Rewalidacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w rodzinie - Aleksander Hulek.txt

(355 KB) Pobierz
REWALIDACJA
DZIECI I MŁODZIEŻY
NIEPEŁNOSPRAWNEJ
W RODZINIE
Redaktor naukowy
Aleksander Hulek
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
WARSZAWA 1984
Skrypt przeznaczony dla studentów pedagogiki, psychologii, socjologii, le-
karzy, rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych, organizacji i instytucji
zajmujšcych się tš problematykš.

Redaktor: Zofia Maskowicz
Redaktor techniczny: Eugeniusz Ziolek
Korektorzy: Barbara Naurrat, Anna Schubert
Š Copyright by
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
Warszawa 1984
ISBN 83-01-05386-7
SPIS TRECI
Przedmowa   (Aleksander  Hulek).......      .      .      ? ?     
Rodzina  istotnym  ogniwem rewalidacji  (Aleksander  Hulek)      ....                   
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i społeczeństwie   (Halina Borzyszkowska)       18
Rola rodziny w realizacji celów życiowych młodych osób z uszkodzeniem na-
rzšdu  ruchu   i pełnosprawnych  (Ryszard  Pichalski).....       28
rodowisko rodzinno-wychowawcze dziecka upoledzonego umysłowo w  sto-
pniu  lekkim  {Franciszek  Wojoiechowski)........       34
Wprowadzenie          ........,   .   .                              34
Podstawy   metodologiczne   badań         .       .       .       .               .       .       . -             35
Charakterystyka   czynników   wpływajšcych   na   opiekuńczo-wychowawcze
funkcjonowanie   rodziny...........       36
Struktura  demograficzna  rodzin   .       ......;       .       37
Wykształcenie współmałżonków w badanych kategoriach rodzin .       .       37
Sytuacja bytowa badanych rodzin na tle porównawczym     ...       37
Atmosfera  życia  rodzinnego..........       39
Działalnoć opiekuńcza rodziny dziecka upoledzonego umysłowo w sto-
pniu   lekkim.............       39
Materialna   egzystencja  dziecka w rodzinie......       39
Organizacja  formalnej   opieki  nad  dzieckiem .      .       .      .      .       .       40
Działalnoć badanych rodzin w zakresie racjonalnej organizacji czasu
wolnego   dziecka        ...........       41
Stosunek  rodziców  do  potrzeb  dziecka.....                      42
Działalnoć   socjalizacyjno-wychowawcza   rodziny   dziecka   upoledzonego
umysłowo w stopniu lekkim.........       46
Proces  wychowania  w rodzinie    .       .       .       .       .       .       .           ' .       46
Obowišzki  dziecka  na  rzecz  domu........       50
Postawy rodziców wobec dzieci upoledzonych umysłowo w stopniu lek-
kim  i  dzieci o   normalnym  rozwoju........       52
Wię emocjonalna w rodzinie. Postawy dzieci wobec rodziców ...       55
Wyniki   badań.   Stwierdzone   współzależnoci.......       57
Uwagi   końcowe.............       58
Postawy matek wobec. młodzieży pracujšcej i nie pracujšcej  o umiarkowa-
nym stopniu  upoledzenia umysłowego  (Krystyna  Boezar)  ....       60
Wpływ   rodziny   na   uspołecznienie   upoledzonych   umysłowo   zatrudnionych
w zakładzie pracy  chronionej  (Kazimierz Jacek Zdblocki} ....       68
Warunki  społeczno-ekonomiczne badanych rodzin......       72.
Warunki   mieszkaniowe   .                               .....                      73
Warunki psychospołeczne badanych rodzin.......73
Atmosfera   wychowawcza..........       73
Warunki kulturalne badanych rodzin .        .       .       .       .       .       .       .       .       73
Wnioski...............       74
Wpływ rodowiska rodzinnego na obraz własnej osoby u młodzieży ze skolio-
zš   {Maria   Ożóg-Radew)        .       .       .       .       .       .       .       ...       .       .       76
Podsumowanie.............        84
Dziecko niepełnosprawne objęte nauczaniem indywidualnym (Sylwester No-
wak)           ...............       85
Rola rodziny we wczesnym usprawnianiu  dziecka  z mózgowym, porażeniem
dziecięcym  (Jadwiga   Bogwcka,   Ewa   Mazanek)......       92
Współpraca  rodziny  z  przedszkolem  w  nauczaniu  dzieci niepełnosprawnych
czynnoci  samoobsługowych  (Celina Kozłowska)     .                                            103
Wstęp...............     103
Dziecko  niepełnosprawne w  rodzinie i  przedszkolu      .       .       .       .       .     104
Oddziaływania   wychowawcze   rodziny   w   pierwszych   latach   życia
dziecka.............     104
Zadania przedszkola w rewalidacji dziecka niepełnosprawnego    .       .     105
Sposoby  uczenia   dzieci   w  wieku  przedszkolnym  czynnoci   samoobsłu-
gowych      ^_.............     106
Nauczanie dzieci zdrowych..........      106
Specyfika   nauczania    czynnoci    samoobsługowych    dzieci   niepełno-
sprawnych   .............     107
Koniecznoć współdziałania rodziny z przedszkolem  podstawowa  za-
sada w rewalidacji  dzieci upoledzonych.......     109
Wyniki badań przeprowadzonych w przedszkolu  dla  dzieci niewidomych     109
Metodologia badań............     110
Charakterystyka badanych.........       .       .112
Analiza  wyników  badań        .........       .     113
Różne  formy   współpracy.......       .       .       .       .113
Podsumowanie.............     117
Rodzina inwalidzka jako rodowisko wychowawcze (Władysława Brzozowska)     119
Obraz instytucji małżeństwa w wiadomoci osób niepełnosprawnych fizycz-
nie   (Krystyna   Błeszyńska)...........     127
Charakterystyka przeprowadzonych badań        .......     130
Ocena wartoci małżeństwa przez badane osoby    .       .       .       .       .       .     131
Postulowany przez badanych typ stosunków pary małżeńskiej  z otocze-
niem   społecznym.......       .       ?ť                          135
Postulowany podział ról małżeńskich pomiędzy partnerów zwišzku .       .     137
Wnioski......       .       .       .       .       .       ?       ?                    138
Bibliografia      .      .       .'.-*...........      141
PRZEDMOWA
W ostatnich latach tak w Polsce, jak i w innych krajach obserwuje
się wzrost zainteresowania problematykš rewalidacji dziecka niepełno-'
sprawnego w rodzinie. Przyczyny tego sš złożone, a do najważniejszych
należš:
1.   Deinstytucjonalizacja opieki  nad    dzieckiem    niepełnosprawnym.
Odchodzi się stopniowo, tam gdzie to jest celowe i możliwe, od segrega-
cyjnych fonm jego wychowania i opieki (zakładów kształcenia i domów
pomocy), zastępujšc je otwartymi, zwišzanymi naturalnie ze    rodowis-
kiem dziecka.  Te ostatnie zakładajš pobyt dziecka niepełnosprawnego
w rodzinie, w domu rodzinnym. Tak jest w sytuacji, kiedy dziecko uczę-
szcza np. do szkoły lulb klasy specjalnej czy dziennego domu pomocy.
2.   Znaczenie udziału rodziców w procesie rewalidacji własnego nie-
pełnosprawnego dziecka, od wieku niemowlęcego aż do okresu przygoto-
wania go do życia i usamodzielnienia się. Rodzice po odpowiednim przy-
gotowaniu  mogš   być     współautorami    postępowania    rewalidacyjnego
i wnieć w jego program sporo istotnych wartoci.
3.   We współczesnych tendencjach rozwoju rewalidacji zaznacza  się
przenoszenie odpowiedzialnoci za zaspokajanie potrzeb ludzi niepełno-
sprawnych (w  tym  i  dzieci)  na społecznoci  lokalne.  Odpowiednikami
tego sš u nas gminy i dzielnice miast. Takie rozwišzania zakładajš rów-
nież pozostawienie dziecka niepełnosprawnego w rodzinie. Nasze służby
wiadczšce  na rzecz dzieci niepełnosprawnych  sš  zibyt  scentralizowane
i wielkomiejskie", a wiele problemów dzieci niepełnosprawnych można
rozwišzać w miejscu zamieszkania.
4.   Stałe postępy w integracji dzieci niepełnosprawnych do różnych'
placówek kształcenia ogólnego, zawodowego, zatrudnienia i różnych form
życia społecznego. Proces integracji dokonuje się z pomocš rodziców, któ-
rzy cile współpracujš ze szkołš.
5.   Traktowanie problematyki dzieci niepełnosprawnych i rodziny ja-
ko stałego komponentu polityki owiatowej, kulturalnej i socjalnej pań-
stwa.  Obecnie  przy  podejmowaniu problematyki  kształcenia  ogólnego
i zawodowego, rodziny czy wiadczeń socjalnych bierze się także pod
uwagę dzieci niepełnosprawne, których, jest około  10 - 12°/o całej popu-
lacji (ze znacznš lulb umiarkowanš niepełnosprawnociš).
Problematyka rewalidacji dziecka niepełnosprawnego jes? żywo dy-
skutowana w wielu organizacjach społecznych, instytucjach i uczelniach.
Prowadzone sš również w tej dziedzinie liczne badania naukowe.
Żywe zainteresowanie tš problematykš wykazujš: Komitet Pomocy
Osobom Upoledzonym Umysłowo  Koła Pomocy Dzieciom Specjalnej
Troski, Polski Zwišzek Głuchych, Polski Zwišzek Niewidomych, Polskie
Towarzystwo Walki z Kalectwem, Zwišzek Socjalistyczny Młodzieży
Wiejskiej, Zwišzek Harcerstwa Polskiego (Drużyny Nieprzetartego Szla-
ku i in.). Sprawš dzieci niepełnosprawnych -zajęła się też, powołana przez
rzšd, Rada do Spraw Rodziny i Rada do Spraw Ludzi Starszych, Inwa-
lidów i Osób Niepełnosprawnych.
Badania naukowe z tej dziedziny podejmowane sš głównie przez a-
kademie medyczne, wydziały pedagogiczne, psychologicznie i socjolo-
giczne uniwersytetów.
Zawarte w tej publikacji prace przedstawiajš wyniki badań pro-
wadzonych nad rewalidacjš dziecka niepełnosprawnego w rodzinie przez
Katedrę Pedagogiki Rewaiidacyjnej Uniwersytetu Warszawskiego w la-
tach 1975 - 1:981.
Od lat szećdziesištych rodzice oraz opiekunowie dzieci niepełno-
sprawnych podejmujš wiele inicjatyw i wysuwajš liczne propozycje do-
tyczšce rozwoju placówek rewalidacyjnych dla dzieci niepełnospraw-
nych (np. u nas szkół życia dla umiarkowanie i głębiej upoledzonych
umysłowo, letnich kolonii, orodka medyczno-wychowawczego dla dzie-
ci z mózgowym porażeniem). Służš oni swoim dowiadczeniem odpowie-
dnim placówkom w przygotowywaniu programów postępowania rewali-
dacyjnego i biorš udział w organizowaniu różnych form wypoczynku dla
dzieci niepełnosprawnych. Powszechnie utrwaliło się przekonanie, że sa4
mi specjalici bez udział...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin