CDA Retro 2024 1.pdf

(20662 KB) Pobierz
CZASOPISMO DLA FANÓW KLASYCZNYCH GIER
PUBLICYSTYKA
Gambler – historia
40 lat Amstrada CPC
PlayStation 2
Mortal Kombat
Ekrany ładowania
Emulujemy CRT
Demoscena –
komputerowa subkultura
VARIA(CJE)
116
STRON
!
cena:
30
zł, w tym 8% VAT
NUMER #6 (01/2024)
WYDANIE SPECJALNE
Szachista – robot z XVIII wieku
Terminator w krainie popkultury
RoboCop – filmy
Ghost in the Shell –
gry, anime, manga
Marcin Borkowski – wywiad
Fantastyka retro
REPLAY
Satyra na
Amerykę
ISSN 1426-2916 INDEX 379166
Max Payne
Blade Runner
Deus Ex: Bunt ludzkości
Sensible Soccer
Halo: Combat Evolved
Knights and Merchants
Oni
GOTHIC
HEROES
100
STRON
PONAD
• WYWIADY Z TWÓRCAMI
• EKSKLUZYWNE MATERIAŁY
• DZIEJE STUDIÓW STOJĄCYCH
ZA KLASYCZNYMI TYTUŁAMI
• PRZEGLĄDY NAJLEPSZYCH
MODÓW
POŚWIĘCONYCH
KULTOWYM GROM
KUPISZ WYŁĄCZNIE NA
SKLEP.CDACTION.PL
ORAZ
W NASZYM SKLEPIE NA
ALLEGRO.
WSTĘPNIAK
WE’RE BACK!
P
rawda, że szybko minęło to pół
roku? I oto przed wami nowe, już
szóste Retro. Tytuł wstępniaka na-
wiązuje do słynnego „I’ll be back”
wygłoszonego przez Arnolda. Nie bez przyczy-
ny, bo
nieoficjalnym motywem przewodnim
tego numeru są roboty i cyborgi z filmów
oraz gier.
Wiecie, Terminator, RoboCop, Master
Chief, takoż Adam Jensen, Major(ka?) Motoko
Kusanagi itd. Co oczywiście nie oznacza, że
zdominują ten numer. Ale ich obecność będzie
wyczuwalna, szczególnie w dziale Varia(cje).
Na 116 stronach jak zawsze sporo soczystego
mięsa (albo grillowanego tofu w wersji dla
wegetarian). W Publicystyce historia narodzin
Mortal Kombat i ewolucji microsoftowskiego
Flight Simulator, dokończenie tekstu o wielkim
kryzysie branży, dzieje kultowego Gamblera
oraz opowieść o tym, jak LucasArts na własne
życzenie spaprało gry edukacyjne osadzone
w uniwersum Star Wars i zarżnęło tym samym
kurę znoszącą złote jaja. Znajdziecie tam też
nietypowe spojrzenie na cykl GTA. Najstarsi
czytelnicy otrą łezkę, przypominając sobie
wymierające już dziś ekrany ładowania. Dla
fanów retro sprzętu opowieści o PS2 i ośmio-
bitowym Amstradzie oraz test nowej retro
konsoli. Publikujemy również poradnik, jak na
monitorach LCD uzyskać wrażenie, że gramy na
CRT, przedstawiamy wam pewną komputerową
subkulturę... i tak dalej.
W Recenzjach też się dzieje, ale nie będę tu
wyliczał kolejnych tytułów, bo zwyczajnie jest
ich za dużo. Rzecz jasna zachęcam do lektury
tych stron „jak leci”. Bo jak mawiają mędrcy,
każda dobra opowieść jest godna wysłuchania.
A złych tu nie ma. (Fani gier cRPG mogą czuć się
lekko zawiedzeni, że w tym numerze coś nie za
#6 (1/2024)
wiele tytułów z ich ulubionego gatunku. Lecz
nic nie dzieje się bez powodu i będzie to wam
wynagrodzone w kolejnym Retro).
W Varia(cjach) przemierzamy filmowo-gamin-
gowe uniwersum Terminatora, przypominamy
sobie żywot RoboCopa i godne uwagi stare filmy
z robotami/cyborgami w roli głównej. Mamy też
Retro fantastykę oraz duży wywiad z Marcinem
„Borkiem” Borkowskim, którego chyba tu przed-
stawiać nikomu nie muszę. Znajdziecie tam też
ciekawostkę – historię o XVIII-wiecznym robocie
grającym w szachy. Jest i miejsce na Re(tro)Akcje
czytelników. No dobra, ReAkcję. Jedną. Ale za
to długą i dość kontrowersyjną. Gdy będzie ich
więcej, to dział się rozrośnie, że tak aluzyjnie
powiem – bo
tradycyjnie proszę o feedback.
Piszcie i mówcie, co się w Retro podoba, czego
chcecie więcej, a co warto zmienić lub wywalić.
To przecież pismo dla was.
Zachęcam też do współtworzenia Retro – ślijcie
swe teksty na
retro@cdaction.pl,
możecie też
spotkać mnie (i sporą fajną społeczność) na
FB, na grupie
CD-Action Retro.
Oczywiście za
każdy wydrukowany na łamach Retro tekst pła-
cimy honorarium autorskie, identyczne z tym,
które otrzymują nasi stali autorzy. A muszę
powiedzieć, że w każdym numerze pojawiają
się na łamach naszego pisma ci, którzy już
posłuchali tego apelu…
I jak mawia RoboCop: thanks for your coopera-
tion. Do zobaczenia jesienią!
Smuggler
Errata: aż dziwne, ale tym razem nie ma zupełnie
niczego,
co trzeba sprostowywać i naprostowy-
wać. I bardzo, kurna, dobrze!
SPRAWDŹ NASZĄ
GRUPĘ NA FACEBOOKU:
CD-ACTION RETRO
Dziękujemy serwisowi MobyGames, który pozwolił nam korzystać ze swoich przepastnych zasobów przy
tworzeniu Retro. Sporo materiałów graficznych w tym wydaniu (w tym część screenshotów) pochodzi
właśnie z tej ogromnej bazy danych. Jeśli jej jeszcze nie znacie, zajrzyjcie na
mobygames.com
(ale
uważajcie, bo można tam przepaść na długie godziny!).
#6 (1/2024)
30
Czy patrzyliście kiedyś na cykl GTA jako
rodzaj satyry na USA; na ich fobie i mity
założycielskie? ...Nie? To teraz dzięki
DaeLowi będziecie mieli ku temu okazję.
38
34
Scena komputerowa, zwana też
demosceną, to specyficzna subkul-
tura tych posiadaczy komputerów,
którym nie wystarczało granie,
a brzydzili się „komerchą”. Tworzyli
więc na swych „maszynach” sztukę
dla sztuki. Skąd się wzięła, co
konkretnie robili jej członkowie –
i dlaczego to robili? O tym opowie
wam Bartek Dramczyk.
„Żółte strony”, szaleństwa DTP, kontrowersyjne – i to jak! – felietony Randalla czy Dr.
DeStroyera plus wysoki poziom tekstów...
Skąd się wziął Gambler i dlaczego upadł, wyjaśni wam Marek Czajor.
56
76
Amstrad CPC. Ten komputer może nie był aż tak popularny w Polsce, jak wielka trójca
(Atari, C64, ZX Spectrum), ale też miał sporo fanów. Z okazji 40 urodzin laurkę napisał
mu Bartłomiej Kluska.
Skoro na kolejną część Deus Eksa raczej nie ma co liczyć, to
chociaż powspominajmy jego trzecią odsłonę, Bunt ludzkości.
Przypomi wam ją Maciej Bachorski.
Redakcja CD-Action
ul. Ksawerego Liskego 7
50-345 Wrocław
KONTAKT:
retro@cdaction.pl,
facebook.com/cdaction
REKLAMACJE:
reklamacje@cdaction.pl
REDAKTOR PROWADZĄCY RETRO:
Smuggler
REDAKTOR NACZELNY:
Dawid Bojarski
ZASTĘPCA REDAKTORA NACZELNEGO:
Daniel Bartosik
REDAKTOR NACZELNY CZASOPISM:
Witold Tłuchowski
ZESPÓŁ REDAKCYJNY:
Krzysztof Freudenberger, Jakub Gańko, Grzegorz Karaś, Hubert
Pomykała, Jerzy Poprawa, Barnaba Siegel
WSPÓŁPRACOWNICY:
Maciej Bachorski, Dawid Biel, „bolo”, Maciej Bucholc, Marek Czajor,
Bartek Dramczyk, Izabela Durma, Rafał Fluderski, Arkadiusz Gołka, Krzysztof Hasiński, Andrzej
Kaczmarczyk, Krzysztof Kępski, Michał Klekowicki, Bartłomiej Kluska, Łukasz Morawski, Bartłomiej
Nagórski, Joanna Pamięta-Borkowska, Sebastian Pyka, Paweł Raban, Marcin Skwark, Aleksy
Uchański, Michał Wolski, Rafał Wyrzykowski
KOREKTOR:
Szymon Cisicki
Niezamówionych materiałów redakcja nie zwraca. Zastrzegamy sobie prawo do skracania i reda-
gowania tekstów. Za treść ogłoszeń redakcja ponosi odpowiedzialność w granicach wskazanych
w ust. 2 art. 42 ustawy Prawo prasowe. Wszystkie nazwy handlowe i towarów występujące
w piśmie są zastrzeżonymi znakami towarowymi lub nazwami zastrzeżonymi odpowiednich firm
i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych. Kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów
zawartych w piśmie w jakiejkolwiek formie zabronione.
GTEM SA ostrzega P.T. Sprzedawców, że sprzedaż numerów aktualnych i archiwalnych pisma
po innej cenie niż wydrukowana na okładce jest działaniem na szkodę wydawcy i skutkuje
odpowiedzialnością karną i cywilną.
DYREKTOR ARTYSTYCZNY:
Krzysztof Freudenberger
OPRACOWANIE GRAFICZNE:
Katarzyna Kopeć
SPIS TREŚCI
78
006
010
Kalendarium i retro newsy
W co warto zagrać?
C:\PUBLICYSTYKA_
012
014
018
021
022
028
030
034
038
044
046
053
054
056
Blade Runner – jedna z najlepszych
przygodówek w historii – do tego ponie-
kąd dziejąca się w czasie rzeczywistym!
Zainteresowanych zapraszamy do dość
niekonwencjonalnej recenzji Michała
Klekowickiego.
94
Polskie gry 2023 – podsumowanie roku
Krótka historia Mortal Kombat
Wysokie loty
Microsoft Flight Simulator
Felieton: Nieoczekiwane korzyści z
bycia dziadersem
Game over, man! (część 2)
Krótko o ekranach ładowania
GTA – Serce Ameryki
Cyfrowa subkultura
z odrobiną nostalgii
Gambler – miesięcznik
elektronicznych szulerów
Ucz się z Lucasem
PS2: simply the best
Atari The 400 Mini – test
Prawie jak na CRT
Amstrad CPC – dziarski
czterdziestoletni
066
068
069
070
072
074
075
076
078
080
081
082
084
086
088
090
091
Halo: Combat Evolved
Walker
Spy vs. Spy
Max Payne
Red Faction
Star Wars: Yoda Stories
Heart of Darkness
Deus Ex: Bunt ludzkości
Blade Runner
Kick Master
RoboCop 2
Shogo: Mobile Armor Division
Oni
Knights and Merchants
The Punisher
Sensible Soccer
Sensible World of Soccer
C:\VARIA(CJE)_
C:\REPLAY_
092
094
102
104
105
106
108
112
114
Terminator w świecie popkultury. Historię elektro-
nicznego mordercy oraz filmy i gry z jego udziałem
przedstawi wam Maciej Bachorski.
062
063
064
Bionic Commando (1988)
Bionic Commando (2009)
Full Spectrum Warrior
Szachista. „Robot” z XVIII wieku
Terminator w popkulturze
RoboCop – człowiek z żelaza
Ghost in the Shell: sztuka ekranizacji
Ghost in the Shell: sztuka egranizacji
Retro kultura
Wywiad z Marcinem „Borkiem”
Borkowskim
Fantastyka retro
Re(tro)Akcje
108
youtube.com/cdaction
ODWIEDŹ TEŻ
NASZĄ STRONĘ!
W NASZYM SERWISIE INTERNETOWYM
ZAMIESZCZAMY NEWSY, ŚWIEŻE RECENZJE,
ZAPOWIEDZI GIER, PUBLICYSTYKĘ,
GAMEWALKERY, TESTY SPRZĘTU,
COTYGODNIOWE SZPILE... I WIĘCEJ!
SPRAWDŹ NASZ KANAŁ
W SERWISIE YOUTUBE
Wieloletni redaktor Top Secret, Marcin „Borek”
Borkowski, przepytywany przez wieloletniego
redaktora naczelnego CDA, czyli Mac Abrę. Bar-
dziej retro już chyba być nie może!
CDACTION.PL
WYDAWCA:
Gaming Tech Esports Media SA
BIURO REKLAMY:
Lidia Ukleja,
tel. 604 297 040
lidia.ukleja@cdaction.pl
SKLEP.CDACTION.PL
ZNAJDZIESZ TU ARCHIWALNE WYDANIA
RETRO I CD-ACTION, OFERTY PRENUMERATY
CD-ACTION ORAZ WSZELKIE NOWOŚCI, JAKIE
WPROWADZAMY DO SPRZEDAŻY.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin