Apteka […]
Strona 2 z 9
SOP-00
Wersja: 00
Data wdrożenia: xxxx
STANDARDOWA PROCEDURA OPERACYJNA
(SOP)
Tytuł:
SZKOLENIA PRACOWNIKÓW
Podsumowanie:
Niniejsza procedura opisuje procedurę szkolenia pracowników
Stanowisko
Data, podpis
Autor
Sprawdzone przez
Zatwierdzone przez
Kierownik apteki
Historia
Wersja
Data wdrożenia
Opis zmiany
00
[…]
Opracowanie dokumentu
Spis treści
1. Wytyczne 3
2. Cel i zakres 3
3. Odpowiedzialność 3
4. Definicje 3
5. Procedura 4
6. Referencje i załączniki 5
· Ustawa z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne – “Prawo farmaceutyczne” (UPF)
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad szkolenia pracowników w Aptece […] z procedur obowiązujących w Aptece.
Zakres stosowania obejmuje Aptekę […], mieszcząca się w…….., posiadającą zezwolenie na prowadzenia apteki […]
3.1. Kierownik apteki odpowiada za:
3.1.1. nadzorowanie przestrzegania zasad niniejszej procedury
3.1.2. zapewnienia, że każdy Pracownik otrzymał odpowiednie szkolenie przed rozpoczęciem wykonywania swoich obowiązków
3.1.3. zatwierdzanie pisemnego programu szkoleń
3.1.4. prowadzenie i aktualizację indywidualnych kart szkoleń lub wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za prowadzenie dokumentacji szkoleń.
· Apteka - placówka ochrony zdrowia publicznego, w której osoby uprawnione świadczą w szczególności usługi farmaceutyczne, o których mowa w art. 86 ust. 2. Ustawy prawo Farmaceutyczne
· Kierownik Apteki – Farmaceuta odpowiedzialny za prowadzenie apteki, spełanijący wymogi określone w art.88 Ustawy Prawo Farmaceutyczne
· Produkty: produkty lecznicze, wyroby medyczne oraz środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, w stosunku do których wydano decyzje o objęciu refundacją oraz pozostały asortyment Apteki
5.1. Zasady ogólne
5.1.1. Apteka zapewnia szkolenie pracownikom apteki, zaangażowanym w wykonywanie czynności, w tym czynności fachowych.
5.1.2. Każdy Pracownik zaangażowany w działalność związaną z obrotem i przechowywaniem Produktów powinien:
§ posiadać odpowiednie kompetencje oraz doświadczenie przed rozpoczęciem wykonywania swoich obowiązków
§ zostać przeszkolony w zakresie procedur wewnętrznych,
§ zostać przeszkolony z zakresu obsługi systemów komputerowych,
§ zostać przeszkolony z wymogów prawnych związanych z obrotem i przechowywaniem Produktów
5.1.3. Pracownik, który nie otrzymał odpowiedniego przeszkolenia, nie może zostać dopuszczony do wykonywania obowiązków związanych z obrotem i przechowywaniem produktów leczniczych i wyrobów medycznych.
5.1.4. Każdy Pracownik powinien posiadać wykształcenie odpowiednie do swoich obowiązków.
5.1.5. Każdy Pracownik powinien otrzymać szkolenie wstępne oraz okresowe, zgodnie z pisemnym programem szkoleń.
5.1.6. Szkolenie powinno zawierać zasady obrotu i przechowywania produktów oraz unikania dopuszczenia do łańcucha dostaw sfałszowanych produktów leczniczych i wyrobów medycznych.
5.1.7. Każdy Pracownik, który zajmuje się jakimikolwiek produktami wymagającymi stosowania specjalnych warunków przechowywania i obchodzenia się, powinien otrzymać stosowne szkolenie.
5.1.8. Szkolenia mogą być przeprowadzane w miejscu pracy (Apteka), poprzez system e-learningowy lub w innej formie zapewniającej odpowiednią jakość szkolenia.
5.1.9. Szkolenia mogą być przeprowadzane przez Kierownika Apteki lub wyznaczoną przez niego osobę.
5.1.10. Szkolenia z wdrażania nowych procedur/instrukcji, odbywają się przed (lub najpóźniej w dniu) wejścia w życie procedury/instrukcji; i dotyczą tych pracowników, na których prace zmiana ma wpływ. Nie wymagane jest szkolenie pracowników, jeśli zmiana dokumentu dotyczy np. obowiązków Kierownika Apteki.
5.1.11. Szkolenie nie jest wymagane, w przypadku osób, które tworzyły, sprawdzały bądź zatwierdzały dokument (procedurę lub instrukcję).
...
ChomikKulturalny