O. Bonifacy H. Knapik - Rachunek sumienia dla dorosłych.pdf

(162 KB) Pobierz
Rachunek sumienia
dla dorosłych
Ta broszura moze słuzyc wszystkim,
˙
˙ ´
˛
którzy chca miec pewnosc,
´
´´
˛
˛.
ze sie dobrze spowiadaja
˙
˛ ˛
˛ ˙
Poleca sie te broszure kazdemu,
kto chce miec dobre sumienie,
´
albowiem zycie według dobrego sumienia
˙
˛
˛
jest najpewniejsza droga do zbawienia.
INTENCJA
Kazdemu, po przemysleniu,
˙
´
niech posłuzy ku zbawieniu.
˙
˛
W tej intencji odmawia sie codziennie
modlitwy do Miłosierdzia Bozego.
˙
Opracowanie
o. Bonifacy H. Knapik OFM
Zezwolenie władzy zakonnej
o. dr Joachim Mazurek OFM, prowincjał
Katowice Panewniki, dnia 13 II 1988 r.
L.dz. 47/P/88
Imprimatur
ks. bp dr Damian Zimon, ordynariusz katowicki
´
Katowice, dnia 5 II 1988 r.
Nr VI-1662/88
Nihil obstat
˛kalik OFM, prowincjał
o. Antonin Brza
Katowice Panewniki, dnia 3 X 2013 r.
L.dz. 367/P/13
ISBN 978-83-7766-030-0
Przed rachunkiem sumienia
Co to jest grzech?
Grzech jest to dobrowolne i swiadome przekroczenie
´
przykazania Bozego lub koscielnego. Grzech polega
˙
´
˛
wiec na nieposłuszenstwie i wynoszeniu własnej woli
´
˛
nad wole Boza Grzech moze byc ciezki, czyli smiertel-
˙ ˛.
˙
´ ˛˙
´
ny, albo lekki, czyli powszedni.
˛˙
G r z e c h c i e z k i popełnia człowiek wtedy, gdy prze-
kracza przykazania: 1) w waznej rzeczy – jest to tzw.
˙
materia wielka, 2) zupełnie swiadomie i 3) całkowicie
´
dobrowolnie.
G r z e c h l e k k i popełnia człowiek wtedy, gdy prze-
kracza przykazania: 1) w małej rzeczy, 2) bez całkowitej
swiadomosci, 3) bez całkowitej dobrowolnosci.
´
´
´
Skutki grzechu
˛˙
G r z e c h c i e z k i (smiertelny) jest całkowitym od-
´
˛
wróceniem sie człowieka od Boga, od celu ostatecznego.
˛
Pozbawia dusze łaski uswie ˛cej, która stanowi nadprzy-
´ ˛caja
˛
˛-
rodzone zycie duszy. Zrywa wspólnote z Bogiem i wyrza
˙
˛
˛
˛´
dza krzywde Kosciołowi. Jest najwiekszym nieszczesciem
´
człowieka. Człowiek przestaje byc dzieckiem Bozym, traci
´
˙
wszystkie zasługi za dobre uczynki dawniej wykonane
˛gna ´
˛˙
i nie moze osia ˛c nowych zasług. Kto umiera w ciez-
˙
kim grzechu, jest odrzucony od Boga na wieki, czyli zo-
˛
staje potepiony. Jest to kara wieczna.
–3–
˛ ˛cznosc
G r z e c h l e k k i (powszedni) osłabia nasza ła
´´
z Bogiem i pomniejsza swietosc Koscioła, ale nie po-
´ ˛ ´´
´
zbawia człowieka stanu łaski.
˛˙
˛
P o n i e w a z g r z e c h c i e z k i jest tragedia dla czło-
˙
wieka, dlatego nalezy w swoim rachunku sumienia do-
˙
kładnie rozwazyc najpierw wielkosc materii danego
˙ ´
´´
˛
grzechu, nastepnie stan swiadomosci przed lub w czasie
´
´
˛
popełniania tegoz grzechu przy równoczesnym uwzgled-
˙
nieniu stopnia swojej dobrowolnosci.
´
˛
W niniejszym schemacie rachunku sumienia sa wy-
mienione grzechy, których materia jest zawsze wielka
˛
i sa zaznaczone w nawiasie skrótem „mw”. Inne grzechy
˛
˛
˛
w tym schemacie moga miec materie wielka w zalezno-
´
˙
˛
sci od wielkosci szkody (krzywdy), jaka człowiek przez
´
´
˛dził: 1) Bogu, 2) sobie, 3) blizniemu,
ten grzech wyrza
´
4) grupie społecznej lub społeczenstwu. Oto przykłady:
´
˛c, ˙
ad 1) „Odwodziłem innych od Boga”, wykazuja ze
Bóg w ogóle nie istnieje.
ad 2) „Szkodziłem sobie na zdrowiu”, np. przez nad-
mierne picie alkoholu i dawałem tym wielkie
zgorszenie.
ad 3) „Namawiałem do grzechu”, np. do grzechu nie-
czystego, do wielkiej kradziezy, do krzywoprzy-
˙
˛
siestwa itp.
˛z
ad 4) „Przekazywałem innym złe ksia ˙ ki”, które spowo-
dowały wiele zła.
–4–
U w a g a! Wielkosc materii nalezy oceniac nie we-
´´
˙
´
dług własnego odczucia szkody, ale według odczucia
osoby lub osób poszkodowanych.
˛
Nalezy sie miec jednak na bacznosci przed zbyt for-
˙
´
´
˛c
malistycznym traktowaniem swoich grzechów, mówia so-
˛
˛
bie np.: „Wyspowiadam sie i wszystko bedzie załatwione”.
Tak bynajmniej nie jest, bo za kazdy grzech, równiez ten,
˙
˙
który został juz wyznany na Spowiedzi swie
˙
´ ˛tej, człowiek
˛
poniesie kare tu na ziemi albo w czysccu po smierci.
´´
´
Innym niebezpieczenstwem dla człowieka jest szatan-
´
´
skie nastawienie na segregowanie grzechów, to znaczy
˛˙
unikanie tylko grzechów ciezkich, a lekcewazenie grze-
˙
chów lekkich. Dla przykładu rozwazmy słowa Pana Jezu-
˙
˛
˛ce
sa potepiaja tych, którzy w swoim zyciu nie czynili
˙
˛-
uczynków miłosierdzia: „Idzcie precz ode Mnie przekle
´
˛łem, a nie nakarmi-
ci, w ogien wieczny, albowiem łakna
´
liscie Mnie itd.” (Mt 25, 41-46). W innym miejscu mówi
´
˛
˛pcie ode Mnie wszy-
Pan Jezus do potepionych: „Odsta
scy, którzy czynicie nieprawosc” (Łk 13, 25-27).
´´
˛
˛˙
Nalezy wiec traktowac kazdy grzech, ciezki i lekki,
˙
´
˙
jako nieprawosc człowieka wobec Boga. Takie bowiem
´´
nastawienie jest bezpiecznym trwaniem w bojazni Bozej
´
˙
˛
˛
i własciwa dyspozycja do uzyskania od Boga przebacze-
´
nia i odpuszczenia wszystkich grzechów.
˛
˛
˛
Inna przestroga dla zuchwalców sa słowa sw. Pawła:
´
˛da
„Czyz nie wiecie, ze niesprawiedliwi nie posia ˛ Króle-
˙
˙
˛
stwa Bozego. Nie łudzcie sie! Ani rozpustnicy, ani bał-
˙
´
˛´
˛˙
wochwalcy, ani cudzołoznicy, ani rozwiezli, ani mez-
˙
˛,
czyzni współzyja ze soba ani złodzieje, ani chciwi,
´
˙ ˛cy
˛
ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy nie odziedzicza
Królestwa Bozego” (1 Kor 6, 9-10).
˙
–5–
Zgłoś jeśli naruszono regulamin