gitarzysta-2022-05-bl.pdf

(63221 KB) Pobierz
Indeks 210072
CENA
16 PLN
(W TYM 8% VAT)
EC-1000T CTM
Z tradycyjnym mahoniowym korpusem o
full-thickness i niestandardowym wielowarstwowym
bindingiem, na pierwszy rzut oka LTD Deluxe EC-1000T
CTM może przypominać klasyczne gitary z minionych
epok. Ale przyjrzyj się bliżej. Cechy takie jak mostek
EverTune, progi ze stali nierdzewnej, nowoczesne
łączenie heel joint oraz innowacyjne przetworniki
Fishman multi-voice zapewnią Ci brzmienie i
wydajność potrzebne do najbardziej współczesnych
stylów muzycznych. Sprawdź nową EC-1000T CTM
wraz z dziesiątkami innych znakomitych modeli "New
for 2022" na www.espguitars.com.
EC-1000T CTM
Violet Shadow
EC-1000T CTM Evertune
Black
EC-1000T CTM
Vintage Gold Satin
OD REDAKCJI
SZTUKA JEST WYBOREM, WYBÓR JEST SZTUKĄ
Pokój nauczycielski
Bridget Mermikides
Gitara klasyczna
J.S. Bach Cello Suite 1
W tym miesiącu rozpisałam
dla Was bardzo popularny
utwór jednego z największych
i najbardziej wpływowych
kompozytorów w historii
muzyki…
s. 91
P
Piotr Słapa
Gitara akustyczna
Akompaniament: gra palcami (1)
Omawialiśmy wcześniej przy-
kłady techniki fingerstyle pod
kątem gry solowej. Teraz czas
poruszyć równie ważny temat
– akompaniament przy użyciu
palców…
s. 96
ewien dobry znajomy zapytał mnie niedawno dlaczego zniknąłem... Wówczas
ze zdziwieniem (bo przecież nie ‘zniknąłem’ – parafrazując słowa Kartezjusza
nadal ‘myślę, że jestem’) odkryłem, że ostatni mój wpis na Facebooku opubli-
kowałem niemal miesiąc temu. W internetowym wszechświecie tydzień jest
jak rok, a miesiąc to jak lat kilka. Uświadomiłem sobie, że wiążą się z tym dwie sprawy
i obie budzą we mnie wewnętrzny sprzeciw, który doprowadził do takich, a nie innych
wyborów. Po pierwsze, media społecznościowe rządzą się pewnymi regułami – i nie
mam tu na myśli tych z pogranicza socjologii i psychologii, chodzi o czysty mechanizm
– kiedy publikujecie regularnie, algorytm nagradza Was większym dotarciem, większe
dotarcie powoduje większą ilość reakcji, większa ilość reakcji powoduje kolejny awans
w ‘oczach’ deus ex machina i tak w kółko. Prowadzi to do sytuacji, w której czasem
miałkie i nieistotne treści zyskują status ‘soszialmediowego’ bestsellera, wypełniając
Internet zatykającym nozdrza intelektualnym pyłem. Konieczność stałego, regularnego
‘postowania’ powoduje z kolei dewaluację owych publikowanych treści, jakiekolwiek by
one nie były – podany na stół talerz ma być pobieżnie spożyty i szybko zastąpiony przez
nowy – ot, kolejna wersja ‘fastfoodu’, czyli jedzenia
śmieciowego. A w tym wypadku strawy dla ducha
(umysłu?), od której szybko nabawić się można nie-
strawności. I to jest właśnie: ‘Po drugie’. Po prostu
sytuacja, w której każdy plecie bez względu na to
czy ma coś sensownego do powiedzenia czy nie,
prowadzi do przykrycia treści wartościowych grubą
warstwą mułu. Jak mawiał Stanisław Lem, nadmiar
informacji = zero informacji.
W poszukiwaniu stymulantów, które przez owy
‘szum informacyjny’ trudno znaleźć w ‘necie’, od
dłuższego czasu przekopuję się przez zakurzone starocie, doznając często tego specy-
ficznego uczucia, nieobcego podobnym poszukiwaczom przygód niezależnie od epoki:
„Jakież to wszystko aktualne!” Wykopaliska takie nie obciążają w dodatku nadmiernie
domowego budżetu, bo książki których nikt już czytać nie chce (taki świat) można kupić
niemal ‘na wagę’. Jedną z najświeższych na mojej półce jest „O muzyce i wokół muzyki”
Pawła Beylina, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w roku 1974.
Kosztowała na Allegro – UWAGA – 2,99 PLN. Używając wyświechtanego frazesu,
będącego notabene przekleństwem branży muzycznej: „Świetny stosunek jakości do
ceny!”. Jest to zbiór felietonów tego socjologa, filozofa i wykładowcy PWSM i WST
w Warszawie, podzielonych na 4 części: „O krytyce”, „Sztuka społeczeństwo obyczaje”,
„W stronę awangardy” i „Estetyka”.
Znajdziemy tam m.in. tekst zatytułowany „O nielubieniu muzyki współczesnej”, w któ-
rym autor wspomina rozmowę ze znanym reżyserem, krytykiem i teoretykiem teatral-
nym: „...pewnego razu, pełen wiary w moc i oczywistość twierdzeń ogólnych, wyznałem
mu, że nie lubię opery. Której opery – zapytał Leon Schiller, uprzytomniając mi, co ja
właściwie takiego powiedziałem. Cóż bowiem znaczyło ‘nie lubię opery’. Była to krytyka
gatunku, siłą rzeczy rzutowana na wszystkie dzieła wchodzące w skład tego gatunku.
(...) W rzeczywistości żadna konwencja artystyczna nie przesądza z góry o wartości dzieł,
jakie w tej konwencji powstały. W każdej pojawiają się szmiry i arcydzieła.”
Niby truizm, a jakże często o nim zapominamy – pół wieku po słowach pana Pawła
nadal słyszę deklaracje ‘graniczące z pewnością’, że ktoś nie lubi bluesa, jazzu, shredu,
popu, country czy chociażby ‘muzyki współczesnej’ właśnie. Autor felietonu pisze, że
tego typu deklaracje wynikają albo z niewiedzy, albo z kompleksów. W skrócie, niewie-
dza prowadzi do niezrozumienia, a świadomość własnego niezrozumienia do komplek-
sów, te z kolei do zamykania oczu na to co wartościowe i obrony tego stanowiska jak
niepodległości.
Skoro jednak w każdym stylu muzyki można znaleźć coś wartościowego (albo szmirę),
nie bójmy się szukać i eksplorować nieznanych terytoriów, „nie mistyfikujmy się tym
totalnym lubieniem i nielubieniem. Nie twórzmy sobie fikcji w rodzaju ‘muzyki współ-
czesnej’, które to pojęcie obejmuje tylu twórców, kierunków i utworów, że w istocie
przestało znaczyć cokolwiek. Nie twórzmy sobie niepotrzebnych kompleksów z ich całą
zewnętrzną agresywnością. Każdy w muzyce coś lubi i czegoś nie lubi, sztuka jest zawsze
wyborem i im szerszy jest wachlarz tego wyboru, z tym bogatszą kulturą mamy do czy-
nienia. Gdyby wszyscy lubili wszystko, sztuka straciłaby swój sens. Stałaby się nie do
wytrzymania.”. Słowa napisane w maju 1969 r. ladies & gentlemen. Dokładnie 53 lata
temu. Nic dodać, nic ująć.
Krzysztof Inglik
redaktor naczelny
GITARZYSTA
maj 2022
3
Piotr Lemański
Jazz
Skala zmniejszona
Fakt, że w harmonii co
jakiś czas pojawia się akord
zmniejszony obliguje nas do
opanowania zarówno skali
cały ton-półton jak i półton-
-cały ton…
s. 98
Richard Barrett
Blues
Zielony gigant
Peter Green to postać z
klasycznego okresu póź-
nych lat 60. i wczesnych
70., która wniosła do
muzyki ogromną dawkę
pięknego grania…
s. 100
Sławomir Sobczak
Metal
Ruchoma pryma
W tym miesiącu zagramy riffy
bazujące na takich dwudźwię-
kach, w których drugi składnik
pozostanie niezmienny, nato-
miast pryma będzie zmieniać
swoje położenie…
s. 102
Tomasz Fulara
Gitara basowa
Podwójny strzał
Jeżeli utwór jest grany w nieco
wolniejszym tempie, to najczę-
ściej wybieraną przez basistę
techniką gry jest tradycyjna gra
palcami…
s. 104
Spis treści
5/2022
66
22
32
38
44
50
4
Arrow TL 22 Deep
Black Rosewood
Carter ST Standard MN
Takamine GLD12E-NS
Blackstar St. James
50 6L6H
Fender Dual Marine Layer
Reverb, Duel Pugilist
Distortion
Laney Cub-Super 12
Wstępniak
Pokój nauczycielski
Spis treści
Mikstura
Felieton: Adam Fulara
Felieton: Wojtek Wytrążek
Prenumerata
WYWIADY, HISTORIE
70
74
78
82
JOHN FRUSCIANTE
Naprawdę kocham gitarzystów takich jak Randy Rhoads czy
Eddie Van Halen za to jak potrafili sprawić, że instrument
w ich rękach eksplodował…
FRANK GAMBALE
Kiedy gram, a moja publiczność niczego nie czuje, wówczas
wszystko traci sens. Jeśli zagram jedną ze swoich ballad we
właściwy sposób, jest to prawdziwy wyciskacz łez…
SCORPIONS
Solo powinno być częścią muzyki i to jest to, do czego
zawsze zmierzam. Powinna być w nim jakaś melodia, która
przypomina główny motyw utworu…
BARTOSZ WÓJCIK
Podczas koncertów moje solówki są zawsze inne. Kładę duży
nacisk na ozdobniki, takie jak vibrato, czy bending. To są abso-
lutnie niezbędne atrybuty każdego rockowego gitarzysty…
MENTALLY BLIND
Zależało nam na tym, żeby udowodnić sobie, że w Polsce
można robić produkcje nie odbiegające od tych ze Stanów…
maj 2022
86
3
3
4
8
18
20
85
Redakcyjne
106 Stopka redakcyjna
GITARZYSTA
PHOTO: Courtesy of Guns N’ Roses
OUTLAW
ORIGINAL
GUNS N’ ROSES
RICHARD FORTUS
SIGNATURE FALCON
GRETSCHGUITARS.COM
©2021 Fender Musical Instruments Corporation. All Rights Reserved. Gretsch
®
and Falcon
are trademarks of Fred W. Gretsch Enterprises,
Ltd. and used herein under license. Bigsby
®
is a registered trademark of Fender Musical Instruments Corporation.
GITARZYSTA
maj 2022
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin