auto_motor_i_sport_2022_06_HQ_STONKS.pdf

(36778 KB) Pobierz
9 obowiązkowych
systemów
asystujących
nr 6 / czerwiec 2022
cenA 11,99 zł
(w tym 8% VAT)
www.auto-motor-i-sport.pl
Rok wyd. XXXI, nr 373 Nr ind. 352322
ISSN 1426-6385
Pojedynek hybryd
Mercedes C
kontra
BMW 3
W wielu miastach Europy tzw. strefy
czystego transportu funkcjonują już od lat.
Od przyszłego roku zaczną się pojawiać
również u nas, a pierwszym miastem, które
je wprowadzi, będzie Kraków. Str. 16.
Roman Popkiewicz
OD REDAKtORA
okładnie tak samo było 20
lat temu, kiedy debiutowała
limuzyna serii 7 zaprojekto-
wana przez Chrisa Bangle’a.
Za sprawą wystającej pokrywy bagaż-
nika całkowicie zerwała z tradycją pro-
jektowania nadwozi w kształcie klina.
Do tego doszedł iDrive, system multi-
medialno-nawigacyjny z nowatorskim
sposobem obsługi. W samochodowym
świecie długo był to temat numer je-
den, opinie były tak podzielone, że aż
miło popatrzeć, a limuzyna Bangle’a
sprzedała się lepiej niż którakolwiek
z poprzednich generacji „siódemki”.
Niemieckie marki, projektując kolejne
pokolenia swoich najbardziej luksu-
sowych modeli, stosują sprawdzone
podejście – powolna, stopniowa
ewolucja stylu nadwozia, za to duże
zmiany techniczne, czyli coraz bar-
dziej zaawansowane układy napę-
dowe i jezdne, wyszukane elementy
wyposażenia, nowe funkcje multime-
diów i łączności. Teraz BMW znów
wywraca ten świat do góry nogami,
wprowadzając bardzo odważne i kon-
trowersyjne zmiany stylizacji nadwo-
zia. Jednak pod karoserią „siódemki”
jest sporo elementów z limuzyny po-
przedniej generacji (spalinowe układy
napędowe) i innych modeli koncernu
(konstrukcja napędu elektrycznego).
Stara zasada promocji i public rela-
tions głosi, że „nie jest ważne, czy
mówią o nas dobrze, czy źle, ważne,
żeby mówili i nie przekręcili nazwiska”.
BMW jest mistrzem w jej stosowaniu.
D
Budząca kontrowersje stylizacja
nadwozia i przeprojektowana
kabina z kinem samochodowym
dla pasażerów podróżujących z tyłu
– o najnowszym BMW serii 7 oraz
innych premierach piszemy na str. 8
Subaru Solterra od spalin i hałasu silnika
woli ciszę. Czy fani marki zaakceptują
elektryczny model? Kilka godzin
spędzone za kierownicą przedproduk-
cyjnego auta wskazuje, że duch Subaru
na pewno w nim nie zginął. Str. 42.
Lancia 037 to jeden z samochodów,
który określa się jako legendę rajdów.
Z silnikiem umieszczonym centralnie
i znakomitym układem jezdnym była,
według Waltera Röhrla, „jak auto F1
na oesie”. Kultowy model wskrzesiła
firma Kimera. Wrażenia z jazdy
prezentujemy na str. 98.
spis treści
AMiS
06/
2022
tematy
z okładki
Mazda CX-60
Dzięki temu SUV-owi Mazda
wkracza do klasy premium
– jak zawsze własną drogą
38
AlfA Romeo tonAle
Crossover z lekko zelektryfikowa-
nym układem napędowym
i talentem do jazdy w zakrętach
32
14
24
poLe position
nowe modele
Samochody sportowe i luksusowe
– BMW 7 i i7, Ferrari 296 GTS,
Mercedes EQS SUV i inne
8
ekstRA
75 lat marki Ferrari – historia
szybkich aut, sportowych
zwycięstw i rynkowego sukcesu
14
Środowisko
Strefa czystego transportu – jakie
samochody nie wjadą bez opłaty
16
Gadżet
McLaren MCL36, czyli bolid F1
w wersji Lego i 600-stronicowa
książka o królowej sportów
18
tuRystykA
Jak zmienić samochód w kampera
– namioty i skrzynie kempingowe.
Mało znane kolekcje aut
20
bezpieCzeństwo
Cyfrowe funkcje współczesnych
samochodów, czyli jak elektronika
ułatwia życie kierowcom
22
AlfA Romeo
tonAle
Od zera do bohatera
Na drodze szybko okazuje się, że zawieszenie tego samochodu jest dość sztywno
zestrojone i bardzo stara się, żeby kontakt kół z nawierzchnią był możliwie najlepszy.
Jest to tego rodzaju przyjemna sztywność układu jezdnego, że nawet jeśli wiesz,
iż coś tu poświęcasz, to wiesz też, że zyskujesz znacznie więcej.
24
czerwiec 2022
/
auto motor i sport
20
indeks
aut 06/22
Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 160 KM 24
Audi e-tron S Sportback
BMW 330e
67
46
32
60
72
72
98
46
94
95
30
58
66
96
44
68
42
54
97
72
28
93
RenAult meGAne
Hybrydowy kompakt, czyli najlep-
sza wersja zwykłego Megane
Citroën C5 X PHEV
Dacia Jogger Eco-G 100
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Kimera EVO37
Mercedes C 300 e
Nissan Juke
Peugeot 2008
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche Panamera 4 e-Hybrid
Renault Megane E-Tech
Renault Captur
Skoda Karoq 1.5 TSI
Skoda Fabia 1.0 MPI
Subaru Solterra
Suzuki S-Cross Hybrid 1.4
Suzuki Vitara
Volvo XC40 Recharge
VW ID. Buzz
VW T-Roc
72
66
audi e-tron s
Jest bardzo mocny, szybki,
wygodny i luksusowy. Wyróżnia
się nawet wśród dużych SUV-ów
testy i jazdy
Vw id.buzz
Elektryczny van ma silnik z tyłu
jak jego praprzodek, dzięki temu
jest w nim więcej miejsca
MerCedes C i bMw 3
Dwie hybrydy mocno różniące
się elektrycznym zasięgiem.
Test wersji o mocy 292 i 313 KM
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV 38
Nissan Townstar Combi 1.3 DIG-T 59
67
46
skoda fabia
Sto dni z miejskim samochodem
w wersji z najsłabszym silnikiem
i najbogatszym wyposażeniem
28
suzuki s-Cross
Nowy model Suzuki ma wiele
tradycyjnych rozwiązań, ale jest
nowocześniejszy od poprzednika
poRsche 911 Gts
Ma bardzo wysoki poziom komfor-
tu i właściwości jezdne ostrzejsze
niż zwykła Carrera
68
54
AutA elektRyczne
Test Volvo XC40 Recharge,
Hyundaia Ioniqa 5 i Kii EV6
z silnikami o mocy ponad 200 KM
30
rolls-royCe Ghost
Dłuższa wersja 5,5-metrowej
limuzyny – miejsca nie brakuje,
tak jak mocy 570-konnego silnika
CitroËn
c5 X
Skoncentrowany na wygodzie
pasażerów, a gdy trzeba, pełen
temperamentu. Test hybrydy
72
56
32
poRsche pAnAmeRA 4
Hybrydowa Panamera jest spor-
towa i luksusowa jednocześnie
technika
systeMy asystuJąCe
Kontrowersje wokół „czarnej
skrzynki” i systemu czytającego
znaki ograniczenia prędkości
subARu solteRRA
Czy Subaru bez odgłosu boksera
to wciąż Subaru? Elektryczna
Solterra pokazuje, że tak
58
nissan townstar
Udany kombivan, ale lepszy
do przewozu towarów niż ludzi
86
42
59
skodA kARoq
Po niewielkim face liftingu
wygląda nowocześniej i zużywa
mniej benzyny – wersja 1.5 TSI
autokomis
auta używane
Małe crossovery – VW T-Roc,
Nissan Juke, Peugeot 2008,
Renault Captur i Suzuki Vitara
fascynacje
kiMera eVo37
Restmod na bazie rajdowej Lancii
z lat 80. Na drogach i krętym
torze sprawdzamy, na co go stać
daCia JoGGer
Uczciwy samochód za uczciwe
pieniądze – niezbyt dynamiczny,
za to obszerny i wygodny. Test
44
60
92
98
22
www.auto-motor-i-sport.pl
56
Zgłoś jeśli naruszono regulamin