W kręgu heglowskiej dialektyki - Halina Perkowska (1987, Wydawnictwa Naukowe US).pdf

(7035 KB) Pobierz
UNIWERSYTET
SZCZECIŃSKI
HALINA
PERKOWSKA
W
KRĘGU
HEGLOWSKIEJ
DIALEKTYKI
SZCZECIN
1987
Komitet
Redakcyjny
Tadeusz
Białecki,
Edrnard
Iloma
Feliks
Prusak
Redaktor
Naczelny
Krystyna
Michalska
-
(sekretarz)
ISSN 0860-2751
WYDAWNICTWA
NAUKOWE
UNIWERSYTETU
SZCZECIŃSKIEGO
Wydanie
I.
Nakład
2204-80
egz.
Ark.
wyd.
9,5
Ark.
druk.
11
Format
B5
Cena
200,—
SZGrat.
III-
0691-11.18-86
210
+
80+26
N-4/42
SPIS
TREŠCI
Wstęp.
Marksizm
1
jego
zwięzki
z
filozofię
Hegla
.........
5
Rozdział
.1.
Zarys
heglowskiego
stanowiska
filozoficznego
.......25
Rozdział
Zarys
heglowskiej
II.
filozofii
człowieka
...........35
III.
Rozdział
Hegel
a*
humanizm......................................
Rozdział
66
IV
Dialektyka
natury
i
kultury
w
myśli
filozoficznej
Hegla
.
.
77
Rozdział
V
.................................................
..95
Dialektyczna
struktura
działania
Rozdział
VI
Heglowska
koncepcja
wolności
.......
Bibliografia
....................
...
129
170
W
S
T
f
P
MARKSIZM
I
JEGO
ZWIĄZKI
Z
FILOZOFIĄ
HEGLA
Przedstawiona
praca
jest
wybrane
wątki
heglowskiego
filozofii
zbiorem
rozpraw,
interpretujących
Hegla,
z
perspektywy
podstawowego
rozstrzygnięcia
filozoficznego
tj,
uznania,
rzeczywistość
i
poszczególne
jej
sfery
konstytuowane
przez
relację
dialektycznie
więżącą
podmiot
z
przedmiotem.
Rzeczywistość,
w
ujęciu
heglowskim,
jawi
się
jako
nieustan­
na
gra
napięć
między
sferą
podmiotu
i
przedmiotu.
Gra
ta,wy­
twarzając
przeciwieństwa
oraz
znosząc
je
w
nadrzędnych
jednorodności
ontycznej
oraz
źródeł
ich
strukturalnego
kcjonalnego
zróżnicowania.
synte­
zach,
zmierza
do
pełnego
pojednania
tych
sfer,
odsłonięcia
ich
i
fun­
Na
gruncie
systemu
Hegla,
nowi
opozycja
podmiot-przedmiot
sta­
odwzorowanie
struktury
tego,
co
Hegel
traktuje
jako
ostateczną
i
absolutną
realność,
tj.
myśli.
Dlatego
też,
podstawową
przesłankę
jego
filozofii
można
uznać
zabieg
kologizowania
,
za
zon-
"ubytowsnia"
myśli
/rozumu,
pojęcia/.
Konse­
problema­
kwencją
zontologizowania
myśli
jest
włączenie
w
jeden
ruch
pro­
blematyki
tradycyjnie
w
filozofii
rozdzielanej,
tj.
tyki
ontologicznej,
epistemologlcznej
,i
historycznej.
Wynika
to
z
uznania,
rzeczywistość
stości
wzajemnie
kontynuującymi
się
i
wiedza
o
rzeczywi­
stronami
jednej
stru­
ktury,
stronami
zarazem
przeciwstawnymi
sobie,
jak
i
wobec
sie­
bie
komplementarnymi.
Żadna
ze
stron
a
nie
może
zaistnieć
poza
systemem
wzajemnych
odniesień,
Hegla,
z
tej
samej
takich
jak
np.
odniesienia
wywodzących
te
tworzą
ich
treść,
ich"substancjęDotyczy
to
również
wszelkich,
"natury"
myśli
zdaniem
się
opozycji,
człowiek-świat,
natura-kultur8,
społeczeństwo
-jednostka,
wolność-konieczność
itp.
Rozpowszechnione
w
obiegowej
opinii
przekonanie,
traktował
rzeczywistość
jako
miejsce
pełnego
Hegel
podporządkowania
człowieka
//jego
woli
i
świadomości/
anonimowym,
niekontrolowa-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin