chanuka.pdf

(497 KB) Pobierz
CHRYSTIANIZACJA CHANUKI?
Czy chanuka, żydowskie święto, ma coś wspólnego z wiarą w Jezusa Chrystusa?
A może takie pytanie jest niestosowne?
W zależności od tego, co wiesz o chanuce i co wiesz o Jezusie Chrystusie, Twoja reakcja będzie się
różnić. Jest też wielu, którzy boją się wszystkiego, co ma związek z Żydami, dlatego widząc już
sam świecznik chanukowy, przeżywają pewien rodzaj grozy, jakby on symbolizował z wycięstwo
Żydów nad ich ukochanym wodzem - Antiochem 4. Epifanesem. ;) Oczywiście żartuję.
Pomyślmy jednak tak, dlaczego Chanuki nie uznać tak jak Paschy, jako święto nie tylko
upamiętniające poświęcenie świątyni w 2. wieku przed Chrystusem, ale też święt a zapowiadające
inne poświęcenie – Mesjasza jako Bożą świątynię i Jego objawienie się 25. Kislew jako Tego, który
miał przyjść? (Jn. 10,22-40).
Jeśli bowiem rok Mesjasza miał 14. miesięcy księżycowych przejścia od ery Adama 1. do ery
Adama 2 (por. Rzym. 5) to dwie 50-ki mają też związek z Chanuką, jako zimowym odbiciem
panowania Jezusa w niebie w Pięćdziesiątnicy. Liczenie ich od Ziw do Kislew i od Tebet do Siwan,
pokazuje podstawę dla Ewangelii Długowieczności i świadomości znaczenia przejścia od jednej
50-ki do drugiej 50-ki, co ma miejsce właśnie w święcie Chanuki.
Być może na pierwszy raz wydaje się to dość zawiłe, ale biblijna typologia ukazuje Jezusa jako
mannę i Jezusa jako pierwociny jęczmienia, pszenicy i owoców jesieni. Manna to specyficzny dar
Boży, bo trwał 40. lat na pustyni i rozpoczął się 16. Ziw, czyli podczas pierwociny drugiej Paschy,
awaryjnej, zanim takową ofiarowywano w Kanaanie. Mesjasz Uzdrowiciel uczył więc przez 40. Lat
poprzez mannę, która przestała być dawana 16. Abib, gdy ofiarowa no pierwocinę jęczmienia
w Kanaanie, gdy Izrael stanął przed miastem Jerycho.
Jezus porównał się do manny w Jn. 6. rozdziale, wskazując na nową świadomość życia wiecznego
w wierze w Niego jako chleb, który z nieba zstąpił. Pokarm dla ducha, aby ten żył ży ciem
wiecznym już w doczesności to nowotestamentowe wypełnienie się manny dawanej Izraelowi.
Piotr Kotarba-Kaczor
Zgłoś jeśli naruszono regulamin