Październik-ZAJĘCIA.docx

(521 KB) Pobierz

• Ćwiczenia poranne – zestaw 5.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci w sadzie.

Tamburyn.

N. dzieli dzieci na dwie grupy: pierwsza to drzewa, druga – dzieci. Dzieci poruszają się między

drzewami przy dźwiękach tamburynu. Podczas przerwy przykucają pod wybranym drzewem

(za każdym razem pod innym). Po kilku powtórzeniach następuje zmiana ról.

• Ćwiczenia tułowia Zbieramy jabłka.

Dzieci spacerują po sadzie. Co pewien czas schylają się i zbierają jabłka, które spadły z drzewa.

• Podskoki Zrywamy jabłka.

Dzieci wykonują wyskoki w górę, wyciągając raz prawą rękę, raz lewą rękę.

• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Niesiemy puste kosze i pełne kosze.

Dzieci naśladują poruszanie się z pustym koszem i z koszem pełnym jabłek.

• Turlanie – Jabłka wysypały się z kosza.

Dzieci turlają się w różnych kierunkach.

• Marsz parami po obwodzie koła ze zmianą kierunku. Co pewien czas zatrzymanie się i wyklaskiwanie

w parach rymowanki: Jabłoneczka w sadzie stała, pyszne jabłka dzisiaj dała.

 

• Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała drugiej osoby, z wykorzystaniem metody Weroniki

Sherborne.

• Piłowanie drewna.

Dzieci, ustawione w parach naprzeciwko siebie, podają sobie prawe dłonie – przeciągają

się do przodu i do tyłu, potem – zmiana rąk.

• Kołyska.

Ćwiczący siedzą przodem do siebie, z lekko zgiętymi nogami, trzymając się za ręce. Na

zmianę kładą się na plecy i są przyciągani przez partnera (ze zmianą ról).

• Mostek.

Jedno dziecko w klęku podpartym wykonuje mostek, a drugie obchodzi je na czworakach

dookoła w prawą stronę, w lewą stronę, przechodzi pod nim, nad nim.

• Młynek.

Dzieci, w pozycji stojącej, podają sobie prawe ręce, lewe zginają w łokciach i unoszą lekko

do góry, skacząc na prawej nodze (lewa noga zgięta w kolanie, uniesiona) w prawą stronę.

Następnie podają sobie lewe ręce, skaczą na lewej nodze w przeciwnym kierunku niż poprzednio.

• Huśtawka.

Dzieci siedzą, opierając się plecami o siebie (nogi mają ugięte w kolanach). Na przemian

kładą się plecami na partnera, unosząc biodra.

• Manekiny.

Dzieci stoją. Jedno z nich wykonuje polecenia N., poruszając poszczególnymi częściami

ciała partnera, itp.: Prawa ręka do góry, lewa w bok, prawa ręka w dół, lewa noga do przodu itp.

(ze zmianą ról).


 

Październik, tydzień 1 Jesień w sadzie

Dzień 2 Drzewa owocowe

 

• Omówienie budowy wewnętrznej jabłka, śliwki i gruszki.

Owoce.

N. przecina naturalne owoce na połowy, pokazuje dzieciom skórkę, miąższ, nasiona.

• Wypowiedzi dzieci na temat podobieństw i różnic między nimi.

• Wyjaśnianie znaczenia słów: Niedaleko pada jabłko od jabłoni (podobieństwo rodzinne),

jabłko niezgody (odwołanie się do mitologii greckiej).

• Ekspresja słowna – Jakie może być jabłko?

Jabłko.

Dzieci podają sobie jabłko i kończą zdanie: Jabłko może być..., podając jak największą liczbę

określeń jabłka w formie przymiotnikowej, np.: słodkie, kwaśne, czerwone, twarde...

 

• Karta pracy, cz. 1, nr 39.

 



• Rozmowa na temat przetworów owocowych

– ich rodzajów i tego, co jeszcze można zrobić z owoców

(np.: sałatki, ciasto, kompot, mogą być

dodatkiem do deserów...).

 

• Tablica demonstracyjna nr 17.

− Posłuchajcie nazw owoców

i przetworów przedstawionych na zdjęciach.

− Powtarzajcie je za mną.

− Z czego możemy zrobić kompoty, konfitury i soki?

 

• Zabawa Prawda to czy plotka? Kartoniki z wyrazami: tak, nie.

Dzieci odczytują z N. wyrazy: tak, nie, umieszczone na kartonikach.

Używają ich do oznaczenia

prawdy lub fałszu w podanych zdaniach.

Na drzewach rośnie szarlotka.

Jedzenie owoców jest zakazane.

Gruszki należy myć przed obraniem.

Śliwki są jasnoróżowe, a jabłka – kwadratowe.

Z winogron robi się sałatkę.

W kompocie można znaleźć łopatkę.

Owoce są bardzo zdrowe.

 

• Zabawa ruchowo-naśladowcza W sadzie.

Naśladowanie czynności wykonywanych w sadzie: wchodzenia po drabinie na drzewa,

zrywania jabłek, zbierania jabłek leżących pod drzewami, przenoszenia koszy z jabłkami,

grabienia opadłych liści...

 

 

• Rysowanie na kartce trzech jabłek różniących się wielkością (od największego do najmniejszego).

 

• Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał Sałatka owocowa.

Kartoniki z obrazkami owoców (4 rodzaje, 5 rodzajów).

Dzieci siedzą w kole na krzesełkach. Losują kartoniki z obrazkami owoców (4 rodzaje, 5 rodzajów).

N. lub chętne dziecko mówi, z jakich owoców robi sałatkę, np.: Robię sałatkę z jabłek

i gruszek. Dzieci, które mają te owoce na kartonikach, zamieniają się miejscami między sobą.

Hasło Sałatka owocowa jest sygnałem, aby miejscami zamieniły się wszystkie dzieci.

K

 

Październik, tydzień 1 Jesień w sadzie

Dzień 3 Owoce egzotyczne

 

 

• Ćwiczenie pamięci ruchowej.Długi sznurek.

Dzieci chodzą po trasie w kształcie owocu (jabłka, gruszki, śliwki), ułożonej z długiego sznurka.

Po chwili N. zabiera sznurek i dzieci chodzą po podłodze, po zapamiętanej trasie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Październik, tydzień 1 Jesień w sadzie

Dzień 4 Jesienią sady się rumienią

 

Zajęcia 1. Badanie równoliczności zbiorów. Zabawa matematyczna Liczymy owoce.

• Zabawa klockami w kształcie kół.

Klocki w kształcie kół, w kolorach niebieskim i zielonym.

N. układa w jednym szeregu niebieskie klocki w kształcie kół. Dzieci liczą klocki (6). Potem

układa pod nimi zielone klocki w kształcie kół – tej samej wielkości co niebieskie i w tej samej

liczbie (6). Dzieci liczą zielone klocki, porównują ich liczbę z liczbą niebieskich klocków (tyle

samo). Potem N. rozsuwa szereg zielonych klocków i pyta dzieci: Których klocków jest więcej?

• N. układa szereg dużych klocków w kształcie kół (6), a pod nim – szereg małych klocków

w kształcie kół (6). Pyta dzieci: Których klocków jest więcej? (Klocki są w tym samym kolorze).

Klocki w kształcie kół: małe i duże.

• Zabawa owocami (z wykorzystaniem sylwet).

Sylwety owoców.

Dzieci liczą jabłka (6) i śliwki (6).

N. układa owoce w szeregu: 6 jabłek, a pod nimi, też w szeregu – 6 śliwek.

Pyta dzieci: Których owoców jest więcej?

• Oglądanie obrazków owoców umieszczonych na tablicy. Dzielenie ich nazw na sylaby (i na

głoski, jeżeli dzieci potrafią).

Obrazki owoców.

• Liczenie owoców umieszczonych w koszyku.

Owoce w koszyku, kartoniki z krążkami.

Dzieci, po policzeniu owoców danego rodzaju, umieszczają na tablicy, obok obrazka danego

owocu, kartonik z odpowiednią liczbą krążków i mówią, ile jest danych owoców (jeden lub dwa).

• Pokaz i omówienie liczb 1 i 2.

Liczby 1, 2.

− Z jakich elementów się składają?

− Co przypominają?

− Gdzie (na czym) można zobaczyć liczby 1 i 2? (Na monetach, tarczy zegara...).

• Umieszczenie kartoników z liczbami 1 i 2 przy kartonikach z krążkami, znajdujących się obok

obrazków owoców z koszyka.

 

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 4.

• Połączenie liczby 1 z pętlami, w których jest jeden owoc.

• Pokaz kreślenia cyfry 1 przez N.

− Kreślenie cyfry 1 w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.

• Pisanie cyfry 1 po śladach, a potem – samodzielnie.

 

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 6.

• Dorysowywanie lub skreślanie obrazków warzyw tak, aby w każdej pętli było ich po 2.

• Pokaz kreślenia cyfry 2 przez N.

− Kreślenie cyfry 2 w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.

• Pisanie cyfry 2 po śladach, a potem – samodzielnie.

 

K

Październik, tydzień 1 Jesień w sadzie

Dzień 5 Gromadzimy zapasy na zimowe czasy

• Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny Dobierz obrazek.

Obrazki (np.: las, waga, noga, mama, tata, dym, syn, mapa, zupa, waza).

N. (a potem chętne dzieci) dzieli na głoski nazwy wybranych obrazków, które leżą rozłożone

przed nim. Dzieci wskazują obrazek, którego nazwa została podzielona na głoski. Przykładowe

obrazki: las, waga, noga, mama, tata, dym, syn, mapa, zupa, waza itp. (Można wykorzystać

tablicę demonstracyjną nr 20).

• Ćwiczenia logorytmiczne: poruszanie się zgodnie ze słowami rymowanki.

Zbieramy owoce, zrywamy owoce.

Zerwę ci jabłuszko, jak tylko podskoczę.

Dwa kroki na prawo, dwa kroki na lewo.

O, przed nami stoi takie wielkie drzewo.

Obiegnę je w koło, przykucnę na trawie,

zwinę się jak jeżyk, kolców nie wystawię.

 

Zajęcia 1. Słuchanie wiersza Marii Kownackiej W spiżarni.

• Zapoznanie z wierszem.

W spiżarni na półkach są główki kapusty,

zapasów bez liku. ogórki kiszone.

Są dżemy, kompoty, A gdy będzie w zimie

złoty miód w słoiku. tęgi mróz na dworze,

I cebula w wiankach, zapachnie nam lato,

i grzyby suszone, gdy słoik otworzę.

 

• Tablica demonstracyjna nr 19.

− To jest wyraz zapasy.

− Powtórzcie. Podzielcie go na sylaby.

− Przeczytam go po literze. Powtarzajcie za mną.

− Co słyszycie na początku słowa zapasy? Co słyszycie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin