapominanie .............................................................................................................30
Krzywa zapominania ...........................................................................................32
Cykl nauki .................................................................................................................. 34
Praktyka odtwarzania materiału ...................................................................37
Praktyka odtwarzania na co dzień ................................................................40
Regularne powtarzanie w interwałach .......................................................42
Najlepsze praktyki dla wkuwania ..................................................................45
Zapamiętaj ................................................................................................................49
3
Kup książkę
Poleć książkę
MISTRZ EFEKTYWNEJ NAUKI
ROZDZIAŁ 3. TECHNIKI AKTYWNEGO UCZENIA SIĘ ...............51
Pięć skutecznych technik ....................................................................................54
Rozbudowana analiza .........................................................................................55
Technika Feynmana ..............................................................................................59
Ćwiczenia
przeplatane ........................................................................................61
Zapamiętaj ................................................................................................................65
ROZDZIAŁ 4. NAUKA JAKO CEL DRUGORZĘDNY ....................67
Sześć aspektów zrozumienia ............................................................................73
Nauka w oparciu o problem ..............................................................................77
Grywalizacja .............................................................................................................84
Zapamiętaj ................................................................................................................87
ROZDZIAŁ 5. NAUCZANIE UCZENIA ........................................89
Piramida uczenia się .............................................................................................90
Efekt podopiecznego .............................................................................................92
Oferuj dobrą informację zwrotną ...................................................................95
Uzyskiwanie informacji zwrotnej od innych ..............................................99
Głębsze przetwarzanie informacji ............................................................... 100
Głębsze pytania .................................................................................................... 107
Metoda PQ4R ......................................................................................................... 113
Zapamiętaj ............................................................................................................. 119
ROZDZIAŁ 6. POMYŁKI W UCZENIU SIĘ ............................... 121
Leniwe czytanie ................................................................................................... 121
Niezmienna czy rozwojowa: jaką postawę przyjąć? ........................... 127
Mit dostosowania się do stylów nauki ....................................................... 131
Style umysłu kontra style uczenia się ......................................................... 135
Robienie leniwych notatek .............................................................................. 139
Zapamiętaj ............................................................................................................. 144
PODSUMOWANIE ............................................................... 147
4
Kup książkę
Poleć książkę
TECHNIKI AKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Rozdział 3.
Techniki aktywnego uczenia się
Nieważne, czy szkoła jest już dawno za Tobą, czy może wciąż jesz-
cze pamiętasz te nudne sale zajęć, jakby to było wczoraj, zapewne
potrafisz przywołać kilka technik uczenia się, które nauczyciele Ci
wpoili z mniejszym lub większym sukcesem. Wielu z nas zabiera się
do uczenia nowych rzeczy, wykorzystując te same techniki co w cza-
sach szkolnych, nie zastanawiając się, czy te w ogóle działają albo
czy sprawdziły się u naszych nauczycieli. Może zakładamy,
że
po-
winniśmy korzystać z tych co bardziej konwencjonalnych rozwią-
zań, ale czy rzeczywiście są one najlepsze?
Badacz John Dunlosky wraz ze współpracownikami w 2013 roku
przeprowadził szczegółowy przegląd technik i modeli nauczania.
Przeanalizowali oni dziesięć różnych metod, wybranych dlatego
że
były „względnie
łatwe
do stosowania i tym samym mogły być uż ywane
przez wielu uczniów”. Zapewne rozpoznasz te techniki jako te, któ-
rych sam z różnym sukcesem próbowałeś.
Zespół Dunlosky’ego ocenił każdą z technik pod kątem tego, jak do-
brze sprawdzały się w nauczaniu i zapamiętywaniu informacji. Jak
można się było spodziewać, pięć modeli, które zespół uznał za
nie-
skuteczne
w nauczaniu, było tymi, które stosowano w szkołach naj-
częściej.
51
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin