Proces pielęgnowania - stwardnienie zanikowe boczne - oddział neurologiczny z pododdziałem udarów mózgu.docx

(21 KB) Pobierz

Oddział neurologiczny z pododdziałem udarów mózgu

                                                                                          

KRÓTKI OPIS PRZYPADKU:

Opis: Pacjent, lat 58, hospitalizowany po raz pierwszy z rozpoznaniem – stwardnienie zanikowe boczne. W badaniu lekarskim stwierdzono u pacjenta osłabienie siły mięśniowej występujące w obrębie kończyn górnych i dolnych, zaniki mięśniowe, zaburzenia opuszkowe, tzn. zaburzenia fonacji - mowa staje się „nosowa”, niewyraźna w wyniku porażenia mięśni krtani, oraz zaburzenia połykania, będące następstwem porażenia mięśni podniebienia miękkiego i języka. Z powodu tych zaburzeń pacjent w ostatnich 6 miesiącach utracił prawie 10 kg. Porusza się samodzielnie, lecz szybko się męczy. Świadomość prawidłowa. Parametry życiowe w normie.

 

 

Nazwisko i imię pacjenta:               A. D.                                                                                                                 Lat:  58

                                                            

Data

Diagnoza/rozpoznane problemy pielęgnacyjno-opiekuńcze.

Cel działań pielęgniarskich/

cel opieki

Plan działań leczniczo- pielęgnacyjnych, rehabilitacyjnych

i edukacyjnych

Ocena wyników opieki pielęgniarskiej

26.05.2022

Ograniczenie zdolności ruchowej i samoobsługowej, spowodowane osłabieniem i zanikiem mięśni, spastycznością, a także narastającą męczliwością.

·         Pomoc choremu w jak najdłuższym utrzymaniu niezależności w poruszaniu się i wykonywaniu czynności życia codziennego.

·         Zachęcanie pacjenta w początkowej fazie choroby do samodzielnego wykonywania zwykłych codziennych czynności, lecz w sposób oszczędzający energie(planowanie dnia, unikanie pośpiechu, zbędnych czynności i dźwigania, wykonywanie czynności raczej w pozycji siedzącej niż stojącej, umieszczanie przedmiotów i sprzętu codziennego użytku w zasięgu ręki),

·         Przekazanie choremu i opiekunom wiedzy dotyczącej sposobów łagodzenia objawów przewlekłego zmęczenia, w tym: technik oszczędzania energii, np. dzielenie zadań na krótsze składowe, stosowanie przerw ; technik pozycyjnych redukujących napięcie mięśni

·         Współudział w rehabilitacji pacjenta przez prowadzenie regularnych, umiarkowanych ćwiczeń ruchowych, obejmujących pełen zakres ruchów w poszczególnych stawach – początkowo ćwiczenia powinny być prowadzone przez rehabilitanta lub fizjoterapeutę, później przez pielęgniarkę i członków rodziny,

·         Pomoc pacjentowi w korzystaniu z indywidualnie dobranego przez lekarza lub rehabilitanta sprzętu rehabilitacyjnego

·         Redukowanie nadmiernego napięcia mięśniowego (spastyczności) przez: bierne rozciąganie mięśni, podawanie leków zmniejszających napięcie mięśniowe na zlecenie lekarza

·         Edukacja na temat zastosowania usprawnień w domu chorego, np. zamocowanie poręczy przy wannie i toalecie, wprowadzenie przedmiotów z dużymi uchwytami, wykorzystywanie przedmiotów ułatwiających spożywanie posiłków, rezygnacja z guzików, sznurowadeł na rzecz zamków błyskawicznych, rzepów.

·         Przeprowadzono rozmowę edukacyjną z chorym.

·         Pacjent samodzielny, udzielono niewielkiej pomocy w czynnościach higienicznych

26.05.2022

Ryzyko niedożywienia z powodu zaburzeń połykania.

·         Zapewnienie odpowiedniego stanu odżywienia i nawodnienia organizmu.

·         Zapobieganie zakrztuszeniu i zadławieniu

·         Regularna ocena stanu odżywienia – pomiar masy ciała, BMI.

·         Dostosowanie konsystencji pokarmu do stopnia nasilenia dysfagii (zagęszczanie płynów, rozdrabnianie, miksowanie pokarmów, jeśli zajdzie potrzeba modyfikacja diety na półpłynną).

·         W przypadku znacznych zaburzeń połykania – karmienie chorego przez sondę żołądkową (udokumentowanie każdego posiłku w karcie pielęgnowania).

·         Stosownie diety odpowiedniej do zapotrzebowania energetycznego, bogatej w sole mineralne i nienasycone kwasy tłuszczowe.

·         Założono sondę żywieniową do żołądka oraz diety przemysłowej.

26.05.2022

Ryzyko upadku z powodu osłabienia siły mięśniowej

·         Zapobieganie upadkom i urazom

·         Pouczenie unikania gwałtownych ruchów zwłaszcza przy zmianie pozycji ciała

·         Zapewnienie częściowej lub całkowitej pomocy przy przemieszczaniu się (asekuracja, prowadzenie, przewożenie chorego).

·         Zastosowanie sprzętu ortopedycznego ułatwiającego poruszanie się (np. balkonika, wózka siedzącego).

·         Pouczenie o dbaniu o porządek w otoczeniu pacjenta, aby uniknąć przedmiotów, o które pacjent mógłby się potknąć

·         Ryzyko upadku zostało zmniejszone

26.05.2022

Cierpienie psychiczne spowodowane rozwojem choroby i narastającymi objawami, lęk przed śmiercią.

·         Łagodzenie cierpienia, wsparcie emocjonalne oraz duchowe chorego i jego rodziny.

·         Wyeliminowanie bólu i zmniejszenie innych dolegliwości przez zastosowanie zabiegów pielęgnacyjnych oraz podawanie leków przeciwbólowych i innych środków farmaceutycznych na zlecenie lekarza.

·         Wykonywanie wszystkich zabiegów pielęgnacyjnych w warunkach intymności i poszanowania godności pacjenta.

·         Bycie z chorym, okazywanie empatii, życzliwości, zainteresowania, zainteresowania, gotowości do spełnienia potrzeb, do słuchania, przy dojrzałej akceptacji nieuchronności cierpienia pacjenta.

·         Zapewnienie opieki psychologicznej przez specjalistę.

·         Zapewnienie opieki religijnej zgodnie z wolą chorego, np. posługi kapłańskiej.

·         Zapewniono wizytę psychologa.

·         Lęk pacjenta zmniejszył się.

26.05.2022

Trudności w komunikowaniu się chorego z otoczeniem i wycofanie się z kontaktów społecznych, z powodu narastających dyzartrycznych zaburzeń mowy

·         Ułatwienie porozumiewania się i podtrzymywanie komunikacji chorego z innymi osobami.

·         Poinformowanie chorego, aby przed rozmową usunął nadmiar śliny, nie mówił zbyt długo i głośno, aby w połowie wypowiadanej sentencji wykonywał oddech i robił przerwę

·         Zachęcanie chorego, zwłaszcza w początkowym okresie do wykonywania ćwiczeń głosowych, zalecanych przez logopedę np. treningu mięśni ustno-twarzowych, treningu oddechowego.

Nawiązanie pozytywnego kontaktu z pacjentem.

·         Przeprowadzono rozmowę edukacyjną z chorym.

                                                                                                                                                                                             

 

 

              

Zgłoś jeśli naruszono regulamin