Jerzy Bogdanienko - Przejawy społecznej NIEodpowiedzialności organizacji publicznych.pdf

(1631 KB) Pobierz
P
rzejawy sPołecznej
NIE
odPowiedzialności
organizacji Publicznych
Jerzy Bogdanienko
Warszawa 2014
Recenzent: dr hab. Stanisław Sirko, prof. AON
Redakcja: Halina Maczunder
Projekt okładki: Agnieszka Miłaszewicz
© Copyright by Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania
Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014
ISBN 978-83-63962-56-2
978-83-63962-57-9 (e-book)
DOI: 10.7172/2014.wwz.2
Opracowanie komputerowe, druk i oprawa:
Dom Wydawniczy ELIPSA,
ul. Inflancka 15/198, 00-189 Warszawa
tel./fax 22 635 03 01, 22 635 17 85
e-mail: elipsa@elipsa.pl, www.elipsa.pl
Spis treści
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział I.
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Problem społecznej odpowiedzialności organizacji . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Korupcja jako przejaw nieetycznego działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Patologie w relacjach międzyludzkich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział II.
Organy władzy, urzędy centralne i samorządowe . . . . . . . . . . . .
2.1. Rodzaje patologii w administracji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2. Nieprawidłowości i nadużycia przy stanowieniu prawa . . . . . . . . . . .
2.3. Niegospodarność i afery finansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4. Przykłady naruszenia dóbr osobistych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5. Patologie w samorządzie terytorialnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział III.
Wymiar sprawiedliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1. Niesłuszne aresztowania i kontrowersyjne wyroki . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2. Korupcja w służbach mundurowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.3. Patologiczne stosunki międzyludzkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.4. Błędy i przekroczenie uprawnień podczas akcji . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
11
11
17
24
37
37
38
47
54
58
66
66
73
75
78
Rozdział IV.
Nadużycia w sektorze finansowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
4.1. Sektor bankowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
4.2. Nadużycia w innych instytucjach związanych z sektorem
finansowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Rozdział V.
Nieprawidłowości w służbie zdrowia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.1. Uwarunkowania systemowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.2. Korupcja i łapownictwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.3. Błędy medyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.4. Mobbing i molestowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.5. Inne nieprawidłowości w służbie zdrowia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.6. Nieprawidłowości w pracy pogotowia ratunkowego . . . . . . . . . . . . . .
120
121
125
133
138
141
144
Zakończenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Wstęp
Problematyka społecznej odpowiedzialności organizacji wzbudza coraz więk-
sze zainteresowanie zarówno opinii publicznej, praktyków gospodarczych i pra-
cowników naukowych. Jest to uzasadnione coraz wyraźniejszym uświadamianiem
sobie znaczenia tej problematyki zarówno ze względu na nieustanne pojawia-
nie się w mediach informacji o zjawiskach patologicznych z tego obszaru, co
świadczy o tym, że zjawisko to jest bardzo silnie rozwinięte, jak też ze względu
na to, że wzrasta społeczne uwrażliwienie na tego typu nadużycia, występujące
w  relacji organizacji z otoczeniem.
W tej sytuacji, jest zrozumiałe, że pojawia się coraz więcej opracowań z tego
obszaru oświetlających to zjawisko z wielu punktów widzenia: psychologicznego
– doszukującego się przyczyn określonego zachowania tkwiących w naturze
ludzkiej, etycznego – próbującego dotrzeć do filozoficznych i ideologicznych
korzeni odpowiedzialności społecznej, prawnego – dążącego do określenia jego
nienaruszalnych granic i możliwości unormowania, ekonomicznego – mającego
na celu ocenę, jak wpływa to na wizerunek organizacji i wyniki finansowe itp.
Ostatni wymieniony aspekt prowadzi do upowszechnienia rozmaitych kodeksów
odpowiedzialności społecznej oraz raportów tak zwanych dobrych praktyk (które
często mają głównie znaczenie marketingowe) jak też i publikacji prezentujących
te pozytywne działania. Brakuje natomiast opracowań pokazujących przykłady
naruszeń społecznej odpowiedzialności, które tak się upowszechniły. Przykłady
patologii przedstawione nie tylko w odniesieniu do wybranych jej przejawów,
jak np. mobbing, czy korupcja itp. ale w szerszym aspekcie, znaleźć można
w pracach: „Patologie w administracji publicznej” pod redakcją Patrycji Suwaj
i Dariusza Kijowskiego
1
; monumentalnym dziele „Odpowiedzialność biznesu.
J.P. Suwaj, D.R. Kijowski (red.),
Patologie w administracji publicznej,
Oficyna Ekonomiczna,
Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2009.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin