Beata Grochala - Telewizyjna transmisja sportowa w ujęciu genologii lingwistycznej na materiale meczów piłki nożnej.pdf

(2801 KB) Pobierz
63285823096986
63
63285823096986
63
Beata Grochala – Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej
Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173
RECENZENT
Urszula Żydek-Bednarczuk
REDAKTOR INICJUJĄCY
Urszula Dzieciątkowska
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Bogusława Kwiatkowska
SKŁAD I ŁAMANIE
Munda – Maciej Torz
PROJEKT OKŁADKI
Studio 7A
© Copyright by Beata Grochala, Łódź 2016
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.07051.15.0.M
Ark. wyd. 16,5; ark. druk. 20,125
ISBN 978-83-7969-926-1
e-ISBN 978-83-7969-927-8
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63
63285823096986
63
Spis treści
Wstęp
.......................................................................................................................
Metodologia i zakres badań ........................................................................................
Charakterystyka materiału badawczego ...................................................................
9
12
15
Rozdział I
Zagadnienia teoretyczne
...............................................................................
1.1. Gatunek ..................................................................................................................
1.1.1. Genologia literacka ......................................................................................
1.1.2. Genologia lingwistyczna .............................................................................
1.1.3. Genologia medialna ....................................................................................
1.1.4. Gatunki telewizyjne .....................................................................................
1.2. Transmisja ..............................................................................................................
1.2.1. Historia transmisji .......................................................................................
1.2.2. Transmisja jako wydarzenie medialne ......................................................
1.3. Komentarz, relacja, sprawozdanie ......................................................................
21
21
21
25
29
35
42
42
45
53
Rozdział II
Medialny dyskurs publiczny
..........................................................................
2.1. Dyskurs medialny ..................................................................................................
2.1.1. Dyskurs telewizyjny .....................................................................................
2.2. Charakterystyka medialnego dyskursu sportowego .........................................
69
71
75
83
5
63285823096986
63
Spis treści
2.2.1. Przegląd badań nad dyskursem o sporcie .................................................
2.2.2. Sport jako rozrywka ....................................................................................
85
87
Rozdział III
Telewizyjna transmisja sportowa a wzorzec gatunkowy
...................
3.1. Struktura gatunku .................................................................................................
3.2. Struktura telewizyjnej transmisji sportowej w ujęciu szerokim ........................
91
92
94
3.3. Struktura telewizyjnej transmisji sportowej w ujęciu wąskim .......................... 110
3.4. Relacje między segmentami ................................................................................. 130
3.4.1. Relacje między segmentami transmisji w ujęciu szerokim ...................... 130
3.4.2. Relacje między segmentami transmisji w ujęciu wąskim ........................ 132
Rozdział IV
Charakterystyka sytuacji nadawczo-odbiorczej
................................... 137
4.1. Odbiorca masowy ................................................................................................. 140
4.2. Nadawca ................................................................................................................ 144
4.3. Dziennikarz jako nadawca .................................................................................... 147
4.3.1. Dziennikarz gospodarz studia .................................................................... 150
4.3.2. Dziennikarz komentator ............................................................................. 151
4.3.3. Ekspert ......................................................................................................... 155
4.4. Dwugłos dziennikarsko-ekspercki ....................................................................... 156
4.5. Monolog dziennikarski .......................................................................................... 164
4.6. Nadawca a idiolekt ................................................................................................ 167
Rozdział V
Gatunki budujące telewizyjną transmisję sportową
............................ 175
5.1. Studyjna rozmowa telewizyjna ............................................................................ 175
5.1.1. Rozmowa przedmeczowa ........................................................................... 176
5.1.2. Rozmowa w przerwie meczu ...................................................................... 186
5.1.3. Rozmowa pomeczowa ................................................................................ 189
5.2. Transmisja w ujęciu wąskim ................................................................................. 202
5.2.1. Wypowiedzi o charakterze relacyjnym ...................................................... 203
5.2.2. Wypowiedzi o charakterze komentatorskim ............................................ 212
6
63285823096986
63
Zgłoś jeśli naruszono regulamin