Aktualności lotnicze 1-2022.pdf

(2824 KB) Pobierz
Ukazuje się
od 1981
AKLOT
ł e jt o d e s
ISSN 1730-3028
WARSZAWA 2022
!* e e
NR 1 (152)
OŚRODEK («FORMACJI NAUKOWEJ
INSTYTUTU TECHNICZNEGO WOJSK LOTf^łCZYCH
01-494 W a rsza w a , Ut.T^S^Bfe Eó ^ sł^ w a -# ^ -
REDAKTOR NACZELNY - mgr inż. Krzysztof Bubrzyk tel,: 261 851 362
ZESPÓŁ REDAKCYJNY
mgr inż. K rzysztof BUBRZYK - redaktor naczelny
J ó z e f M aciej BRZEZINA
m gr Wioletta GRAMEK
m gr M agdalena MALCZEWSKA
OPRACOWANIE GRAFICZNE
m gr inż. K rzysztof BUBRZYK
ŁAMANIE TEKSTU
Tomasz GROCHOWSKI
DRUK
G rzegorz MARCINKOWSKI
' Copyright by Redakcja „Aktualności Lotniczych - AKLOT”
WYDAWNICTWO INSTYTUTU TECHNICZNEGO WOJSK LOTNICZYCH
01-494 Warszawa 46 (Koto), ul. Księcia Bolesława 6
Drukowano w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych
w NUMERZE:
ISOWE KONSTRUKCJE I TECnPiOLOGIE
TRAnsrO RM ACJA SIL POWIETRZnYCh BIAŁORUSI
5
5
BEZPIECZEŃSTWO
CYBEROBROHA SIL FOWIETRZnYCM
HISTORIA JEDFiEGO WYPADKU Z UDZIAŁEM BSP
7
7
9
BEZZAŁOGOWE STATKI FOWIETRZNE
MORSKA DEMOnSTRACJA
TURECKIE TB2 W KOnELIKTACfl O W YSOKIEJ IMTEnSYWnOŚCI
11
U
12
MODERNIZACJA
KO niEC PIERW SZEJ FAZY O RU m O W riEO O REMOPiTU LOGISTYCZHEOO F-35
14
14
WYFOSAŻEPilE POKŁADOWE IISAZIEMISE
WIDZIEĆ PRZEZ MOLĘ
15
15
NAPĘD
WYMIAHA SU n iK A E-55
17
17
TECHNOLOGIE POLA WALKI
nOW E SKRZYDŁO USAF
18
18
POLITYKA WOJSKOWA
ZMIAMY W U.S. AIR FORCE
UKRAiriA KU PU JE 2 4 TURECKIE B BSP
20
20
21
P R Z E nY SL LOTNICZY
ROZSĄDriE ROZWIĄZANIE
23
23
W SKRÓ CIE
W OBIEKTYWIE FOTOREPORTERA
BA LTIC A IR P O L IC in a 2 0 2 2
24
39
39
INFORMACJE ITWL
LOTEM! PO ZAKŁADACH
PIO niERKI POLSKIEGO LOTniCTWA
42
50
50
Zdjęcie na okładce:
NATO Baltic Air Policing 2022
fot. Sławek Krajniewski
Transformacja sił powietrznych Białorusi
Nowe konstrukcje i technologie
TRANSFORMACJA SIŁ POWIETRZNYCH BIAŁORUSI
Oficjalne źródła informacji pochodzące z sił zbrojnycłi Białorusi pod koniec 2021 r. poinformowały, że jed­
nostki powietrzne NATO prawdopodobnie ćwiczyły przeprowadzanie ataków, przelatując nad ich terytorium,
a talcże nad Rosją. Miało to miejsce podczas wykonywania lotów demonstracyjnych w Europie Wschodniej. Nasz
wschodni sąsiad twierdził, że jesienią 2021 r. odnotowywał ponad 30 lotów samolotów rozpoznawczych NATO
tygodniowo, a loty demonstracyjne bombowców strategicznych były przeprowadzane przez USA.
Białoruś pozostaje jedynym rosyjskim poważnym
sojusznikiem w dziedzinie obrony w Europie i stara się
zachować jedną z najlepiej przygotowanych do działania
sił zbrojnych na kontynencie. Sektor obronny produku-
do obrony powietrznej. Planowany jest również za­
kup dwóch eskadr zmodernizowanych myśliwców
MiG-29 i jednej eskadry ciężkich myśliwców Su-30SM.
Ten ostatni to najcięższy samolot przeznaczony do walki
w obliczu rosnących napięć z państwami NATO Białoruś
planuje zakup ciężkich myśliwców Su-30SM oraz dwóch
eskadr zmodernizowanych myśliwców MiG-29
je systemy obrony powietrznej, takie jak nowa naziemna
platforma mobilna średniego zasięgu Buk-MBK3, a tak­
że specjalizuje się w modernizacji samolotów pochodzą­
cych jeszcze z czasów sowieckich. Jest to usługa, któ­
rą szeroko świadczy m.in. Bangladeszowi, Wietnamowi,
Angoli i Syrii. Białoruś jest państwem, które dostarczyła
Azerbejdżanowi zaangażowanemu w konflikt graniczny
z Armenią systemy walki elektronicznej np. zestawy za­
kłóceń: Berezina, Groza-S i Groza-6 współfinansowane
zresztą przez Azerów. Świadczy to o dużych możliwo­
ściach, a także aktywności tego państwa na polu zbiera­
nia doświadczeń z wykorzystania swojego wrażliwego
i nowoczesnego sprzętu.
W obliczu rosnących napięć z państwami NATO
Białoruś planuje kupić od Rosji hipersoniczne poci­
ski balistyczne Iskander, a także kolejne jednostki sys­
temu obrony powietrznej dalekiego zasięgu S-400.
Na terenie kraju już rozmieszczono wiele jednostek
wspomnianego systemu oraz S-300 przeznaczonych
powietrze-powietrze z mocniejszymi silnikami oraz do­
skonałą manewrowością, przy mniejszej prędkości niż
jakikolwiek inny myśliwiec na kontynencie. Myśliwiec
ma zasięg operacyjny 1 500 km, a długotrwałość lotu wy­
nosi 3,5 godziny lub dłużej, jeśli zatankuje paliwo w po­
wietrzu, co pozwoli mu działać ofensywnie daleko w głę­
bi terytorium NATO.
Zakup przez Białoruś Su-30 był pierwszym dużym
zakupem zagranicznych samolotów bojowych od czasu
upadku Związku Radzieckiego. Choć spekulowano, że
w przyszłości ten kraj może być w stanie rozważyć na­
wet zakup myśliwców MiG-35.
Samoloty Su-30SM zostały zaprojektowane dla ro­
syjskich sił powietrznych, a ich eksport na Białoruś jest
wyjątkowy, biorąc pod uwagę, że specjalistyczne warian­
ty, takie jak Su-30MKK i MK2, są zwykle sprzedawane
klientom zagranicznym. Jednak ścisły zakres współpra­
cy obronnej między obu państwami ułatwił taką sprze­
daż. Wariant samolotu Su-30SM został również sprze­
A K L O T Nr 1 (152) 2022
Transformacja sił powietrznych Białorusi
SU-30SM ma zasięg operacyjny 1 500 km, a długotrwałość lotu wynosi 3,5 godziny lub znacznie dłużej, jeśli zatankuje paliwo w powietrzu,
co pozwali mu działać ofensywnie daleko wgłębi terytorium NATO
dany Kazactistanowi. To państwo nabyło pół tuzina tych
myśliwców.
W latacli 2012-2016 Siły Powietrzne Federacji
Rosyjskiej otrzymały 60 egzemplarzy Su-30SM i od tego
czasu powiększają swoją flotę. Myśliwce stanowią praw­
dopodobnie bardziej opłacalną alternatywę dla kosztow­
nych bardziej zaawansowanych samolotów Su-35.
Po raz pierwszy samolot Su-30SM prowadził dzia­
łania bojowe w Syrii. Został rozmieszczony obok mniej­
szej liczby odrzutowców Su-35. Samolot został wyposa­
żony w pociski powietrze-powietrze, które miały służyć
jako uzupełnienie zaawansowanych systemów obrony
powietrznej S-400 i S-300V4. Głównym zadaniem tych
dwóch systemów miało być odstraszanie potencjalnych
ataków zachodnich lub arabskich samolotów na rosyj­
skie cele.
Białoruskie siły powietrzne wcześniej używały za­
awansowanych ciężkich odrzutowców bojowych prze­
znaczonych do walki powietrze-powietrze, w tym my­
śliwców przechwytujących MiG-25 i myśliwców przewa­
gi powietrznej Su-27. Te ostatnie był intensywnie używa­
ny przez siły powietrzne i zastał wycofany po 27 latach
ze służby frontowej w 2012 r.
Białoruska flota myśliwska składa się z zaawanso­
wanych wariantów średnich myśliwców MiG-29, z któ­
rych ponad 40 egzemplarzy jest obecnie jeszcze w służ­
bie. Samoloty zostały zaprojektowane jako lżejsze uzu­
pełnienie dla Su-27 i Su-30. Nie mają jednak odpo­
wiedniego do potrzeb zasięgu działania, ładowności ani
wysokości operacyjnej, jakiej można by było się spodzie­
wać, po wysokiej klasy samolocie przewagi powietrznej.
Białoruś będzie musiała eksploatować Su-30SM, które­
go lot kosztuje znacznie więcej niż w przypadku samo­
lotu MiG-29. Jak poradzi sobie z tym problemem, czas
pokaże.
W interesie Rosji pozostaje wzmocnienie zdolno­
ści sił zbrojnych Białorusi i przygotowanie ich do obro­
ny przestrzeni powietrznej obu państw. Działanie to ma
uniemożliwić państwom Zachodu ewentualnego ataku
na Federację Rosyjską bezpośrednio przez terytorium
naszego wschodniego sąsiada. Zupełnie inne oczekiwa­
nia na Białoruś spadły w związku z przygotowaniami
Rosji do inwazji na Ukrainę. Nowe napięcia w regionie
jeszcze bardziej wpływają na oczekiwania w stosunku
do zwiększenia zdolności sił powietrznych i obrony po­
wietrznej tego państwa.
A K L O T N r l (152) 2022
Zgłoś jeśli naruszono regulamin