Aktualności lotnicze 1-2022.pdf
(
2824 KB
)
Pobierz
Ukazuje się
od 1981
AKLOT
ł e jt o d e s
ISSN 1730-3028
WARSZAWA 2022
!* e e
NR 1 (152)
OŚRODEK («FORMACJI NAUKOWEJ
INSTYTUTU TECHNICZNEGO WOJSK LOTf^łCZYCH
01-494 W a rsza w a , Ut.T^S^Bfe Eó ^ sł^ w a -# ^ -
REDAKTOR NACZELNY - mgr inż. Krzysztof Bubrzyk tel,: 261 851 362
ZESPÓŁ REDAKCYJNY
mgr inż. K rzysztof BUBRZYK - redaktor naczelny
J ó z e f M aciej BRZEZINA
m gr Wioletta GRAMEK
m gr M agdalena MALCZEWSKA
OPRACOWANIE GRAFICZNE
m gr inż. K rzysztof BUBRZYK
ŁAMANIE TEKSTU
Tomasz GROCHOWSKI
DRUK
G rzegorz MARCINKOWSKI
' Copyright by Redakcja „Aktualności Lotniczych - AKLOT”
WYDAWNICTWO INSTYTUTU TECHNICZNEGO WOJSK LOTNICZYCH
01-494 Warszawa 46 (Koto), ul. Księcia Bolesława 6
Drukowano w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych
w NUMERZE:
ISOWE KONSTRUKCJE I TECnPiOLOGIE
TRAnsrO RM ACJA SIL POWIETRZnYCh BIAŁORUSI
5
5
BEZPIECZEŃSTWO
CYBEROBROHA SIL FOWIETRZnYCM
HISTORIA JEDFiEGO WYPADKU Z UDZIAŁEM BSP
7
7
9
BEZZAŁOGOWE STATKI FOWIETRZNE
MORSKA DEMOnSTRACJA
TURECKIE TB2 W KOnELIKTACfl O W YSOKIEJ IMTEnSYWnOŚCI
11
U
12
MODERNIZACJA
KO niEC PIERW SZEJ FAZY O RU m O W riEO O REMOPiTU LOGISTYCZHEOO F-35
14
14
WYFOSAŻEPilE POKŁADOWE IISAZIEMISE
WIDZIEĆ PRZEZ MOLĘ
15
15
NAPĘD
WYMIAHA SU n iK A E-55
17
17
TECHNOLOGIE POLA WALKI
nOW E SKRZYDŁO USAF
18
18
POLITYKA WOJSKOWA
ZMIAMY W U.S. AIR FORCE
UKRAiriA KU PU JE 2 4 TURECKIE B BSP
20
20
21
P R Z E nY SL LOTNICZY
ROZSĄDriE ROZWIĄZANIE
23
23
W SKRÓ CIE
W OBIEKTYWIE FOTOREPORTERA
BA LTIC A IR P O L IC in a 2 0 2 2
24
39
39
INFORMACJE ITWL
LOTEM! PO ZAKŁADACH
PIO niERKI POLSKIEGO LOTniCTWA
42
50
50
Zdjęcie na okładce:
NATO Baltic Air Policing 2022
fot. Sławek Krajniewski
Transformacja sił powietrznych Białorusi
Nowe konstrukcje i technologie
TRANSFORMACJA SIŁ POWIETRZNYCH BIAŁORUSI
Oficjalne źródła informacji pochodzące z sił zbrojnycłi Białorusi pod koniec 2021 r. poinformowały, że jed
nostki powietrzne NATO prawdopodobnie ćwiczyły przeprowadzanie ataków, przelatując nad ich terytorium,
a talcże nad Rosją. Miało to miejsce podczas wykonywania lotów demonstracyjnych w Europie Wschodniej. Nasz
wschodni sąsiad twierdził, że jesienią 2021 r. odnotowywał ponad 30 lotów samolotów rozpoznawczych NATO
tygodniowo, a loty demonstracyjne bombowców strategicznych były przeprowadzane przez USA.
Białoruś pozostaje jedynym rosyjskim poważnym
sojusznikiem w dziedzinie obrony w Europie i stara się
zachować jedną z najlepiej przygotowanych do działania
sił zbrojnych na kontynencie. Sektor obronny produku-
do obrony powietrznej. Planowany jest również za
kup dwóch eskadr zmodernizowanych myśliwców
MiG-29 i jednej eskadry ciężkich myśliwców Su-30SM.
Ten ostatni to najcięższy samolot przeznaczony do walki
w obliczu rosnących napięć z państwami NATO Białoruś
planuje zakup ciężkich myśliwców Su-30SM oraz dwóch
eskadr zmodernizowanych myśliwców MiG-29
je systemy obrony powietrznej, takie jak nowa naziemna
platforma mobilna średniego zasięgu Buk-MBK3, a tak
że specjalizuje się w modernizacji samolotów pochodzą
cych jeszcze z czasów sowieckich. Jest to usługa, któ
rą szeroko świadczy m.in. Bangladeszowi, Wietnamowi,
Angoli i Syrii. Białoruś jest państwem, które dostarczyła
Azerbejdżanowi zaangażowanemu w konflikt graniczny
z Armenią systemy walki elektronicznej np. zestawy za
kłóceń: Berezina, Groza-S i Groza-6 współfinansowane
zresztą przez Azerów. Świadczy to o dużych możliwo
ściach, a także aktywności tego państwa na polu zbiera
nia doświadczeń z wykorzystania swojego wrażliwego
i nowoczesnego sprzętu.
W obliczu rosnących napięć z państwami NATO
Białoruś planuje kupić od Rosji hipersoniczne poci
ski balistyczne Iskander, a także kolejne jednostki sys
temu obrony powietrznej dalekiego zasięgu S-400.
Na terenie kraju już rozmieszczono wiele jednostek
wspomnianego systemu oraz S-300 przeznaczonych
powietrze-powietrze z mocniejszymi silnikami oraz do
skonałą manewrowością, przy mniejszej prędkości niż
jakikolwiek inny myśliwiec na kontynencie. Myśliwiec
ma zasięg operacyjny 1 500 km, a długotrwałość lotu wy
nosi 3,5 godziny lub dłużej, jeśli zatankuje paliwo w po
wietrzu, co pozwoli mu działać ofensywnie daleko w głę
bi terytorium NATO.
Zakup przez Białoruś Su-30 był pierwszym dużym
zakupem zagranicznych samolotów bojowych od czasu
upadku Związku Radzieckiego. Choć spekulowano, że
w przyszłości ten kraj może być w stanie rozważyć na
wet zakup myśliwców MiG-35.
Samoloty Su-30SM zostały zaprojektowane dla ro
syjskich sił powietrznych, a ich eksport na Białoruś jest
wyjątkowy, biorąc pod uwagę, że specjalistyczne warian
ty, takie jak Su-30MKK i MK2, są zwykle sprzedawane
klientom zagranicznym. Jednak ścisły zakres współpra
cy obronnej między obu państwami ułatwił taką sprze
daż. Wariant samolotu Su-30SM został również sprze
A K L O T Nr 1 (152) 2022
Transformacja sił powietrznych Białorusi
SU-30SM ma zasięg operacyjny 1 500 km, a długotrwałość lotu wynosi 3,5 godziny lub znacznie dłużej, jeśli zatankuje paliwo w powietrzu,
co pozwali mu działać ofensywnie daleko wgłębi terytorium NATO
dany Kazactistanowi. To państwo nabyło pół tuzina tych
myśliwców.
W latacli 2012-2016 Siły Powietrzne Federacji
Rosyjskiej otrzymały 60 egzemplarzy Su-30SM i od tego
czasu powiększają swoją flotę. Myśliwce stanowią praw
dopodobnie bardziej opłacalną alternatywę dla kosztow
nych bardziej zaawansowanych samolotów Su-35.
Po raz pierwszy samolot Su-30SM prowadził dzia
łania bojowe w Syrii. Został rozmieszczony obok mniej
szej liczby odrzutowców Su-35. Samolot został wyposa
żony w pociski powietrze-powietrze, które miały służyć
jako uzupełnienie zaawansowanych systemów obrony
powietrznej S-400 i S-300V4. Głównym zadaniem tych
dwóch systemów miało być odstraszanie potencjalnych
ataków zachodnich lub arabskich samolotów na rosyj
skie cele.
Białoruskie siły powietrzne wcześniej używały za
awansowanych ciężkich odrzutowców bojowych prze
znaczonych do walki powietrze-powietrze, w tym my
śliwców przechwytujących MiG-25 i myśliwców przewa
gi powietrznej Su-27. Te ostatnie był intensywnie używa
ny przez siły powietrzne i zastał wycofany po 27 latach
ze służby frontowej w 2012 r.
Białoruska flota myśliwska składa się z zaawanso
wanych wariantów średnich myśliwców MiG-29, z któ
rych ponad 40 egzemplarzy jest obecnie jeszcze w służ
bie. Samoloty zostały zaprojektowane jako lżejsze uzu
pełnienie dla Su-27 i Su-30. Nie mają jednak odpo
wiedniego do potrzeb zasięgu działania, ładowności ani
wysokości operacyjnej, jakiej można by było się spodzie
wać, po wysokiej klasy samolocie przewagi powietrznej.
Białoruś będzie musiała eksploatować Su-30SM, które
go lot kosztuje znacznie więcej niż w przypadku samo
lotu MiG-29. Jak poradzi sobie z tym problemem, czas
pokaże.
W interesie Rosji pozostaje wzmocnienie zdolno
ści sił zbrojnych Białorusi i przygotowanie ich do obro
ny przestrzeni powietrznej obu państw. Działanie to ma
uniemożliwić państwom Zachodu ewentualnego ataku
na Federację Rosyjską bezpośrednio przez terytorium
naszego wschodniego sąsiada. Zupełnie inne oczekiwa
nia na Białoruś spadły w związku z przygotowaniami
Rosji do inwazji na Ukrainę. Nowe napięcia w regionie
jeszcze bardziej wpływają na oczekiwania w stosunku
do zwiększenia zdolności sił powietrznych i obrony po
wietrznej tego państwa.
A K L O T N r l (152) 2022
Plik z chomika:
lewsyberyjski
Inne pliki z tego folderu:
Lotnictwo 05-2023.pdf
(6184 KB)
Lotnictwo AI 09-2023.pdf
(6014 KB)
Aktualności lotnicze 3-2022.pdf
(10066 KB)
Aktualności lotnicze 1-2022.pdf
(2824 KB)
Aktualności lotnicze 3-2021.pdf
(3270 KB)
Inne foldery tego chomika:
17 mgnień wiosny
2000 lat chrześcijaństwa
5 praw natury
Czechy i nie tylko
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin