Leszkowicz Tomasz - Oblicza propagandy PRL. II.pdf

(3566 KB) Pobierz
 
 
 
 
Tomasz Leszkowicz
 
 
 
 
Oblicza propagandy PRL
 
Część II
 
Autor:
Tomasz Leszkowicz
 
Redakcja:
Agnieszka Leszkowicz
 
Korekta: Justyna Piątek
Skład i łamanie: Tomasz Kiełkowski
Projekt okładki: Tomasz Kiełkowski
 
ISBN: 978-83-65156-19-8
 
All rights reserved.
Copyright © 2017 by
PROMOHISTORIA Michał Świgoń
Warszawa 2017
e-mail:
redakcja@histmag.org
www:
https://histmag.org
 
Wydanie elektroniczne. Jeśli posiadasz ten egzemplarz z naruszeniem praw
autorskich, zachęcamy: kup oryginalny e-book i wesprzyj jego twórców.
 
Wszystkie wykorzystane ilustracje znajdują się w domenie publicznej bądź
też na wolnej licencji:
 
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 (CC
BY-SA 3.0) <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl>;
Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 (CC BY 3.0)
<https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/deed.pl>;
Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland (CC BY-SA 3.0 PL)
<https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en>;
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0
Niemcy (BY-SA 3.0 DE) <https://creativecommons.org/licenses/by-
sa/3.0/de/deed.pl>;
Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
<https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/>;
Spis treści
Wstęp
Chopin, rybak, Świerczewski... Propaganda na banknotach w PRL
Mikołaj Kopernik – uniwersalny bohater PRL
Różne twarze Tadeusza Kościuszki
Nowa Huta: mit i rzeczywistość
Pogrobowcy Hitlera z NRF... Propaganda antyniemiecka epoki
Władysława Gomułki
Milenium Chrztu Polski i Tysiąclecie Państwa Polskiego – polityczno-
historyczna bitwa Kościoła i PZPR
Jak „Wiesław” zgromił w Sali Kongresowej studentów, literatów
i syjonistów?
Wojskowi biorą historię
Bibliogra a
Wstęp
Propaganda jest niezbędnym elementem rządzenia. Swoje opowieści
oczywiście mogą próbować przekazywać też rządzeni i  opozycjoniści
– i  nierzadko może to przynieść im sukces. Jednak dopiero
sprawowanie władzy, a  więc posiadanie kontroli nad narzędziami
komunikowania się (rozumianymi szerzej niż prasa, radio i telewizja)
może dać możliwość pełnego kreowania propagandy. Dziś, w  drugiej
dekadzie XXI wieku, uświadamiamy sobie, jak wiele jest jej w naszym
życiu publicznym. Dysponujemy jednak alternatywnymi kanałami
zdobywania informacji, chociażby innymi mediami (zwłaszcza
internetowymi) czy serwisami społecznościowymi.
XX-wieczne dyktatury, takie jak Polska Rzeczpospolita Ludowa,
nie dawały takiej szansy, kontrolując twardą ręką środki przekazu –
zamykając opozycyjne gazety bądź ograniczając ich zasięg,
obsadzając swoimi ludźmi radio i  telewizję, monopolizując
uroczystości i  imprezy masowe. Chociaż dziś wiemy, że komunistom
w Polsce nie udało się całkowicie zawładnąć komunikacją społeczną –
była przecież propaganda szeptana, rozmowy w  domu, Radio Wolna
Europa czy w końcu drugi obieg wydawniczy – nie da się ukryć, że ich
propaganda mogła wybrzmiewać głośno, będąc tym samym
elementem sprawowania rządów nad Polakami.
Mam przyjemność zaprezentować Czytelnikom drugi tom
publikacji pt.
Oblicza propagandy PRL.
Podobnie jak tom pierwszy,
nie aspiruje on do pełnego opisania tego złożonego tematu – jest
raczej zbiorem przypadków propagandy i  przybliżeniem sytuacji
szczególnych. Ponownie też mam nadzieję, że dokonany przeze mnie
wybór okaże się reprezentatywny i zdoła przybliżyć historię zjawiska,
które wciąż przyciąga uwagę, bulwersuje lub... śmieszy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin