Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie się i integrację grupy
1. „Imiona” uczestnicy stoją, trzymając chustę na wysokości pasa lub pod brodą. Nauczyciel wymienia dwa imiona. Wymienione osoby muszą szybko zamienić się miejscami przebiegając pod chustą.
2. „Kurtyna” uczestnicy dzielą się na dwie grupy. Pomiędzy grupami zawisa kurtyna. Wybrany reprezentant drużyny siada przed chustą. Na umówiony sygnał (np. odliczanie 1-2-3) chusta opada. Zadaniem wybranych jest jak najszybciej wymówić imię osoby z drużyny przeciwnej.
3. „Kogo brakuje?” uczestnicy siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. Wytypowana osoba chowa się pod chustę. Zadaniem grupy jest odgadnąć, kto ukrywa się pod chustą.
Zabawy uczące współdziałania
1. „Tratwa” uczestnicy poruszają się wokół chusty. Na przerwę w muzyce wszyscy muszą zmieścić się na chuście. Prowadzący co jakiś czas składa chustę na pół.
2. „Bilard” zadaniem uczestników jest trafienie piłką w otwór na środku chusty, poprzez wachlowanie.
3. „Sztorm” zadaniem uczestników jest wyrzucenie lekkich przedmiotów (balonów, pluszaków) poza chustę.
4. „Kolorowa gimnastyka” uczestnicy leżą na chuście stopami skierowanymi do wewnątrz i wykonują polecenia prowadzącego:
· trzymamy się za ręce i podnosimy je do góry,
· kładziemy je za głową i znowu podnosimy je do góry,
· chwytamy się za ręce, podnosimy się i siadamy,
· turlamy się w jedną stronę np. w prawo, w lewo
· trzymając się za ręce podnosimy nogę do góry.
Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość
1. „Rybak i rybka” uczestnicy stoją i trzymają chustę. Wybrana osoba zostaje rybakiem i wchodzi na chustę. Jedno lub dwoje uczestników zostaje rybkami i wchodzą pod chustę. Rybak próbuje złapać rybki przez chustę (porusza się na czworakach). Pozostali uczestnicy trzymają chustę robią fale, co utrudnia złapanie rybek.
Zabawy ćwiczące zwinność i zręczność
1. „Pająk” (Twister) uczestnicy stoją wokół chusty. Rodzic i dziecko dwukrotnie rzuca kostką z kolorami. Pierwszy rzut – wskazuje kolor pola, na którym staje, drugi rzut – pole, na którym kładzie ręce.
2. „Złap przesyłkę” grupa tworzy koło, trzymając chustę, na której położona jest piłka. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą, wyciągając ręce przez otwór. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę, by trafiła ona do osoby pod chustą.
Zabawy oparte na zaufaniu do grupy
1. „Rekin” uczestnicy siedzą (siad prosty) dookoła chusty trzymając ją na wysokości brody. Pod nią znajduje się jedna osoba – rekin. Na sygnał rekin wciąga plażowiczów pod chustę. Wciągnięta osoba staje się rekinem. Wokół chusty spacerują ratownicy ratujący plażowiczów.
Zabawy relaksacyjne
1. „Kolorowe sny” uczestnicy kładą się na chuście i wysłuchują bajeczki relaksacyjnej.
Mamy nadzieję, do zobaczenia już na II edycji zabaw „Kolorowy zawrót głowy”!
SPADOCHRONWszyscy podnoszą jednocześnie chustę wysoko do góry. Nauczyciel odlicza:raz, dwa, na trzy wszyscy przebiegają pod chustą i chwytają jej brzeg poprzeciwnej stronie (starszaki).
MŁYNEKDzieci trzymają chustę za uchwyty i biegają powoli po obwodzie koła. Napolecenie opuszczają lub podnoszą chustę: w górę, w dół.
BILARDGrupa porusza chustą, na której znajduje się piłeczka. Ma ona wpaść do otworuna środku chusty.Inna wersjaDzieci podrzucają piłeczkę na chuście jak najwyżej, uważając aby nie spadła napodłogę.
PACZKAGrupa wchodzi na chustę. Chwytając za brzegi zamykają paczkę nad sobą tak,aby wszystkie dzieci były w środku.
FALOWANIEDzieci wykonują małe, średnie lub duże płynne ruchy, aby wywołać falistewznoszenie się i opadanie chusty. W zabawę ruchową nauczyciel może wpleśćopowiadanie np. o łagodnym morzu, o nadchodzącym sztormie itp.
WINDATrzymamy spadochron na wysokości stóp. Nauczyciel mówi winda w górę adzieci wolno podnoszą chustę w górę, aż do kolejnej komendy winda w dół.PODAWANIE CHUSTY (karuzela)Dzieci przesuwają brzeg chusty w rękach chusty tak, jakby przeciągały linę.
POPKORNUmieszczamy dużą ilość piłeczek lub wacików na chuście. Grupa potrząsa aprzedmioty skaczą jak popcorn.
JADOWITE WĘŻEUmieszczamy 4-6 krótkich lin na chuście. Dzieci potrząsają chustą tak, aby linadotknęła dzieci po drugiej stronie chusty- ukąszenie węża.
WYŚCIG KOLORÓWNauczyciel rozkłada chustę na podłodze. Każde dziecko wybiera sobie dowolnykolor i ustawia się przy nim. Na sygnał, np. Wywołuję kolor żółty...dziecistojące przy tym kolorze biegną w prawą stronę dookoła chusty i stają na swoimmiejscu, Kto pierwszy wróci na swoje miejsce ten wygrywa.
SZUKAJ KOLORÓWDzieci chodzą po chuście rozłożonej np. na trawie. Nauczyciel wydajepolecenia:- kąpiemy się w niebieskiej wodzie,- stoimy na żółtym piasku,- stoimy na zielonej trawie,- przyglądamy się czerwonym makom.Słysząc je, dzieci jak najszybciej muszą stanąć na określonym kolorze.
SZTORMNa chustę wrzucamy lekkie przedmioty np. piłeczki. Podczas wachlowania niemogą one spaść z chusty.KWIAT LOTOSUJedno dziecko siedzi na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostałe dziecitrzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc powoli zawijająsiedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i nasłowa trzy, cztery równocześnie i szybko wycofują się.
SAŁATKA OWOCOWADzieci trzymają chustę za uchwyty. Podzielone są na trzy – pięć rodzajówowoców np. jabłka, banany, truskawki, gruszki, pomarańcze. Dzieci wachlująchustą. Gdy jest ona wysoko, nauczyciel wymienia nazwę owocu, a dziecinależące do tego rodzaju owoców przebiegają pod nią zamieniając sięmiejscami. Na hasło sałatka owocowa – wszyscy zmieniają miejsce.
PAJĄKDzieci stoją wokół chusty. Jedno dziecko dwukrotnie rzuca kostką z kolorami.Pierwszy rzut – wskazuje kolor pola, na którym staje, drugi rzut – pole, naktórym kładzie ręce.
NALEŚNIKDziecko leżące na brzegu chusty pozostali uczestnicy zawijają (głowa zostajepoza chustą). Następnie dziecko próbuje samo się rozwinąć.
KARUZELAChętne dziecko siada na środku chusty. Pozostali kręcą nią, idąc coraz szybciejw jedną stronę. Dziecko stara się jak najdłużej utrzymać równowagę.
PUSIA108