Dział 8. Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie
Temat lekcji 58: Warunki życia na lądzie
■ Cel ogólny
Poznanie warunków życia w środowisku lądowym.
■ Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przypomina podstawowe informacje na temat warunków życia w wodzie.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel, wykorzystując metodę burzy mózgów, poleca uczniom, aby wybrali najważniejsze czynniki środowiska warunkujące życie na lądzie. Uczniowie uzupełniają zadanie 1 z karty pracy.
2. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Uczniowie ustalają, jaki wpływ na życie organizmów lądowych mają wybrane czynniki środowiska. Każda grupa zajmuje się jednym czynnikiem – tworzy na jego temat mapę myśli.
• Grupa 1. Dostępność wody.
• Grupa 2. Temperatura środowiska.
• Grupa 3. Oddziaływania mechaniczne (wiatr).
• Grupa 4. Pobieranie tlenu (wymiana gazowa).
• Grupa 5. Dostęp do światła.
3. Nauczyciel zdaje uczniom pytanie:
• Czy środowisko lądowe jest przyjazne dla organizmów żywych?
Uczniowie ustalają odpowiedź z wykorzystaniem techniki „za i przeciw”. Następnie uzupełniają zadanie 2 z karty pracy.
4. Nauczyciel inicjuje pogadankę na temat cech budowy, które umożliwiają roślinom i zwierzętom życie w środowisku lądowym. Uczniowie na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń analizują przystosowania wybranych organizmów roślinnych i zwierzęcych do warunków środowiska. Uzupełniają zadanie 3 z karty pracy.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje omawiane wiadomości.
2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania w zeszycie ćwiczeń.
Praca domowa
Wykonaj zadanie 1 ze s. 108 w zeszycie ćwiczeń.
Sebastiansiwak2005