BezwinskaTozsamosc_Pedagogiki.rtf

(2934 KB) Pobierz

Teresa Hejnicka-Bezwińska

TOŻSAMOŚĆ PEDAGOGIKI

OD ORTODOKSJI KU HETEROGENICZNOSCI

"Naukę tworzą ludzie.

Ta zrozumiała sama przez się okoliczność

łatwo ulega zapomnieniu."

(Werner C. Heisenberg)

"Każdy dialog z cudzą myślą, prowadzony

z intencją zrozumienia drugiego człowieka

jest sam w sobie rozmową nigdy nie mającą końca.

Jest to prawdziwa rozmowa, w trakcie której

usiłujemy odnaleźć «nasz» język -jako wspólny."

(Erich Fromm)


SPIS TREŚCI

Uwagi wstępne              str. - 5-iI

I. FORMY POZNAWCZEGO OSWAJANIA ŚWIATA str. - 12-40

1. Wprowadzenie

2. Poznanie przednaukowe

3. Poznanie naukowe

3.1. Poznanie filozoficzne

3.2. Poznanie w naukach szczegółowych

3.2.1. Reguły sterowania nauką

3.2.2. Proces zmian w regułach sterujących rozwojem nauki

3.3. Poznanie techniczne

4. Role związane z różnymi typami poznawczego oswajania świata

4.1. Wiedza osobista

4.2. Wiedza uczonych

4.2.1. Mędrcy-eksperci

4.2.2. Scholarze

4.2.3. Badacze

4.3. Instrumentalizacja postaw uczonych

5. Podsumowanie

II. POZNANIE I WIEDZA NAUKOWA              str. - 41-70

1. Wprowadzenie

2. Funkcjonalne problemy nauki jako procesu poznania

2.1. Funkcje (cele, zadania) przypisywane nauce

2.2. Modele budowania i funkcjonowania nauki

2.2.1. Model "racjonalności klasycznej"

2.2.2. Model "racjonalności epistcmologicznej"

3. Przedmiotowe problemy nauki

3. l. Budowa i funkcjonowanie teorii w naukach empirycznych 3.2. Racjonalność logiczna nauki

4. Problemy klasyfikacji nauk

5. Problemy dezintegracji i integracji nauk

6. Nauka a świadomość społeczna

7. Podsumowanie

III. PRZEDMIOT PEDAGOGIKI              str. - 77-92

1. Wprowadzenie

2. Zmienność przedmiotu refleksji i badań pedagogicznych

2.1. Wychowanie naturalne

2.2. Wychowanie celowe


2.2.1.   Wychowanie   celowe   w   warunkach    wychowania naturalnego

2.2.2. Wychowanie celowe w odpowiednich instytucjach

3. Wychowanie jako przedmiot poznania potocznego

4. Wychowanie jako przedmiot poznania filozoficznego

5. Filozofia a nauka

6. Podsumowanie IV. POWSTANIE I ROZWÓJ PEDAGOGIKI

str.-93-124

1.

2.

Wprowadzenie

Etymologia nazwy "pedagogia"

2. l. Ewolucja pojęcia "pedagog"

2.2. Zmiany treściowe pojęcia "pedagogika"

3. Pierwszy naukowy system pedagogiczny

4. Pedagogika na przełomie XIX i XX wieku

5. Upowszechnienie ideologii "nowego wychowania"

6. Pedagogika drugiej połowy XX wieku

6.1. Rozwój pedagogiki na Zachodzie

6.2. Rozwój pedagogiki w Polsce

7. Podsumowanie

V. KRYZYSY W POLSKIEJ PEDAGOGICE DRUGIEJ POŁOWY
XX WIEKU              .itr. - 125-354

1. Wprowadzenie

2. Pojęcie pedagogizmu

3. Pojęcie "kryzysu"

4. Zjawiska kryzysów-załamań w polskiej pedagogice XX wieku 4. l. Kryzys-zalamanie w pedagogice po 1947 roku 4.2. Kryzys-załamanie w pedagogice po 1989 roku

5. Krytyka pedagogiki "instrumentalnej"

6. Ponowoczesne rozumienie kryzysu-przcłomu

7. Podsumowanie

Zakończenie              str. -155-162
Bibliografia                                                                         str. • 163-178


UWAGI WSTĘPNE

UWAGI WSTĘPNE

Tytuł nawiązuje do wcześniej napisanej pracy - zatytułowanej W po­szukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno - metodolo­giczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan). Jej wejście do kanonu lektur zalecanych studentom, a jednocześnie bardzo szybkie wy­czerpanie niewielkiego nakładu mogłoby skłaniać do dodruku pracy. W przekonaniu autorki nie należało tego czynić z kilku powodów:

l. Książka byta pisana w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, ukaza­ła się tuż przed najważniejszymi wydarzeniami 1989 roku. Intencją jej powstania było pragnienie upomnienia się o możliwość zaistnienia na równych prawach - obok obowiązującej „naukowej pedagogiki socjali­stycznej" - innych orientacji pedagogicznych i innych paradygmatów pedagogicznych niż paradygmat „pedagogiki praktycznej". Powyższe postulaty zostały spełnione w wyniku zmian, które dokonały siq poza pedagogiką i pedagogami, często wbrew nim. Czynnikiem sprawczym, umożliwiającym społeczny dyskurs o pedagogice i edukacji, który po­zwolił na ujawnienie sie_ i przeciwstawienie różnych opcji, światopoglą­dów i stanowisk, stała się zmiana ładu społecznego, przejście od ładu monocentrycznego do policentrycznego. Dlatego głównym przedmiotem naszego zastanowienia stały się szansę i ograniczenia dyskursu w peda­gogice i dyskursu społecznego o edukacji. To właśnie zmiana o charakte­rze systemowym sprawiła, że należało zająć się perspektywą poznawczą podmiotową, odejść od perspektywy przedmiotowej, dominującej w Po­szukiwaniu tożsamości pedagogiki (...).

2. Perspektywę poznawczą pedagogiki i pedagogów po 1989 roku charakteryzuje raczej spojrzenie ku przyszłości i w świat oraz niechęć do spoglądania w przeszłość. Powszechne jest jednak przekonanie, że ma miejsce ewolucja tożsamości pedagogiki (nie tylko polskiej). Dlatego I Zjazd Pedagogów, który odbył się w 1993 roku tak sformułowanym tema­tem spiął wystąpienia autorskie oraz dyskusje uczestników Zjazdu. Świa­domość ewolucji tożsamości pedagogiki nie jest homogeniczna, ujawnio­na bowiem została wielość opisów i interpretacji tego zjawiska. Bardziej powszechne jest jednak w Polsce zainteresowanie myśleniem o. edukacji oraz opisem doświadczeń i praktyk edukacyjnych. Są one dostępne dla naszego środowiska dzięki licznym tłumaczeniom prac autorów obcych, rekonstrukcjom i omówieniom.

5


UWAGI WSTĘPNE

Nie można więc dzisiaj pisać o pedagogice bez uwzględnienia tego wielkiego i cennego dorobku ostatnich lat.

3. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ukazało się wiclcj niezwykle interesujących prac. Problem edukacji stał się wyraźnie pro-] blemem interdyscyplinarnym. Odbyło się wiele seminariów, konferencji innych spotkań naukowych mówiących o pedagogice i edukacji językar różnych dyscyplin naukowych.

Te i inne doświadczenia badawcze, autorskie i organizacyjne spra\ ły, że o polskiej pedagogice współczesnej autorka może mówić z inne perspektywy czasowej i poznawczej.

Wymienione aspekty sprawiły, że przeredagowana została cała praca usunięto wiele fragmentów, dodano nowe części.   Mówiąc najogólniej^ zmiany polegają na tym, że:

1. W zasadniczy sposób ograniczone zostało omówienie problemói związanych z upaństwowieniem i etatyzacją pedagogiki polskiej w tzw. „realnym socjalizmie". Problemy te stają się bowiem już problemaraj historycznymi.

2. Poszerzona została perspektywa poznawcza refleksji nad tożsamo­ścią polskiej pedagogiki współczesnej o zjawiska związane z nałożeniem się dwóch wymiarów kryzysu współczesnej pedagogiki: kryzysu - zała­mania z kryzysem - przełomem. Pierwszy z nich musi być analizowany * kontekście przechodzenia od ładu monocentrycznego do ładu policen-trycznego. Natomiast drugi może być nazwany przełomem postmoderni­stycznym. 3eÓnaV autorVa oVreś\a go jaVo pono-woczesna, refteV.sję tuacji doświadczenia związanego z próbą realizacji modernistycznego] projektu uczynienia człowieka i świata szczęśliwymi.

Adresatami tej ksiażk\ są przede wszystkim studenci pedagogiki, młc dzi pracownicy nauki oraz także ci wszyscy, którzy z racji wykonywane go zawodu oraz podejmowanych działań chcą podmiotowo uczestnicz.} w społecznym dyskursie o edukacji. Pokazanie zaś szerokiego kontekst towarzyszącego powstaniu pedagogiki, jej rozwojowi oraz meandron polskiego „odejścia" i „przejścia" wydaje się nadal ważne. Za uzasad \wk\\s. 4Va.te} teey tws^pastużyć następujące fakty:

nym myśleniem niż dominująca dotychczas "naukowa pedagogika socj l i styczna".

l


UWAGI WSTĘPNE

2. Tego problemu nie są w stanie rozwiązać tłumaczenia, rekonstruk­cje, omówienia i interpretacje prac autorów zachodnich (odmienny kon­tekst kulturowy),

3. Nowo kreowane i kreujące się podmioty edukacyjne w polskiej „sferze publicznej" charakteryzuje nostalgia za wielkimi narracjami kul­turowymi (lub ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin