Zadanie na powitanie - zabawa rozwijająca analizę i syntezę słuchową.
Nauczycielka mówi dzieciom, że żeby móc dalej się bawić dzieci muszą wykonać zadanie. Dzieci losują z woreczka obrazki. Zadaniem dzieci jest:
· wybrzmieć wszystkie głoski w nazwie obrazka
lub
· wybrzmieć głoskę na początku i na końcu nazwy obrazka.
Dziecko, które dobrze wykona zadanie przypina swój obrazek do pętli, w której jest litera, na którą rozpoczyna się nazwa obrazka.
3. „Rabatki kwiatowe” – prezentacja wcześniej wykonanych rabatek z tulipanami.
Dzieci otrzymują kartoniki z narysowanymi kropkami lub cyframi, patyczki, liczmany i obręcze.
Nauczycielka daje dzieciom zadania do rozwiązania.
a/ Ćwiczenia w liczeniu, porównywaniu
¨ Zobaczcie ile mamy rabatek z tulipanami? – 4.
Nauczycielka razem z dziećmi przyporządkowuje do każdej rabatki cyfrę.
¨ Na której rabatce jest najmniej kwiatków? Na której najwięcej?
¨ Każdy z was otrzyma obręcze i patyczki. Obręcze to będą nasze rabatki, a patyczki to kwiatki.
· Policzcie i połóżcie :
- w obręczy po waszej prawej stronie połóżcie tyle patyczków, ile jest kwiatów na pierwszej rabatce - w obręczy po waszej lewej stronie połóżcie tyle patyczków, ile jest kwiatków na czwartej rabatce.
- Połóżcie pod każdą obręczą kartonik z właściwą cyfrą.
- Na której rabatce jest więcej kwiatków? O ile kwiatków jest więcej? Ułóżcie pomiędzy obręczami z patyczków odpowiedni znak.
Następne zadania:
/1 – 2; 2-4, 1-3, 2-3/
b/ Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu
¨ Pewnego razu mama przesadziła kwiatki. I teraz zamiast czterech rabatek ma tylko dwie. I tak:
Na jednej rabatce posadziła kwiatki, które rosły na 1 i 3 rabatce. To ile kwiatków mamy teraz na rabatce? Pokażcie mi właściwy kartonik.
Na drugiej rabatce posadziła kwiatki, które wcześniej rosły na 2 i 4 rabatce. To ile kwiatków mamy na drugiej rabatce? Pokażcie mi właściwy kartonik.
¨ Nagle do ogródka przyszła Kasia i zerwała z pierwszej rabatki 5 kwiatków do wazonu. Ile kwiatków zostało na 1 rabatce?
¨ Potem przyszedł tatuś i postanowił zrobić mamie niespodziankę, zerwał z drugiej rabatki 3 kwiatki i wręczył je mamie. Ile kwiatków zostało na 2 rabatce?
4. „Motyle” – taniec integracyjny.
5. „Motylki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu.
¨ Rozmowa z dziećmi:
- Do naszego ogródka z kwiatkami przyleciały motyle. Przyjrzyjcie się im. Czy wszystkie motyle są takie same? Czy może czymś się różnią?
¨ Zadania dla dzieci:
- Mamy tu 4 „kwiaty” /duże obręcze/, gdybyście mieli uporządkować motyle, to jak byście to zrobili? /Za każdym razem dobierają właściwy symbol graficzny dotyczący cechę – kolor, wielkość, grubość brzuszka/
¨ Do żółtej obręczy włóżcie motyle, które są /nauczycielka pokazuje symbole/:
- niebieskie - a do niebieskiej motyle, które są żółte itp.
- małe czerwone – nie grube żółte;
- nie grube, małe, czerwone – grube, pomarańczowe, nie małe.
¨ Do czerwonej obręczy włóżcie motyle:
- małe - a do zielonej czerwone; / tutaj należy dążyć, aby dzieci dostrzegły, że niektóre motyle spełniają dwa warunki, czyli musimy wprowadzić pojęcie części wspólnej/;
- do niebieskiej włóżcie motyle żółte, grube - a do zielonej motyle nie chude, duże.
6. „Gdzie jest motylek?” – zabawy w określaniu położenia przedmiotu w przestrzeni.
a/ Przyjrzyjcie się naszej rabatce z kwiatami. Przyleciał na nią motylek i usiadł w tym miejscu. Gdzie jest motylek? /za każdym razem nauczycielka zmienia miejsce motylka/.
nikosia20