mroczko_warunki_funkcjonowania.pdf

(4118 KB) Pobierz
KARKONOSKA PAŃSTWOWA SZKOŁA WYŻSZA W JELENIEJ GÓRZE
FRANCISZEK MROCZKO
Warunki funkcjonowania
przedsiębiorstw na rynku
Franciszek Mroczko
Warunki funkcjonowania
przedsiębiorstw na rynku
Jelenia Góra 2014
RADA WYDAWNICZA
KARKONOSKIEJ PAŃSTWOWEJ SZKOŁY WYŻSZEJ
Tomasz Winnicki (przewodniczący), Grażyna Baran, Izabella Błachno,
Barbara Mączka, Kazimierz Stąpór, Józef Zaprucki
RECENZENT
Józef Kochanowski
PROJEKT OKŁADKI
Barbara Mączka
PRZYGOTOWANIE DO DRUKU
Barbara Mączka
KOREKTA
Magdalena Dunicz
DRUK I OPRAWA
ESUS Agencja Reklamowo-Wydawnicza
ul. Południowa 54
62-064 Plewiska
WYDAWCA
Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa
w Jeleniej Górze
ul. Lwówecka 18, 58-503 Jelenia Góra
ISBN 978-83-61955-33-7
Niniejsze wydawnictwo można nabyć w Bibliotece i Centrum
Informacji Naukowej Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
w Jeleniej Górze, ul. Lwówecka 18, tel. 75 645 33 52
SPIS TREŚCI
WSTĘP
.......................................................................................................................................................................................................
1. ISTOTA I CELE PRZEDSIĘBIORSTWA
...........................................................
1.1 Pojęcie działalności gospodarczej
...................................................................................
1.2 Pojęcie przedsiębiorstwa i przedsiębiorcy
.......................................................
1.3 Formy działalności gospodarczej
.....................................................................................
2. PRZEDSIĘBIORSTWO W OTOCZENIU
...........................................................
2.1
2.2
2.3
2.4
Pojęcie otoczenia i jego rodzaje
..........................................................................................
Czynniki wywołujące chaos
......................................................................................................
Przedsiębiorstwo na rynku
............................................................................................................
Wpływ innowacji na poziom konkurencyjności
przedsiębiorstw
..................................................................................................................................................
5
9
9
11
16
37
37
46
53
61
65
65
70
77
80
82
89
89
92
94
98
3. PRZEDSIĘBIORSTWA MEDIALNE
...........................................................................
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
Rola mediów w gospodarce
.......................................................................................................
Istota przedsiębiorstwa medialnego
.............................................................................
Media w gospodarce opartej na wiedzy
...............................................................
Nowe media
.............................................................................................................................................................
Strategie przedsiębiorstw medialnych
.....................................................................
4. UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
..............................
4.1
4.2
4.3
4.4
Istota przedsiębiorczości
..................................................................................................................
Ryzyko i szanse powodzenia
....................................................................................................
Źródła
pomysłów na przedsiębiorczość
...............................................................
Biznes plan przedsiębiorstwa
..................................................................................................
5. MARKETING W DZIAŁALNOŚCI
PRZEDSIĘBIORSTWA
..............................................................................................................................
107
5.1
5.2
5.3
5.4
Rozwój orientacji rynkowych
.................................................................................................
Pojęcie marketingu i jego interpretacja
.................................................................
Znaczenie segmentacji rynku
..................................................................................................
Produkt i jego cykl
życia
.................................................................................................................
107
111
115
119
6. ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PRZEDSIĘBIORSTWIE
..
125
6.1
6.2
6.3
6.4
6.5
6.6
Istota jakości
...........................................................................................................................................................
Pojęcie jakości
....................................................................................................................................................
Jakość w działalności gospodarczej
.............................................................................
Satysfakcja i lojalność klienta
................................................................................................
Istota zarządzania jakością
...........................................................................................................
Doskonalenie zarządzania jakością
..............................................................................
125
130
140
146
150
167
7. INNOWACJE ORAZ KAIZEN W PRZEDSIĘBIORSTWIE
.
173
7.1
7.2
7.3
7.4
7.5
7.6
Istota i znaczenie innowacji
.......................................................................................................
Rodzaje innowacji
........................................................................................................................................
Źródła
innowacji
.............................................................................................................................................
Innowacje oparte na nowej wiedzy
...............................................................................
Innowacyjność przedsiębiorstwa
......................................................................................
Kaizen
a innowacje
.....................................................................................................................................
173
177
181
184
197
202
8. ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM
...................................................
225
8.1
8.2
8.3
8.4
Istota zarządzania przedsiębiorstwem
.....................................................................
Zarządzanie w warunkach turbulencji
.....................................................................
Podejście procesowe w zarządzaniu
...........................................................................
Dynamiczne zarządzanie przedsiębiorstwem
.............................................
225
231
238
243
Literatura
..........................................................................................................................................................................................
258
Zgłoś jeśli naruszono regulamin