Formowanie tłumu, formowanie mas ludzkich.doc

(176 KB) Pobierz
Formowanie tłumu, formowanie mas ludzkich, formacja masowa – dr Mattias Desmet, dr Robert Malone i dr Peter McCullough – 4 stycznia 2022

Formowanie tłumu, formowanie mas ludzkich, formacja masowa – dr Mattias Desmet, dr Robert Malone i dr Peter McCullough – 4 stycznia 2022

utworzone przez admin | sty 22, 2022 | Propaganda | 0 komentarzy

Formowanie tłumu, formowanie mas ludzkich, formacja masowa – dr Mattias Desmet, dr Robert Malone i dr Peter McCullough

Wiele strumyków pchających do jednego koryta rzeki. Formowanie tłumu to istota polityki. Fałszywie definiowane problemy na które znajduję się fałszywe rozwiązania niby zaspokajające prawdziwe, nieuświadomione, niezaspokojone potrzeby – więzi, sensu i obiecanego ukojenia niepokoju na końcu.

“Prof. Desment – psychoterapeuta, psychoanalityk, wykładowca na Uniwersytecie w Gandawie w Belgii, specjalizuje się w mechanizmach tworzenia tłumu/mas ludzkich i myślenia totalitarnego:
– Więc co to jest, co poza mediami głównego nurtu, spowodowało tę iluzję, że tyle ludzi nie widzi rzeczywistości, a widzą zupełnie inny obraz tego, co się dzieje?
 Muszą zaistnieć cztery rzeczy, jeśli chcemy, aby zjawisko masowe pojawiło się na dużą skalę.

Po pierwsze, musi być bardzo wielu ludzi wyizolowanych społecznie, którzy doświadczają poczucia BRAKU WIĘZI społecznych.
Po drugie, musi być wiele osób, które doświadczają BRAKU SENSU w życiu.
Trzecim i czwartym warunkiem jest to, że musi być dużo NIEOKREŚLONEGI NIEPOKOJU i dużo NIEOKREŚLONEGO NIEZADOWOLENIA psychicznego. A więc niepokoju i niezadowolenia, które nie są związane z konkretną przyczyną. Ludzie tego stanu nie mogą z czymś konkretnym połączyć.
Mamy te cztery rzeczy – brak więzi społecznych, brak sensu, niepokój, niezadowolenie.

 

Te cztery warunki istniały jeszcze przed kryzysem koronawirusowym.
Nastąpiła epidemia wypalonych ludzi. Ponad 40 do 70% osób uważało swoją pracę za całkowicie pozbawioną sensu.
Jest to opisane w książce Bullshit Jobs profesora Harvardu [ David Graeber ], jeśli spojrzysz na ogromne użycie psychostymulantów, zobaczysz ile niezadowolenia jest w społeczeństwie. Na przykład, tylko w Belgii każdego roku 11 milionów ludzi stosuje ponad 300 milionów dawek antydepresantów. Ponad 300 milionów dawek! To jest ogromna liczba. Widzimy więc, że te cztery warunki naprawdę zaistniały: brak sensu, brak więzi społecznych, niepokój, a następnie niepowiązane z niczym niezadowolenie.
Musisz wiedzieć, że lęk jest najbardziej bolesnym psychologicznym zjawiskiem, jakiego można doświadczyć. Prowadzi do ataków paniki, do wszelkiego rodzaju niezwykle bolesnych doświadczeń psychicznych.

 

SARS-CoV-2 w kontekście patentów sprzed 20 lat – dr David Martin

 

To, czego ludzie pragną w takiej sytuacji, to coś, z czym mogą połączyć swój niepokój. Szukają źródła niepokoju. Jeśli ten nieokreślony niepokój jest wyraźnie obecny w populacji, a media dostarczają narrację, która wskazuje na źródło niepokoju, jednocześnie przedstawiając strategię radzenia sobie z nim, wtedy niepokój łączy się z obiektem, a ludzie są gotowi bez względu na koszty podążać za przedstawioną strategią likwidacji zaniepokojenia. To ma miejsce na początku formowania tłumu.
Następnie, na drugim etapie, ludzie rozpoczynają heroiczną zbiorową walkę z przedstawionym źródłem niepokoju. W ten sposób powstaje nowy rodzaj więzi społecznej i nowy rodzaj tworzenia sensu.
Nagle całe życie zostaje nakierowane na walkę z obiektem niepokoju i w ten sposób następuje odbudowa więzi społecznych, nagła zmiana negatywnego stanu, radykalnego braku więzi społecznych, na coś przeciwnego; na masową więź społeczną, której doświadcza się w tłumie.
Ta nagła zmiana prowadzi do swego rodzaju rodzaju odurzenia psychicznego.

 

To właśnie powoduje, że formowanie masy lub świadomości tłumu jest dokładnym odpowiednikiem hipnozy.Wszyscy ludzie, którzy opisywali, studiowali, formowanie świadomości masy, jak np. Gustave Le Bon, [William] McDougall, [Elias] Canetti zauważali, że tworzenie masy jest równe hipnozie. Formacja masowa jest rodzajem hipnozy.
Dzieje się tak, że w momencie, kiedy ludzie doświadczają mentalnego upojenia, nie ma już znaczenia, czy narracja jest poprawna, czy błędna, a nawet rażąco błędna. Liczy się to, że prowadzi do tego mentalnego ukojenia. Dlatego nadal podążają za narracją, nawet jeśli czasem na moment przychodzi im do głowy, że jest zła.
To jest centralny mechanizm tworzenia masy, który sprawia, że tak trudno go zniszczyć. Dla ludzi nie ma znaczenia, że narracja jest błędna. Zaś to, co staramy się zrobić, to pokazywać, że narracja jest błędna. Ale ludziom nie o to chodzi. Chodzi o to, że nie chcą wracać do tego bolesnego stanu niepokoju.
To, co musimy sobie uświadomić, jeśli chcemy zmienić ten stan rzeczy, to to, że pierwszą rzeczą, jest uznanie tego faktu. Musimy zastanowić się, dlaczego znaleźliśmy się w tym stanie braku sensu, braku więzi społecznych, poczucia nieokreślonego lęku, ogromnego niezadowolenia psychicznego i spróbować przekonać ludzi, że DO USTANOWIENIA NOWEJ WIĘZI SPOŁECZNEJ NIE POTRZEBUJĄ KRYZYSU KORONOWEGO.

 

Musimy szukać sposobów radzenia sobie z problemami psychologicznymi, które istniały przed kryzysem i próbować znaleźć inne rozwiązania.
Tworzenie tłumu jest w rzeczywistości rozwiązywaniem prawdziwego problemu psychologicznego. Moim zdaniem, obecny kryzys jest przede wszystkim wielkim kryzysem społecznym i psychologicznym, a nie, powiedzmy, kryzysem epidemiologicznym. Stanem odurzenia psychicznego można wyjaśnić całą resztę fenomenu wprowadzania totalitaryzmu. ODURZENIE PSYCHICZNE PROWADZI DO ZAWĘŻENIA POLA UWAGI. Sprawia, że ludzie widzą tylko to, co pokazuje narracja.
Na przykład, ludzie widzą ofiary koronawirusa, ale wydają się nie dostrzegać szkód wynikających z lockdownów [blokad]. Nie są również w stanie, na poziomie emocjonalnym odczuwać empatii wobec ofiar blokady. Nie dlatego, że są bardzo egoistyczni. Nie! To tylko efekt tego psychologicznego zjawiska.
Przeciwnie, formacja masowa koncentruje twoją uwagę tak bardzo na jednym punkcie, że możesz ludziom wszystko zabrać – samopoczucie psychiczne i fizyczne, dobrobyt materialny – a oni nawet tego nie zauważą.

To jedna z głównych konsekwencji formacji masowej. To dokładnie to samo, co hipnoza klasyczna.
Kiedy podczas hipnozy czyjaś uwaga skupiona jest na jednym punkcie, można naciąć ciało, a ta osoba tego nie zauważy. Tak się dzieje kiedy hipnoza jest stosowana jako rodzaj znieczulenia podczas operacji chirurgicznej, dość prosty zabieg hipnotyczny wystarczy, aby ludzie stali się całkowicie niewrażliwi na ból. Możesz bez problemu pokroić ich na kawałki. W pewnych okolicznościach można nawet wykonać operację na otwartym sercu, w której chirurg przecina mostek, a pacjent tego nie zauważy. To pokazuje, że koncentracja uwagi jest tak samo silna, zarówno w formowaniu masy, jak i hipnozie.

 

Inną konsekwencją, typową dla państw totalitarnych, jest to, że ludzie stają się radykalnie nietolerancyjni wobec głosów przeciwnych. Jeśli ktoś opowiada inną historię, jeśli ktoś twierdzi, że oficjalna narracja jest błędna, wtedy ta osoba grozi, że obudzi ludzi i wpadną oni w złość, ponieważ uznają, że mają do czynienia z początkowym niepokojem i niezadowoleniem. Więc LUDZIE KIERUJĄ CAŁĄ TĘ AGRESJĘ NA GŁOSY DYSYDENTÓW, A JEDNOCZEŚNIE SĄ RADYKALNIE TOLERANCYJNI DLA SWOICH PRZYWÓDCÓW, którzy głoszą narrację głównego nurtu. Ci mogą oszukiwać, kłamać, manipulować i robić wszystko, co chcą, a tłum zawsze im wybaczy, ponieważ TŁUM WYDAJE SIĘ MYŚLEĆ, ŻE ROBI TO DLA WŁASNEGO DOBRA”.

 

Jak straszyć ludzi pandemią – instrukcja

https://rumble.com/vt9pzx-jak-straszy-ludzi-pandemi-instrukcja.html

Przepis na zwiększenie popytu i zainteresowania szczepionkami przeciw grypie – dr Glen Nowak

 

Kilka mądrości od żydowskiego myśliciela Günthera Andersa [pierwszy mąż Hannah Arendt] z 1956 roku:

“Aby zawczasu zdusić każdy bunt, nie wolno podejmować go gwałtownie”. Archaiczne metody, takie jak Hitlera, są wyraźnie nie na miejscu. Wystarczy stworzyć zbiorowe uwarunkowanie tak silne, że nawet myśl o buncie nie przyjdzie już mężczyznom do głowy. Ideałem byłoby szkolenie jednostek od urodzenia poprzez ograniczanie ich wrodzonych zdolności biologicznych…

Następnie, kontynuowalibyśmy warunkowanie poprzez drastyczne obniżenie poziomu i jakości edukacji, aby przywrócić ją do formy profesjonalnego włączenia. Niewykształcona jednostka ma ograniczony horyzont myślowy, a im bardziej jej myśl jest ograniczona do materialnych, miernych spraw, tym mniej może się zbuntować. Potrzeba utrudniania i elitaryzacji dostępu do wiedzy… trzeba wykopać przepaść między ludem a nauką, niech informacja skierowana do ogółu będzie znieczulona na wszelkie wywrotowe treści. Zwłaszcza żadnej filozofii. I tu znów konieczne jest użycie perswazji, a nie bezpośredniej przemocy: będziemy masowo nadawać, poprzez telewizję, niemą rozrywkę, zawsze spłaszczając to, co emocjonalne, instynktowne.

Będziemy zajmować umysły tym, co daremne i zabawne. Dobrze jest to robić poprzez gadaninę i muzykę non stop, aby uniemożliwić umysłowi kwestionowanie, myślenie, zastanawianie się.

Seksualność postawimy na pierwszym miejscu w interesie człowieka. Jako znieczulacz społeczny, nie ma nic lepszego. Ogólnie rzecz biorąc, zadbamy o to, aby zakazać powagi istnienia, aby wyszydzić wszystko, co ma wysoką wartość, aby utrzymać ciągłą apologię lekkości; aby euforia reklamy, konsumpcji stały się standardem ludzkiego szczęścia i wzorem wolności.

Warunkowanie wytworzy więc taką integrację siebie, że jedynym lękiem (który trzeba będzie podtrzymywać) będzie lęk przed wykluczeniem z systemu, a więc przed brakiem dostępu do materialnych warunków koniecznych do szczęścia. Wyprodukowany w ten sposób człowiek masowy musi być traktowany takim, jaki jest: jako produkt, jako cielę, i musi być monitorowany tak, jak powinno być monitorowane stado. Wszystko, co pozwala mu uśpić swoją jasność, swój krytyczny umysł, jest społecznie dobre, to, co groziłoby obudzeniem go, musi być zwalczane, ośmieszane, dławione…

Każda doktryna, która kwestionuje system, musi być najpierw nazwana wywrotową i terrorystyczną, a następnie ci, którzy ją popierają, muszą być tak traktowani [jako wywrotowcy i terroryści]. Zauważa się jednak, że bardzo łatwo jest przekupić wywrotowca: wystarczy zaoferować mu pieniądze i władzę. * – Günther Anders w swojej książce: “Die Antiquiertheit des Menschen” 1956 – str.122 [cytat znaleziony w sieci, książki nie posiadam, więc nie mam 100% pewności, że nr strony i tytuł książki jest w ogóle poprawny]

Myślenie pojęciowe, a myślenie stereotypowe – Andrzej Wronka, Kazimierz Ajdukiewicz, Józef Kossecki
Społeczne procesy poznawcze – Józef Kossecki

Formowanie tłumu, formowanie mas ludzkich, formacja masowa - dr Mattias Desmet, dr Robert Malone i dr Peter McCullough

Dr Robert Malone: W moim ujęciu dysonans poznawczy oraz psychiczny ból to prawdopodobnie najsilniejsze motywatory ludzkiego zachowania, a zwłaszcza w okolicznościach takich jak te, kiedy ludzie są zdolni do podejmowana nadzwyczajnych kroków w celu wyeliminowania psychologicznego cierpienia wynikającego z określonych sytuacji, w tym dysonansu poznawczego. W moim rozumieniu, Mattias stara się nam pokazać, że to jest fundamentalny aspekt ludzkiej psychologii jako mechanizm radzenia sobie z cierpieniem wynikającym z tego typu stanów niepokoju, dysocjacji.

Mamy zatem formowanie tłumu [mas ludzkich], a każde użyte przez niego słowo ma określone znaczenie. Mają znaczenie per se i każde z tych słów należy przeanalizować. Masy ludzkie, jeśli dobrze zrozumiałem jego słowa, to inaczej tłum. Gdy mówi on o masie, to jest to synonim tłumu.

Stąd określenie formowanie się tłumu jawi mi się, jako przedstawicielowi obszaru językowego Ameryki Północnej, wydaje mi się bardziej przystępnym określeniem dla przeciętnego odbiorcy, niż termin formowanie się masy ludzkiej, który ma raczej charakter bardziej techniczny, stosowany w psychologii.

Następnie mówi on o formowaniu się, czyli nagłej, emergentnej wyłaniającej się spójności w grupie czy też tłumie wokół jakiegoś zbioru wydarzeń, w postaci wspólnego konsensusu odnośnie mianowicie tego, że istnieje pewne uprzednie poczucie załamanie się normalnego świata. Określone wydarzenie, grupa etniczna, czy inne, czy inne, odmienne grupy czy osoby, a które stają się obiektem uwagi i postrzega się to wydarzenie jako obiekt do stłumienia, odrzucenia czy zniszczenia.

Ta inna grupa, różna w zależności od rozważanego okresu w historii, staje się jednym z centralnych przedmiotów uwagi ze strony czy to przywódców czy mas, formującego się tłumu [formacji masowej]. To co jest najbardziej intrygującego w jego wywodach, to to, że ten nowo powstały tłum licząc zaledwie 1/3 całej kohorty, gdzie jakieś 30-40 proc. tej rozważanej kohorty niejako sytuuje się w przestrzeni przejściowej, zachowując się pasywnie, jest niejako wciągnięta w ten proces bez poczucia, że musi się angażować aktywnie, ale jednocześnie czuje, że zbyt dużo wysiłku wymaga stawianie oporu tej masie ludzkiej [tłumowi].

Tak formująca się podgrupa niejako będzie płynąć na fali tego procesu. Stalin jest świetnym tego przykładem. Mattias w jednym ze znakomitych wywiadów porusza temat, gdzie odtwarza ten proces w stalinowskiej Rosji, kiedy uformowana kohorta w postaci stalinowskiej Partii Komunistycznej, która przeszła od eksterminacji, jak podają Sołżenicyn i inni, kohorty w postaci ich wrogów [np. innych partii] do eksterminacji samej siebie, sama padła swoją ofiarą. Jeżeli się nie mylę, podaje on liczbę ofiar w wysokości 80 mln. Znaczna część Partii Komunistycznej została pochłonięta przez tę psychozę przede wszystkim dla tego, że zabrakło wrogów zewnętrznych.

Dr Mattias Desmet: Nie tyle…

RM: Mówiliśmy o tym, dyskutowaliśmy o tym – przepraszam cię Mattias, tylko dokończę wątek i liczę, że pomożesz i uzupełnisz, doprecyzujesz moją wypowiedź. Na myśl przychodzą mi jakobini i okres po rewolucji francuskiej. Oni również obrócili się przeciwko sobie i gilotyna poszła w ruch wobec tych, którzy nie byli wystarczająco “czyści”, itd. Oto moje rozumienie jego przekazu. Teraz zachęcam do skorygowania moich błędów.

MD: Zgadzam się praktycznie ze wszystkim, co powiedziałeś, Robert. Chciałbym tylko podkreślić drobne różnice oraz oczywiście dodać czy rozwinąć jedną czy drugą myśl.

Przykładowo, nie użyłem terminu formowania psychozy tłumu [u mas ludzkich, tworzenie masowej psychozy – Mass Formation Psychosis], preferuję termin formowanie mas ludzkich [Mass Formation], gdyż w mojej opinii jako psychologa, psychologa klinicznego należy bardzo ostrożnie posługiwać się terminami diagnostycznymi, ponieważ bardzo łatwo można popaść w pułapkę stygmatyzacji i z perspektywy etycznej i pragmatycznej, może stać się to przeciw skuteczne w roli wyjaśniającej.

Nie ma dowodów na formowanie psychozy tłumu

RM: Pozwól, że dodam od siebie. Jakieś pół godziny temu dyskutowałem z Bretem Weinsteinem i dokładnie to samo powiedział, że termin psychoza staje się raczej przeszkodą w zrozumieniu i akceptacji tej teorii przez osoby, które mogą poczuć się atakowane wraz ze stosowaniem tego terminu. Dokładnie tak, jak mówisz. Dziękuję więc za zwrócenie mi uwag i korektę.

MD: To co w twoim opisie jest szczególnie precyzyjne i w gruncie rzeczy jest spójne z tym co starałam się wyjaśnić, a mianowicie to, że jest to w istocie zjawisko o naturze emergentnej, jak to określiłeś i jak sądzę odwołujesz się do teorii systemów złożonych i z punktu widzenia logiki jest to zjawisko nieintencjonalne.

Jak mówiłeś, procesy formowania się mas ludzkich czy tłumu towarzyszą ludzkości od zarania dziejów. Dziwnym jest natomiast fakt, że przez ostanie 2 czy 3 stulecia zjawisko w postaci formowania się mas ludzkich pojawia się częściej i masy te utrzymują się dłużej, masa ta staje się coraz większa, pochłania coraz to więcej osób. Pod koniec 19 wieku Gustaw LeBon, jeden z głównych badaczy zjawiska formowania się tłumu ostrzegał nas, że jeśli ten proces będzie trwał w tej postaci, jeśli masy będą się powiększać, rosnąć w siłę, to w niedługim czasie możemy stać się świadkami pojawienia się nowego modelu państwa, nowego typu państwowości opartego na władzy mas [tłumu].

Dokładnie z tym mieliśmy do czynienia w pierwszej połowie 20 w. w postaci Związku Radzieckiego i nazistowskich Niemiec jednych z historycznych przykładów procesu formowania się tłumów na dużą skalę.

Formowanie tłumu, formowanie mas ludzkich, formacja masowa

 

Tak więc zgadzam się, że jest to niecelowy, emergentny fenomen, który z czasem się nasila, gdyż liczba osób czująca się społecznie odizolowana w ostatnich 3 stuleciach wzrastała. Ten wzrost liczby osób czujących się społecznie wyizolowanymi niemalże idealnie koreluje z procesami mechanizacji i industrializacji w danym kraju. Tak więc wraz nasilaniem się industrializacji i stosowania przez ludzi jak to określiłeś urządzeń technicznych, tym większe poczucie izolacji społecznej.

Izolacja społeczna związana jest z wyższym ryzykiem śmierci

Jest to jeden z głównych powodów dla których zjawiska formowania się tłumów w ostatnich stuleciach nasilały się. Jeszcze przed kryzysem związanym z koronawirusem obserwowaliśmy, że liczba społecznie izolowanych osób była ekstremalnie wysoka.

Dla przykładu Główny Chirurg Stanów Zjednoczonych mówił o epidemii samotności a w Wlk. Brytanii premier May utworzyła stanowisko Ministra ds. Samotności. ponieważ dostrzeżono, że samotność do poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.

W tych warunkach mamy do czynienia z bardzo dziwnym zjawiskiem. Samotność, czy liczba społecznie izolowanych społecznie zatomizowanych jednostek w ujęciu Hannah Arendt, jest centralną cechą tego procesu i związane z tym opisywane przeze mnie wielokrotnie 4 warunki (tworzenia się tłumu/formowania mas ludzkich). Mam coś powtórzyć?

RM: Nie, nie. Czy jesteś stanie przytoczyć dane statystyczne? Jeśli pamięć mnie nie myli, w jednym z audycji podałeś liczbę 60 proc. populacji Stanów Zjednoczonych. Dobrze pamiętam?

MD: Tak, 60 proc. respondentów

RM: Dobrze pamiętam?

MD: Tak, 60 proc. respondentów odpowiedziało, że nie utrzymuje żadnych wartościowych relacji społecznych. Ogromna liczba. W konsekwencji, tu nawiązuje do 2. warunku, w konsekwencji te osoby mają poczucie braku sensu w życiu, poczucia znaczenia, a to dlatego, że człowiek jest istotą społeczną i jeśli zaburzyć relacje społeczne, zazwyczaj człowieka ogarnia poczucie braku sensu w życiu.

Ten problem pojawiał się także w przypadku wielu respondentów. Przykładowo, w badaniu Gallup World Poll zaledwie 13 proc. respondentów postrzegało swoją pracę zawodową jako znaczącą/wartościową, natomiast jeśli się nie mylę 65 proc. badanych przyznało, że wykonywaną pracę postrzegają jako kompletnie bez sensu. To zjawisko dobrze opisał David Graeber w swojej książce “Praca bez sensu”.

Cnota jako konieczność – Jordan Peterson

Trzeci warunek, który jest konsekwencją dwóch pierwszych warunków, mianowicie istnienie tzw. swobodnego niepokoju wśród ludzi, czyli niepokoju, który nie znajduje odpowiednika w reprezentacji mentalnej. To jest szalenie istotny aspekt – jeśli potrafimy wyartykułować obiekt naszych niepokojów, nie będziemy tak…

RM: Podatni.

MD: Tak, sytuacja, kiedy osoba czuje niepokój, lecz nie potrafi wskazać źródła tego niepokoju, jest bardzo niepożądanym przez człowieka stanem.

Warunek 4. stanowi logiczną konsekwencję 3 pierwszych warunków, czyli powszechne poczucie frustracji i agresja. W osobnikach musi kotłować się frustracja i agresja, przy czym nie potrafią określić przyczyny tych emocji. Gdy spełnione są powyższe warunki, społeczeństwo jest podatne na bardzo specyficzne zjawisko – jeśli pod tymi warunkami w mediach masowego przekazu zostanie zbudowana narracja wskazująca na obiekt naszego niepokoju i jednocześnie strategia uporania się z obiektem naszych lęków, mamy do czynienia z zupełnie dziwnym zjawiskiem w społeczeństwie.

Początki medialnych fake newsów, które doprowadziły do wojny USA vs Hiszpania [1898]
Film Zrobieni w bambuko [Hoaxed] – Mike Cernovich

Powszechny niepokój niejako łączony jest z obiektem lęku zaprezentowanym w narracji i ludzie skorzy są do współudziału w strategii mającej na celu pokonanie obiektu niepokoju. To zjawisko wiąże się z najważniejszym wymiarem formacji masowej, a mianowicie jeśli ludzie zaangażują się w tę samą strategię, rodzi się nowa więź społeczna, ludzie czują się mniej samotni, jednak co symptomatyczne, taka więź, generująca nowe znaczenia, jest w swojej naturze ostatecznie destruktywna, co związane jest 4. warunkiem, czyli panującej powszechnie frustracji i agresji.

System Operacyjny Umysłu – ROZDZIAŁ IV: Cztery części naszej osobowości

Te emocje są kierowane przede wszystkim przeciwko określonej grupie, grupie, która nie zamierza uczestniczyć w formowaniu się tłumu [mas ludzkich].

Takie zjawisko mogliśmy obserwować wielokrotnie w naszej historii, że tak uformowana masa ludzka [tłum] jest destruktywna i ta destruktywność w końcu przekształca się w autodestruktywność. Ponieważ wraz ze zniszczeniem wroga formacja w postaci masy nie zaprzestanie działać, gdyż ludzie wiedzą, że gdy tylko masa się rozpadnie, przyjdzie im znów mierzyć się z niepokojem, frustracją i agresją, rozpadem więzi społecznych, itd. Dlatego zazwyczaj dzieje się tak, nie jest to reguła, ale w większości przypadków ludzie zaczynają szukać nowego wroga.

Wroga, który stanie się nowym obiektem niepokoju do pokonania, itd. Dlatego też proces formowania się tłumu zawsze na końcu staje się potworem, który pożera własne dzieci.

To określenie zapożyczyłem od Hannah Arendt.

“Potwór pożerający własne dzieci”.

W tym fenomenie bardzo niezwykłym jest to, że ponieważ cały ten odczuwalny niepokój mentalnie kojarzony jest z obiektem lęków, wydaje się, że jedynym elementem rzeczywistości nadal istniejącym jest obiekt lęków oraz strategia pokonania go. To niezwykle frapujący i szczególny aspekt tego fenomenu. To wyjaśnia, dlaczego generuje efekt psychologiczny taki, jak hipnoza.

W przypadku hipnozy dokładnie z tym mamy do czynienia – osoba skupia całą uwagę innej osoby na jednym, wybranym elemencie rzeczywistości i gdy jej się to uda, dla osoby zahipnotyzowanej cała reszta rzeczywistości zdaje się przestaje istnieć, do tego stopnia – jak to ma niekiedy miejsce w szpitalach w przypadku pacjentów uczulonych na anestetyki, takie osoby poddaje się hipnozie w celu znieczulenia ich na ból. Jest to bardzo prosta metoda.

Wystarczy tak bardzo skupić czyjąś uwagę na konkretnym aspekcie rzeczywistości, a pacjent nawet nie poczuje, że chirurg nacina jego skórę, mięśnie, niekiedy też kości.

Skupianie uwagi to niezwykle silny mechanizm psychologiczny który tłumaczy, że podczas procesu formowania się tłum przywódcy, przywódcy totalitarni, są w stanie odebrać ludziom wszystko tak, że ci nawet się nie zorientują. To jest jeden z najbardziej niezwykłych aspektów procesu powstawania mas ludzkich [tłumu].

Dodam jeszcze jedną rzecz. Innym jeszcze charakterystycznym aspektem formowanie się tłumu jest to, że narracja, która prowadzi do formowania się tłumu zazwyczaj z czasem staje się bardziej i bardziej absurdalna. Niezwykłe jest w tym to, że ludzie raczej tego nie dostrzegają. Jednak nie jest to takie trudne do pojęcia, gdy zrozumie się że powód, dla którego ludzie kupują tę narrację nie ma nic wspólnego z faktem, czy jest ona poprawna, naukowo podbudowana czy odpowiadająca rzeczywistości.

Powodem, dla którego ludzie kupują tę narrację jest to, że tworzy ona tę nową więź społeczną. Dlatego w typowym procesie formacji masowej osoby, które są nonkonformistyczne [uległe] wobec tłumu, które nie chcą realizować tej narracji, najczęściej oskarża się o brak postawy obywatelskiej czy solidarności.

To pokazuje, że chodzi w tym o stworzenie nowej więzi społecznej. Ludzie chcą pozbyć się poczucia izolacji społecznej, atomizacji i niepokoju. Dlatego kupują tę narrację nawet, jeśli jest kompletnie absurdalna.

Co więcej, może pójść dalej – im bardziej absurdalna narracja i im bardziej absurdalna strategia, jak np. w obecnej sytuacji, tym pewnej części populacji wdrukowanie tej narracji będzie efektywniejsze, tej części, która jest gotowa do przyłączenia się do tworzącej się masy ludzkiej [tłumu].

Dzieje się tak dlatego, że stosowane środki mają znamiona rytuału, spełniają funkcję rytualną, kiedy jednostka poprzez uczestnictwo w rytuale pokazuje, daje do zrozumienia, że kolektyw jest ważniejszy od niej samej. Zachowania rytualne od zawsze taką funkcję pełniły.

Jak zostać przywódcą sekty – Prosty przewodnik, jak zdobyć kontrolę nad umysłami.
Cechy przywódców sekt – charakterystyka sekt – Melissa Dykes
Sześć warunków kontroli umysłu – C.J. Hopkins
Miliony ludzi dołączają do sekty składającej dzieci w ofierze – Del Bigtree

Rytuał to typ zachowania, które nie ma żadnego sensu czy znaczenia pragmatycznego. Jest to zachowanie czysto symboliczne, poprzez które jednostka daje sygnał, że należy do kolektywu oraz wskazuje, że jest gotowa poświęcić coś dla niej ważnego na rzecz zbiorowości. Dlatego też obserwujemy, że nie ważne jak absurdalne wydają się środki, są popierane przez pewną część społeczeństwa, zazwyczaj jest to ok. 30 proc. populacji.

Plusy i minusy środków zaradczych przeciw pandemii grypy – dr Thomas Inglesby, prof. Jennifer Nuzzo, prof. Tara O’Toole i prof. Donald Henderson [listopad 2006]

T: Po pierwsze, maniery – dr McCullough dołączył do nas, więc grzeczność wymaga przedstawienia obu panów sobie. Krótka uwaga – wspomniałeś w dyskusji o Niemczech w latach 20. i 30, XX w. poruszyliśmy temat potwora w postaci komunizmu, że podobnie jak wypalanie drzew, ogień też trawi drzewa, których nie chcę się pozbyć. Rozmawialiśmy o makkartyzmie, tak sobie wtedy pomyślałem, że wystarczy sięgnąć 20 lat wstecz. Mamy atak na WTC, inwazję na Afganistan. Dlaczego w ogóle wysyłamy wojska do Iraku? Cały ten niepokój, poziomy zagrożenia zielony i pomarańczowy, mamy wąglik, kontrole na lotniskach, TSA, NSA może prześwietlać wszystkie nasze wiadomości dla dobra ogółu.

– “Inwazja na Irak”. – “Po co to w ogóle robimy?”

– “Zamknij się komunisto! Nie kochasz swojego kraju?”

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin