Bremicker E.-A., Komentarz do 2. Listu do Tesaloniczan.pdf

(1038 KB) Pobierz
ernst - august Bremicker
Komentarz
do 2. Listu
do tesaLoniczan
W oczekiwaniu na przyjście Pana Jezusa
Autor:
Ernst - August Bremicker
Tytuł:
Komentarz do 2. Listu do Tesaloniczan
W oczekiwaniu na przyjście Pana Jezusa
Wydawca:
Rozpowszechnianie Literatury Chrześcijańskiej
ul. Bukowina 55
43-180 Orzesze
email: kontakt@rlch.pl
www.rlch.pl
CSV Christliche Schriftenverbreitung
Postfach 10 01 53, 42490 Huckeswagen
Tytuł oryginału:
Den Herrn erwarten und Praxis des Christenlebens
Den 2. Thesalonicher- Brief besser verstehen
Tłumaczyła:
Maranatha Iwańska
Redagowanie i korekta:
Gabriela Misiak
Skład, projekt okładki, druk i oprawa:
Wydawnictwo Arka, www.arkadruk.pl
Cytaty biblijne, o ile nie zaznaczono inaczej, pochodzą z Biblii Warszawskiej,
Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 1975
Rok wydania: 2020
Pierwsze wydanie polskie
ISBN 978-83-954583-5-4
Wprowadzenie
T
ak jak w przypadku pierwszego listu, który apostoł Paweł napisał do
Tesaloniczan, centralnym tematem tego pisma jest przyjście Pana
Jezusa. Głównym powodem napisania obu listów był brak pouczenia
ich odbiorców. To właśnie ten brak chciał uzupełnić apostoł kierowany
przez Ducha Świętego.
Chociaż w obu przypadkach chodzi o przyjście Pana, warto zauwa-
żyć pewne różnice. W pierwszym liście, apostoł przedstawia tę wzniosłą
prawdę, że Pan Jezus – zanim w mocy i chwale powróci na tę ziemię
– przyjdzie, aby zabrać do siebie wszystkich, którzy należą do Niego
(1 Tes. 4,13-18). Pochwycenie żyjących wierzących oraz tych, którzy
zasnęli w Jezusie, jest głównym tematem pierwszego listu. W drugim
liście, pochwycenie wspomniane jest tylko raz (rozdz. 2,1). Nie stanowi
ono głównego tematu, ale mimo to, jest istotne dla właściwego zrozu-
mienia listu. Tutaj o wiele bardziej chodzi o przyjście Pana Jezusa na tę
ziemię, aby ustanowić na niej swoje Królestwo. To przyjście jest ściśle
powiązane z
dniem Pańskim.
Wierzący w Tesalonice byli jeszcze bardzo młodzi w wierze.
W Dziejach Apostolskich 17,1-9 czytamy, że Paweł tylko przez krót-
ki czas (ok. 3 tygodni) pozostał w tym mieście, po czym opuścił tam-
tejszych wierzących, aby przez Ateny udać się dalej do Koryntu (por.
bardziej szczegółowe wprowadzenie do 1. Listu do Tesaloniczan). Nie-
mniej jednak w chrześcijańskiej miłości braterskiej czuł się związany
z Tesaloniczanami i troszczył się – pomimo ich dobrego stanu i przy-
3
Komentarz do 2. Listu do tesaLoniczan
kładnego świadectwa – o ich duchowe powodzenie. Z jednej strony
słyszał o nich wiele pozytywnych rzeczy, z czego bardzo się cieszył
i czego nie ukrywał, z drugiej strony istniały powody do zmartwień,
ponieważ powstały wśród nich niejasności odnośnie pewnych kwestii
związanych z chrześcijańską nauką. Świadczą o tym oba listy.
Autor i czas powstania
Autorem tego listu jest apostoł Paweł, który pisze go w obecności
towarzyszy swojej podróży: Sylwana (Sylasa) i Tymoteusza (rozdz.
1,1). W chrześcijaństwie, autorstwo Pawła jest raczej powszechnie
uznawane – za wyjątkiem kilku krytyków Biblii i teologów. Podobnie
jak pierwszy list – także i ten – stosunkowo szybko znalazł się w obiegu
pośród wierzących. Ojcowie Kościoła: Polikarp (ok. 70-155), Ignacy (ok.
30-107) oraz Justyn Męczennik (ok. 100-165) wspominają go w swoich
pismach, a Ireneusz (140-202) wyraźnie go cytuje. Zawarty jest również
w powstałym wcześnie (koniec II w.) Kanonie Muratoriego.
Kilku uczonych krytyków próbowało wykazać, iż w Tesalonice
istniały dwa zbory i że każdy z nich otrzymał po jednym liście. Ponad-
to twierdzili, iż drugi list powstał znacznie wcześniej niż pierwszy.
Obie hipotezy nie mają sensu. Uważne przeczytanie obydwu pism
pozwala nam stwierdzić, że drugi list pozostaje w bezpośrednim związ-
ku z pierwszym. W 2. Liście do Tesaloniczan autor pogłębia jedynie
pouczenie pierwszego listu i wielokrotnie odwołuje się do niego.
Żaden chrześcijanin nie ma jednak wątpliwości, iż Paweł – kiero-
wany przez Ducha Świętego – napisał do zboru w Tesalonice dwa listy,
z których do dzisiaj odnosimy duchową korzyść.
Co więcej, czytając oba te listy, odnosi się wrażenie, że Paweł napisał
je w dość krótkim odstępie czasu. Po swoich odwiedzinach w Tesalonice
– w trakcie drugiej podróży misyjnej – udał się na południe i przez Ate-
ny dotarł do Koryntu. W międzyczasie Tymoteusz powrócił z Aten do
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin