Odpusty na Jasnej Gorze. 1936 R.pdf
(
427 KB
)
Pobierz
Odpusty
na Jasnej Górze
Częstochowa 19 3 6
Nakładem 00. Paulinów z Jasnej Góry
Nihil obstat
P. Pius Przezdziecki
Częstochowa, 20. IV. 1936. Nr. 1307.
Pozwalamy drukować.
Częstochowa, dnia 21 kwietnia 1936 r.
Ks. A. Zimniak Wik. Gen.
Druk. T. Nagłowski i S-ka, Częstochowa
Odpusty na Jasnej Górze
„Pan posłał mnie, abym opowiadał Więźniom wyzwolenie.“ (Iz. LXI. I.)
Odpust, po łacinie indulgentia, znaczy przebaczenie, darowanie. W języku kościelnym
oznacza darowanie, skasowanie nie grzechów, nie kary wiecznej, ale tylko kary
doczesnej t. j. tu na ziemi lub czyśćcowej.Odpust może być zupełny lub cząstkowy.
Zupełny
oznacza darowanie całej kary, która nam się należy tu na ziemi za grzechy, już
na spowiedzi odpuszczone, ale niedostatecznie odpokutowane, lub którą byśmy mieli po
śmierci dopełnić w czyśćcu.
Cząstkowy
oznacza darowanie tyle kary, ile w dawnej surowej praktyce kościoła trzeba
było jej dopełnić.
W Kościele katolickim odpustów może udzielać bez zastrzeżeń tylko Ojciec św.,
Kardynałowie zaś i Biskupi w zakresie władzy, oznaczonej w Kodeksie prawa Kan. lub
danej im przez Stolicę św. (Kan. 239. 912). Odpusty mogą być przywiązane do miejsca,
czasu, rzeczy lub do jakiejś praktyki pobożnej albo modlitwy.
Do pozyskania odpustu potrzebne są:
1)
stan łaski (dusza musi być bez grzechu ciężkiego).
2)
intencja przynajmniej ogólna (habitualis).
3)
wypełnienie przepisanych warunków.
§ I.
Na Jasnej Górze można zyskać następujące odpusty:
1)
Odpust zupełny raz na rok za prywatne przybycie na Jasną Górę i nawiedzenie
Cudownej Kaplicy (warunki
zwykłe t. j. spowiedź, Komunia święta i przynajmniej jeden
pacierz w intencji Ojca św. t. j. 1 Ojcze nasz, 1 Zdrowaś i 1 Chwała Ojcu).
2)
Odpust zupełny tyle razy, ile razy w ciągu roku przybędzie się z kompanią i
nawiedzi Cudowną Kaplicę. Warunki jak pod Nr. 1.
3)
Odpust zupełny za odprawienie drogi Krzyżowej na wałach (spowiedź, Komunia św.
i pacierze nie są konieczne).
4)
Odpust zupełny za udział w procesji z Najśw. Sakramentem. Warunki jak Nr. 1.
(Odpusty pod Nr. 3 i 4 można uzyskać i gdzie indziej).
5)
Uczęszczający na Nowennę św. Pawła (rozpoczyna się 9 stycznia) zyskują odpust 7
lat za każdy dzień nowenny, zupełny zaś przy zwykłych warunkach w dowolnym dniu
nowenny zyskują ci tylko, którzy uczęszczali na nowennę każdego dnia.
1
6)
Odpust zupełny za odmówienie cząstki różańca przed Najśw. Sakramentem.
Powyższy odpust można uzyskać i gdzie indziej.
7)
100 dni odpustu każdego dnia na wezwanie:
Najświętsza Maryjo Panno Częstochowska, wspieraj nas!
§ II.
Odpusty przywiązane do przedmiotów poświęconych na Jasnej Górze.
1)
Do różańców i koronek przywiązane są odpusty Papieskie czyli Apostolskie, a więc
odpust zupełny w dzień Trójcy Przenajświętszej, w większe święta Pana Jezusa i
Najświętszej Panny Maryi, św. Józefa, Apostołów i w dzień Wszystkich Świętych.
(Warunki jak wyżej pod § I. Nr. 1.) Prócz tego trzeba nosić przy sobie, lub przechowy-
wać z uszanowaniem w domu Różaniec czy Koronkę poświęconą z powyższymi odpustami
i odmawiać całą Koronkę lub część Różańca t. j. 5 dziesiątków przynajmniej raz na
tydzień. Prócz papieskich odpusty krzyżackie t. j. 500 dni do każdego paciorka a także
św. Brygidy.
2)
Do medalików, krzyżyków, figurek i obrazków (jeżeli nie są z dętego szkła, stali,
ołowiu lub innej kruchej materii, co odnosi się i do różańców) przywiązany jest odpust
zupełny w godzinę śmierci, przy warunkach podanych § I. Nr. 1., a w razie niemożności
ich dopełnienia, wystarczy pobożne ich pocałowanie, a nawet wejrzenie nań z wymówie-
niem choćby myślą imienia Jezus.
3)
Do krzyżyków (z figurką Pana Jezusa przybitą do krzyżyka) odpust zupełny na go-
dzinę śmierci, przy warunkach, podanych w poprzednim punkcie, nie tylko dla siebie,
ale i dla innych, ile razy tego zajdzie potrzeba.
4)
Do tych że krzyżyków odpusty Drogi Krzyżowej, które można zyskać trzymając w
ręku taki krzyżyk nawet przy stacjach niepoświęconych z odpustami, a nawet w domu,
lub będąc chorym, leżąc w łóżku, w drodze i innej niemożności odbycia Drogi Krzyżowej
w kościele z warunkiem jednak: 1) odmówienia 1 Ojcze nasz, 1 Zdrowaś 1 Chwała Ojcu
do każdej stacji; 2) rozważania Męki Pańskiej; 3) odmówienia na końcu 5 pacierzy, jak
wyżej, do 5 ran Pana Jezusa i 1 pacierz w intencji Ojca św., razem więc z poprzednimi
20 pacierzy. W ciężkiej chorobie i niemożności odmawiania modlitw pacierze nie są ko-
nieczne do pozyskania odpustu. Wystarczy ucałowanie, a nawet wejrzenie na wizerunek
Pana Jezusa Ukrzyżowanego (z odpustami poświęcony), akt strzelisty na cześć męki i
śmierci Pana Jezusa, choćby myślą wyrażony. (A. A. S. 1931 r. str. 167, 522).
5)
Medaliki Szkaplerzne (z wizerunkiem Najśw. Maryi Panny na jednej stronie, a na
drugiej Pana Jezusa z Najśw. Sercem Jego) zostają przy poświęceniu zamienione na
wszystkie szkaplerze z wyjątkiem franciszkańskich i tercjarskich. Uwaga:
1)
Jeśli medalik szkaplerzowy tak się wytrze, że już wizerunków na nim nie znać,
trzeba kupić nowy.
2)
Pierwszy raz trzeba się wpisać do szkaplerza sukiennego w odpowiednim kolorze, a
także formie przepisanej dla każdego szkaplerza pod grozą nieważności.
Obowiązki wpisujących się do różnych bractw.
1) Wpisani do Różańca czy Koronki zobowiązani są odmawiać jedną część Różańca (5
dziesiątków lub całą Koronkę i litanię do Matki Boskiej każdego dnia lub 3 razy w tygo-
dniu, najrzadziej jeden raz w tygodniu, jeśli chcą korzystać z odpustów Papieskich. Do
uzyskania odpustów Dominikańskich koniecznym jest odmawiać jedną część Różańca 3
razy w tygodniu t. j. cały Różaniec w ciągu tygodnia.
2
2) Wpisani do Szkaplerza Karmelitańskiego winni zawsze nosić na sobie takowy (lub
medalik szkaplerzowy), zachować czystość według swego stanu i przestrzegać posty
kościelne. Prócz tego dla pozyskania przywileju „Sobotniego” (mocą którego dusza ich
przez Maryję w pierwszą sobotę po śmierci będzie wybawiona z czyśćca, w co Kościół
pozwala wierzyć), muszą odmawiać „godziny mniejsze” t. j. Officium Parvum o Matce
Bożej, w razie słusznej przyczyny kapłan wpisujący do Bractwa może zamienić ten obo-
wiązek na inny. Odmawiający Brewiarz od tego obowiązku są zwolnieni. Kto zaś nie umie
czytać, winien zachować wstrzemięźliwość od mięsa w środy i soboty, w razie słusznej
przyczyny spowiednik może to umartwienie zamienić na co innego.
3)
Wpisujący się do Szkaplerza Najśw. Maryi Panny Niepokalanie Poczętej (niebieski),
powinni rozszerzać cześć do Niepokalanej i modlić się za nawrócenie grzeszników, a tak-
że stale nosić ten Szkaplerz na sobie, lub zamieniony medalik szkaplerza. Odpusty przy-
wiązane do tego szkaplerza są bardzo duże i liczne. Zupełne: w dniu przyjęcia, w soboty
W. Postu, w pierwszą niedzielę miesiąca, w dzień Trójcy Przenajśw., w większe święta
Pana Jezusa i Najświętszej Maryi Panny, w dzień Wszystkich Świętych w pierwszy i osta-
tni dzień nowenny do N. Dz. Jezus przed Bożym Narodzeniem i inne (warunki zwykłe).
4)
Wpisujący się do Szkaplerza Matki Boskiej Dobrej Rady winni czcić Matkę Bożą pod
tym wezwaniem i wypraszać u Niej pomoc w potrzebach naszych czasów. (Szkaplerz
winien być z białego sukna z wizerunkiem Matki Boskiej Dobrej Rady, wyobrażonym na
innym kawałku i z innej materii, przyszyty do płatka, spadającego na piersi z napisem:
„Matka Boska Dobrej Rady”. Na drugim płatku, spadającym na plecy, ma być herb
papieski (tiara i klucze) z napisem: „Moje dziecko idź za Jej radami” (C. R. u. 3815).
Odpusty liczne.
Są jeszcze inne szkaplerze, do których wierni mogą się wpisywać: Najśw. Serca Pana
Jezusa, koloru białego z Najśw. Sercem P. Jezusa, otoczonym cierniami z płomieniami i
krzyżem na wierzchu (koloru czerwonego), na drugim płatku wizerunek Najśw. Maryi
Panny Miłosiernej. Szkaplerz Matki Boskiej Miłosierdzia, biały, wełniany, składający się z
dwu płatków. Matki Boskiej Bolesnej (czarny). Matki Boskiej Uzdrowienia chorych. Św.
Trójcy, biały z krzyżem czerwono (część prostopadła) niebieskim (część poprzeczna).
Szkaplerz Męki Pańskiej, czerwony z czerwonymi tasiemkami. Na jednym płatku winien
być koniecznie obraz Pana Jezusa Ukrzyżowanego, na drugim Najśw. Serca Pana Jezusa i
Maryi. Celem tego Szkaplerza jest gorące nabożeństwo do Męki Pańskiej. Szkaplerz św.
Józefa, barwy fioletowej połączony białymi tasiemkami, na nie naszyte są drugie tej że
wielkości kawałki koloru żółtego. Płatek spadający na piersi winien być z wizerunkiem
świętego Józefa, trzymającego Dzieciątko Jezus na prawem ręku, a w lewej lilje, pod
wizerunkiem napis: „Św. Józefie, 'Opiekunie Kościoła, módl się za nami.” Na drugim
płatku winna być tiara, powyżej Duch Święty, poniżej dwa klucze i napis: „Duch Pański
jest jego przewodnikiem.”Są jeszcze inne, które trudno tu wszystkie wyliczyć. Jest
także pasek czarny, skórzany Pocieszenia Najśw. Marji Panny.
Aby dostąpić tych wszystkich odpustów niekoniecznie, potrzeba dokładnie o nich
wiedzieć i pamiętać, ale dosyć jest mieć stałą intencję (habitualną), jak to wyżej
powiedziano, pozyskania takowe, którą dobrze codziennie odnawiać, rozumie się przy
wypełnianiu naznaczonych warunków.Wiele z powyższych odpustów można ofiarować za
dusze w czyśćcu cierpiące.„Skarbcie sobie skarby w niebie, gdzie ani rdza, ani mól
nie psuje i gdzie złodzieje nie wykopują, ani nie kradną (Mat. VI. 20.)
3
Plik z chomika:
KosciolKatolicki
Inne pliki z tego folderu:
Żal doskonały 1939 R.pdf
(395 KB)
z ksiazki O modlitwie jako środku otrzymania wszelkich łask od Boga 1916 czarna kolumny.pdf
(501 KB)
O modlitwie jako środku otrzymania wszelkich łask od Boga 1916 R modlitwy pogrubione na czarno.pdf
(809 KB)
z ksiazki O modlitwie jako środku otrzymania wszelkich łask od Boga 1916 czarna pozioma.pdf
(510 KB)
Wieczny odpoczynek 100 razy Pan Jezus objawił w roku 360 bł. Taidzie pokutnicy.pdf
(442 KB)
Inne foldery tego chomika:
087 - CZYŚCIEC
DOMINIK mp3
GAZETKI - WSZYSTKIE (APTEKA_DUCHOWA)
Ksiązki katolickie z wieku 15-20
Obraz BOGA słynący Łaskami
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin