Strona 8 z 9
SOP-26
Wersja: 01
Data wdrożenia: 12 luty 2020
STANDARDOWA PROCEDURA OPERACYJNA
(SOP)
Tytuł:
UTRZYMANIE WŁAŚCIWEGO STANU TECHNICZNEGO POMIESZCZEŃ I URZĄDZEŃ. Nadzór nad aparaturą pomiarową
Podsumowanie:
Dokument opisuje zasady postępowania mające na celu utrzymanie pomieszczeń, urządzeń, we właściwym stanie technicznym oraz zasady ich okresowych przeglądów.
Stanowisko
Data, podpis
Autor
Kierownik Apteki
Sprawdzone przez
Zatwierdzone przez
Historia
Wersja
Data wdrożenia
Opis zmiany
01
Nowy dokument
Spis treści
1. Wytyczne 3
2. Cel i zakres 3
3. Odpowiedzialność 3
4. Definicje 3
5. Procedura 4
6. Referencje i Załączniki 6
· Ustawa z dnia 6 września 2001 roku – Prawo farmaceutyczne – “Prawo farmaceutyczne”,
· Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 października 2002 r. w sprawie podstawowych warunków
prowadzenia apteki
·
Procedura ma na celu zapewnienie utrzymania stanu technicznego pomieszczeń i sprzętu gwarantującego zapewnienie integralności oraz utrzymanie prawidłowej jakości produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz pozostałego asortymentu apteki.
1.
2.
3.
3.1.
3.1.1.
3.1 Kierownik Apteki odpowiada za:
3.1.1 Nadzór nad przestrzeganiem zasad niniejszej procedury
3.1.2 Dokonywanie we współpracy z Zleceniobiorcą przeglądów pomieszczeń oraz sprzętów
3.1.3 Zatwierdzanie i nadzorowanie harmonogramu przeglądów technicznych
3.1.4 Archiwizację dokumentacji związanej z utrzymaniem właściwego stanu technicznego
3.1. Zleceniobiorca odpowiada za:
3.1.1. Przestrzeganie zasad niniejszej procedury
3.1.2. Utrzymywanie właściwego stanu urządzeń i pomieszczeń, nadzór nad przeglądami
3.1.3. Nadzorowanie naprawiania powstałych uszkodzeń
3.1.4. Zgłaszanie do Osoby Odpowiedzialnej koniecznych napraw
· Apteka - placówka ochrony zdrowia publicznego, w której osoby uprawnione świadczą w szczególności usługi farmaceutyczne, o których mowa w art. 86 ust. 2. Ustawy prawo Farmaceutyczne
· Kierownik Apteki – Farmaceuta odpowiedzialny za prowadzenie apteki, spełanijący wymogi określone w art.88 Ustawy Prawo Farmaceutyczne
· Produkty: produkty lecznicze, wyroby medyczne oraz środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, w stosunku do których wydano decyzje o objęciu refundacją oraz pozostały asortyment Apteki
· Sprzęt – jest to element wyposażenia apteki
4.
5.
5.1. Pomieszczenia i wyposażenie
5.1.1. Pomieszczenia są utrzymywane w czystości zgodnie z wytycznymi.
5.1.2. W przypadku wystąpienia uszkodzeń podłogi, ścian, drzwi, okien i innych elementów pomieszczeń, w których przechowywane są produkty, naprawy dokonywane są na zlecenie Kierownika Apteki w najbliższym możliwym terminie przy użyciu materiałów, które nie wywołują negatywnego wpływu na produkty przechowywane aptece.
5.1.3. Okresowa ocena stanu technicznego pomieszczeń jest przeprowadzana raz na kwartał.
5.1.4. Kryteria akceptacji dla poszczególnych elementów zostały opisane w poniższej tabeli.
Lp.
Oceniany element
Kryterium akceptacji
ChomikKulturalny